درونگرایی

چگونه می توان گفت که شما درونگرا هستید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که مشخصه آن تمرکز کردن روی احساسات درونی است و نه منابع محرک خارجی. افراد درونگرا و برونگرا اغلب به عنوان دو قطب متضاد طیف تلقی می شوند، اما حقیقت این است که اکثر مردم جایی در وسط این طیف قرار می گیرند. در حالی که افراد درونگرا 25 تا 40 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند ، هنوز هم تصورات غلط زیادی درباره این نوع شخصیت وجود دارد. از نظر متخصصان روانشناسی و روانپزشکی درونگرایی همان اضطراب اجتماعی یا کمرویی نیست. درونگرا بودن به معنای داشتن اضطراب در محیط های اجتماعی یا خجالتی بودن نیست. با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

درونگرایی یکی از ابعاد شخصیتی است که در موضوعات روانشناسی شخصیت مطرح است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی چیست؟

درونگرایی چیست؟

درونگرایی یکی از اصلی ترین خصوصیات شخصیتی است که در بسیاری از نظریه های شخصیتی تعریف می شود. افرادی که درون گرا هستند اغلب به جای دنبال کردن یک محرک از بیرون ، متمایل به درون خود هستند یا بیشتر روی افکار ، احساسات و خلق و خو های درونی خود متمرکز اند. درونگرایی معمولاً به عنوان بخشی از یک زنجیره در کنار برونگرایی مشاهده می شود. درون گرایی یک انتهای طیف را نشان می دهد ، در حالی که برونگرایی نشان دهنده انتهای دیگر آن است.

اصطلاحات درونگرایی و برونگرایی به واسطه ی Carl Jung محبوبیت یافت و بعد ها به بخشهای اصلی نظریه های برجسته دیگر از جمله نظریه شخصیتی 5 بزرگ تبدیل شد ( درمورد 5 بزرگ بیشتر بدانید ). بُعد درونگرایی-برونگرایی نیز یکی از چهار زمینه ای است که توسط شاخص Myers-Briggs Type (MBTI) مشخص شده است ( درمورد شاخص myers-briggs بیشتر بدانید ). طبق بسیاری از نظریه های شخصیتی ، هر کس درجاتی از درون گرایی و برونگرایی را دارد. با این حال ، مردم اغلب به یکی از این جهات متمایل می شوند.

درونگرا ها تمایل دارند ساکت تر ، کم حرف تر و بیشتر درون نگر باشند. بر خلاف برون گرایانی که از تعاملات اجتماعی انرژی می گیرند ، افراد درونگرا مجبورند در موقعیت های اجتماعی انرژی زیادی مصرف کنند. افراد درونگرا اغلب بعد از شرکت در مهمانی یا گذراندن وقت در گروه زیادی از افراد، به وسیله ی گذراندن یک دوره زمانی تنهایی ، به “شارژ شدن مجدد” نیاز پیدا می کنند.

تیپ شخصیتی درونگرا

علل درونگرا یا برونگرا بودن افراد

برای اینکه بدانید چرا برخی افراد درون گرا هستند و برخی افراد برون گرا ، مهم است که نقشی را که فیزیولوژی بدن شما بازی می کند درک کنید. نحوه پاسخ بدن شما به محیط بیرون نقش تعیین کننده ای در تعیین سطح برونگرایی و درون گرایی شما دارد. در سطح فیزیولوژیکی ، شبکه ای از سلولهای عصبی واقع در ساقه مغز موسوم به سیستم فعال کننده مشبک (RAS) وظیفه تنظیم سطوح برانگیختگی (تحریک شدن) ، از جمله هشیاری و همچنین عبور از بین مراحل خواب و بیداری را بر عهده دارد.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک روانپزشک

RAS همچنین در کنترل میزان دریافت اطلاعات در هنگام بیدار شدن نقش دارد. در صورت مواجهه با تهدیدات احتمالی در محیط ، RAS سطح برانگیختگی شما را افزایش می دهد تا شما هوشیار و آماده برای مقابله با این خطر باشید. هر فرد از نظر سطح برانگیختگی دارای یک نقطه ی تنظیمی پایه است (set point). برخی از افراد به طور طبیعی دارای یک نقطه تنظیم بسیار بالاتر هستند ، در حالی که برخی دیگر دارای یک نقطه تنظیم خیلی پایین تر هستند. روانشناس Hans Eysenck اظهار داشت كه این سطوح برانگیخته را می توان به عنوان یك زنجیره پیوسته تصور كرد. براساس تئوری برانگیختگی برونگرایی وی:

  • 15 درصد از افراد دارای یک نقطه تنظیمی حداقلی هستند ، به این معنی که آنها به طور طبیعی سطح تحریک پایینی دارند.
  • 15 درصد از افراد نقطه تنظیمی بالایی دارند ، به این معنی که آنها به طور طبیعی تمایل بیشتری به برانگیختگی دارند.
  • 70 درصد از افراد در جایی در وسط زنجیره قرار دارند

طبق نظریه Eysenck ، درونگرا ها افرادی هستند كه به طور طبیعی سطوح بالایی از برانگیختگی دارند. از آنجا که درونگرا ها تمایل دارند سطح برانگیختگی بالایی را به طور مداوم تجربه کنند، آنها به دنبال فعالیتها و محیطهایی هستند که بتوانند از برانگیختگی بیش از حد فرار کنند. به دلیل سطح تحریک طبیعی بالا ، آنها هوشیار تر هستند و اطلاعات بیشتری از محیط دریافت می کنند. فرار کردن به جایی برای تنها بودن و برای شارژ مجدد ، به آنها فرصت می دهد تا آنچه را که یاد گرفته اند پردازش و درباره ی آن تأمل کنند.

علائم رایج درونگرایی

آیا تصور می کنید می دانید که چه کسی درونگراست و چه کسی نیست؟ ممکن است شما شخص درونگرا را به عنوان یک گل دیواری خجالتی که ترجیح می دهد به جای معاشرت تنها در خانه بماند، تصور کنید. اما افراد درونگرا در واقع می توانند در انواع مختلفی با ویژگی های متنوعی قرار باشند.
مطمئناً درونگرایان زیادی وجود دارند که از نظر اجتماعی کم حرف و غیر معاشرتی هستند و ترجیح می دهند در خانه بمانند و کتاب بخوانند نه اینکه به یک مهمانی بزرگ بروند ، اما درونگرایان زیادی نیز هستند که از معاشرت لذت می برند. حتی ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید بسیاری از افرادی که فکر می کنید “اجتماعی و معاشرتی” هستند در واقع کاملاً درونگرا هستند.

موارد زیر فقط برخی از نشانه هایی است که نشان می دهد شما (یا یک نفر از آشنایانتان) ممکن است درونگرا باشید.

1. بودن در کنار تعداد زیادی از مردم انرژی شما را تمام می کند.

آیا بعد از گذراندن وقت با افراد زیاد احساس خستگی کرده اید؟ آیا بعد از یک روز تعامل با دیگران ،اغلب نیاز به عقب نشینی در یک مکان آرام دارید و مدت زمانی طولانی را فقط برای خود اختصاص می دهید؟ یكی از مهمترین خصوصیات این نوع شخصیتی این است كه درون گرایان باید در موقعیت های اجتماعی انرژی مصرف كنند ، برعكسِ افراد برونگرا كه از چنین تعاملاتی انرژی می گیرند . این بدان معنا نیست که همه درونگرا ها به طور کلی از وقایع اجتماعی دوری می کنند. بسیاری از افراد درونگرا در واقع از گذراندن وقت خود در اطراف دیگران لذت می برند ، با یک کلمه کلیدی – درونگرا ها تمایل دارند که با دوستان نزدیک خود وقت بگذرانند. در حالی که یک برون گرا ممکن است برای دیدار با افراد جدید به مهمانی برود ، یک درونگرا ترجیح می دهد وقت با کیفیتی را برای صحبت با دوستان خوب و صمیمی خودش بگذراند.

افراد درونگرا
2. شما از تنهایی لذت می برید.

به عنوان یک درونگرا ، تصور شما از یک زمان خوب ، یک بعد از ظهر آرام برای خودتان است تا از سرگرمی ها و علاقه های خود لذت ببرید. چند ساعت تنها بودن با یک کتاب خوب ، یک پیاده روی آرام در طبیعت یا تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان، روشهای خوبی برای کمک به شما در شارژ شدن و انرژی گرفتن است.

این بدان معنا نیست که یک فرد تقریبا درونگرا می خواهد همه اوقاتش را تنها باشد. بسیاری از درونگرا ها عاشق گذراندن وقت با دوستان و تعامل با افراد آشنا در موقعیت های اجتماعی هستند. نکته کلیدی که باید به خاطر بسپاریم این است که بعد از یک روز طولانی فعالیت های اجتماعی ، یک فرد درونگرا احتمالاً می خواهد برای تفکر ، تأمل و شارژ مجدد به مکانی آرام برود. اگر تصور شما از یک زمان خوب ، چند ساعت تنها بودن است ، ممکن است درونگرا باشید.

3. شما یک گروه کوچک از دوستان صمیمی دارید.

یک تصور غلط رایج درباره درونگرا ها این است که آنها مردم را دوست ندارند. هرچند که افراد درونگرا معمولا در گروه های اجتماعی زیاد معاشرتی نیستند، اما از داشتن گروه کوچکی از دوستانشان به ویژه آنهایی که صمیمی هستند لذت می برند. درونگرا ها به جای داشتن یک حلقه ی بزرگ اجتماعی از مردمی که فقط در حد سطحی آنها را می شناسند ، ترجیح می دهند به روابط عمیق و طولانی مدت که ویژگی آن نزدیکی و صمیمیت بسیار است ، بچسبند. محققان دریافته اند که افرادی که این صفت را به میزان بالایی بروز می دهند تمایل به گروه کوچکتری از دوستان دارند. علی رغم اینکه برونگرا ها عموماً دایره وسیعی از دوستان و آشنایان خود را دارند ، افراد درونگرا معمولاً دوستان خود را با دقت بیشتری انتخاب می کنند. نزدیکترین روابط آنها عمیق و قابل توجه است. آنها همچنین ترجیح می دهند به جای اینکه در یک گروه بزرگ قرار بگیرند ، بر اساس روابط یک به یک با افراد ارتباط برقرار کنند.

اگر حلقه اجتماعی شما تمایل به کوچک شدن دارد اما در عین حال بسیار صمیمی است، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که درونگرا باشید.

[sibwp_form id=1]

4. مردم غالباً شما را آرام توصیف می کنند و ممکن است شناختن شما دشوار باشد.

درونگرا ها را معمولاً آرام ، کم حرف و مهربان توصیف می کنند و گاهی به اشتباه خجالتی تصور می شوند.هرچند که مطمئناً برخی از درونگرایان خجالتی هستند، اما مردم مطمئناً نباید تودار بودن درونگرایان را با خجالتی بودن آنها اشتباه بگیرند. در بسیاری از موارد ، افراد با این نوع شخصیت خیلی ساده ترجیح می دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و وقت و انرژی خود را برای گفتگو های غیر ضروری هدر ندهند.

اگر شما از نوع آرام و کمی کم حرف هستید ، احتمالاً درونگرا هستید.

ویژگی افراد درونگرا

5. تحریک بیش از حد باعث می شود احساس پریشانی و عدم تمرکز داشته باشید.

هنگامی که افراد درونگرا مجبورند وقت خود را در فعالیتها یا محیطهایی که بسیار طاقت فرسا هستند ، بگذرانند ، در نهایت ممکن است احساس عدم تمرکز و مغلوب شدن کنند. از سوی دیگر ، برون گرا ها تمایل به شکوفایی در موقعیت هایی دارند که فعالیت زیادی وجود دارد و احتمال اینکه کسل شوند کم است.

براساس حداقل یک مطالعه ، محققان دریافته اند که حواس درونگرا ها نسبت به برونگرا ها راحت تر پرت می شود و به سادگی آشفته می شوند، که این یکی از دلایلی است که درونگرا ها تمایل به یک محیط ساکت تر و امن تر دارند. اگر در اماکن شلوغ اجتماعی احساس غرق شدن می کنید ، احتمالاً تمایل دارید درونگرا باشید.

6. شما بسیار خودآگاه هستید

از آنجا که درونگرا ها تمایلشان به سمت درون خود است ، زمان زیادی را صرف بررسی تجربیات درونی خود می کنند. اگر احساس می کنید دانش و بینش بسیار خوبی نسبت به خود ، انگیزه ها و احساسات خود دارید ، ممکن است بیشتر درونگرا باشید.

افراد درونگرا تمایل دارند که خیلی ساده از فکر کردن و بررسی مسائل در ذهن خود لذت ببرند. خودآگاهی و درک خود برای درونگرا ها حائز اهمیت است ، بنابراین آنها اغلب وقت زیادی را برای یادگیری بیشتر در مورد خود اختصاص می دهند. این ممکن است شامل کاوش در سرگرمی هایی که از آن لذت می برند ، تفکر در مورد زندگی خود و خواندن کتاب هایی که حاوی موضوعات و مباحث مورد علاقه شان است، باشد.

اگر احساس می کنید که خودآگاه هستید و از به دست آوردن بینش عمیق درباره خود لذت می برید ، ممکن است بیشتر درونگرا باشید.

مشاهده بیشتر : لیست متخصص روانشناس

7. دوست دارید با تماشا کردن یاد بگیرید

برونگرا ها تمایل دارند که بی گدار به آب بزنند (کار هایشان بی درنگ و اغلب بی دقت است) و از طریق تجربه عملی یاد بگیرند ، افراد درونگرا معمولاً یادگیری از طریق مشاهده را ترجیح می دهند. برونگراها معمولاً با آزمون و خطا یاد می گیرند درحالی که افراد درونگرا با تماشای آنها بهتر یاد می گیرند.
افراد درونگرا دوست دارند که دیگران را مرتباً در حین انجام کار تماشا کنند ، تا زمانی که احساس کنند می توانند اعمال را به تنهایی تکرار کنند. وقتی افراد درونگرا از تجربه ای شخصی درس می گیرند ، آنها ترجیح می دهند در جایی خصوصی تمرین کنند که بتوانند مهارت و توانایی های خود را بدون نیاز به اجرا برای مخاطب ایجاد کنند.

اگر دوست دارید به جای انجام کار بیشتر با تماشا کردن یاد بگیرید ، این احتمال وجود دارد که شخصیت درونگرا تری داشته باشید.

8. شما به مشاغلی جذب می شوید که که بتوانید مستقل باشید

همانطور که احتمالا می دانید ، مشاغلی که نیاز به تعاملات اجتماعی زیادی دارند ، معمولاً برای افرادی که به شدت درون گرا هستند ،جذابیت کمی دارند. از طرف دیگر ، مشاغلی که مستلزم کار مستقل هستند ، اغلب انتخاب خوبی برای افراد درونگرا هستند. به عنوان مثال ، یک درونگرا ممکن است از کار کردن به عنوان نویسنده ، حسابدار ، برنامه نویس کامپیوتر، طراح گرافیک، داروساز یا هنرمند لذت ببرد.

درون گرایی در مقایسه با خجالت

توجه به این نکته ضروری است که درونگرایی لزوماً معادل کمرویی نیست. نویسندگان Schmidt و Buss در کتاب خود با عنوان “افزایش کمرویی و پس زنی اجتماعی” می نویسند: “اجتماعی بودن به داشتن انگیزه -چه ضعیف و چه قوی- در اینکه چقدر تمایل به بودن با دیگران داریم بر می گردد ، در حالی که کمرویی به رفتار هایی اشاره دارد که فرد با آن رفتار ها در حضور دیگران خویشتن داری می کند درست مثل داشتن احساس تنش و ناراحتی”. کمرویی نشانگر ترس از مردم یا موقعیت های اجتماعی است. از طرف دیگر ، درونگرا ها دوست ندارند وقت زیادی را برای تعامل با افراد دیگر بگذرانند. با این حال ، افراد درونگرا از بودن در کنار افرادی که به آنها نزدیک هستند ، لذت می برند. آنها شرکت در “گفتگو های کوچک” را خسته کننده می دانند اما از داشتن مکالمات عمیق و پرمعنی لذت می برند. افراد درونگرا نیز تمایل دارند قبل از صحبت کردن به مسائل فکر کنند. آنها می خواهند قبل از ابراز عقیده ، درک کاملی از یک مفهوم داشته باشند یا سعی کنند توضیحی ارائه دهند.

مشخصات تیپ شخصیتی درونگرا
تصورات غلط درمورد درونگرایی

در یک مقاله بسیار عالی در ماهنامه Atlantic Monthly ، نویسنده Jonathan Rauch برخی از افسانه ها و تصورات غلط در مورد درونگرا ها را بررسی کرد. در حالی که به درونگرا ها غالباً برچسب خجالتی بودن ، کناره گیری و متکبر زده می شود ، Rauch توضیح می دهد که این برداشت ها ناشی از عدم موفقیت برونگرا ها در درک نحوه عملکرد درونگرا ها است.

Rauch معتقد است که : “برون گرا ها درک کم یا ناچیزی از درونگرایی دارند.” آنها تصور می كنند كه همکاری کردن ، به ویژه با خودشان ، همیشه خوشایند است. آنها نمی توانند تصور كنند كه چرا شخصی به تنها بودن نیاز دارد ؛ در واقع، آنها اغلب در این موارد دچار سوء تفاهم می شوند . هرچند كه همیشه سعی كرده ام موضوع را برای برون گرا ها توضیح دهم اما هرگز احساس نکردم که هیچ یک از آنها واقعاً درک کرده باشند. ”

براساس برآورد ها ، برونگرایان تقریبا 3 برابر بیشتر از درونگرا ها هستند ( درمورد برونگرایی بیشتر بدانید ). درونگرا ها معمولاً با برخوردی از افراد دیگر مواجه می شوند که سعی دارند آنها را تغییر دهند یا حتی معتقدند که درونگرایان مشکلی دارند. هیچ چیز بالاتر از حقیقت نیست. هرچند که درونگرا ها بخش کمتری از جمعیت را تشکیل می دهند اما هیچ نوع شخصیت درست و نادرستی وجود ندارد. درعوض ، هم درونگرا ها و هم برون گرایان باید تلاش کنند تفاوت ها و شباهت های یکدیگر را درک کنند.

بیشتر بخوانید: انواع اختلالات شخصیتی

خلاصه

به یاد داشته باشید ، درونگرایی یک ویژگی صفر و صدی نیست. افراد می توانند همان چیزی باشند که شما آنها را “بسیار درونگرا” می خوانید یا ممکن است در بعضی مواقع همزمان با برخی گرایشهای درونگرایی بسیار خوش برخورد هم باشند. درون گرایی در یک زنجیره با برون گرایی وجود دارد ، و بیشتر مردم تمایل دارند که در جایی بین این دو قرار بگیرند.

اگر شما با برخی از ویژگی های درونگرایی و برخی از ویژگی های برونگرایی شناخته می شوید ، احتمالاً شما یکی از 70 درصد افرادی هستید که در جایی در وسط این طیف قرار می گیرند. میانه رو ها بسته به موقعیت و نیاز های آنها در لحظه ، تمایل دارند که هم از گذراندن وقت خود با دیگران لذت ببرند و هم اوقاتی برای تنهایی داشته باشند.

مهمتر از همه ، به یاد داشته باشید که یک نوع “بهتر” از نوع دیگر نیست. هر گرایش بسته به شرایط می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. با درک بهتر شخصیت خود ، می توانید یاد بگیرید که چگونه با نقاط قوت خود ظاهر شوید.

اگر درون گرا هستید، روش هایی برای مقابله با زمانهایی که تحریکات ناشی از دنیای بیرونی بیش از حد می شود، پیدا کنید. لحظه ای آرام را پیدا کنید که در آن بتوانید از سر و صدای زیاد دور شده و خودتان را مجددا شارژ کنید.

در یک مطالعه از افراد درونگرا در سنین 18 تا 80 سال ، افرادی که روابط اجتماعی قوی و مهارت کنترل عاطفی داشتند ، از کسانی که آن مهارت را نداشتند ، خوشبخت تر بودند. با تقویت روابط نزدیک خود از بهترین نقاط قوت خود استفاده کنید تا بتوانید پیوند های اجتماعی محکمی را تقویت کرده و از تمایل خود به سمت تفکر های درونی به منظور ایجاد درک عاطفی قوی تر بهره ببرید.

درونگرایی کاملاً طبیعی است. اگر متوجه شدید که تمایلات درونگرایانه شما در نتیجه ی اضطراب است و بر عملکرد طبیعی و روزمره شما تأثیر می گذارد، با روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها