قرص برای دندان درد؛ معرفی ۸ قرص برای درمان فوری درد دندان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از سخت‌ترین دردهایی که قطعا همه ما یک‌ بار در طول زندگی با آن مواجه شده‌ایم، دندان درد است. روش‌هایی مثل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، دهانشویه یا غرغره آب نمک می‌توانند تا حد زیادی از بروز عوامل ایجادکننده درد دندان همچون پوسیدگی جلوگیری کنند. با این حال گاهی‌اوقات دردهای خفیف تا شدید دندان ناشی از عفونت گوش، گلو، آسیب به فک یا سینوزیت هستند. بنابراین بهترین راه‌کار در مواقعی که درد دندان دارید، مراجعه به دندانپزشک است. اما حتما این موقعیت برای شما هم پیش آمده که در ساعت‌هایی از شبانه‌روز دچار دندان درد شوید و به دندانپزشک دسترسی نداشته باشید. در این مواقع مصرف قرص برای دندان درد گزینه درستی است و می‌تواند شما را از شر دردهای شدید و کلافه‌کننده نجات دهد.

اگر شما هم تاکنون تجربه درد شدید دندان داشته‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم بهترین دارو برای دندان درد در مواقع بحرانی چیست و کدام قرص دندان درد را سریع قطع می‌ کند.

کدام قرص برای دندان درد بهتر است؟

اگر شما هم تاکنون تجربه دندان درد شدید داشته‌اید، خوب می‌دانید که ممکن است فرد در آن شرایط از هر دارویی برای قطع شدن درد دندان‌ها استفاده کند. داروهای مسکن و کاهش‌دهنده دردهای خفیف تا شدید دندان، طیف گسترده‌ای دارند، اما همه آن‌ها نمی‌توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند. دلیل این امر به علت اصلی درد دندان شما بستگی دارد که دندانپزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد. 

اینفوگرافیک بهترین قرص برای دندان درد
برای درمان فوری دردهای متوسط تا شدید دندان می‌توانید از قرص برای دندان درد استفاده کنید.

با این حال، در ادامه بهترین قرص‌ها برای دندان درد شدید را معرفی می‌کنیم که در صورت عدم دسترسی به دندانپزشک بتوانید به کمک آن‌ها دندان درد خود را به صورت موقتی تسکین دهید:

قرص ایبوپروفن (Ibuprofen)

ایبوپروفن نوعی قرص مسکن قوی برای دندان درد است که می‌توانید آن را در ۲ دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم تهیه کنید. این قرص غیر استروئیدی را اغلب می‌توان بدون نسخه دندانپزشک از داروخانه خریداری کرد اما یادتان باشد افراد دارای ناراحتی قلبی یا خونریزی نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کنند. 

همچنین افرادی که به داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی حساسیت دارند، در لیست منع مصرف ایبوپروفن قرار می‌گیرند. در غیر این صورت، قرص ایبوپروفن یک تسکین‌دهنده با اثربخشی بسیار زیاد برای درد دندان است.

بیشتر بخوانید: درد دندان عقل چه احساسی دارد؟ معرفی روش‌های تسکین درد آن

قرص استامینوفن (Acetaminophen)

معمولا زمانی که فرد به مسکن غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن حساسیت دارد؛ پزشک برای کاهش درد دندان، استامینوفن تجویز می‌کند. این قرص ضد التهاب نیست، به همین دلیل باید برای کاهش سریع‌تر درد دندان همراه با سایر مسکن‌ها (طبق نظر دندانپزشک) استفاده شود. 

مکانیسم عملکردی استامینوفن بدین شکل است که سیگنال‌های عصبی مغز را مسدود می‌کند تا مانع از انتقال درد شوند. از عوارض جانبی این قرص مسکن می‌توان به آسیب کبدی اشاره کرد، بنابراین از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید.

قرص نوافن (Novafen)

تصویر بسته‌بندی قرص نوافن
نوافن بهترین قرص برای کاهش دردهای شدید دندان است.

نوافن بهترین قرص برای دندان درد شدید مخصوصا در شب است. این قرص به صورت ترکیبی از ۴۰ میلی‌گرم کافئین، ۳۲۵ میلی‌گرم استامینوفن و ۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن ساخته می‌شود و به دلیل جذب خوب از طریق دستگاه گوارش، اثربخشی بالایی در تسکین دندان درد دارد. 

از نوافن معمولا علاوه بر کاهش دردهای شدید دندان برای تسکین سردردهای میگرنی، درد عضلات، دردهای ماهیچه‌ای و… استفاده می‌کنند. فرم دارویی نوافن معمولا به شکل کپسول است و در اغلب موارد به مدت چهار تا ۶ ساعت، دندان درد شدید را تسکین می‌دهد.

قرص مفنامیک اسید (Mefenamic Acid)

مفنامیک اسید دیگر قرص غیر استروئیدی و فاقد کورتون است که تاثیر قابل توجهی بر کاهش دردهای شدید دندان ندارد؛ از همین‌رو می‌توان آن را بهترین قرص برای دندان درد خفیف تا متوسط دانست. درواقع این قرص بیشتر برای دردهای ملایم تا متوسط قاعدگی تجویز می‌شود و یک قرص پرکاربرد برای کاهش التهاب پس از جراحی به‌شمار می‌آید. با این حال اغلب دندانپزشکان در صورتی که درد دندان شما خفیف باشد، استفاده از مفنامیک اسید را یک تا سه نوبت در روز مجاز می‌دانند.

بیشتر بخوانید: دندان درد بعد از عصب کشی؛ علت و درمان خانگی آن چیست؟

قرص کدامول (Codamol)

تصویر بسته‌بندی قرص کدامول
کدامول مانع تولید گیرنده‌های درد در مغز می‌شود و به کاهش درد دندان کمک می‌کند.

کدامول نوعی پاراستامول (استامینوفن) در ترکیب با کدئین فسفات است که معمولا دندانپزشکان آن را برای تسکین دردهای کوتاه‌مدت دندان تجویز می‌کنند. این قرص همچون استامینوفن ساده باعث کاهش تولید گیرنده‌های درد در مغز (پروستاگلاندین‌ها) می‌شود. از طرفی تولید کدئین فسفات ناشی از عملکرد اندورفین است که باعث تقلید کاهش درد در مغز و نخاع می‌شود و آن را به یک مسکن قوی برای دردهای متوسط تا شدید دندان تبدیل می‌کند.

قرص ناپروکسن (Naproxen)

ناپروکسن یکی دیگر از قرص‌های غیر استروئیدی مفید برای کاهش تورم و درد است. معمولا از این قرص برای دندان درد قوی و بیماری‌هایی همچون بورسیت، آرتروز، حملات نقرس یا تاندونیت استفاده می‌کنند. با این حال یادتان باشد، ناپروکسن باید حتما با تجویز دندانپزشک مصرف شود، زیرا استفاده خودسرانه از این قرص می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. همچنین مصرف ناپروکسن برای زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری ممنوع است.

بیشتر بخوانید: علت دندان درد چیست؟

آموکسی سیلین (Amoxicillin)

یکی از معروف‌ترین آنتی بیوتیک‌ها که برخی افراد آن را هنگام درد دندان استفاده می‌کنند، آموکسی سیلین است. زمانی که دردهای متوسط تا شدید دندان شما ناشی از عفونت باشد و علائمی مانند تورم در لثه بروز کنند، می‌توانید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. 

البته آنتی بیوتیک‌ها باید زیر نظر دندانپزشک تجویز شوند تا اثربخشی درستی داشته باشند. با این حال می‌توان گفت آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم باعث تسکین درد دندان نمی‌شوند، بلکه کاهش عفونت می‌تواند شدت درد را کاهش دهد. بنابراین زمانی که عفونتی وجود ندارد، آنتی بیوتیک‌ها به تسکین دردهای متوسط تا شدید دندان کمکی نمی‌کنند. 

آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید (Acetylsalicylic acid)

یکی دیگر از داروهایی که معمولا برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط دندان تجویز می‌شود، آسپرین (به اختصار آ. اس. آ) است. این قرص یک ضد التهاب قوی به‌شمار می‌آید که با کاهش التهاب به تسکین درد دندان هم کمک می‌کند. همچنین آسپرین عوارض بسیار ناچیزی دارد، از همین‌رو اغلب پزشکان آن را برای کاهش التهاب و درد تجویز می‌کنند. با این حال مصرف آسپرین برای کودکان و بیماران گوارشی ممنوع اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:قرص برای قطع خونریزی قاعدگی؛ قطع فوری پریودی در خانه

بهترین قرص برای دندان درد کودکان چیست؟

اگر فرزند خردسال شما احساس درد شدیدی در دندان‌های خود دارد، می‌توانید تا زمان مراجعه به دندانپزشک برای کاهش درد از قرص استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. این قرص‌ها بدون نسخه قابل تهیه هستند، برای اطلاع از دوز مناسب مصرفی کودکان می‌توانید از دندانپزشک آنلاین درمانکده مشورت بگیرید.

کدام داروی بدون نسخه برای دندان درد عصبی خوب است؟

برای کاهش دردهای شدید دندان که ناشی از بیماری ریشه یا عصب هستند، می‌توانید تا زمان مراجعه به دندانپزشک از برخی قرص‌های مسکن بدون نسخه استفاده کنید. 

اینفوگرافیک بهترین قرص برای دندان درد عصبی
قرص‌های مسکن بدون نسخه می‌توانند به صورت موقتی باعث کاهش دردهای عصبی دندان شوند. 

بهترین قرص برای دندان درد عصبی عبارت است از:

  • استامینوفن (Tylenol)
  • ایبوپروفن (Advil)
  • ناپروکسن (Aleve)

بیشتر بخوانید: دندان حساس به سرما را چگونه درمان کنیم؟ + دلایل ایجاد آن

بهترین قرص برای دندان درد در بارداری کدام است؟

پاراستامول (استامینوفن ساده یا در ترکیب با کدئین) را می‌توان بهترین دارو برای دندان درد در دوران بارداری دانست. این قرص در تمامی مراحل بارداری جهت تسکین دردهای خفیف تا شدید دندان مناسب است و هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارد. برای مصرف ایبوپروفن به عنوان تسکین‌دهنده دندان درد در دوران بارداری، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

در دوران شیردهی از چه قرصی می‌توان برای کاهش درد دندان استفاده کرد؟

اغلب قر‌ص‌های مسکن OTC (قرص‌هایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند) به مقدار کم وارد شیر مادر می‌شوند. بنابراین باید آن‌ها را در دوز روزانه و به مدت محدود مصرف کنید. 

بهترین قرص برای دندان درد در شیردهی شامل موارد زیر است:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن (به مدت بسیار کوتاهی مصرف شود)

بیشتر بخوانید:کاربرد قرص متادون

راهنمای مراجعه به پزشک

درد دندان یکی از دردهای آزاردهنده‌ای است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. اگر درد خفیف تا متوسط دندان دارید، قبل از شدید شدن به دندانپزشک مراجعه کنید تا او با بررسی علت اصلی درد دندان در تسکین آن به شما کمک کند. اما اگر در شرایطی هستید که برای مدتی به دندانپزشک دسترسی ندارید، می‌توانید از قرص برای دندان درد استفاده کنید. در این مقاله به طور مفصل هشت قرص که اثربخشی بالایی در کاهش دردهای متوسط تا شدید دندان دارند را معرفی کردیم. با این حال بهتر است قبل از مصرف قرص‌های معرفی‌شده در مقاله با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

برای این منظور می‌توانید به سایت درمانکده سر بزنید. این وب‌سایت با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص و راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی آنلاین این امکان را برای شما فراهم کرده تا جهت مشاوره آنلاین یا معاینه حضوری نزد دندانپزشک مورد نظر خود، نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

کدام قرص برای دندان درد قوی مناسب است؟

معمولا دندانپزشک برای دردهای متوسط تا شدید دندان، قرص ناپروکسن تجویز می‌کند. مصرف این قرص برای زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری ممنوع است.

بهترین قرص برای دندان درد عصبی چیست؟

استامینوفن (Tylenol)، ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) قرص‌های مسکن شناخته‌شده برای دندان درد عصبی به‌شمار می‌آیند

کدام قرص برای دندان درد در بارداری قابل استفاده است؟

قرص پاراستامول (استامینوفن) ساده یا کدئین.

منابع: verywellhealth | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 39

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها