کاشت مژه چیست؟ انواع مدل کاشت مژه برای زیبایی بیشتر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گاهی برخی از افراد در اثر اتفاقات مختلف مژه‌های خود را از دست می‌دهند یا به‌طور کل مژه‌ بر چشمان خود ندارند. این‌گونه افراد به‌راحتی با کمک کاشت مژه می‌توانند مژه‌ها بلند، پرحجم و خوش‌فرم را به چشمان خود بازگردانند. در این مقاله از مجله درمانکده ما را همراهی کنید تا با چگونگی کاشت مژه، انواع روش‌های آن و نحوه مراقبت‌های پس از عمل آشنا شوید.

تصویری از چشم‌ها با مژه‌های کاشته‌شده که سبب زیبایی چشمان فرد شده است، در کنار تصویری از مژه‌های کوتاه
حجم مژه تاثیر چشم‌گیری بر زیبایی چشمان و جلوه آن‌ها دارد.

کاشت مژه چیست؟ 

کاشت مژه راه‌حل اساسی برای افرادی است که مژه‌های کوچک و کم‌پشتی دارند و مژه‌هایشان به‌راحتی فرم دل‌خواه را نمی‌گیرد. با کمک این ترفند تار‌های مو همچون عمل کاشت مو از قسمت خاصی از بدن (به‌طور معمول پشت سر) به پلک‌ها و خط بالایی چشم اضافه می‌شوند. 

انواع مدل کاشت مژه

کاشت مژه به دو دسته کلی (دائم و موقت) تقسیم‌بندی می‌شود. این دو دسته نیز انواع گوناگونی دارند. روش کاشت مژه تار به تار، کاشت مژه اسپایکی، کاشت مژه طبیعی، کاشت مژه کلاسیک، کاشت مژه هیدن، کاشت مژه دائم، از نمونه انواع متنوع کاشت‌های مژه هستند که در ادامه توضیح مختصری در خصوص آن‌ها خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:دوام اکستنشن مژه چقدر است؟

کاشت مژه دائم

در روش کاشت مژه دائم که به کاشت مژه طبیعی نیز شهرت دارد از موهای طبیعی بدن کمک گرفته می‌شود. به همین خاطر مژه‌ها ماندگاری بالایی دارند و به دلیل استفاده از موهای طبیعی بدن، ظاهری طبیعی به چشم‌ها می‌دهند. 

نحوه کاشت مژه در روش دائم همانند روش کاشت موی طبیعی است و همان‌طور که گفته شد از فولیکول‌های پشت سر یا پای خود فرد استفاده می‌شود. پزشک متخصص در طول عمل این فولیکول‌ها را به خط بالایی مژه انتقال می‌دهد.

کاشت مژه موقت

در روش کاشت موقت انواع و اقسام مژه‌ها چه طبیعی و چه مصنوعی با کمک چسب به مژه‌ها چسبانده می‌شوند. این مدل از کاشت مژه ماندگاری آن‌چنانی ندارد و معمولا در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:مزایای لمینت مژه

کاشت مژه تار به تار

کاشت مژه تار به تار یا کاشت مژه طبیعی روشی است که در آن پزشک تارهای مو را به صورتی بر چشم می‌گذارد که پس از آن تشخیص مژه‌های کاشته‌شده از مژه‌های مصنوعی غیرممکن است.

کاشت مژه هیدن

در این روش مژه‌ها به‌صورت موقت با چسب بر مژه‌ها قرار داده می‌شوند. در این روش مژه‌ها تا مدت کوتاهی فرم ظاهری چشم را متفاوت جلوه می‌دهند. تفاوت این روش با اکستنشن در نوع چسب آن است.

تصویری از مژه‌های طبیعی که نتیجه‌ کاشت طبیعی مژه‌ها است.
کاشت مژه‌ در روش کاشت طبیعی شباهت بسیار زیادی به مژه‌های طبیعی دارند.

کاشت مژه اسپایکی

کاشت مژه اسپایکی روشی موقتی است و برای ترمیم آن مجدد باید اقدام کنید. مژه‌ها در این روش از جنس خز سمور، ابریشم، موی انسان یا الیاف مصنوعی انتخاب می‌شوند. این مژه دانه به دانه روی مژه‌های اصلی چسبانده می‌شوند تا چشمان با حجم، ضخامت، طول و حتی رنگ متفاوتی جلوه کنند.

کاشت مژه کلاسیک

در کاشت مژه‌ها به روش کلاسیک تارهای مژه دانه‌دانه در بین مژه‌های طبیعی قرار داده می‌شوند. در این روش تشخیص مژه‌های مصنوعی و طبیعی سخت است.

بیشتر بخوانید:مراقبت‌های بعد از لیفت مژه

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت مژه هستند؟

پزشک متخصص برای کاشت مژه ابتدا به فرم و حجم مژه‌های فرد درخواست‌کننده توجه می‌کند. سپس وضعیت فیزیکی فرد را بررسی می‌کند. پزشک پس از بررسی، کاشت مژه را به فردی که مژه‌های کوتاه، ضعیف، کم‌تراکم و خالی از مژه دارد و از لحاظ فیزیکی سالم است، توصیه می‌کند.

نحوه کاشت مژه دائم

ابتدا پزشک تعداد تار موی مناسب را از پوست سر جدا می‌کند سپس پلک بالایی بی‌حس موضعی می‌شود. در ادامه پزشک هر تار مو را در جای مناسب وارد می‌کند. این روش حدود ۲ الی ۴ ساعت زمان می‌برد.

مراحل بهبودی پس از کاشت مژه

پس از عمل کاشت مژه تورم و کبودی در قسمت پلک‌ها وجود دارد که بسته به وضعیت فیزیکی بیمار گاهی چند روز و گاهی تا چند هفته دیده می‌شود. زخم جایی که فولیکول مو از آن برداشته شده است به سرعت بهبود می‌یابد.

تصویری از پلکی که بعد از عمل کبود و قرمز شده است.
بعد از کاشت مژه پشت پلک کمی متورم و کبود می‌شود. این علائم پس از چند روز بهبود می‌یابد.

مراقبت های بعد از عمل کاشت مژه در خانه

پزشک معمولا از فولیکول‌های پوست سر یا پاها برای کاشت استفاده می‌کند. به همین خاطر این فولیکول‌ها همچون موی سر یا پا رشد می‌کنند و پس از کاشت باید به‌طور منظم آن‌ها را کوتاه کنید. علاوه بر این موهای پیوند شده حساس هستند پس آن‌ها نباید بیش از حد دستکاری شوند. علاوه بر این پزشک توصیه می‌کند که: 

  • تا چند روز صورت شست‌وشو نشود تا فولیکول‌های مژه تثبیت شوند.
  • برای کاهش درد و خارش، از کمپرس یخ استفاده شود.
  • پماد چشم و داروهای ضد‌دردی که پزشک تجویز کرده، استفاده شود.
  • بانداژ چشم تا یک روز بعد از کاشت باز نشود.
  • برای مدت کوتاهی، حدود یک هفته، فرد آرایش نکند.
  • اطراف چشم تمیز نگه‌ داشته شود.

بیشتر بخوانید:علت ریزش مژه

نتیجه نهایی کاشت مژه

نتیجه کاشت مژه بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده نیست. موهای کاشته‌شده پس از جراحی می‌ریزند و ساقه موی جدید شروع به رشد می‌کند. در اغلب مواقع برای مشاهده مژه‌های جدید ۵ الی ۱۲ ماه زمان لازم است. 

هشدارهای مهم بعد از کاشت مژه

کاشت مژه نیز همانند هر نوع جراحی دیگری، خطراتی دارد که باید بعد از عمل به آن‌ها توجه کرد و در صورت بروز مشکل به متخصص پوست و مو مراجعه کرد همچنین شما میتوانید با مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو نیز مشورت کنید. هشدارهای بعد از عمل عبارت‌اند از:

  • درد
  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • نتیجه زیبایی‌شناختی ضعیف
  • تحریک قرنیه

مزایای کاشت مژه

  • ماندگاری بالا
  • زیبایی طبیعی چشمان
  • رشد طبیعی بعد از

خلاصه

مژه‌های زیبا و پرحجم به زیبایی هرچه بیشتر چشمان و چهره کمک می‌کند. برخی از افراد به دلایل مختلف مژه‌های کم‌پشت و کوتاهی دارند. این افراد می‌توانند به کمک کاشت مژه، مجدد درخشش را به چشمان و چهره خود بازگردانند. البته باید به مراقبت‌های بعد از کاشت مژه دقت کردتا به نتیجه دل‌خواه دست یافت. اگر نیاز به ویزیت توسط پزشک متخصص دارید یا سوالی در زمینه کاشت مژه برایتان پیش آمده است می‌توانید به وب‌سایت درمانکده مراجعه کنید و با متخصصان این امر صحبت کنید.

فرق اکستنشن و کاشت مژه در چیست؟

اکستنشن روشی موقتی است و معمولا در آرایشگاه با چسب انجام می‌شود؛ اما کاشت مژه در اصل نوعی کاشت مو است که تارهای مو از بدن به مژه‌ها افزوده می‌شود و ماندگاری طولانی‌تری دارد.

ماندگاری مژه‌های کاشته‌شده چقدر است؟

کاشت مژه‌ها از نظر فنی نوعی کاشت مو است. به همین خاطر دوام مادام‌العمری دارد.

چه کسانی کاندید خوبی برای کاشت مژه هستند؟

کسانی که مژه‌های کم‌حجم و کم‌پشتی دارند و از نظر جسمی نسبتا سالم هستند، کاندید خوبی برای کاشت مژه به شمار می‌آیند.

عوارض جانبی کاشت مژه چیست؟

خون‌ریزی، عفونت، خارش، زخم، تورم و تلوژن افلوویوم (ریزش یا نازک شدن مو)، عوارض احتمالی کاشت مژه هستند.

آیا کاشت کاشت مژه ضرر داره؟

خیر. در کاشت مژه از فولیکول‌های طبیعی مو برای کاشت استفاده می‌شود. اگر توسط متخصص حرفه‌ای انجام شود، عوارض و خطری برای فرد ندارد.

کاشت مژه در بارداری مجاز است؟

کاشت مژه چه به‌صورت طبیعی و چه موقت، عوارض و خطراتی برای فرد باردار به همراه دارد. به همین دلیل کاشت مژه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r.sabaghifar
رویا صباغی فر

پس از پایان تحصیلات در رشته‌ روان‌شناسی بالینی در مقطع فوق‌ لیسانس، شروع به فعالیت حرفه‌ای کردم؛ اما با تغییراتی در زندگی به‌ سمت نویسندگی محتوا متمایل شدم. با وجود اینکه شروع مجدد سخت بود؛ اما بعد از گذشت چند سال، خوشحالم که به‌ شکل دیگری می‌توانم در حوزه‌ روان‌شناسی و دیگر شاخه‌های پیراپزشکی به افراد جامعه کمک کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها