خودارضایی

خود ارضایی؛ مزایا و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

باور غلطی که در مورد خودارضایی وجود دارد این است که موجب نابینا شدن، از دست قوای جنسی و… می‌شود. ولی با تحقیقات بسیار گسترده‌ای که در این مورد صورت گرفته، مشخص شده که خودارضایی یک فعالیت جنسی کاملا طبیعی و سالم است که کمترین عوارض جانبی را با خود به همراه دارد. با خودارضایی علاوه بر احساس لذت، می‌توان به بهبود کیفیت خواب، بهتر شدن خلق و خو، کاهش استرس و حتی سلامت جسم و تندرستی اشاره کرد.

در این مقاله ما قصد داریم خیلی کامل در مورد خودارضایی و عوارض جانبی احتمالی آن و حقایق و باورهای غلطی که در مورد آن وجود دارد صحبت کنیم. اگر هم به دنبال یک روانشناس و یا سکس تراپیست خوب و مطمئن هستید که مشاوره آنلاین در این مورد بگیرید، می‌توانید به پزشکان متخصص درمانکده در این حوزه پیام دهید و به صورت کاملا محرمانه در این مورد مشاوره‌های تخصصی‌تر بگیرید. تا انتهای این مقاله با مجله درمانکده همراه باشید.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یک نوعی فعالیت جنسی که شامل دست زدن به اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی است گفته می‌شود. این کار روشی طبیعی و ایمن برای کشف بیشتر بدن، احساس لذت و رهایی از تنش‌های جنسی است. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده که 27 تا 40 درصد از زنان و 41 تا 65 درصد از مردان، در هر ماه اقدام به این کار می‌کنند و رضایت بسیار زیادی از این کار خود دارند. جالب است که بدانید علی‌رغم چیزهایی که به ما آموزش داده شده، این کار هیچ عارضه جانبی و مضر برای بدن ندارد و این کار، یک عمل سرگرم کننده، طبیعی و سالم است. ولی در ادامه به برخی عوارض خود ارضایی از نظر علمی در زنان و پسران اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

تصویر پسری که روی تخت دراز کشیده و بسیار خوشحال است
باورهای غلطی در مورد خود ارضایی وجود دارد، ولی علم ثابت کرده که انجام این کار فواید بسیار زیادی برای بدن خواهد داشت

بیشتر بدانید: فوت فتیش چیست؟

عوارض خود ارضايي از نظر علمي در زنان

با وجود مزایای بسیار زیادی که این کار برای زنان دارد، ممکن است با برخی مشکلات احتمالی روبه‌رو شوند:

  • عدم تعادل ذهنی و جسمی
  • کمر درد
  • کاهش سطح میل جنسی
  • آسیب عاطفی
  • آسیب رساندن به جنین در دوران بارداری

عوارض خود ارضايي از نظر علمي در پسران

از جمله عوارض احتمالی خود ارضایی از نظر علمی در پسران هم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خستگی
  • ضعف
  • اضطراب
  • افسردگی
  • درد بیضه‌ها
  • احساس گناه
  • انزال زودرس

بیشتر بدانید: چه مشکلات جنسی نیاز به مشاوره روانشناسی دارد؟

باور‌های درست و نادرست در مورد خود ارضایی

به دلیل باورهای غلطی که از کودکی در همه ما به وجود آمده است، بیشتر مردم دوست ندارند در مورد خودارضایی صحبت کنند. ولی بر اساس آمار و ارقام به دست آمده، بسیاری از افراد بدون اینکه اشاره‌ای به این موضوع داشته باشند، شاید چندین بار در هفته این کار را انجام دهند. بر خلاف باورهای نادرست در مورد خودارضایی که امروز خلاف آن ثابت شده، مزایای انجام خودارضایی به شرح زیر است:

1) بهبود سلامت قلب

به دلیل بیشتر شدن سرعت گردش خون، انجام این کار به شدت برای سلامت قلب مفید است و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و افزایش وزن افرادی که از این مشکل رنج می‌برند کمک می‌کند.

2) کمک به خواب باکیفیت‌تر شبانه

بعد از رسیدن به حالت ارگاسم در خودارضایی، فرد احساس آرامش بیشتری به دلیل آزاد شدن هورمون‌های اندورفین و اکسی‌توسین خواهد داشت و همین امر موجب می‌شود که خواب شبانه باکیفیت‌تری را فرد داشته باشد.

3) کاهش خطر ابتلا به عفونت واژن

با رسیدن به حالت ارگاسم، خطرات ابتلا به عفونت‌های دهانه رحم و عفونت‌های ادرای در زنان به حداقل خواهد رسید.

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان چه عوارضی دارد؟

4) تقویت استخوان‌های لگن

به دلیل انقباضاتی که با رسیدن به ارگاسم رخ می‌دهد، عضلات کف لگن تقویت می‌شود و به رفع مشکلاتی مثل بی‌اختیاری ادرار و بهتر شدن عملکرد نعوظ کمک شود.

5) کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

به صورت علمی مردانی که 21 بار یا بیشتر در یک ماه خودارضایی می‌کنند، در مقایسه با مردانی که 4 تا 7 بار در ماه به انزال می‌رسند 33 درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

6) افزایش عملکرد سیستم ایمنی

رسیدن به حالت ارگاسم بعد از خودارضایی موجب افزایش اندکی در سطح کورتیزول خواهد شد و در نتیجه سیستم ایمنی عملکرد بهتری خواهد داشت.

7) تجربه یک رابطه جنسی ایمن و سالم

با خودارضایی از ابتلا به بیماری‌های ایدز و مقاربتی دیگر و از همه مهمتر بارداری جلوگیری خواهید کرد و بالاترین میزان لذت را تجربه خواهید کرد.

8) بهبود میزان اعتماد به نفس

با خودارضایی این فرصت را خواهید داشت که بدن خود را بیشتر بشناسید و خیلی راحت اعتماد به نفس جنسی خود را پرورش دهید و تصور بهترین از خودتان داشته باشید.

بیشتر بدانید: بیماری مقاربتی (STD) چیست؟ علائم، خطرات و راه‌های درمان بیماری های جنسی

آیا چیزی به اسم اعتیاد به خود ارضایی وجود دارد؟

بحث‌هایی بسیاری در مورد اینکه آیا چیزی به اسم اعتیاد به خودارضایی هست یا نیست به وجود آمده است. برخی از محققان بر این باورند که انجام این کار چیزی به عنوان اجبار است، نه اعتیاد! هنوز هیچ تشخیص بالینی برای اعتیاد به خودارضایی وجود ندارد. آنها معتقدند که بهتر است به‌جای «اعتیاد به خودارضایی» به «خودارضایی اجباری» اشاره کرد.

خودارضایی مکرر به این معنی نیست که آن فرد به این کار اعتیاد دارد و به دنبال راهی برای درمان خودارضایی گشت. زمانی در این مورد باید به دنبال راه حل جدی بود که فرد احساس کند به این کار بیش از حد وابسته شده و خیلی وسواس‌گونه به این کار ادامه دهد.

علائم اعتیاد به خودارضایی

مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می‌تواند نشانه‌هایی از اجبار به انجام خودارضایی باشد:

  • انجام خودارضایی زمان و انرژی زیادی از فرد بگیرد
  • در جایی به غیر از خانه مثل محل کار به دلیل اینکه امکان انجام این کار را ندارد، عذاب بکشد
  • ممکن است فرد قرارهای مهم خود را به دلیل اینکه زودتر به خودارضایی خود برسد، کنسل کند
  • احساس ناراحتی در مکان‌های عمومی داشته باشد و نمی‌تواند تا رسیدن به خانه صبر کند
  • حتی زمان‌هایی که نیاز جنسی ندارد، باز اقدام به این کار کند
  • زمان‌هایی که احساس اضطراب، استرس، غم و… داشته باشد، اقدام به خودارضایی کند
  • بعد از انجام این کار به شدت احساس گناه، پریشانی یا ناراحتی کند

در صورت داشتن چنین علائمی از طریق مشاوره با متخصص روانشناس مشورت کنید.

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از آن

تصویر شخصی که احساس نگرانی و ناراحتی می‌کند.
شاید خودارضایی مزایای بسیاری برای بدن داشته باشد، ولی با زیاده‌روی در آن ممکن است برای بدن مشکلاتی به وجود آید. 

بیشتر بدانید: بهترین روش برای کنار آمدن با خیانت همسر

درمان خود ارضایی

اگر احساس می‌کنید علائمی که بالا به آنها اشاره کردیم در شما رشد کرده، باید به دنبال درمان خود ارضایی خود باشید. در ادامه برخی ترفندهای ساده برای درمان خود ارضایی را توضیح داده‌ایم:

1) حذف محرک‌ها مثل فیلم‌های پورن و…

فیلم‌های پورنوگرافی یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک ذهنی برای افرادی است که به این کار عادت دارند. نگاه کردن به این فیلم‌ها، از نظر ذهنی بر روی آن تأثیر می‌گذارد. برای کنار گذاشتن این عادت، بهتر است تا مدتی به صورت کامل از آنها دوری کنید.

2) انجام دادن کاری جدید

منحرف کردن ذهن و انجام کارهای دیگر، به شدت برای کنار گذاشتن این کار موثر است. سعی کنید که فکرتان را به چیز دیگری معطوف کنید و انرژی خود را صرف کارهای مفید دیگر صرف کنید.

3) کمک گرفتن از پزشک

اگر احساس می‌کنید به مشاوره‌های تخصصی و داروی ترک خود ارضایی نیاز دارید، بهترین کار کمک گرفتن از یک سکس تراپیست و یا روانشناس است. انجام دادن این کار و یا مصرف داروی ترک ÷÷÷ می‌توان شما را از نظر ذهنی تحت تاثیر قرار دهد و اختلالات وسواس فکری-اجباری یا OCD که به آن دچار شده‌اید را دور کنید.

4) بیشتر کردن معاشرات

معاشرت بیشتر با دوستان و نزدیکان‌تان می‌تواند برای متمرکز کردن ذهن و منحرف نگه داشتن آن از فکر کردن به انجام خودارضایی بسیار سازنده باشد. بنابراین برای حفظ بهره‌وری بیشتر بدن خود، به معاشرت با خانواده، دوستان یا رفتن به باشگاه روی بیاورید.

5) داشتن فعالیت بدنی منظم

داشتن فعالیت بدنی منظم مثل ورزش کردن می‌تواند شما را از نظر ذهنی قوی و بالانس نگه دارد. انجام دادن ورزش‌های ساده‌ای مثل دویدن، شنا، پیاده‌روی و یا حتی رقصیدن می‌تواند  مثبت‌اندیشی را افزایش داده و تمرکزتان را بیشتر کند. از همه مهمتر استرس کمتری خواهید داشت.

آلترنتیو: تصویر یک پزشک که در حال صحبت کردن با بیمارش است.

کپشن: با گرفتن مشاوره تخصصی از یک روانشناس یا سکس تراپیست، می‌توان مشکلات احتمالی را به کل از بین برد.

بیشتر بدانید: انواع تجاوز، چگونه مراقب خودمان باشیم؟

ایا عوارض خود ارضايي بعد از ترک از بین می‌رود؟

علاوه بر مزایای بسیاری که خودارضایی برای بدن دارد، ممکن برخی عوارض خودارضایی موجب آزار شخص هم از لحاظ جسمی و هم ذهنی شود.

عوارض جانبی فیزیکی

از نظر فیزیکی، خودارضایی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه و تحریک پوست و یا تورم برخی اعضای بدن به دلیل عفونت یا التهاب شود. محکم نگه داشتن آلت تناسلی می‌تواند باعث تورم شود که بسیار خطرناک خواهد بود و می‌تواند باعث پارگی پوست و تحریک پوست شود. علاوه بر آن می‌تواند منجر به احساس گناه شدید شود. در این شرایط فرد ممکن است احساس غمگینی کند یا نسبت به خودش افکار بد و منفی زیادی داشته باشد که در نهایت منجر به افسردگی، فوبیا و همچنین سوء رفتار در برخوردهای اجتماعی شود.

عوارض روانی

از نظر روانشناسی، خودارضایی بیش از حد یک مبارزه درونی است. با انجام این کار درک فرد از برخی پدیده‌ها شروع به تغییر خواهد کرد و شاهد تغییرات رفتاری مانند تغییراتی در دیدگاه‌های مذهبی، داشتن ارتباط جنسی بسیار ضعیف، درگیری‌های جنسی غیرضروری با شریک زندگی و مسائلی این چنینی باشد.

اینکه آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک از بین می‌رود یا خیر، چیزی است که حتما به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که شاید خودارضایی کردن فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد؛ ولی انجام بیش از حد آن می‌تواند عوارض بیشتری برای ذهن و بدن شما ایجاد کند.

بیشتر بدانید: عشق و رابطه جنسی

کلام آخر

لذت جنسی و رسیدن به اوج آن یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌هایی است که خدا در وجود هر کسی قرار داده است. رسیدن به این لذت ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. هر کس روشی خاص برای خودش داشته باشد. یکی از سالم‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این حس خودارضایی است. ممکن است فرد با انجام این کار احساس آرامش بیشتری داشته باشد. باورهای غلط، نادرست و غیرعلمی در این مورد در جامعه وجود دارد که در این مقاله ما سعی کردیم به صورت کامل در مورد مزایایی که انجام این کار برای بدن دارد توضیح دهیم.

اگر شما هم به انجام این کار عادت دارید و با این وجود احساس گناه می‌کنید و نیاز به گرفتن مشاوره‌های تخصصی‌تر دارید، می‌توانید به صورت کاملا محرمانه و ناشناس با پزشکان متخصص اورولوژی و یا سکس‌تراپیست‌های مجموعه درمانکده به صورت آنلاین مشورت کنید و در این امر کمک زیادی به بهبود سلامت روح و روان و جسم خود کرده باشید.

سوالات متداول

عوارض منفی پرهیز از خودارضایی چیست؟

خودارضایی به تقویت خلق و خو، کاهش سطح استرس و فشار خون، مقابله با افسردگی و حتی کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. پرهیز از خودارضایی به این معنی است که شما تمام این فواید سلامت چشمگیر را از دست خواهید.

آیا خودارضایی موجب سرد مزاجی می‌شود؟

عدم رضایت از سکس و نرسیدن به لذتی که خودارضایی به فرد می‌دهد، کم‌کم باعث می‌شود که تمایل فرد به برقراری رابطه جنسی کم و کمتر شود. در نتیجه دیگر به درخواست‌های جنسی شریک خود پاسخ نداده و گاهی به اجبار آن‌ها را انجام می‌دهد. این موارد به مرور زمان باعث سردمزاجی جنسی شده و در نهایت مشکلاتی را در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.

خودارضایی چه تاثیری بر روی مغز می‌گذارد؟

خودارضایی منجر می شود تعدادی هورمون از جمله هورمون دوپامین یا همان هورمون شادی و همچنین هورمون اندورفین که کاهش دهنده طبیعی درد در بدن است آزاد شود و منجر به کاهش استرس و بهبود روح و روان فرد شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 633

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

414 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها