قرص سرماخوردگی در بزرگسالان؛ چه قرصی برای سرماخوردگی بخوریم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

امروزه داروهای بدون نسخه (OTC) متنوعی برای تسکین سرماخوردگی وجود دارد، چون این بیماری علائم مختلفی ایجاد می‌کند. بنابراین، برای انتخاب بهترین قرص سرماخوردگی در بزرگسالان باید نوع علائمی که دارید و وضعیت سلامتی خود را در نظر بگیرید. بعضی از داروهای سرماخوردگی ممکن است برای زنان باردار و شیرده یا کسانی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند مناسب نباشند. در این مقاله از مجله درمانکده بهترین دارو برای رفع علائم سرماخوردگی را معرفی می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بهترین قرص سرماخوردگی در بزرگسالان

بررسی دقیق علائم سرماخوردگی اولین قدم برای یافتن داروی مناسب است. در مرحله بعد می‌توانید بسته به علائم خود از داروهای زیر استفاده کنید:

۱. ضد احتقان‌ها

احتقان یکی از علائم بارز سرماخوردگی است که معمولا به دلیل تورم عروق خونی در مجاری بینی و راه‌های هوایی ایجاد می‌شود. داروهای ضد احتقان بدون نسخه باعث باریک شدن این عروق می‌شوند و التهاب را کاهش می‌دهند. در نتیجه، به جریان یافتن هوا و تخلیه مخاط کمک می‌کنند.

این داروها به صورت قرص، مایع و اسپری بینی عرضه می‌شوند. داروهای ضد احتقان خوراکی عبارت‌اند از: سودوافدرین و فنیل افرین. در بعضی از افراد، این داروها می‌توانند عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب یا پرفشاری خون ایجاد کنند.

اسپری‌های بینی حاوی اکسی‌متازولین هستند و مستقیما مشکلات مجاری بینی را تسکین می‌دهند. اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها ممکن است باعث احتقان مجدد شود. به همین دلیل نباید از این داروها برای بیشتر از سه روز متوالی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: ۵ مورد از علائم سرماخوردگی که نشانه سرطان است!

مرد مبتلا به سرماخوردگی که روی کاناپه دراز کشیده و نیاز به قرص سرماخوردگی در بزرگسالان دارد
ضد احتقان‌ها به شکل قرص، مایع یا اسپری بینی در دسترس هستند.

۲. داروهای ضد درد

بعضی از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین ضد درد و تب‌بر هستند. آسپرین و استامینوفن ممکن است برای تسکین تب و سردرد موثرتر باشند، اما ایبوپروفن و ناپروکسن معمولا برای بدن درد عملکرد بهتری دارند.

برای تب‌های بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸/۸ درجه سانتی‌گراد) می‌توانید هر سه ساعت یک‌بار به طور متناوب از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. این کار به ویژه زمانی موثر است که تب با از بین رفتن تاثیر دارو دوباره عود کند.

تحقیقات درباره عوارض قرص سرماخوردگی در بزرگسالان نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد استامینوفن می‌تواند به آسیب کبدی جدی منجر شود. بنابراین، بهترین روش مصرف قرص سرماخوردگی در بزرگسالان این است که استفاده از استامینوفن را به حداکثر ۴ هزار میلی‌گرم در روز محدود کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است قرص سرماخوردگی بزرگسالان برای کودکان مضر باشد. برای مثال، مصرف آسپرین یا سایر داروهای سالیسیلات توسط کودکان مبتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های ویروسی می‌تواند خطر ابتلا به سندرم ری (Reye’s syndrome) را افزایش دهد. کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نباید آسپرین مصرف کنند، مگر اینکه پزشک این دارو را تجویز کرده باشد.

بیشتر بدانید: ۵ مورد از علائم سرماخوردگی که نشانه سرطان است!

۳. داروهای ضد سرفه

شما باید این داروها را با توجه به نوع سرفه خود انتخاب کنید:

  • برای درمان سرفه‌های خشک به سراغ سرکوب‌کننده‌های سرفه از جمله دکسترومتورفان بروید. این ماده روی قسمت‌های خاصی از مغز تاثیر می‌گذارد و مانع سرفه می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به عوارض جانبی نامطلوب از جمله توهم منجر شود.
  • برای درمان سرفه‌های مرطوب از داروهای خلط‌آور مثل گایافنزین استفاده کنید که می‌تواند به شل شدن مخاط و خلط کمک کند.
مردی که در حال سرفه کردن است و نیاز به قرص سرماخوردگی در بزرگسالان دارد.
داروهای سرکوب‌کننده سرفه به درمان سرفه خشک و خلط‌آورها به درمان سرفه مرطوب کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:بهترین قرص برای معده درد

کدئین در بسیاری از داروهای ضد سرفه وجود دارد، چون فعالیت مغز را که منجر به سرفه می‌شود سرکوب می‌کند. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده که کدئین یک داروی مخدر است و می‌تواند باعث وابستگی شود. همچنین ممکن است در بعضی از افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند. بنابراین همیشه قبل از مصرف داروهای حاوی کدئین با پزشک یا داروساز مشورت کنید و دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را به دقت بخوانید.

علاوه بر این، توصیه می‌شود از مصرف همزمان چند نوع داروی سرکوب‌کننده سرفه بپرهیزید. چون ممکن است این کار به عوارض جانبی شدید مثل خستگی مفرط یا حتی نارسایی تنفسی منجر شود.

بیشتر بخوانید: چه میوه‌ای برای سرماخوردگی بخوریم و چه میوه‌ای را نخوریم؟

۴. آنتی‌هیستامین‌ها

بسیاری از افراد برای درمان عطسه یا آبریزش بینی به مصرف آنتی‌هیستامین از جمله دیفن‌هیدرامین و سیتریزین روی می‌آورند. اما این داروها ممکن است انتخاب مناسبی نباشند. چرا که احتقان ناشی از آلرژی را از بین می‌برند، اما مشخص نیست که واقعا روی سرماخوردگی تاثیر داشته باشند. بررسی ۱۸ مطالعه مختلف نشان داد که آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است به کاهش احتقان بینی در ۲ روز اول سرماخوردگی کمک کنند، اما اثربخشی آن‌ها از روز سوم به بعد کمتر می‌شود.

آنتی‌هیستامین‌ها دارای عوارض جانبی هستند، از جمله:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • یبوست

اگر به گلوکوم (آب سیاه)، هیپرپلازی پروستات (بزرگ شدن غده پروستات)، صرع، پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، پرفشاری خون یا دیابت مبتلا هستید، قبل از مصرف آنتی‌هیستامین با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: ویروس سرماخوردگی چیست؟ علائم، علل و راه‌های درمان

۵. داروهای ترکیبی

داروهای ترکیبی که معمولا با نام ادالت کلد (Adult cold) یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان شناخته می‌شوند حاوی چند ماده متنوع مثل استامینوفن، فنیل‌افرین و کلرفنیرامین هستند و می‌توانند با توجه به مواد تشکیل‌دهنده خود علائم مختلف سرماخوردگی را کنترل کنند.

قبل از مصرف داروهای ترکیبی حتما بروشور آن‌ها را به دقت بخوانید و از مصرف سایر داروهایی که حاوی مواد مشابه هستند خودداری کنید. چون ممکن است به دلیل دریافت بیش از حد یک ماده خاص به عوارض جانبی جدی مبتلا شوید.

بیشتر بخوانید:قرص برای تقویت میل جنسی

اینفوگرافی درباره انواع داروهای سرماخوردگی
قرص سرماخوردگی را باید با توجه به علائم خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: باورهای غلط دارویی در مورد سرماخوردگی

چند نکته مهم برای مصرف قرص سرماخوردگی در بزرگسالان

رعایت نکات زیر عوارض جانبی داروهای سرماخوردگی را کاهش و سرعت بهبودی شما را افزایش می‌دهد:

  • قبل از مصرف قرص سرماخوردگی حتما بروشور دارو و مواد تشکیل‌دهنده آن را بخوانید.
  • افرادی که برای تنظیم سطح قند خون خود چند داروی مختلف مصرف می‌کنند باید قبل از خوردن هر نوع داروی سرماخوردگی با پزشک صحبت کنند. بعضی از داروهای سرماخوردگی از جمله شربت‌های سرفه حاوی قند هستند و ممکن است روی قند خون این بیماران تاثیر بگذارند.
  • داروهای ضد احتقان خوراکی می‌توانند فشار خون را افزایش دهند و به همین دلیل ممکن است برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مضر باشند. اگر به پرفشاری خون مبتلا هستید، هرگز بدون مشورت با پزشک از این داروها استفاده نکنید.
  • دکسترومتورفان و داروهای ضد احتقان ممکن است با بعضی از داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) تداخل داشته باشند. مصرف‌کنندگان داروهای ضد افسردگی باید با پزشک در مورد عوارض داروهای سرماخوردگی مشورت کنند.

بیشتر بخوانید:معرفی قرص برای ریزش مو

به یاد داشته باشید که حتی بهترین داروها نمی‌توانند خود سرماخوردگی را درمان کنند. در حقیقت، سیستم ایمنی با ویروس مبارزه می‌کند و این داروها فقط علائم شما را تسکین می‌دهند. استراحت کافی، نوشیدنی مایعات فراوان و پرهیز از استعمال دخانیات یا دوری کردن از دود دست دوم می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

اگر علائم شما علیرغم مصرف داروهای بدون نسخه طی ۱۰ روز بهبود نیافت یا بدتر شد، به دکتر عمومی مراجعه کنید. همچنین اگر با مشکلاتی مثل تب شدید (بالاتر از ۳۹ درجه سانتی‌گراد)، تنگی نفس، درد ناگهانی قفسه سینه، سرگیجه، توهم، استفراغ مداوم و درد شدید گوش مواجه شدید، فورا با اورژانس (تلفن ۱۱۵) تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه با بهترین روش‌ها

کلام پایانی قرص سرماخوردگی در بزرگسالان

آشنایی با داروهای سرماخوردگی به شما کمک می‌کند که بهترین گزینه را برای کنترل علائم خود انتخاب کنید. اگر برای انتخاب بهترین قرص سرماخوردگی در بزرگسالان به راهنمایی نیاز دارید، از طریق سایت درمانکده با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: آیا سرماخوردگی مکرر هشداری برای بیماری جدی‌تر است؟

سوالات متداول

قرص سرماخوردگی در بزرگسالان از چی تشکیل شده است؟

شرکت‌های تولیدکننده دارو از ترکیبات مختلف از جمله استامینوفن، دکسترومتورفان، فنیل افرین، کلرفنیرامین و… برای تولید قرص سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

بهترین قرص سرماخوردگی در بزرگسالان چیست؟

پاسخ این سوال به علائم شما بستگی دارد. اگر سرفه مرطوب دارید، از خلط‌آور استفاده کنید و اگر از سرفه خشک رنج می‌برید، به سراغ داروهای سرکوب‌کننده سرفه بروید. همچنین برای تسکین درد و کاهش تب باید از داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

آیا می‌توان از قرص سرماخوردگی در بزرگسالان در بارداری استفاده کرد؟

برای تسکین تب در دوران بارداری می‌توان از استامینوفن استفاده کرد. اما مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین از هفته ۲۰ بارداری به بعد توصیه نمی‌شود. به‌علاوه، داروی ضد سرفه دکسترومتورفان ممکن است برای زنان باردار بی‌خطر نباشد. اگر در دوران بارداری هستید، قبل از مصرف هر نوع دارویی با دکتر زنان مشورت کنید.

مصرف کدام قرص سرماخوردگی در بزرگسالان در شیردهی بی‌خطر است؟

دریافت بعضی از داروهای سرماخوردگی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، اسپری‎های ضد احتقان و بیشتر داروهای ضد سرفه در دوران شیردهی بی‌خطر است. با این حال، توصیه می‌شود زنان شیرده بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنند.

مصرف قرص سرماخوردگی در بزرگسالان از چه سنی مجاز است؟

اکثر افراد بالای ۱۸ سال که به بیماری‌های مزمن مثل دیابت مبتلا نیستند می‌توانند از داروهای بدون نسخه استفاده کنند. هرگز بدون مشورت با پزشک داروهای مخصوص بزرگسالان را به کودکان ندهید، چون ممکن است حاوی موادی باشند که به بروز عوارض جانبی جدی منجر می‌شوند.

آیا قرص سرماخوردگی در بزرگسالان برای کرونا مناسب است؟

داروهای سرماخوردگی بدون نسخه بیماری کووید-۱۹ را از بین نمی‌برند. اما اگر سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی یا تب دارید، می‌توانند کمک‌کننده باشند.

منابع: verywellhealth, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 42

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها