خجالت

خجالت چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا ناصری
تخصص: روانشناس

بعضی از افراد هنگام نزدیک شدن به دیگران یا وقتی کسی به آن­ها نزدیک می­‌شود، مدام احساس دلهره و عجیب بودن پیدا می‌­کنند. به این احساس خجالت یا شرم زدگی گفته می­‌شود.

خجالت در حقیقت نوعی واکنش به ترس است. تحقیقات نشان می­‌دهد هر چند برای شرم زدگی از نظر زیست شناسی دلایل عصبی وجود دارد. اما از سوی دیگر این حالت به شدت تحت تاثیر تربیت والدین و تجارب زندگی قرار دارد. دلایل عصبی یک واکنش مجموعه رفتارهایی است که تحت کنترل پیوند خاصی از اعصاب در مغز قرار دارد.

علت شرم زدگی چیست؟

چند ویژگی شخصیتی در بروز خجالت نقش دارد :

افراد خجالتی اغلب درگیر مقایسه‌های اجتماعی غیر واقعی می‌­شوند. بنابراین در برابر افراد اجتماعی و پرجنب و جوش به حال خود غبطه می­‌خورند. افراد خجالتی با این باور که دیگران همواره او را مورد قضاوت قرار می‌­دهند، فرصت­‌های جدید اجتماعی را رها می­‌کنند. همین ویژگی نیز مانع از تقویت مهارت­‌های اجتماعی آن‌ها می­‌شود.

نظر زهرا ناظری، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، درباره خجالت
خجالت

آیا خجالتی بودن ذاتی است؟

خودآگاهی بیش از حد، ارزیابی منفی خود و داشتن افکار منفی راجع به خود از ویژگی­‌های افراد خجالتی است. همه این ویژگی­‌ها به تعریف فرد از خودش برمی­‌گردد. بنابراین هر فرد باید دلایل خجالت را در درون خودش جستجو کند.

تعریف هر فرد از خودش از 18 ماهگی شکل می­‌گیرد. بنابراین نمی­‌توان گفت که خجالتی بودن از بدو تولد آغاز می‌شود. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات مختلف حدود 20 درصد از نوزادان خلق و خوی واکنش ­پذیر دارند. اما این بدین معنی نیست که این نوزادان در آینده خجالتی خواهند شد یا نمی‌توانند رفتار خود را تغییر دهند. بنابراین نمی‌توان به ذاتی بودن دلایل خجالت دامن زد.

علت خجالتی بودن کودکان چیست؟

عوامل محیطی و زیستی روی خجالتی بودن افراد تاثیر می­‌گذارد. طبیعت نوزادان با هم متفاوت است. بنابراین احتمال این­‌که بچه‌های حساس خجالتی شوند بیشتر است. با این وجود، حمایت و دقت والدین در تربیت فرزند می­‌تواند مانع از بروز خجالت یا اضطراب اجتماعی در کودکان شود.

خجالت

علت خجالتی بودن نوجوانان چیست؟

در بسیاری از موارد ممکن است خجالت در نوجوانی تشدید شود. چون نوجوانان باید شرایط جدیدی اعم از رفتن به مدرسه، دوستی و بلوغ را پشت سر بگذارند. در این سن نوجوان ترس‌های مختلفی را تجربه می‌کند. ترس از دست دادن آبرو، طرد شدن یا رسوا شدن از جمله این ترس‌ها هستند. والدین می‌­توانند نوجوانان را تشویق کنند تا درصورت نادرست بودن این ترس‌­ها راهی برای غلبه بر آن پیدا کنند. سپس در تقویت این رفتار و مهارت­‌ها به آن‌ها کمک کنند.

فرق بین خجالتی بودن و درون­گرایی چیست؟

خجالتی بودن با درون­گرایی فرق دارد. افراد درون­گرا از این­که تنها باشند و با خودشان وقت بگذرانند انرژی می­‌گیرند. افراد خجالتی اغلب تمایل دارند که با دیگران ارتباط برقرار کنند اما نمی­‌دانند چگونه این کار را انجام دهند.

در برخی موارد نیز نمی­‌توانند اضطراب و ترس ناشی از قضاوت منفی دیگران را که با تعامل با آن‌ها اتفاق می‌افتتد، تحمل کنند. در حقیقت تامل در خود و نظارت بر رفتار و ویژگی­‌هایی که در نظرشان ضعف محسوب می‌­شود، باعث می­‌شود نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

تعریف هر فرهنگ از خجالت چیست؟

ارزش­‌های فرهنگی که کودکان از والدین و جامعه به دست می‌آورند. تاثیر به سزایی بر روی گرایش‌های اجتماعی آن‌ها دارد. به عنوان مثال تقریبا 40 تا 50 درصد از بزرگسالان آمریکا خود را خجالتی می­‌دانند. این در حالی است که 60 درصد از ژاپنی­‌ها خود را خجالتی تلقی می‌کنند. احتمالا تفاوت در نحوه مدح و ذم در هر فرهنگ است که باعث ایجاد چنین تفاوت­‌های فرهنگی می­‌شود.

خجالتی بودن

چگونه بر خجالت خود غلبه کنیم؟

افراد خجالتی بدون این­که تعریفشان از خود را تغییر دهند، به راحتی می‌­توانند چالش‌­های اجتماعی را پشت سر بگذارند. محققان می­‌گویند بهتر است فرد خجالتی بودن خود را به رسمیت بشناسد و به این ترتیب سعی کند خود را از چنگال خودآگاهی برهاند.

روش­‌های مختلفی برای بالا بردن اعتماد به نفس اجتماعی وجود دارد. افراد خجالتی می‌­توانند به جای دوری از رویدادهای اجتماعی، زودتر از موعد برای آن برنامه­‌ریزی کنند و بر روی مهارت‌­های اجتماعی خود کار کنند.

افراد خجتالتی بهتر است قبل از شرکت در رویداد اجتماعی، چند سوال و موضوع برای صحبت طراحی کنند. از طرفی نیز تحمل خود را بالا ببرند. به­ علاوه، می‌­توانند ذهنیت خود را تغییر دهند و به­ جای این­‌که فکر کنند واکنش طرف مقابل حتما منفی است، انتظار نتیجه­‌ی مثبت داشته باشند.

خجالت خودبه­ خود از بین نمی­‌رود. بنابراین افراد خجالتی زمانی موفق می­‌شوند که خجالت خود را به رسمیت بشناسند. سپس براساس این آگاهی اقدام به تغییر کنند. در این صورت متوجه می‌شوند که پیدا کردن موضوع برای گپ و گفت کوتاه همیشه آسان نیست. به همین دلیل است که بهتر است از قبل برای مکالمه خود در جمع برنامه بریزند. سوال و داستان‌هایی که می‌خواهند مطرح کنند را تمرین کنند و از همه مهم‌تر این که زودتر در محل حاضر شوند تا به محیط جدید عادت کنند.

دلایل خجالت

چگونه می‌­توانم دیگر خجالتی نباشم؟

آماده شدن برای حضور در یک موقعیت اجتماعی باعث می­‌شود که به جای تمرکز بر روی اتفاقات منفی که ممکن است رخ دهد، به اتفاقات مثبت فکر کنید. سوالاتی که می­‌خواهید از دیگران بپرسید و داستان­هایی را که دوست دارید به اشتراک بگذارید را از قبل آماده کنید. به موضوعات مشترکی که می‌توانید در مورد آن‌ها صحبت کنید، فکر کنید. کنجکاوی درمورد دیگران و کم­تر انتقاد کردن از خود هم در این زمینه مفید است.

چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم تا اجتماعی‌­تر شود؟

والدین می­‌توانند بدون فشار وارد کردن به کودک برای عوض کردن شخصیت او، مهارت دوست­یابی را در او تقویت کنند. مثلا می‌­توانند از علایق کودک استقبال کرده و او را به انجام آن کارها تشویق کنند. زیرا هنگام انجام فعالیت­‌های مشترک می‌­توان دوستان جدیدی هم پیدا کرد.

همچنین آموزش مهارت­‌های ساده اجتماعی نظیر برقراری تماس چشمی، لبخند زدن، واضح صحبت کردن و پرسیدن سوال­‌هایی که با “چه” و “چطور” آغاز می‌شود، می‌تواند برای کودک مفید باشد.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در خصوص دلایل خجالت در کودکان و بزرگسالان می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از لیست بهترین متخصصان روان شناس و لیست بهترین متخصصان روان پزشک تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع :

psychologytoday

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها