آیا سرماخوردگی مکرر هشداری برای بیماری جدی‌تر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های رایج است که معمولا شیوع آن در فصل پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند. هر فرد بزرگسال به‌طور میانگین ۲ تا سه بار در سال سرما می‌خورد. زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و یا فرد در طول روز با افراد زیادی در تعامل باشد، ممکن است فرد علائم سرماخوردگی را بیشتر از حالت معمول تجربه کند. اما در برخی افراد ابتلا به سرماخوردگی مکرر ممکن است نشانه یک مشکل یا بیماری جدی در بدن باشد. در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که سرماخوردگی مکرر می‌تواند ناشی از چه بیماری‌ها و مشکلاتی باشد.

چرا به طور مرتب سرما می‌خوریم؟

شاید ابتلا به سرماخوردگی به خصوص در هوای سرد، چندان نگران‌کننده به نظر نرسد، اما اگر در طول سال بیشتر از ۴ تا ۵ بار سرما می‌خورید، ممکن است بدن شما با مشکلات جدی‌تری روبرو شده باشد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرماخوردگی به صورت مکرر آشنا شوید.

سرماخوردگی یا سرطان؟ – دکتر مهدی‌یار ساوجی

۱- ممکن است به آلرژی مبتلا شده باشید

اگر دائما دچار سرماخوردگی می‌شوید و در برخی از فصول خاص، علائمی مثل آبریزش بینی و گلودرد و حتی سردرد را تجربه می‌کنید، ممکن است دچار آلرژی شده باشید. برخی از علائم آلرژی کاملا شبیه به سرماخوردگی هستند و از همین رو تشخیص آلرژی و سرماخوردگی واقعا کار ساده‌ای نیست. در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک همراه با علائمی مثل احساس سبکی سر، تورم زبان، کهیر و درد شکم ظاهر می‌شوند.

بیشتر بدانید: درمان سرماخوردگی چگونه است؟

۲- سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به سرماخوردگی مکرر است. عوامل ژنتیکی و همچنین مصرف غذاهای ناسالم و استرس‌های طولانی همگی موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. در برخی افراد مصرف داروهای خاص نیز ممکن است سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.

۳- ابتلا به سرماخوردگی مکرر ممکن است به دلیل یک بیماری جدی ایجاد شود

اگر از علائم سرماخوردگی رنج می‌برید و در کنار آن وزن شما نیز بدون هیچ دلیل موجهی در حال کاهش است، ممکن است این علائم مربوط به یک بیماری جدی باشد. پزشکان معتقد هستند که علائم سرماخوردگی در کنار کاهش وزن می‌تواند نشانه پرکاری تیروئید، عفونت‌های باکتریایی یا حتی HIV باشد.

اینفوگرافی دلایل ابتلا به سرماخوردگی مکرر
ابتلا به سرماخوردگی های مکرر ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، آلرژی، کمبود ویتامین D و حتی مبتلا شدن به بیماری‌های جدی مثل سرطان ایجاد شود.

۴- گاهی‌اوقات عفونت سینوسی موجب بروز علائم سرماخوردگی می‌شود

در بسیاری از افراد علائم سرماخوردگی‌های مکرر مربوط به عفونت سینوسی است. در این وضعیت فرد علائمی مثل آبریزش، گلودرد، سرفه و ترشحات پشت حلق را تجربه می‌کند و ممکن است دچار سردرد شود. عفونت سینوسی می‌تواند به مجاری بینی و حتی دندان‌ها و گوش آسیب برساند. در برخی از افراد ممکن است عفونت گوش موجب کاهش شنوایی و درد شدید گوش شود.

بیشتر بدانید:‌ بهترین قرص سرماخوردگی بزرگسالان

۵- در برخی افراد سرطان موجب بروز علائم سرماخوردگی مکرر می‌شود

سرماخوردگی یک نوع عفونت مسری در دستگاه تنفسی فوقانی است که معمولا بینی، گلو و سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اگر دائما علائمی مثل گلودرد، تورم گردن، گرفتگی گوش و گرفتگی صدا را تجربه می‌کنید، ممکن است به بیماری جدی‌تری مبتلا شده باشید. درد مداوم گلو که با علائمی مثل سرفه، گرفتگی صدا و درد گوش همراه است، ممکن است به دلیل سرطان گلو ایجاد شود.

اگر دائما علائمی مثل سرماخوردگی را همراه با تورم گردن، احساس خستگی و تب و لرز تجربه می‌کنید، ممکن است به سرطان لنف یا خون مبتلا شده باشید. در صورتی که گرفتگی صدا و گلودرد و تورم گلو بیشتر از ۳ هفته طول بکشد، ممکن است این مشکل مربوط به سرطان حنجره باشد. اگر علائم سرماخوردگی شما کمی متفاوت به نظر می‌رسد و دائما سرماخورده هستید، بهتر است از یک متخصص داخلی برای تشخیص دقیق‌تر کمک بگیرید.

۶- افرادی که استرس دارند، بیشتر سرما می‌خورند

اگر در فضایی کار می‌کنید که با افراد زیادی در ارتباط هستید و دائما نگران این موضوع هستید که بیمار نشوید، ممکن است بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، دچار سرماخوردگی شوید. افرادی که در معرض استرس‌های روزمره قرار دارند، معمولا بیشتر بیمار می‌شوند. استرس موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می‌دهد. بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که به استرس مزمن مبتلا می‌شوند، بیشتر از دیگر افراد سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی و عفونی را تجربه می‌کنند.

۷- شاید به آسم مبتلا هستید

سرفه یکی از رایج‌ترین علائم سرماخوردگی است که اگر با خس‌خس سینه و تنگی نفس همراه باشد، ممکن است مربوط به آسم باشد. افرادی که دچار حملات آسم می‌شوند، معمولا نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و علائمی مثل سرفه و خس‌خس سینه را در کنار تنگی نفس تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: خواص شیر برای آلودگی هوا

تصویر فردی که سرفه می‌کند و به آسم مبتلا است.
در برخی افراد ممکن است گلودرد، خس‌خش سینه و تنگی نفس مربوط به آسم باشد.

۸- نداشتن خواب کافی موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود

شاید برایتان جالب باشد اما کم‌خوابی به‌طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن ما تاثیر می‌گذارد. زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابید، توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موضوع نه تنها موجب ابتلا به سرماخوردگی می‌شود، بلکه در بلندمدت می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت را نیز افزایش دهد. هر فرد بزرگسال در طول روز باید حداقل ۷ ساعت بخوابد و کودکان نیز در طول شبانه‌روز به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.

۹- از داروهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید

بسیاری از افراد برای درمان سرفه و رفع علائم سرماخوردگی از داروهای قوی و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که درمان کامل یک دوره سرماخوردگی بدون مصرف دارو تقریبا ۲۱ روز طول می‌کشد و طبیعی است که در این ۲۱ روز شما علائمی مثل گلودرد و سرفه و آبریزش را تجربه کنید. اما پس از تمام شدن دوره سرماخوردگی، علائم برطرف می‌شوند و دیگر اثری از بیماری در بدن مشاهده نخواهد شد. 

شاید سه هفته زمان زیادی برای درمان سرماخوردگی به نظر برسد، اما این روند کاملا طبیعی است و بدن در این مدت به خوبی با علائم بیماری مبارزه می‌کند. استفاده از آنتی‌بیوتیک موجب از بین رفتن علائم گلودرد می‌شود، اما دوره بیماری را طولانی‌تر و از طرفی سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. در این شرایط فرد ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن دوباره دچار سرماخوردگی شود. به خاطر داشته باشید که اگر سرفه‌های سرماخوردگی بیشتر از ۳ هفته طول بکشد، لازم است از یک دکتر داخلی آنلاین برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: برای سرماخوردگی چی خوبه؟

۱۰- افرادی که به کمبود ویتامین D مبتلا هستند، بیشتر سرما می‌خورند

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D به‌طور مستقیم روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. طبق یافته‌ها افرادی که ویتامین D پایینی دارند، معمولا بیشتر به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-19 مبتلا می‌شوند. برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن می‌توانید روزانه ۱۵ دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D مثل ماهی و زرده تخم‌مرغ و همچنین استفاده از مکمل ویتامین D برای تامین این ویتامین در بدن بسیار موثر هستند.

تصویر فردی که از مکمل ویتامین D استفاده می‌کند.
کمبود ویتامین D موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

۱۱- به مشکلات ژنتیکی مبتلا هستید

در برخی افراد اختلال در تعداد گلبول‌های سفید خون به صورت ژنتیکی، موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرماخوردگی مکرر می‌شود. در این وضعیت که با نام لکوپنی (Leukopenia) شناخته می‌شود، تعداد گلبول‌های سفید خون یا WBC در بدن فرد کمتر از میزان طبیعی است و از همین رو بدن سریع‌تر از شرایط عادی بیمار می‌شود.

بیشتر بدانید: ۵ مورد از علائم سرماخوردگی که نشانه سرطان است!

سخن نهایی

اگر در طول سال بیشتر از ۴ تا ۵ بار سرما می‌خورید و دائما علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد. فراموش نکنید که هر چقدر با افراد بیشتری تعامل داشته باشید، احتمال این که در معرض ویروس‌های مختلف قرار بگیرید نیز بیشتر است. اما به هر حال تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از شما در برابر ابتلا به این بیماری‌ها محافظت کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، استرس را از خود دور کنید و حداقل چند ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشید. اگر علائم سرماخوردگی شما معمولا شدید است و یا مشکوک به بیماری خاصی هستید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری از پزشکان عمومی و همچنین متخصصین گوش، حلق و بینی درمانکده کمک بگیرید.

سوالات متداول

ضعف سیستم ایمنی بدن چطور خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد؟

زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، عملکرد سلول‌های ایمنی در برابر عفونت‌ها مختل می‌شود و بدن نمی‌تواند به درستی از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی مثل استرس، عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب و همچنین ابتلا به برخی بیماری‌های خاص ایجاد شود.

چرا افرادی که استرس دارند، بیشتر سرما می‌خورند؟

استرس موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی سلول‌های ایمنی برای مبارزه با عفونت می‌شود. معمولا افرادی که در معرض استرس‌های شدید قرار دارند، بیشتر از دیگران بیمار می‌شوند.

چرا بیشتر از حالت معمول سرما می‌خوریم؟

سرماخوردگی یک بیماری رایج است که در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، استرس شدید، مصرف دارو و همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها ممکن است بیشتر از حالت معمول در بدن ایجاد شود.

منابع: womenshealthmag، today، orlandohealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها