عمل اسلیو معده چیست؟ درباره این معجزه لاغری بیشتر بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زمانی که ورزش و رژیم غذایی سالم به روند کاهش وزن شما کمک نکند و به اصطلاح دچار چاقی مفرط (شاخص توده بدنی بالای ۴۰) باشید، عمل اسلیو معده یکی از بهترین جراحی‌ها با هدف کاهش وزن محسوب می‌شود. جراح در این نوع جراحی که از بای‌پس معده جدیدتر است، حدود ۸۰ درصد معده را برمی‌دارد. در واقع معده پس از جراحی اسلیو به شکل موز کوچک در می‌آید و هورمون گرلین یا گرسنگی که در قسمت‌های برداشته شده معده تولید می‌شدند از بین می‌روند. 

در حال حاضر عمل اسلیو معده اثربخشی بالایی در روند کاهش وزن دارد؛ با این وجود ابتدا متخصص گوارش باید بررسی‌های لازم در خصوص وضعیت سلامتی و بدن شما را انجام دهد. زمانی که پزشک، جراحی اسلیو معده را تایید کند، می‌توانید برای انجام آن توسط جراح متخصص اقدام کنید. 

اگر شما هم اضافه وزن زیادی دارید و مدت‌هاست نتوانسته‌اید با رژیم غذایی و ورزش وزن کم کنید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم عوارض، مراقبت‌های پس از جراحی و مراحل عمل اسلیو معده به چه صورت هست.

عمل اسلیو معده چیست؟

تصویر معده قبل و بعد از اسلیو
جراحی اسلیو معده به معنی برداشتن معده افراد مبتلا به چاقی مفرط تا حدود ۸۰ درصد است.

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی اسلیو (Gastric sleeve surgery) نوعی جراحی لاغری است که در طول فرآیند آن، جراح بخش بزرگی از معده را برمی‌دارد. بدین شکل، معده مقدار کمتری هورمون گرسنگی یا گرلین را ترشح می‌کند و فرد در اغلب موارد احساس سیری دارد. 

در این نوع جراحی لاغری، جراح بدون تغییر مسیر روده حدود ۸۰ درصد از معده را برمی‌دارد؛ به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر همچون گذشته غذای زیادی بخورد و خیلی زود سیر می‌شود. به عنوان مثال فردی که ۷۰ کیلو اضافه وزن دارد با جراحی اسلیو معده می‌تواند حدود ۵۰ کیلو لاغر شود. 

معمولا پس از برداشتن حجم زیادی از معده، بخش باقی‌مانده آن شبیه موز یا آستین لباس است. در واقع اسلیو (sleeve) در دنیا معادل کلمه فارسی آستین معنی می‌شود؛ از همین‌رو در همه جای جهان این نوع جراحی لاغری را با عنوان عمل اسلیو معده می‌شناسند.

انواع روش جراحی اسلیو معده

این نوع جراحی لاغری به ۲ روش انجام می‌شود که پزشک متخصص گوارش بر اساس وضعیت سلامتی و شرایط بدنی شما بهترین گزینه را انتخاب می‌کند. 

بیشتر بدانید: عمل ماموپلاستی چیست؟

عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی

این روش نوعی جراحی لاغری کمتر تهاجمی است و عمل در مدت زمانی کوتاه‌تری (حدود ۲ ساعت) تمام می‌شود. در واقع جراح به کمک چند برش کوچک در نواحی مختلف شکم، عمل اسلیو را انجام می‌دهد. از مزایای این نوع جراحی می‌توان به درد کمتر و سرعت بهبودی بالاتر اشاره کرد.

جراحی اسلیو معده به روش آندوسکوپی

در این روش جراح بدون ایجاد هیچ نوع برشی تنها با وارد کردن لوله آندوسکوپی از طریق دهان، عمل اسلیو را انجام می‌دهد. فرآیند جراحی اسلیو معده به روش آندوسکوپی بدین شکل است که ابتدا معده منقبض می‌شود؛ سپس بخشی از آن را به کمک لوله آندوسکوپی برمی‌دارند. معمولا بیمار در طول یک‌سال می‌تواند به کمک این روش حدود ۲۰ درصد از اضافه وزن خود را کم کند.

بیشتر بدانید: باندینگ معده جراحی پرحاشیه لاغری؛ بررسی عوارض و هزینه عمل حلقه معده

عمل اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

زمانی که فرد مبتلا به چاقی مفرط نتواند پس از ۶ ماه با رعایت رژیم غذایی و ورزش کاهش وزن چشمگیری داشته باشد، پزشک متخصص گوارش جراحی اسلیو معده را پیشنهاد می‌دهد. معمولا کاندیدای انجام این نوع جراحی دارای شرایط خاصی هستند که متخصص گوارش پس از اطمینان از آن شرایط، اسلیو معده را توصیه می‌کند. 

اینفوگرافیک افراد در چه شرایطی کاندید عمل اسلیو معده هستند؟
پزشک متخصص گوارش باید وضعیت سلامتی و شرایط بدنی فرد را برای انجام جراحی اسلیو معده تایید کند.

شرایط مورد نیاز برای انجام جراحی اسلیو معده عبارت‌اند از:

  • برای انجام این جراحی فرد باید شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ داشته باشد که اصطلاحا به آن چاقی مفرط می‌گویند.
  • افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و سایر بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با چاقی که BMI بدن آن‌ها در محدوده ۳۵ تا ۳۹.۹ است، کاندید اصلی اسلیو معده محسوب می‌شوند.
  • اگر فرد بیش از ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد، کاندید جراحی اسلیو معده به‌شمار می‌آید.
  • بیمارانی که دچار چاقی عصبی هستند (چاقی ناشی از بیماری‌های روانشناختی) می‌توانند به کمک این روش لاغری کاهش وزن قابل توجهی داشته باشند.

در برخی مواقع افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از ۳۲ است و دچار بیماری‌های مرتبط با چاقی شده‌اند هم کاندید مناسبی برای جراحی اسلیو معده محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام این جراحی هستید یا خیر، می‌توانید با متخصص گوارش آنلاین درمانکده مشورت کنید. 

بیشتر بدانید: تزریق بوتاکس معده برای لاغری؛ راه‌کار موثر لاغری بدون جراحی

مراحل انجام عمل اسلیو معده به چه صورت است؟

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی که این روزها به دلیل میزان اثربخشی بالا، بسیار پرطرفدار شده دارای مراحل زیر است:

  • این جراحی بسته با بیهوشی عمومی در بیمارستان آغاز می‌شود؛ سپس جراح پنج برش کوچک در شکم بیمار ایجاد می‌کند.
  • جراح برای برداشتن حدود ۸۰ درصد از حجم معده به تلسکوپ بلند و نازک نیاز دارد. در انتهای این تلسکوپ یک دوربین قرار گرفته تا مراحل عمل به درستی انجام شود.
  • در این مرحله پس از متورم کردن شکم به کمک گاز دی‌اکسیدکربن از ابزار تروکار برای ورود به شکم استفاده می‌کنند.
  • سپس با وارد کردن لوله سیلیکونی از دهان به خروجی معده، عرض آن را تنظیم می‌کنند تا معده از بافت چربی، عروق خونی و طحال دور شود.
  • حال وقت برش قسمت اضافی معده و جدا کردن آن توسط منگنه می‌رسد. پس از آن قسمت اضافی معده را از شکم خارج می‌کنند تا خونریزی کنترل شود. گاهی‌اوقات جراح از چندین بخیه یا گیره فلزی برای بستن محل برش کمک می‌گیرد.
  • در صورت نیاز جراح برای کنترل خونریزی داروی مخصوص روی زخم می‌گذارد. در غیر این صورت درن سیلیکونی را برای تخلیه مایعات جمع‌شده در محل جراحی قرار می‌دهند و با بستن زخم، فرآیند عمل به اتمام می‌رسد.

عوارض عمل اسلیو معده

این نوع جراحی لاغری، عمل نسبتا خطرناکی محسوب می‌شود و می‌توان گفت خطر مرگ با عمل اسلیو معده وجود دارد. زیرا فرد در طول جراحی اسلیو تحت بیهوشی سنگین قرار می‌گیرد و بخش بزرگی از اندام مهم بدن خارج می‌شود. 

مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از خطر مرگ یا پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده این است که در مورد جراح متخصص لاغری به خوبی تحقیق کنید و از تجربه و مهارت او مطمئن باشید. در غیر این صورت ممکن است برخی عوارض حین عمل ایجاد شوند که عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • خونریزی زیاد
  • مشکلات تنفسی
  • عدم تحمل بدن حین بیهوشی
  • ایجاد لخته خون

بیشتر بدانید: عمل ابدو یا ابدومینوپلاستی چیست؟ حقایقی که باید بدانید!

خطرات کوچک کردن معده پس از عمل چیست؟

ممکن است برخی عوارض به دلیل اینکه بدن مقدار کمتری مواد مغذی دریافت می‌کند، پس از جراحی ایجاد شوند؛ از جمله:

  • رفلاکس معده به مری
  • انسداد دستگاه گوارش
  • سوء تغذیه
  • کاهش قند خون
  • احساس خستگی
  • لرز
  • خشکی پوست
  • استفراغ
  • ریزش مو
  • تغییرات رفتاری
  • فتق

بیشتر بدانید: عمل لیپوماتیک چیست؟

اینفوگرافیک عوارض اسلیو معده پس از عمل
مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی زیر نظر پزشک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا برخی افراد ممکن است پس از جراحی اسلیو به دلیل عدم دریافت مواد مغذی کافی دچار عوارض جانبی شوند.

مراقبت‌های بعد از جراحی اسلیو معده چگونه است؟

پس از انجام عمل اسلیو معده، روند تغذیه‌ای فرد با غذاهای مایع شروع می‌شود. با گذشت چند هفته می‌توانید از غذاهای پوره‌شده و سپس غذاهای جامد استفاده کنید. معده افراد در این زمان قادر به تحمل حجم غذای بسیار کمی است؛ از همین‌رو پیشنهاد می‌شود همراه با غذای خود مایعات ننوشید. 

دیگر نکات مراقبت از معده پس از جراحی اسلیو شامل موارد زیر می‌شوند:

  • غذای پوره‌شده و جامد را به خوبی بجوید.
  • در هفته اول جراحی فقط نوشیدنی‌های بدون قند و بدون گاز میل کنید.
  • برای جلوگیری از پر شدن حجم معده، نیم ساعت پس از صرف غذا آب بنوشید.
  • نوشیدنی و تنقلات پرکالری را از برنامه غذایی خود حذف کنید. 
  • مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.
  • در صورت تجویز پزشک، آزمایشات لازم برای بررسی کمبودهای بدن را در زمان مناسب انجام دهید.

برای اطلاع از برنامه غذایی مناسب افرادی که اسلیو معده انجام داده‌اند، می‌توانید با دکتر تغذیه آنلاین درمانکده مشورت کنید.

بیشتر بدانید: پیکر‌تراشی چیست؟ کاربرد، عوارض و مراقبت‌های بعد از عمل

راهنمای مراجعه به پزشک

افراد مبتلا به چاقی مفرط اغلب دارای شاخص توده بدنی بالای ۴۰ هستند. ورزش و رعایت رژیم غذایی سالم برای این افراد کارساز نیست و اغلب آن‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای (مانند دیابت و فشار خون بالا) مرتبط با چاقی مبتلا شده‌اند. بهترین راه‌کار برای این بیماران که می‌تواند باعث لاغری بیش از ۳۰ کیلوگرم شود، عمل اسلیو معده است. در این صورت باید به متخصص گوارش مراجعه کنید تا پزشک با بررسی وضعیت سلامتی و شرایط بدنی شما تایید کند که کاندید مناسبی برای جراحی اسلیو هستید یا خیر. 

از آن‌‌جایی که این جراحی می‌تواند با خطر مرگ همراه باشد، باید در انتخاب متخصص و جراح لاغری دقت کنید. برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص گوارش و جراح فوق تخصص پلاستیک آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران در صورت تمایل برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر گوارش یا سایر تخصص‌ها نوبت بگیرید.

سوالات متداول

عمل اسلیو معده از چه سنی انجام میشود؟

افراد پس از سن ۱۸ سالگی می‌توانند جراحی اسلیو معده انجام دهند.

عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

این جراحی برای افرادی مناسب است که بیش از ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند و شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها بالای ۴۰ باشد. این افراد اصطلاحا دچار چاقی مفرط هستند.

عمل اسلیو معده چند ساعت طول میکشد؟

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و روند بهبودی سریع‌تری دارد.

منابع: webmd | healthdirect

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها