خواص شیر برای آلودگی هوا؛ معجزه‌ای برای روزهای خاکستری!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی یک مشکل بزرگ و نگران کننده است که هر لحظه در حال افزایش است. بهتر است بدانید که آلودگی هوا به طور مستقیم روی سلامت بدن ما تاثیر می‌گذارد و این موضوع به خصوص برای افراد مسن، خانم‌های باردار و افرادی که با بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. اما احتمالا شما هم در مورد مصرف شیر در آلودگی هوا چیزهایی شنیده‌اید. آیا چیزی در مورد خواص شیر برای آلودگی هوا می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تاثیر شیر بر آلودگی هوا آشنا شوید.

غذایی که می‌خوریم، چطور در کاهش اثرات آلودگی هوا موثر است؟

آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین ترکیبات مورد نیاز بدن در هوای آلوده است که از تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و مانع التهاب بدن می‌شود. ویتامین C و ویتامین E از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باید در هوای آلوده مصرف کنید. برای تامین این ویتامین‌ها می‌توانید در هوای آلوده از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید و هر روز مقداری آجیل و روغن زیتون میل کنید. اما در کنار همه این ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها شیر یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها برای محافظت از بدن در هوای آلوده است.

بهتر است بدانید که مصرف شیر و سایر غذاها و سبزیجات مفید می‌تواند آسیب آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش دهد و از جذب فلزات سنگین و سرب در بدن جلوگیری کند. اگر به بیماری ریوی مبتلا هستید و در آلودگی هوا با مشکلاتی نظیر سرفه و تنگی نفس مواجه می‌شوید، بهتر است از یک دکتر ریه برای درمان کمک بگیرید.

با خواص شیر برای آلودگی هوا آشنا شوید

شیر یکی از مفیدترین نوشیدنی‌ها است که پروتئین، کلسیم، فسفر و منیزیم زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر، ماست و سایر لبنیات در هوای آلوده می‌تواند اثرات آلودگی هوا در بدن را کاهش دهد. پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیبی محلول تبدیل کند و مانع جذب سرب در بدن شود. کلسیم و آهن موجود در شیر میزان جذب سرب را کاهش می‌دهد و از بدن ما در برابر مسمومیت در هوای آلوده محافظت می‌کند.

ویتامین A موجود در شیر می‌تواند اثرات آلودگی را در بدن کاهش دهد و از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص شیر برای آلودگی‌ها آشنا شوید.

بیشتر بدانید: برای جلوگیری از ضعف بدن چه ویتامینی خوبه؟

اینفوگرافی خواص شیر برای آلودگی هوا
از مهم‌ترین خواص شیر برای آلودگی هوا می‌توان به کاهش جذب سرب، بهبود عملکرد گوارش و نرم شدن مخاط تنفسی اشاره کرد.

کاهش جذب سرب و فلزات سمی در بدن

اولین و مهم‌ترین خواص شیر برای آلودگی هوا، جلوگیری از جذب سرب در بدن است. شیر کلسیم، فسفر و منیزیم زیادی دارد که این مواد معدنی از جذب سرب و فلزات دو ظرفیتی در بدن جلوگیری می‌کنند. از آن جایی که سرب یکی از خطرناک‌ترین فلزات در هوای آلوده است، مصرف شیر می‌تواند به کاهش جذب این ماده سمی در بدن کمک کند.

کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش

مصرف شیر موجب بهبود عملکرد سیستم دفع ادرار و مدفوع می‌شود. در هوای آلوده بدن باید آلاینده‌ها را از طریق ادرار و مدفوع دفع کند. مصرف شیر به خصوص شیرهای پروبیوتیک یک گزینه فوق‌العاده در هوای آلوده است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

بیشتر بدانید: سیستم ایمنی بدنت رو با این نکات تقویت کن!

نرم شدن مخاط سیستم تنفسی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص شیر برای آلودگی‌ها نرم شدن غشای مخاطی سیستم تنفسی، معده و مری است. نوشیدن یک لیوان شیر در هوای آلوده می‌تواند مخاط سیستم تنفسی را نرم کند و به فرد کمک کند تا راحت‌تر در این هوا نفس بکشد. نرم شدن مخاط موجب جذب سموم و آلاینده‌های موجود در هوا می‌شود و راحت‌تر آن‌ها را از بدن خارج می‌کند.

افزایش جذب ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از کمبود کلسیم است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده موجب کاهش جذب ویتامین D در بدن می‌شود و این موضوع می‌تواند موجب کمبود کلسیم در بدن شود. مصرف شیر می‌تواند به تامین ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن در هوای آلوده کمک کند و مانع کمبود ویتامین بدن شود. بررسی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که با کمبود کلسیم و ویتامین D مواجه هستند، با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیشتر آسیب می‌بینند.

در هوای آلوده چه نوع شیری مصرف کنیم؟

برای کاهش اثرات آلودگی هوا بهتر است از شیر کم‌چرب، پروبیوتیک و غنی‌شده با ویتامین D استفاده کنید. میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده در شیرهای پرچرب بسیار زیاد است و این موضوع می‌تواند برای سلامت مضر باشد. از طرف دیگر مصرف شیر پرچرب به مقدار زیاد موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود در هوای آلوده از شیرهای کم‌چرب و غنی‌شده استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آیا سرماخوردگی مکرر هشداری برای بیماری جدی‌تر است؟

تصویر فردی که در حال نوشیدن شیر است
در هوای آلوده سعی کنید هر روز از شیر کم‌چرب و پروبیوتیک استفاده کنید.

در هوای آلوده چند لیوان شیر بنوشیم؟

متخصصین توصیه می‌کنند که هر فرد در طول روز حدود ۳ لیوان شیر مصرف کند. در هوای آلوده می‌توانید میزان مصرف شیر را به ۴ لیوان در روز نیز برسانید. اگر نوشیدن شیر برایتان سخت است، می‌توانید از یک لیوان شیر، در کنار مقداری ماست، پنیر یا دوغ استفاده کنید. لبنیات همگی اثربخشی مشابهی در هوای آلوده دارند. به خاطر داشته باشید که در صورت جایگزین کردن ماست، دوغ و پنیر به جای شیر حتما از محصولات کم‌چرب استفاده کنید.

سخن نهایی

آلودگی هوا یک مشکل اجتناب‌ناپذیر است که هر لحظه در حال افزایش است. برای جلوگیری از اثرات زیان‌آور آلودگی هوا بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید و هر روز از شیر کم‌چرب استفاده کنید. اگر با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده دچار سرفه و تنگی نفس می‌شوید و یا با مشکلات ریوی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید از یک دکتر ریه آنلاین کمک بگیرید یا به صورت آنلاین از یکی از متخصصان ریه در درمانکده نوبت ویزیت حضوری بگیرید.

سوالات متداول

برای کاهش اثرات آلودگی هوا از چه نوع شیری استفاده کنیم؟

برای کاهش اثرات خطرات آلودگی هوا می‌توانید از شیر کم‌چرب و پروبیوتیک استفاده کنید.

در آلودگی هوا چند لیوان شیر بنوشیم؟

در آلودگی هوا می‌توانیداز ۳ تا ۴ لیوان شیر بنوشید و یا از شیر در کنار ماست، دوغ و پنیر کم‌چرب استفاده کنید.

 منابع: partonews، tehrantimes

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها