تولد نوزاد مرده

تولد نوزاد مرده یا مرده زایی، مرثیه‌ای برای یک رویا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دوران بارداری یکی از بهترین و تکرار نشدنی‌ترین دوران برای هر مادری است، اما تولد نوزاد مرده یا به عبارت دیگر مرده زایی کابوس بزرگی است، که بسیاری از خانم‌های باردار و خانواده‌هایشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالت کلی، استرس و نگرانی یکی از خط قرمزهای زندگی به ویژه در دوران بارداری است. اما بیش‌تر خانم‌های باردار معمولاً این نگرانی را دارند که نوزادشان قبل یا حین تولد دچار آسیب شود.

تولد نوزاد مرده یا مرده زایی فقدان دردناکی است، که متاسفانه ممکن است برخی از خانواده‌ها آن را تجربه کنند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می‌تواند در کاهش فشار روحی و روانی ناشی از این عارضه نقش موثری داشته باشد. از این رو در این مطلب از درمانکده قصد داریم تا نکاتی را در خصوص تولد نوزاد مرده با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بدانید: روش‌های رنگی شدن چشم جنین؛ آیا تغذیه در رنگی شدن چشم جنین موثر است؟

مرده زایی به چه معناست؟

تولد نوزاد مرده و یا مرده زایی، به معنای تولد نوزادی است که بدون هیچ گونه علائم حیاتی متولد شود. ممکن است تولد نوزاد مرده بعد از هفته بیست و چهارم بارداری و یا حین زایمان اتفاق بیفتد.

در صورتیکه مرده زایی در سه ماهه سوم بارداری اتفاق بیفتد، از آن به عنوان مرگ رحمی نیز یاد می‌شود، چرا که مرده ‌زایی، بر خلاف نام آن لزوماً به معنی تولد نوزاد مرده نیست. بلکه نداشتن علائم حیاتی جنین در سه ماهه سوم بارداری نیز مرده زایی محسوب می‌شود.  در حالت کلی می‌توان تولد نوزاد مرده را به گروه‌های زیر تقسیم کرد:

  • هفته 20 تا 27 : مرده زایی زودهنگام
  • هفته 28 تا 36 : مرده زایی دیرهنگام
  • بعد از هفته 37 : مرده زایی پایانی

مرده زایی عارضه دردناکی است. بنابراین آگاهی از نحوه برخورد با خانواده‌هایی که دچار این بحران شده‌اند، به ویژه مادر بارداری که فرزند خود را از دست داده است، یکی از ضروریات است. چرا که مادر نوزادی که مرده به دنیا آمده است، هم از نظر عاطفی و احساسی و هم از نظر جسمی ضعیف شده است. بنابراین به حمایت و درک عمیقی نیاز خواهد داشت تا با قضیه کنار بیاید.

تولد نوزاد مرده و یا مرده زایی
تولد نوزاد مرده و یا مرده زایی، به معنای تولد نوزادی است که بدون هیچ گونه علائم حیاتی متولد شود.

دلیل مرگ جنین در رحم چیست؟

مرگ جنین در داخل رحم یا مرده زایی معمولاً به سلامت بارداری و مراقبت‌های پیش از زایمان برمی‌گردد. اما در حالت کلی عوامل متعددی می‌توانند دست در دست هم دهند و منجر به مرگ جنین شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این دلایل را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

  • سلامت مادر
  • نحوه قرارگیری جفت و یا جدا شدن زودرس آن
  • عوامل ژنتیکی یا مشکلات کروموزومی
  • سبک زندگی
  • سن والدین
  • عفونت
  • مشکلات رشدی جنین
  • کمبود اکسیژن
  • خونریزی شدید
  • چاقی مفرط مادر


Widget not in any sidebars

مرگ جنین در رحم چگونه قابل تشخیص است؟

در بسیاری از موارد، انجام معاینه به دلیل عدم احساس حرکت‌های جنین توسط مادر صورت می گیرد. هر چند که خانم‌ها در دوران بارداری در وضعیت حساسی قرار دارند، اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانند حرکت‌های جنین خود را حس کنند باید برای معاینه و انجام آزمایش‌های تشخیصی به متخصص مراجعه کنند.

استفاده از گوشی داپلر برای تشخیص ضربان قلب جنین، انجام سونوگرافی و در نهایت آزمایش خون، می‌توانند به صورت مرحله به مرحله برای تشخیص مرگ جنین مورد استفاده قرار گیرند.

لازم به توضیح است که در صورت تمایل والدین، انجام آزمایش آمنیوسنتز برای بررسی مشکلات کروموزومی و تشخیص علت مرده زایی می‌تواند مفید باشد.

چه عواملی باعث مرگ نوزاد حین تولد می‌شود؟

مرگ نوزاد حین تولد یکی از پیش‌آمدهای بسیار نادر است. زیرا در بیش‌تر مواقع جنین قبل از تولد و زمانی که در رحم مادر قرار دارد، از دست می‌رود.

هر چند که سالانه شاهد تعداد بیشماری از تولد نوزادان مرده هستیم، اما این نوزادان معمولا حین تولد تلف نمی‌شوند. اما در برخی از موارد بسیار نادر، ممکن است که درشت هیکل بودن نوزاد و یا پیچیدن بند ناف به دور گردن نوزاد، منجر به ایجاد مشکل در تامین اکسیژن برای نوزاد شده و باعث مرگ یک فرشته شود.

تولد نوزاد مرده یا مرده زایی چه علائمی دارد؟

تولد نوزاد مرده یا مرده زایی نیز مانند هر عارضه دیگری معمولاً با علائم و نشانه‌هایی همراه است. آگاهی از این نشانه‌ها می‌تواند در کنترل به موقع و پیشگیری از مرگ نوزاد تاثیرات به سزایی داشته باشد.

هر چند وجود مشکلات کروموزومی و یا سایر مشکلات ژنتیکی که باعث مرده زایی می‌شوند، در بیش‌تر موارد غیر قابل کنترل هستند. اما در بسیاری از موارد توجه به علائم زیر و کنترل به موقع از عواقب غیر قابل جبران این پیامد کم کرد.

اگر شما و یا یکی از عزیزانتان در حال سپری کردن دوران بارداری است، بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر مسئله را جدی بگیرید. به این ترتیب احتمال تولد نوزاد مرده یا مرده زایی هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  • سرگیجه
  • تب شدید
  • لکه‌ بینی
  • خونریزی از واژن
  • گرفتگی‌های خفیف تا شدید شکمی
  • عدم تشخیص ضربان قلب قابل تشخیص جنین
  • بی‌تحرکی جنین
تولد نوزاد مرده و یا مرده زایی
مراقبت های مادر سوگوار

چگونه می‌توان با مادری که دچار مرده زایی شده است مدارا کرد؟

همان‌گونه که می‌دانید تولد نوزاد مرده، برای خانواده نوزاد و به ویژه مادر بسیار دردناک است. چرا که در تمامی طول بارداری فکر همه بر رویای شیرین تولد یک فرشته معطوف بوده است. اما به یک باره همه چیز عوض شده است . خنده‌های شیرین و لمس فرشته‌ای آسمانی جای خود را به سوگواری داده است.

این خاطره تلخ معمولا به لحاظ روحی برای خانواده نوزاد و بالاخص مادر و پدرش غیرقابل باور است. بنابراین مدارا با آن‌ها و درک اندوه ناشی از فقدان فرزندشان، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

به همین دلیل است که بیش‌تر پزشکان توصیه می‌کنند تا خانواده ای که نوزاد خود را اینگونه از دست می دهند، حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنند. زیرا رویارویی با چنین غمی گاهی از توان خانواده خارج است.

نکته حائز اهمیتی که در این زمینه همواره باید به آن توجه شود، پرهیز از بی‌اهمیت جلوه دادن مسئله و از بین بردن تمامی خاطرات است. زیرا خانواده سوگوار نوزاد، برای پذیرش اتمام این رویای شیرین که به مرثیه‌ای تلخ منتهی شده است، زمان کافی برای سوگواری در اختیار داشته باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند با شرایط موجود کنار بیایند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی نکاتی در خصوص تولد نوزاد مرده یا مرده زایی پرداختیم. سپس راه‌های مدارا با خانواده‌های دچار مرده زایی را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم.

هر چند تولد نوزاد مرده عارضه شایعی نیست، اما سالانه خانواده‌های بسیاری را درگیر می کند. از این رو داشتن آگاهی و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه خالی از لطف نیست.

اگر شما هم به تازگی قصد بارداری دارید، یا دوران بارداری خود را سپری می‌کنید، بهتر است برای اطمینان بیش‌تر از سلامت جنین خود، دائماً تحت نظر دکتر زنان و زایمان باشید.

همچنین اگر احساس می‌کنید، حال و هوای بارداری شما یا یکی از نزدیکانتان اندکی متفاوت است، بهتر است در اسرع وقت با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

امکان دسترسی به اطلاعات پزشکان متخصص و رزرو نوبت از آن‌ها به سادگی از طریق سایت درمانکده میسر شده است.

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها