برونگرایی

برونگرایی چیست و افراد برونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حمیدرضا افسری
تخصص: روانشناس

برونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که معمولا با خوش‌رویی ، انرژی زیاد یا پرحرفی مشخص می‌شود. آیا شما از آشنایی با افراد جدید هیجان‌زده می‌شوید؟ آیا یک رویداد اجتماعی بزرگ به شما احساس انرژی می‌دهد؟ اگر این طور است احتملا شما برونگرا هستید.

افراد برونگرا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که اغلب باعث می‌شود آن‌ها سریعا در یک جمع شناخته شوند. حتما شما هم تاکنون با افرادی مواجه شده‌اید که از وقت گذراندن با دیگران و تعاملات اجتماعی لذت می‌برند. آن‌ها معمولا اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و به چشم دیگران یک فرد اجتماعی دیده خواهند شد. این روزها اکثر افراد دائما در حال کنکاش هستند تا بفهمند خصوصیات اخلاقی‌شان جزء تیپ‌های شخصیتی برونگرا است یا درونگرا.

شاید برونگرایی را بتوان یکی از پنج عامل بزرگ شخصیت دانست اما این ویژگی بیشتر می‌تواند یک صفت باشد و نیمی از ابعاد وجود شما را در بر بگیرد. اگر می‌خواهید در مورد برونگرایی و ویژگی افرادی با این صفت اخلاقی بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

توضیحات دکتر حمیدرضا افسری درباره برونگرایی

منشا برونگرایی برای اولین‌بار از کجاست؟

برونگرایی اولین‌بار در دهه 1920 توسط روانشناس مشهور سوئیسی Carl Jung (کارل یونگ) بنیانگذار روانشناسی تحلیلی مطرح شد و تصور می‌شود که برونگراها از نیم تا سه چهارم جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. او این اصطلاح را برای توضیح چگونگی استفاده افراد از نگرش‌های مختلف در خصوص هدایت انرژی‌شان ابداع کرد.

درواقع از نظر یونگ برونگرا بودن چیزی فراتر از صرفا لذت بردن از زندگی است و درونگرا بودن را نباید با کمرویی اشتباه گرفت. گرچه بسیاری از متخصصان روانشناسی معتقدند برونگرایی و درونگرایی مقیاس‌هایی متغیرند و تعداد بسیار کمی از افراد برونگرای “خالص” هستند ، اما درجه این تیپ شخص عامل اصلی شخصیت آن‌هاست و تغییر آن به‌طور کلی دشوار است (البته غیرممکن نیست).

برونگرایی چیست؟

اصطلاح برونگرایی (Extrovert) جنبه‌ای از شخصیت را توصیف می‌کند که اغلب با الگوهای رفتاری بیانگر و برونگرا همراه است. افرادی که برونگرا هستند بسیار پرحرف، اجتماعی، فعال و خونگرم به نظر می‌رسند. یونگ برون گرا را فردی می‌شناسد که از دنیای بیرون و تعاملات اجتماعی احساس انرژی می‌کند.

اما بسیاری از افراد در کنار ویژگی‌های ذکر شده یک سری خصوصیات مرتبط با درونگرایی دارند. این حالت غیرمعمول نیست و باید آن‌ها را به عنوان دوسوگرا توصیف کرد. واقعیت این است که اکثر ما به ندرت در یک طیف شخصیتی قرار می‌گیریم. ویژگی اغلب افراد در طول زندگی تغییر می‌کند. از همین‌رو بهتر است برونگرایی را در خود یک تیپ شخصیتی صددرصد ندانید. بلکه می‌توان از آن به‌عنوان یک ویژگی و صفت یاد کرد که گاهی با تغییراتی همراه می‌شود.

خوب است بدانید برونگرایی یک ویژگی خوب یا بد نیست. شما می‌توانید برای تقویت نقاط قوت و کاهش اثر نقاط ضعف این صفت با دکتر روانشناس درمانکده به صورت تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

تفاوت برونگرایی و درونگرایی در چیست؟

شناخت این دو ویژگی به شما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی برای نزدیک شدن به مشکلات و حل آن‌ها پیدا کنید. همچنین می‌تواند به بهبودی روابط و درک بهتر نقاط قوت یا ضعف‌تان کمک کند. رایج‌ترین تفاوت این دو ویژگی در آن است که برونگراها از تعامل با دنیای بیرون انرژی می‌گیرند. در مقابل درونگراها اغلب برای زمان تنهایی خود ارزش زیادی قائل هستند.

در برخی جوامع افراد برونگرا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما خصوصیات این افراد نباید باعث شود شما فکر کنید آن‌ها در محیط کار یا زندگی شخصی خود افراد بهتری خواهند بود. هر یک از تیپ‌های شخصیتی برونگرا و درونگرا نقاط قوت و ضعفی دارند که قطعا بر روی فعالیت و زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد.

ویژگی افراد برونگرا

خصوصیات آن‌ها عبارتند از:

  • از برقراری ارتباط و گفتگو لذت می‌برند.
  • گستره علایق آن‌ها بسیار وسیع است.
  • برونگراها از ریسک نمی‌ترسند.
  • اغلب آن‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند.
  • به انجام کارهای گروهی علاقه زیادی دارند.
  • از قرار گرفتن در مرکز توجه لذت می‌برند.
  • اگر مدت زمان طولانی تنها باشند، احساس منزوی بودن پیدا می‌کنند.
  • اغلب کاری را انجام می‌دهند سپس در مورد آن فکر می‌کنند.
  • به راحتی می‌توانند از دیگران ایده و انگیزه بگیرند.
  • تعداد دوستان زیادی دارند و به‌راحتی با دیگران دوست می‌شوند.
  • برون گراها معمولا شاد و سرزنده هستند، از همین‌رو روی مشکلات تمرکز نمی‌کنند.
  • به ابراز احساسات و این‌که در مورد افکارشان با دیگران حرف بزنند، علاقه‌مندند.

فرد برونگرا باید همه ویژگی‌های مشخص این تیپ را داشته باشد؟

اگر شما برخی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی برونگرایی را نداشتید سردرگم نشوید. افراد زیادی هستند که مانند شما حد وسطی از برون گرا بودن را تجربه می‌کنند. در مقابل بعضی دیگر شدیدترین حالت این ویژگی‌ها را در خود پیدا خواهند کرد. بنابراین می‌توان گفت برون گرایی حد بالا و پایین ندارد. به عنوان مثال برخی افراد با ویژگی برونگرایی ممکن است گاهی اوقات ترجیح دهند در یک روز تعطیل تنها خانه بمانند. این بدین معنی نیست که آن‌ها از تنهایی لذت می‌برند بلکه در آن لحظه به تنها بودن نیاز داشته‌اند.

آیا درونگرا ها و برونگرا ها می‌توانند دوست باشند؟

درونگراها و برون‌گرایان می‌توانند دوستی صمیمانه‌ای ایجاد کنند ( درمورد درونگرایی بیشتر بدانید ). بسیاری گزارش می‌دهند که شخصیت‌های به ظاهر مخالف، در واقع یکدیگر را تکمیل می‌کنند. اما اگر منظور به درستی رسانده نشود، تصورات غلط در مورد شخصیت مخالف تنش ایجاد خواهد کرد. برای مثال شخص برونگرا -بدون این‌که علت را جویا شود- ممکن است از این‌که دوست درونگرایش به مهمانی نمی‌آید دلخور شود.

[sibwp_form id=1]

برونگرایی چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

درک بهتر نوع شخصیت به فرد کمک می‌کند تا شغلی انتخاب کند، مدیریت درستی در روابط داشته باشد و نقاط قوت یا ضعف خود را بشناسد. برخی افراد با خواندن ویژگی افراد برون‌گرا در این مقاله می‌توانند به نتیجه برسند. اما اگر این طور نبود می‌توانید از ارزیابی رسمی‌تر مانند آزمون آنلاین شخصین برونگرا-درونگرا کمک بگیرید. تست ارزیابی برونگرایی MBTI یکی‌دیگر از منابع معتبر برای اندازه‌گیری این تیپ شخصیتی است.

برونگرایی

نقاط قوت برونگرایی

یکی از مهمترین نقاط قوت این افراد عملکرد خوب آن‌ها در برقراری ارتباط است. از طرفی علاقه آن‌ها به انجام کارهای گروهی و دوستی با افراد باعث می‌شود تا در محیط کار بیشتر مورد توجه قرار گیرند. دیگر نقاط قوت برون گراها شامل موارد زیر می‌شود:

  • توانایی برقراری ارتباط نزدیک با دیگران در کوتاه‌ترین زمان
  • توانایی برقراری ارتباط با تعداد زیادی از افراد
  • توانایی به خاطر سپردن چهره‌ها و نام افراد مختلف
  • دارای ویژگی کاریزماتیک، صریح و رک بودن
  • توانایی انجام کار گروهی و مدیریت افراد به بهترین شکل
  • دارای روحیه کمک به دیگران برای حل مشکلات‌شان
  • دارای روحیه شاد و آمادگی کامل برای سخنرانی در محافل بزرگ
  • توانایی ارائه ایده و نظرات قوی در جمع
  • دارای حس مسئولیت‌پذیری بالا و مصمم در انجام کارها
  • دارای ویژگی عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و اعتماد بالا به خود

نقاط ضعف برونگراها

مهمترین نقطه ضعف آن‌ها تکانشی بودنشان است. به این معنی که خیلی سریع تصمیم به انجام کاری می‌گیرند و اغلب خوب به عواقب آن فکر نمی‌کنند. از همین‌رو برخی افراد با ویژگی برونگرایی در کنترل احساسات خود دچار مشکل می‌شوند. دیگر نقاط ضعف آن‌ها عبارتند از:

  • اغلب آن‌ها نسبت به دیگران با دلسوزی رفتار نمی‌کنند.
  • ممکن است برای دیگران بیش از حد ارزش قائل شوند.
  • برخی از آن‌ها برای انجام کاری سریع تصمیم می‌گیرند و آن را نیمه رها می‌کنند.
  • گاهی اوقات بسیار عصبی می‌شوند و حالت هجومی خواهند داشت.
  • بیش از حد پر جنب و جوش یا فعال هستند.
  • گاهی اوقات عملکرد قاطع آن‌ها باعث ناراحتی دیگران می‌شود.
  • برخی افراد برونگرا اعتمادبه‌نفس کاذب دارند.
  • تعداد از برونگراها نمی‌توانند پروژه‌های درسی یا کاری خود را به اتمام برسانند.

مشاهده بیشتر : لیست متخصص روانپزشک

نشانه های برونگرایی

مشاهده بیشتر : لیست فوق متخصص روانشناس

آیا برونگرایی از درونگرایی ارزشمندتر است؟

برونگرایی یک ویژگی صفروصد نیست. بلکه طیفی از ویژگی‌های مختلف است که برخی از آن‌ها در افراد پررنگ‌تر ظاهر م‌یشود. اما چون برونگرایی متداول‌تر است و به‌دلیل برقراری ارتباط راحت‌تر آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. با این حال نمی‌توان برون‌گرایی را نسبت به درونگرایی ارزشمندتر دانست. زیرا هر یک از این خصوصیات مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. از طرفی ممکن است شما در برخی مواقع برون‌گرا و در شرایط دیگری درون‌گرا باشید.

نتیجه برونگرایی

در چند سال اخیر این تصور ایجاد شده که برونگراها افراد موفق‌تری هستند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند كه برخی افراد درونگرا به صورت عمدی برون‌گرایانه رفتار می‌كنند. شاید این کار بتواند احساسات مثبت خودشان و احساس پیوند با دیگران را افزایش دهد، اما ممکن است با خودِ واقعی‌شان فاصله بگیرند و افزایش خستگی روانی را نیز تجربه کنند.

اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با مفهوم برونگرایی، نقاط ضعف و قوت آن‌ها آشنا کنیم. آیا ویژگی اخلاقی شما با افراد برون‌گرا نزیک است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

سوالات متداول

فرد با ویژگی برونگرایی چگونه است؟

آن‌ها از صحبت کردن و بودن با دیگران لذت می‌برند. برون‌گراها یک فرد صمیمی هستند که به مهمانی، صحبت کردن با تلفن و ملاقات با افراد جدید علاقه‌مندند.

مهارت‌های افراد برونگرا چیست؟

اجتماعی بودن، قاطعیت، پرحرفی و تحرک اجتماعی

آیا برون‌گراها می‌توانند درونگرا شوند؟

بله، شخصیت ما می‌تواند تغییر کند. از طرفی اکثر افراد نیمی از خصوصیان برونگرایی و تعدادی دیگر از ویژگی های برونگرایی را به طو رهمزمان تجربه خواهند کرد.

منبع: verywellmind | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 39

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها