بهترین قرص سرماخوردگی کودکان؛ داروی مجاز برای درمان سرماخوردگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

این روزها داروهای سرماخوردگی مختلفی برای کودکان تولید می‌شود، از جمله: داروهای ضد سرفه، آنتی‌هیستامین‌ها، تب‌برها، ضد احتقان‌ها و داروهای ترکیبی که می‌توانند چند علامت مختلف را تسکین دهند. روی بسته‌بندی بسیاری از داروها ممکن است عبارت «برای کودکان» ذکر شده باشد، اما این لزوما به معنی بی‌خطر بودن آن‌ها برای همه کودکان نیست. علاوه بر این، صرف اینکه یک کودک سرما خورده است، به این معنی نیست که او به داروی سرماخوردگی نیاز دارد. در این مقاله از مجله درمانکده توضیح می‌دهیم که استفاده از قرص سرماخوردگی کودکان چه زمانی مفید است و چه محدودیت‌هایی دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چه زمانی می‌توان از قرص سرماخوردگی کودکان استفاده کرد؟

داروها به درمان سرماخوردگی کمک نمی‌کنند و نمی‌توانند از تبدیل این بیماری به عفونت گوش، عفونت سینوس یا حتی عفونت ریه (پنومونی) جلوگیری کنند. با این حال، در تسکین علائم بیماری نقش دارند و باعث می‌شوند کودک احساس راحتی بیشتری داشته باشد. از این‌رو، در موارد زیر می‌توانید از قرص سرماخوردگی کودکان استفاده کنید:

  • کودک به دلیل سرفه نمی‌تواند بخوابد.
  • گلودرد با بلع دردناک همراه است.
  • گرفتگی بینی و سردرد تمرکز را دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید: 7 مورد از بهترین شربت اشتها آور برای کودکان + خواص هرکدام

بعضی از قرص‌های سرماخوردگی مخصوص کودکان باید به طور کامل بلعیده شوند، اما انواع جویدنی آن‌ها هم در داروخانه‌ها در دسترس است. چنانچه فرزندتان در بلع دارو مشکل دارد، از قرص سرماخوردگی کودکان جویدنی استفاده کنید.

اگر به فرزندتان داروی سرماخوردگی دادید و علائم او بهبود پیدا نکرد، مصرف دارو را قطع کنید و دوز آن را افزایش ندهید. زیاده‌روی در مصرف قرص سرماخوردگی کودکان احتمال بروز عوارض جانبی را بیشتر می‌کند.

هشدار درباره مصرف قرص سرماخوردگی در اطفال زیر ۲ سال

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از داروهای ضد سرفه یا داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌کند، چون آن‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی ایجاد کنند. خطرات احتمالی استفاده از این داروها برای نوزادان و کودکان نوپا عبارت‌اند از:

  • ضربان قلب سریع
  • تنفس آهسته و غیر عادی
  • تشنج

مصرف زیاد داروهای سرماخوردگی می‌تواند به مرگ کودکان زیر ۲ سال منجر شود. حتی بعضی از متخصصان استفاده از داروهای بدون نسخه را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص سیتریزین

مادر تب‌سنج را در دهان پسرش قرار داده و دست خود را روی پیشانی او گذاشته است
بهتر است به کودکان زیر ۶ سال بدون مشورت با پزشک داروی سرماخوردگی ندهید.

بهترین قرص سرماخوردگی کودکان

در مورد تاثیر داروهای سرماخوردگی روی کودکان تحقیقات کافی انجام نشده است. به عبارت دیگر، این داروها اغلب در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و نتایج به دست ‌آمده به کودکان تعمیم داده شده است. بنابراین مشخص نیست که آیا کودکان و بزرگسالان به این داروها واکنش مشابهی نشان می‌دهند یا خیر. با این حال می‌توانید از بعضی از داروها که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای کاهش علائم سرماخوردگی کودکان استفاده کنید.

۱. داروهای ضد احتقان

ضد احتقان‌ها داروهایی هستند که از فنیل افرین و سودوافرین تشکیل شده‌اند و به تسکین آبریزش یا گرفتگی بینی کمک می‌کنند. این داروها را نباید با خلط‌آورهایی که برای شل کردن مخاط استفاده می‌شوند اشتباه گرفت. خلط‌آورها که بسیاری از آن‌ها حاوی گایافنزین هستند، برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

عوارض جانبی ضد احتقان‌ها

اگرچه داروهای ضد احتقان مفید هستند، اما می‌توانند در بعضی از کودکان به بیش‌فعالی یا تحریک‌پذیری منجر شوند. ناراحتی معده، سردرد و سرگیجه هم از عوارض این داروها هستند که معمولا به ندرت اتفاق می‌افتند.

بیشتر بخوانید: قرص آهن در کودکان

۲. داروهای سرکوب‌کننده سرفه

اگر سرفه در خواب یا فعالیت‌های روزانه کودک اختلال ایجاد می‌کند و هیچ نشانه‌ای از مشکلات تنفسی وجود ندارد، می‌توانید از سرکوب‌کننده‌های سرفه استفاده کنید. ماده فعال موجود در اکثر سرکوب‌کننده‌های بدون نسخه، دکسترومتورفان است که به طور موقت سرفه خشک را تسکین می‌دهد.

توصیه می‌شود که داروهای ضد سرفه حاوی هیدروکودون و کدئین را به کودکان زیر ۱۲ سال ندهید، چون ممکن است به عوارض جانبی جدی از جمله تنفس کند یا دشوار منجر شوند.

عوارض جانبی سرکوب‌کننده‌های سرفه

عوارض رایج این داروها شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه و اضطراب است. بعضی از کودکان هم ممکن است حالت تهوع و ناراحتی معده را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:معرفی قرص برای تقویت میل جنسی مردان

یک دختربچه روی مبل نشسته و در حال سرفه کردن است
قبل از دادن داروی ضد سرفه به کودکان کم‌سن و سال با پزشک مشورت کنید.

۳. استامینوفن

در شیرخواران و کودکان می‌توان از داروی استامینوفن برای تسکین تب و درد استفاده کرد. اما توصیه می‌شود که هرگز این دارو را بدون مشورت با پزشک به کودک زیر سه ماه ندهید.

استامینوفن در بعضی از داروهای سرماخوردگی ترکیبی هم وجود دارد. از آنجا که بسیاری از والدین از این موضوع آگاه نیستند، ممکن است به طور ناخواسته استامینوفن را همراه با داروهای ترکیبی به کودک بدهند که این می‌تواند به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تعریق زیاد و معده درد منجر شود.

۴. آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها معمولا برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند، اما ممکن است برای بعضی از کودکان مبتلا به سرماخوردگی هم مفید باشند. از آنجا که مصرف این داروها با خواب‌آلودگی همراه است، به بیماران مبتلا به سرماخوردگی کمک می‌کند که راحت‌تر بخوابند.

بیشتر بخوانید: موارد مصرف شربت ایبوپروفن

عوارض جانبی آنتی‌هیستامین‌ها

علاوه بر خواب‌آلودگی، آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند خشکی دهان، یبوست، حالت تهوع و سردرد ایجاد کنند.

۵. داروهای ترکیبی

سرماخوردگی معمولا به چند علامت مختلف از جمله سرفه، احتقان بینی و تب خفیف منجر می‌شود. به همین دلیل، استفاده از یک داروی ترکیبی که حاوی سودوافدرین، کلرفنیرامین و… است می‌تواند برای بعضی از کودکان گزینه مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید: شربت پلارژین کیدز برای چیست؟

چند نکته مهم درباره مصرف قرص سرماخوردگی کودکان

قبل از اینکه به فرزندتان دارو بدهید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

اینفوگرافی درباره نکات مهم در مورد مصرف قرص سرماخوردگی کودکان
اگر می‌خواهید به فرزندتان قرص سرماخوردگی بدهید، بروشور دارو را بخوانید و بیماری‌های زمینه‌ای کودک را در نظر بگیرید.

۱. از مصرف داروهای غیر ضروری بپرهیزید

بهترین دارو برای سرماخوردگی دارویی است که فقط علائمی که کودک تجربه می‌کند را درمان کند. برای مثال، اگر کودک شما سرفه دارد، از یک سرکوب‌کننده سرفه استفاده کنید و اگر از تب رنج می‌برد، به سراغ داروهای تب‌بر بروید. همچنین توصیه می‌شود که از این داروها فقط تا زمانی که لازم است استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید از فرزندتان در برابر عوارض احتمالی دارویی که ممکن است واقعا به آن نیاز نداشته باشد محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: دیفن هیدرامین کامپاند چیست؟

۲. بروشور دارو را بخوانید

تصور نکنید که تمام داروها برای همه کودکان موثر هستند. برای اینکه از مواد تشکیل‌دهنده دارو، نحوه مصرف آن و گروه سنی که این دارو برای آن‌ها طراحی شده است آگاه شوید، بروشور محصول را به دقت بخوانید.

به یاد داشته باشید که استفاده از یک داروی ترکیبی همراه با داروی دیگری که دارای یک ماده مشابه است، خطر مصرف بیش از حد دارو را به همراه دارد. بنابراین هرگز این کار را انجام ندهید، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند.

۳. به وضعیت سلامتی فرزندتان توجه کنید

کودکانی که به بعضی از بیماری‌ها مبتلا هستند نباید از داروهای سرماخوردگی خاصی استفاده کنند، چون این داروها می‌توانند شرایط آن‌ها را بدتر کنند یا به عوارض جانبی جدی منجر شوند. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • آسم
  • بیماری تیروئید
  • زخم معده یا روده کوچک
  • بیماری قلبی یا سایر مشکلاتی که روی قلب تاثیر می‌گذارند
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری کلیوی یا آسیب کلیه

اگر کودک شما بیمار است، قبل از دادن هر نوع دارویی به او حتما با مشاوره آنلاین کودکان صحبت و یا به متخصص کودکان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک چی خوبه؟

پزشک گوشی پزشکی را روی قفسه سینه یک دختربچه قرار داده است
کودکانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند باید تحت نظر پزشک از قرص سرماخوردگی استفاده کنند.

کلام پایانی

معمولا سرماخوردگی‌ در عرض ۲ هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، در بعضی موارد، لازم است در مورد علائم فرزندتان با پزشک مشورت کنید. این علائم عبارت‌اند از: تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸/۸ درجه سانتی‌گراد)، تنفس سریع یا دشوار، بی‌قراری بیش از حد، خواب‌آلودگی شدید، گوش درد و بثورات پوستی.

اگر نگران سلامتی فرزندتان هستید یا درباره میزان مصرف قرص سرماخوردگی کودکان به راهنمایی نیاز دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصان اطفال آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: قرص جوشان برای کودکان خوب است؟

سوالات متداول

عوارض سرماخوردگی در کودکان چیست؟

اکثر کودکانی که سرماخوردگی دارند دچار عارضه نمی‌شوند. با این حال، والدین یا مراقبان کودک باید از علائم و نشانه‌های عوارض احتمالی از جمله عفونت گوش، آسم، سینوزیت، پنومونی، میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب کیسه نازک اطراف قلب) آگاه باشند.

بهترین دارو برای کودکان مبتلا به عفونت سینوسی چیست؟

اگر سینوزیت کودک ناشی از عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود. اما اگر در اثر ویروس ایجاد شود، معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود. در صورتی که علائم بیشتر از یک هفته ادامه یافت یا با مشکلاتی مانند درد اطراف چشم‌ و تب همراه بود، با پزشک تماس بگیرید.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان سرماخوردگی کودکان کمک می‌کنند؟

از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی استفاده کرد، اما این داروها هیچ تاثیری روی ویروس‌ها که باعث سرماخوردگی می‌شوند ندارند. به یاد داشته باشید که اگر کودک شما بیش از حد از آنتی‌بیوتیک استفاده کند، احتمال ابتلای او به عفونت مقاوم به آنتی‌بیوتیک در آینده بیشتر می‌شود.

منابع: verywellhealth, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها