زایمان اپیدورال چگونه انجام می‌شود؟ زایمان طبیعی و سزارین با اپیدورال

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش متداول برای کاهش درد یا عدم احساس آن است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا شما هنگام زایمان طبیعی یا سزارین دردی احساس نکنید.

زایمان یکی از موقعیت‌های شیرین اما دلهره‌آوری است که اکثر زنان در دوران بارداری بارها به آن فکر می‌کنند. این‌که می‌خواهند در طول زایمان هوشیار باشند اما درد زایمان طبیعی تصمیم آن‌ها را تغییر می‌دهد. در زایمان اپیدورال شما با وجود این‌که دردی احساس نمی‌کنید اما کاملا هوشیار هستید. از همین‌رو به آن زایمان بدون درد می‌گویند. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید زایمان اپیدورال چیست؟ تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا زایمان طبیعی و سزارین با اپیدورال را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: زایمان در آب 

آشنایی با مفهوم بی‌حسی اپیدورال

اپیدورال روش متداولی برای زایمان است که یک داروی بی‌حس کننده به فضای اطراف اعصاب نخاع شما به نام فضای اپیدورال تزریق می‌شود. هدف از این کار کاهش درد یا از بین بردن کامل آن (بیهوشی) برای ناحیه مشخصی از بدن مانند شکم است. به این ماده، بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای هم می‌گویند. از همین‌رو زنان هنگام زایمان هوشیار هستند اما دردی احساس نمی‌کنند.

تصویر تزریق بی حسی اپیدورال قبل از زایمان
زایمان اپیدورال درد را کاهش می‌دهد در حالی‌که مادر هوشیار است.

انواع اپیدورال (Epidural)

  • بی‌حسی اپیدورال نخاعی: در این روش بی‌حسی زیر کمر تزریق می‌شود. این نوع بیهوشی بیشتر برای زایمان سزارین با اپیدورال انجام خواهد شد.
  • بی‌حسی اپیدورال خاص: در این روش فرد لمس و برخورد لوازم پزشکی را با بدن خود احساس می‌کند اما دردی ندارد. از این نوع بیهوشی معمولا برای وضع حمل طبیعی با اپیدورال استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علت طولانی شدن زایمان

Epidural delivery یا زایمان بدون درد چیست؟

زایمان اپیدورال یک روش متداول وضع حمل است که زنان باردار این روزها به سراغ آن می‌روند. در این روش قسمت پایین کمر حساسیت خود را نسبت به درد توسط بی‌حسی منطقه‌ای از دست داده و فرد درد یا تماسی احساس نمی‌کند. 

این روش برای کاهش درد زایمان بسیار موثر بوده و به مادر این امکان را می‌دهد تا در مراحل زایمان آرام‌تر باشد و بتواند بر روی فرایند زایمان تمرکز کند. از طرفی کاهش درد با بی‌حسی موضعی اپیدورال در وضع حمل طبیعی یا سزارین احتمال ایجاد تنش در مادر و خطرات مربوط به آن را به حداقل می‌رساند.

خوب است بدانید زایمان اپیدورال امروزه یکی از پرطرفدارترین روش وضع حمل بین خانم‌های باردار به‌شمار می‌آید. اما هنوز افراد زیادی با شنیدن نام بی‌حسی اپیدورال (Epidural) در خصوص عوارض آن نگران می‌شوند. درمانکده با گرد هم آوردن بهترین متخصص زنان و متخصص بیهوشی امکان دریافت مشاوره آنلاین متخصص زنان، متنی یا تصویری را برای ما فراهم کرده است تا بتوانید سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

زایمان طبیعی با اپیدورال چیست؟

این روش به معنی کاهش درد وضع حمل طبیعی با بی‌حسی اپیدورال (Epidural) است. در نزدیکی زمان شروع زایمان سوزنی بلند و نازک به ناحیه کمر شما وارد می‌کنند و داروی بی‌حسی به‌طور مستقیم در آن ناحیه تزریق خواهد شد. 

مقدار داروی بی‌حسی موضعی در این روش کمتر و میزان مُسکن‌ها بیشتر است. به‌همین دلیل مادر در طول زایمان طبیعی با بی‌حسی موضعی درد احساس نمی‌کند اما متوجه تماس خواهد شد.

زایمان سزارین با اپیدورال

در این نوع زایمان ناحیه کمر توسط مُسکن‌ها و بی‌حس کننده موضعی کاملا احساس خود را از دست می‌دهند. از همین‌رو مادر با وجود هوشیار بودن، هیچ احساسی در پاهای خود ندارد و چیزی از درد متوجه نمی‌شود. 

درواقع این دارو با اثر بی‌حس کننده خود موجب کاهش درد شما در طول جراحی سزارین می‌شود. به طوری‌که درد قوی‌ترین مراحل عمل جراحی و سزارین بسیار ناچیز احساس خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم زایمان طبیعی

زایمان اپیدورال چگونه است؟

زایمان طبیعی و سزارین با ماده بی‌حسی اپیدورال یک روش موثر برای کاهش درد نسبت به سایر داروها است. در این نوع وضع حمل دارو توسط لوله بلند و نازک توخالی که انعطاف بالایی دارد (کاتتر) وارد فضای اپیدورال در کمر می‌شود. 

این فضا دقیقا بیرون از فضای اطراف نخاع و مایع نخاعی قرار گرفته است. فرایند زایمان با ماده بی‌حسی موضعی برای زنان بدون درد است یا این‌که درد بسیار کمی را احساس خواهند کرد. هر نوع داروی مُسکنی حتی بی‌حسی موضعی اپیدورال از طریق بند ناف وارد جریان خون کودک می‌شود. 

با این تفاوت که ماده بی‌حسی مذکور نسبت به داروهای دیگری که برای کاهش درد زایمان استفاده می‌شوند، اثرات منفی کمتری بر روی نوزاد درون شکم مادر می‌گذارد.

روش زایمان اپیدورال (Epidural delivery)

در حال حاضر این نوع وضع حمل به دو صورت انجام می‌شود:

1. وضع‌حمل اپیدورال معمولی

در این روش کاتتر بیهوشی به کمک پمپ به صورت دوره‌ای درون فضای اپیدورال تزریق می‌شود. داروی مُسکن استفاده شده در این روش مورفین یا فنتانیل است که جایگزین مناسبی برای دوزهای بالاتر بیهوشی مانند کلروفیکاین یا لیدوکایین خواهد بود.

2. اپیدورال اسپاینال یا نخاعی (CSE)

در این روش ابتدا مُسکن، ماده بی‌حسی یا ترکیب آن‌ها زیر غشای خارجی پوشاننده نخاع تزریق می‌شود، سپس آن را وارد فضای اپیدورال می‌کنند. متخصص بیهوشی ابتدا سوزن و پس از آن کاتتر را درون فضای اپیدورال وارد می‌کند، سپس با بیرون کشیدن سوزن، کاتتر داخل محل مورد نظر باقی می‌ماند. بدین شکل مادر می‌تواند در تخت حرکت کند و موقعیت خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: درد زایمان چگونه است؟

اینفوگرافی روش زایمان اپیدورال
دکتر متخصص بیهوشی متناسب با وضعیت سلامت کلی مادر باردار یکی از روش‌های زایمان Epidural را انتخاب می‌کند.

مراحل زایمان اپیدورال

فرآیند زایمان بدون درد بدین شکل است:

  1. در ابتدا پزشک متخصص بیهوشی و دکتر زنان با شما در مورد جزئیات و عوارض احتمالی زایمان بدون درد صحبت می‌کنند.
  2. مادر باردار باید به پهلو در حالت خمیده دراز بکشد یا در لبه تخت قرار بگیرد.
  3. متخصص بیهوش با ضدعفونی کردن ناحیه مورد نظر در کمر، سوزن مخصوص حاوی ماده بی‌حسی را در سمت پایین کمر قرار می‌دهد.
  4. کاتتر به کمک سوزن مخصوص عبور می‌کند، سپس سوزن خارج شده و کاتتر در جای خود قرار می‌گیرد.
  5. در صورت نیاز به تزریق مجدد اپیدورال، این کار از طریق کاتتر باقی مانده در کمر انجام می‌شود.
  6. در این حالت مادر باردار می‌تواند بدون حرکت شدید روی کاتتر دراز بکشد.
  7. در اولین قدم دوز کمی برای تست داروی بی‌حسی به بیمار داده می‌شود، در صورت عدم مشکل جدی دوز کامل تزریق خواهد شد.
  8. ضربان قلب کودک و فشارخون مادر پس از تزریق بی‌حسی Epidural در طول زایمان به‌طور منظم کنترل می‌شود.
  9. در طول زایمان اپیدورال مادر باید به پهلو در جهات مختلف بچرخد تا روند وضع حمل کُند نشود.
  10. پس از وضع‌حمل کاتتر از کمر خارج می‌شود، مگر هنگام زایمان سزارین با اپیدورال که کاتتر برای تزریق داروهای بعدی در جای خود باقی می‌ماند.

تفاوت زایمان اپیدورال و اسپاینال

هر دو روش برای زایمان بدون درد به کمک تزریق داروی بی‌حسی به ناحیه کمر انجام می‌شوند. اما نحوه و محل تزریق دارو در زایمان اپیدورال و وضع حمل به شیوه اسپاینال متفاوت است. 

در زایمان اپیدورال داروی بی‌حسی توسط یک سوزن بلند از بین مهره‌های کمری وارد ناحیه مورد نظر می‌شود و سپس کاتتری که داخل سوزن قرار دارد برای تزریق مستقیم دارو به کمر درون آن باقی می‌ماند. اما در زایمان اسپاینال (Spinal delivery) داروی بی‌حسی توسط سوزن کوتاه‌تر وارد ناحیه کمری شده و سوزن به‌طور موقت در مایع مغزی نخاعی (مهره دوم ستون فقرات به‌دلیل جلوگیری از آسیب نخاعی) وارد می‌شود. 

درواقع سوزن آن‌جا قرار دارد تا داروی بی‌حسی را وارد ناحیه کمری کند، اما کاتتر برای تزریق مستقیم دارو وارد کمر نمی‌شود. فرآیند زایمان اسپاینال به‌دلیل کوتاه بودن سوزن سریع‌تر بوده و کاهش درد زودتر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: انواع زایمان

عوارض احتمالی زایمان بدون درد

شایع‌ترین عوارض زایمان اپیدورال (Epidural delivery) شامل موارد زیر است:

  • تهوع
  • کمر درد
  • وزوز گوش
  • مشکل در تخلیه ادرار
  • آسیب عصبی در موارد نادر
  • احتمال ابتلا زنان به فشارخون ناگهانی
  • تجربه سردرد ناشی از ترشح مایع نخاعی
  • باقی ماندن بی‌حسی پاها تا چندین ساعت پس از زایمان
اینفوگرافی عوارض زایمان اپیدورال
یکی از نگرانی‌های زنان باردار برای انتخاب زایمان بدون درد، عوارض ناشی از آن مانند کمردرد است.

نتیجه زایمان اپیدورال (Epidural delivery)

زایمان بدون درد یک روش موثر، رایج و ایمن برای کاهش شدت درد هنگام وضع حمل یا قطع آن به صورت موقت است. ماده بی‌حسی اپیدورال باعث می‌شود تا مادر هنگام زایمان هیچ دردی احساس نکند یا این‌که حس تماس بسیار ناچیز باشد. به نظر شما اپیدورال در زایمان طبیعی یا سزارین باعث کاهش درد می‌شود؟ نظرات و پیشنهاد خود را با ما در مجله درمانکده میان بگذارید.

سوالات متداول زایمان بدون درد

آیا زایمان اپیدورال دردناک است؟

شما هنوز مقدار کمی فشار انقباضات احساس میکنید اما درد دائمی و اصلی وجود ندارد.

ایا زایمان اپیدورال همان زایمان بدون درد است؟

بله. در این تکنیک غلظت خاصی از بی‌حسی اپیدورال باعث می‌شود تا درد کاهش یابد اما توانایی مادر برای بیرون راندن نوزاد از کانال زایمان حفظ شود.

آیا زایمان با بی‌حسی اپیدورال بر جنین تاثیر می‌گذارد؟

اکثر داروهای مُسکن هنگام زایمان از طریق بند ناف وارد جریان خون نوزاد می‌شوند، اما بی‌حسی Epidural هیچ آسیبی به کودک وادر نمی‌کند.

منبع: my.clevelandclinic | nhs | pregnancybirthbaby

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها