جراحی تعویض مفصل ران

آشنایی با التهاب مفصل و جراحی تعویض مفصل ران

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جراحی تعویض مفصل ران روشی است که طی آن پزشک با کمک جراحی، مفصل ران ملتهب و دردناک را خارج کرده و آن را با مفصل مصنوعی که اغلب از اجزای فلزی و پلاستیکی ساخته شده است، جایگزین می کند. این جراحی معمولاً زمانی انجام می شود که تمام گزینه های درمانی دیگر موفق به تسکین کافی درد نشده اند. این روش باید با برداشتن مفصل دردناک، راه رفتن را تسهیل کند.

چه فرایندی در طول جراحی تعویض مفصل ران روی می دهد؟

جراحی تعویض مفصل ران می تواند بصورت معمول یا با استفاده از روشی که جراحی کم تهاجمی تلقی می شود، انجام گیرد. تفاوت اصلی بین این دو روش اندازه برش است.

در طی جراحی استاندارد تعویض مفصل ران، به  منظور شل شدن عضلات و اعمال خواب عمیق موقت، به شما بیهوشی عمومی داده می شود. این امر موجب می شود در طی جراحی دردی حس نکنید یا نسبت به آن آگاهی نداشته باشید. ممکن است بی حسی نخاعی برای کمک به جلوگیری از درد به عنوان گزینه دیگر تجویز شود.

پزشک برشی را در کنار مفصل ران ایجاد کرده و عضلات متصل به بالای استخوان ران را برای اکسپوز کردن مفصل ران کنار می زند. در مرحله بعد، بخش کروی مفصل با برش استخوان ران با اره برداشته می شود. سپس یک مفصل مصنوعی یا با استفاده از سیمان یا ماده خاصی که اجازه می دهد بخش باقیمانده استخوان به مفصل جدید متصل شود، به استخوان ران متصل می شود.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

سپس پزشک – با برداشتن غضروف آسیب دیده – سطح استخوان لگن را آماده کرده و بخش کاسه ای جایگزین را به استخوان لگن متصل می کند. سپس قسمت توپی جدید استخوان ران در بخش کاسه ای لگن  قرار می گیرد. ممکن است برای کمک به تخلیه هرگونه مایعی، یک درن در آن قرار داده شود. سپس پزشک عضلات را دوباره متصل کرده و برش را می بندد.

با اینکه امروزه عمده ی جراحی های تعویض مفصل لکن با استفاده از روش استاندارد (یک برش 8 تا 10 اینچی در کنار لگن) انجام می شود، اما در سال های اخیر، برخی از پزشکان از روش کم تهاجمی استفاده کرده اند. در روش کم تهاجمی، پزشکان یک تا دو برش 2 تا 5 اینچی ایجاد می کنند. تمام این روش مشابه جراحی استاندارد تعویض مفصل ران، از طریق این برش های کوچک انجام می شود. تصور می شود این بریدگی های کوچک موجب کاهش خونریزی، تسکین درد پس از جراحی، کوتاه شدن مدت زمان بستری در بیمارستان، کاهش اندازه زخم و تسریع بهبودی می شود.

بیشتر بدانید: ورم مفصل چیست؟

جراحی تعویض مفصل ران
عکس برداری ها قبل از انجام عمل

با این حال، مهم است که جراح مهارت بالایی در این روش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که نتایج حاصل از رویکرد کمتر تهاجمی، در صورتی که توسط پزشکی که تجربه چندانی در کاربرد این روش ندارد انجام شود، می تواند بدتر از جراحی استاندارد تعویض مفصل ران باشد.

از آنجا که جراحی تعویض مفصل ران ممکن است با مقداری خونریزی همراه باشد، ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشید؛ از این رو ممکن است لازم باشد پیش از انجام این چراحی نسبت به اهدای خون اقدام کنید.

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چه اتفاقی روی می دهد؟

شما احتمالاً به مدت چهار تا شش روز در بیمارستان خواهید ماند و ممکن است مجبور باشید برای نگه داشتن مفصل لگن جدید در جای خود، با یک بالشتک گوه ای شکل در بین پاهای خود استراحت کنید. برای کمک به دستشویی رفتن، احتمالاً یک لوله تخلیه در مثانه شما قرار داده خواهد شد. فیزیوتراپی معمولاً یک روز پس از جراحی آغاز می شود و طی چند روز شما قادر خواهید بود با واکر، چوب زیر بغل یا عصا راه بروید. شما باید فیزیوتراپی را هفته ها تا ماه ها بعد از جراحی ادامه دهید.

بعد از جراحی تعویض مفصل ران باید از انجام چه فعالیت هایی خودداری کرد؟

برای 6 تا 12 ماه پس از جراحی تعویض مفصل ران باید در هر جایی از چرخیدن روی پای درگیر خودداری شود. همچنین پای درگیر نباید فراتر از خط میانی بدن حرکت داده شود و یا به سمت داخل چرخانده شود و نباید در ناحیه مفصل ران بیش از 90 درجه خم شود. این موضوع شامل خم شدن به جلو از ناحیه کمر و چمباتمه زدن است.

فیزیوتراپیست تجهيزات و وسايل تطابقي در اختیار شما قرار می دهد که به شما کمک می کند در هنگام انجام کارهای روزمره از دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی فوق پیروی کنید. به یاد داشته باشید با پیروی نکردن از توصیه های فیزیوتراپیست ممکن است مفصل تازه تعویض شده خود را جابجا کرده و به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

حتی پس از بهبود مفصل ران نیز باید از انجام برخی ورزش ها یا فعالیت های سنگین خودداری کنید. مفصل تعویضی برای فعالیت معمول روزمره طراحی شده است.

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چه کارهایی می توان در خانه انجام داد؟

چندین اقدام ساده وجود دارد که می توانید پس از باز گشت به خانه با انجام آن ها زندگی راحت تری پس از جراحی تعویض مفصل ران داشته باشید، این اقدامات عبارتند از:

  • بالا رفتن از پله را به حداقل برسانید. مقدمات لازم را به گونه ای فراهم کنید که تنها یک یا دو بار در روز مجبور باشید از پله ها بالا و پایین بروید.
  • روی یک صندلی محکم و پشت صاف بنشینید. از تکیه گاه ها نباید استفاده شود.
  • برای پیشگیری از زمین خوردن، فرش ها را جکع کنید و روی زمین و اتاق ها مرتب نگه دارید.
  • از صندلی توالت بلند استفاده کنید. این امر به شما کمک می کند تا از ناحیه مفصل لگن خیلی خم نشوید.
  • حیوانات خانگی پر جنب و جوش را تا زمان حصول بهبود کامل، از خود دور نگه دارید.
  • پیش از بازگشت به فعالیت هایی مانند رانندگی، فعالیت جنسی و ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
جراحی تعویض مفصل ران
مفصل ران جراحی شده

آیا جراحی تعویض مفصل لگن رویکردی ایمن است؟

جراحی تعویض مفصل ران سال هاست انجام می شود و و روش‌های جراحی همیشه در حال بهبود هستند. با این حال مانند هر جراحی دیگری، خطراتی نیز وجود دارد. از آنجا که در ابتدا زیاد نمی توانید حرکت کنید، لخته های خون نگرانی های اصلی هستند. پزشک برای جلوگیری از ایجاد لخته خون، داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند. عفونت و خونریزی، و همچنین خطرات مرتبط با استفاده از بیهوشی عمومی نیز محتمل هستند.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص جراح ارتوپد

نگرانی های معمول دیگری که کمتر دیده می شوند و شما و پزشک باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • ممکن است پاهای شما پس از جراحی هم اندازه نباشد.
  • باید مراقب باشید پاهای خود را روی هم نیاندازید یا خیلی پایین ننشینید، زیرا ممکن است مفصل از جا در بیاید.
  • ممکن است قطعاتی از چربی مغز استخوان جدا شده و پس از ورود به جریان خون، وارد ریه ها شوند که این امر می تواند مشکلات تنفسی بسیار جدی ایجاد کند.
  • ممکن است اعصاب ناحیه لگن در اثر تورم یا فشار آسیب ببینند و باعث برخی بی حسی ها شوند.
  • ممکن است بخش های تعویضی شل، شکسته یا آلوده شوند.

قبل از انجام این روش با جراح خود در مورد این خطرات صحبت کنید.

مفصل جدید چه مدت پس از جراحی تعویض مفصل لگن دوام خواهد داشت؟

هنگامی که جراحی های تعویض مفصل لگن برای اولین بار در اوایل دهه 1970 انجام شد، تصور می شد این مفصل مصنوعی تقریباً 10 سال دوام داشته باشد. اکنون می دانیم که حدود 85٪ از کاشت های مفصل لگن تا 20 سال دوام خواهند داشت. پیشرفت در روش جراحی و مواد مفصل مصنوعی باید طول عمر این ایمپلنت را طولانی‌تر کند. در صورتی که مفصل آسیب ببیند، جراحی برای ترمیم آن می تواند موفقیت آمیز باشد اما پیچیده تر از جراحی اولیه است.

برای مشاوره با پزشک جراح ارتوپد از درمانکده استفاده کنید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها