موی دردسرساز

قسمت ۳۱- موی دردسرساز

  • سایر پلتفرم ها:

«نتیجه رشد یه مو توی پوست می‌شه، تورمی به‌اندازه پرتقال که برای درمانش باید خودت رو به تیغ بُرنده جراحی می‌سپردی ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی درمان خیلی ساده‌تر از گذشته شده.»

سلام من بهنام هستم و براتون داستان بیمارهایی رو تعریف می‌کنم که شرایط خاصی داشتن.

.این اپیزود در اواخر شهریور 1400 ضبط میشه و در مورد یک کیست مویی به اسم سینوس پیلونیداله که سینا بهش مبتلا شده

همه چیز از ده روز پیش شروع شد. سینا دوز دوم واکسن کروناش رو زده بود و کمی تب داشت، فکر می‌کرد از عوارض بعد تزریق واکسنه و برای بهبود تبش استامینوفن می‌خورد.

 فردای روز تزریق با کمردرد از خواب بیدار شد؛ دردی که اولش خیلی جدی به نظر نمی‌رسید و بیشتر شبیه به کمردردهای معمولی بود ولی رفته‌رفته ناحیه کمردرد دچار برآمدگی شد.

هر روز کمردرد سینا بیشتر می‌شد و تبش قطع نمی‌شد. در طول سه روز از شروع علائم دیگه ایستادن براش غیرممکن شده بود و نمی‌تونست کار کنه.

البته لازمه که بگم کار سینا جوریه که باید صبح تا غروب روی صندلی بشینه  و همه کارهاش رو با کامپیوتر انجام بده، پس حتی نشستنم این روزها براش سخت شده بود و یه سؤال بزرگ توی ذهنش داشت، اگه این علائم مربوط به عوارض واکسنه پس چرا خوب نمیشه؟

مشاهده بیشتر : پزشک فوق متخصص پوست و مو

سینا تو محیط کاریش یه همکار پزشک داشت که محل درد و برآمدگی رو بهش نشون داد، چون خودش نتونسته بود محل درد رو تا الان ببینه نمی‌دونست علاوه بر تب، درد کمر،  برآمدگی به رنگه قرمزه و معلومه که زیر این تغییر رنگ خبرهاییه.

همکار سینا بلافاصله با دیدن محل برآمدگی که قرمز شده بود، بهش گفت این بیماری علائم کیست مویی یا سینوس پیلونیداله.

سینا بلافاصله برگشت خونه و شروع به تحقیق در مورد بیماری، روش‌های درمان و اینکه چه افرادی زودتر و بیشتر با اون درگیر میشن کرد.

سینا فهمید این کیست معمولاً در ناحیه کمر و باسن به دلیل برگشتن مو به زیرپوست یا اینکه کلاً خارج نشدن مو از پوست به وجود میاد که هر چه بیشتر زمان بگذره عفونت تو بدنش پخش میشه.

سینا تو این تحقیقاتش چنتا نکته جالب رو متوجه شد. این بیماری در مردا، افرادی که خیلی مو دارن، زمان زیادی میشینن، اضافه‌وزن دارن و تحرک‌شون کمه خیلی شایعه.

حالا سینا فهمیده بود که بیماریش چیه و لازم بود برای درمانش به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنه.

طبق تحقیقات سینا، تنها روش درمان جراجیه و به دو شکل انجام می‌شه، یکیش جراحی باز که باید به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنه که بعد از بیهوشی از ناحیه نخاع، قسمت متورم شده رو می‌برن و عفونت و کیست مویی رو خارج می‌کنن، زخم رو به مدت یک ماه باز می‌ذارن و باید مرتب ضدعفونی بشه. معمولاً تو این عمل تا 15 روز نمی‌تونی بشینی.

در نوع دوم عمل جراحی از لیزر استفاده می‌کنن و برشی با عمق کمتر نسبت به عمل جراحی قبلی می‌دن و چون لیزر درون بافت رو می‌سوزونه احتمال بازگشت کیست کمتر از 10 درصده.

سینا برای معالجه دیر مراجعه کرده بود و باتوجه‌به تحقیقاتش ترجیح می‌داد عمل با استفاده از لیزر  رو انجام بده، اما عفونت زیاد شده بود و به تشخیص پزشک پروسه درمان باید طی دو مرحله انجام بشه؛ به‌این‌ترتیب که اول عفونت و بعد کیست رو از بدن خارج کنن.

روز عمل سینا خیلی استرس داشت، از اینکه نتونه بعدِ از عمل راحت بشینه. دکتر با انجام بی‌حسی موضعی عفونت رو تو کمتر از 40 دقیقه خارج کرد و بعد از شستشوی زخم روش رو پانسمان کرد و از سینا خواست بشینه، وقتی سینا نشست درد گذشته رو احساس نکرد، دکتر بهش گفت برو به زندگی عادیت ادامه بده و فقط 48 ساعت بعد باید پانسمان رو عوض کنی.

این البته مرحله اول عمل بود و سینا باید یک ماه دیگه برای برداشتن کیست دوباره به دکتر مراجعه کنه، البته میدونه که عمل دوم تفاوت چشم‌گیری با عمل اول نداره و بعد از برداشتن پانسمان  تا زمان عمل باید روی زخم باز نگه‌داشته بشه که امکان عفونت دوباره از بین برود.

البته سینا خوش شانسه که با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان عمل لیزر براش پیش اومد چون تونست در عرض سه روز سرکار بره و با داروهایی که استفاده می‌کرد درد زیادی رو تحمل نکنه.

 سوالاتی که از دکتر باباخانیان پرسیدیم

  • کیست مویی چیه؟
  • دلیل به وجود اومدن کیست مویی چیه؟
  • علائم کیست مویی که نیاز به جراحی داشته باشه چیه؟
  • راه های درمان کیست مویی چیه؟
  • اگه کیست مویی درمان نشه چه اتفاقی میفته؟
  • عمل لیزر بهتره یا جراحی؟

خب می‌رسیم به پایان چهادهمین قسمت فصل سوم پادکستمون و مثل همیشه «به‌سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها