عمل ماموپلاستی چیست؟ یکی از جراحی‌های مورد علاقه زنان!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از جراحی‌های زیبایی زنانه که به منظور بزرگی یا کوچکی سینه‌ها انجام می‌شود، عمل ماموپلاستی است. این جراحی برای زنانی که از فرم سینه‌های خود راضی نیستند، گزینه مناسبی به‌شمار می‌آید. عوامل مختلفی مثل افزایش سن، تغییر وزن، بارداری و شیردهی می‌توانند بافت و ظاهر سینه‌ها را دچار تغییر کنند. در این مواقع متخصص جراحی پلاستیک به کمک انواع مختلف ماموپلاستی، سایز و فرم نامتعارف پستان خانم‌ها را اصلاح می‌کند. در اغلب موارد ماموپلاستی با اهداف مختلفی مانند بهبود ظاهر سینه‌ها، تغییر سایز آن‌ها، کاهش درد گردن و شانه انجام می‌شود. 

اگر شما هم از فرم و سایز سینه‌های خود ناراضی‌ هستید و این موضوع باعث کاهش اعتمادبه‌نفس‌تان شده، با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع، مزایا، عوارض و روش جراحی ماموپلاستی صحبت کنیم.

عمل ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی اصطلاحی است که از آن برای جراحی‌های سینه استفاده می‌کنند. برخی افراد عمل ماموپلاستی را به معنی افزایش سایز سینه می‌دانند؛ در حالی که این جراحی به معنی تغییر سایز سینه (بزرگی یا کوچک کردن) با هدف تغییر فرم و بهبود زیبایی پستان‌ها است.

معمولا این عمل توسط متخصص جراح پلاستیک برای درمان و ترمیم انجام می‌شود. شما می‌توانید برای اطمینان از تجربه و مهارت جراح، عکس قبل و بعد عمل ماموپلاستی و نمونه کارهای پزشک را مشاهده کنید. زنانی که به صورت مادرزادی دچار مشکلاتی در فرم و ظاهر سینه‌های خود هستند، می‌توانند به کمک ماموپلاستی ترمیمی این نواقص را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی واژن بدون درد امکان‌پذیر است؟ + معرفی بهترین روش

انواع روش جراحی ماموپلاستی

اینفوگرافیک انواع روش جراحی ماموپلاستی
جراحی ماموپلاستی می‌تواند به افزایش یا کاهش حجم سینه‌ها کمک کند و کاربرد فراوانی در بهبود ظاهر آن‌ها دارد.

جراحی تغییر سایز سینه به سه روش انجام می‌شود:

ماموپلاستی افزایشی

این روش جراحی به معنی بزرگ کردن سایز پستان‌ها است. جراح برای بزرگ کردن سایز سینه‌ها از پروتز سینه استفاده می‌کند و لیفت انجام می‌دهد. در این روش می‌توان مشکل عدم تقارن پستان‌ها را برطرف کرد.

ماموپلاستی کاهشی

زنانی که به دلیل بزرگی بیش از حد پستان‌ها دچار درد گردن، شانه و بی‌حسی انگشت شده‌اند، می‌توانند به کمک عمل ماموپلاستی کاهنده (کاهشی)، سایز سینه‌های خود را کوچک کنند. در عمل ماموپلاستی کاهشی، بافت غده‌ای سینه، چربی و پوست اضافی برای کوچک شدن حجم سینه‌ها برداشته می‌شود. ماموپلاستی برای مردانی که از مشکل ژنیکوماستی (بزرگی بیش از حد سینه‌ها) رنج می‌برند، یک روش درمانی مناسب به‌شمار می‌آید. 

ماموپلاستی ترمیمی

این روش به معنی تغییر شکل دادن سینه‌ها برای ترمیم و بازسازی است. خانوم‌هایی که به دلیل بیماری سرطان پستان مجبور به برداشتن یکی یا هر ۲ سینه (عمل ماستکتومی) شده‌اند، می‌توانند پس از اتمام درمان به کمک ماموپلاستی ترمیمی، سینه‌هایی با فرم طبیعی داشته باشند. همچنین برای برداشتن یا تعویض پروتزهای سیلیکونی هم باید جراحی ترمیمی و بازسازی سینه انجام شود.

بیشتر بخوانید: پیکر‌تراشی چیست؟ کاربرد، عوارض و مراقبت‌های بعد از عمل

چه کسانی می‌توانند عمل ماموپلاستی انجام دهند؟

جراحی تغییر سایز سینه محدودیت سنی ندارد و همه افراد بالای ۱۸ سال که از سایز و فرم سینه‌های خود راضی نیستند، می‌توانند عمل ماموپلاستی انجام دهند. به طور کلی متخصصان زیبایی در این خصوص معتقدند، ماموپلاستی باید پس از اتمام سن بلوغ و رشد کامل سینه‌ها انجام شود. همچنین اگر قصد بارداری دارید، بهتر است بعد از حاملگی و دوران شیردهی برای جراحی ماموپلاستی برنامه‌ریزی کنید. 

انواع الگوی برش در ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی با سه الگوی اصلی برش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • الگوی گرد (periareolar): برش دور قسمت آرئول (ناحیه تیره دور نوک پستان) انجام می‌شود.
  • الگوی سوراخ کلید (vertical scar): یک برش دور سینه و برش بعدی به صورت عمودی تا شیار زیر سینه زده می‌شود.
  • الگوی T وارونه (Inverted T): در این روش، علاوه بر برش‌های قبلی یک برش در امتداد زیر سینه ایجاد می‌شود تا جراح بتواند بافت سرطانی را خارج کند.
اینفوگرافیک انواع برش در عمل ماموپلاستی
اگر جراح پلاستیک از مهارت کافی برخوردار باشد، ایجاد برش در جراحی ماموپلاستی بدون عوارض خاصی انجام می‌شود.

نحوه عمل ماموپلاستی چگونه است؟

جراحی سینه با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و متناسب با وضعیت بیمار حدود ۲ تا سه ساعت طول می‌کشد. جراح ابتدا بر اساس میزان تغییری که باید در پستان‌ها و بافت آن صورت گیرد، الگوی برش و تکنیک عمل را مشخص می‌کند. مرحله بعدی شامل برداشتن بافت و پوست اضافی سینه متناسب با هدف جراحی و اصلاح فرم و سایز پستان‌ها است. در اغلب موارد جراح باید حین ماموپلاستی، نوک سینه را برای ایجاد تقارن بین پستان‌ها تغییر دهد. 

برای این منظور، بافت اضافی برداشته می‌شود و نوک سینه در محل جدید قرار می‌گیرد. معمولا نتیجه عمل ماموپلاستی بلافاصله پس از جراحی مشخص نیست. اگر تمامی نکات مراقبت پس از جراحی را طبق دستورالعمل پزشک رعایت کنید، حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

بیشتر بخوانید: لیپوساکشن (Liposuction) چیست؟

فواید عمل ماموپلاستی

از مهم‌ترین مزایای جراحی تغییر سایز سینه‌ها می‌توان به افزایش اعتمادبه‌نفس خانوم‌ها اشاره کرد. دیگر فواید این جراحی زنانه عبارت‌اند از:

  • زیبایی سینه‌ها
  • کاهش دردهای پشت و شانه
  • کاهش درد گردن 
  • کاهش ریسک سرطان پستان تا ۳۰ درصد
  • تغییر فرم سینه‌ها و لیفت آن‌ها
  • ایجاد تقارن بین سینه‌ها
  • سفت شدن سینه‌ها و جوان‌سازی آن‌ها
  • کاهش درد و ناراحتی ناشی از وزن زیاد سینه‌ها
  • ایجاد فرم بهتر در سینه‌ها هنگام پوشیدن لباس

جراحی ماموپلاستی برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی می‌توان گفت افرادی که برای درمان سرطان پستان یا سایر سرطان‌های قفسه سینه، رادیوتراپی انجام داده‌اند کاندید مناسبی برای ماموپلاستی نیستند. همچنین جراحی ماموپلاستی برای افراد مبتلا به بیماری روماتیسم و آن‌هایی که به دلیل مشکلات قلبی-عروقی نمی‌توانند داروی رقیق‌کننده خون را برای مدتی قطع کنند، گزینه مناسبی به‌شمار نمی‌آید.

عوارض ماموپلاستی

خطرات و عوارض این جراحی کوتاه‌مدت هستند و اغلب چند ساعت تا چند روز پس از عمل برطرف می‌شوند.

  • خونریزی
  • کبودی
  • تورم و خون‌مردگی
  • عدم قرینگی پستان‌ها
  • از بین رفتن احساس در نوک پستان‌ها

اگر جراحی ماموپلاستی توسط پزشک متخصص جراحی پلاستیک باتجربه و ماهر انجام نشود، احتمال بروز عوارض جدی‌تری وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • از بین رفتن نوک پستان
  • کم‌رنگ شدن نوک پستان
  • عدم قرارگیری نوک پستان در جای مناسب
  • بروز پوست اضافی در قسمت اسکار عمل
  • ایجاد گوشت اضافی در قسمت داخلی زخم

بیشتر بخوانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟ + انواع عمل و مراحل آن

مراقبت‌های قبل از جراحی ماموپلاستی

تصویر صحبت یک خانم با جراح ماموپلاستی
با شرکت در جلسات مشاوره قبل از ماموپلاستی و مشورت با جراح می‌تواند از انجام جراحی مطمئن شوید.

قبل از جراحی ماموپلاستی باید اطلاعات سوابق پزشکی‌ و همه داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک جراح خود اطلاع دهید. همچنین بهتر است در جلسات مشاوره قبل از عمل، انتظارات خود را از تغییر سایز سینه‌ها با پزشک متخصص در میان بگذارید. 

دیگر اقدامات لازم قبل از ماموپلاستی عبارت‌اند از:

  • انجام آزمایشات تجویزی
  • ماموگرافی
  • عدم مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر از چند هفته قبل از جراحی
  • قطع داروهای ضد التهابی زیر نظر پزشک با هدف کنترل خونریزی در طول عمل

برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با جراح پلاستیک در سایت درمانکده اقدام نمایید.

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

رعایت دستورالعمل پزشک پس از جراحی تغییر سایز سینه‌ها کمک می‌کند تا دوره نقاهت کوتاه‌تری داشته باشید. برای این منظور رعایت اقدامات زیر را جدی بگیرید:

  • پس از جراحی، سینه‌ها را ماساژ یا فشار ندهید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید و از انجام فعالیت بدنی سنگین بپرهیزید.
  • مصرف غذاهای چرب و نمکی را تا چند هفته پس از جراحی محدود کنید.
  • بهتر است سه روز اول پس از جراحی غذاهای پوره‌شده و نرم بخورید.
  • طبق دستور پزشک حتما از سوتین‌های مخصوص استفاده کنید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از جراحی، دوش نگیرید.
  • تا حد امکان محل برش و زخم را خنک نگه دارید.
  • در صورت تجویز داروهای مسکن یا آنتی‌بیوتیک‌، دوره درمان را تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید: عمل اسلیو معده چیست؟ درباره این معجزه لاغری بیشتر بدانید!

انتخاب بهترین سوتین بعد از عمل ماموپلاستی

یکی دیگر از این نکات مراقبتی، پوشیدن سوتین مناسب پس از جراحی است تا فرم سینه‌ها تغییر نامطلوبی پیدا نکنند. بهترین سوتین بعد از جراحی ماموپلاستی سوتین‌های طبی هستند که باید حدود ۶ تا ۱۲ ماه به طور مرتب از آن‌ها استفاده کنید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

پس از جراحی تغییر سایز پستان نباید تحت هیچ شرایطی تا سه هفته به روی شکم یا پهلو بخوابید. بهترین حالت خوابیدن بعد از ماموپلاستی، مخصوصا برای افرادی که پروتز سینه گذاشته‌اند به صورت طاق‌باز و به پشت است.

راهنمای مراجعه به پزشک

عمل ماموپلاستی یکی از جراحی‌های زیبایی زنانه است که این روزها طرفداران زیادی دارد. این جراحی با ایجاد تغییر در فرم و سایز سینه‌ها می‌تواند باعث افزایش اعتمادبه‌نفس زنان شود. با این حال به دلیل اینکه عضو حساسی از بدن خانوم‌ها مورد جراحی قرار می‌گیرد، باید هنگام انتخاب جراح پلاستیک به تخصص و مهارت پزشک توجه کنید. 

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله جراحان پلاستیک باتجربه و ماهر آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا عمل ماموپلاستی درد دارد؟

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شما حین عمل هیچ دردی احساس نمی‌کنید. با این حال ممکن است ۲ تا سه روز پس از جراحی درد داشته باشید که با مسکن کنترل می‌شود.

عمل ماموپلاستی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان عمل تغییر سایز سینه‌ها متناسب با وضعیت بیمار حدود ۲ تا سه ساعت طول می‌کشد.

آیا ورم سینه‌ها بعد از عمل ماموپلاستی طبیعی است؟

بله. ورم سینه‌ یکی از عوارض طبیعی ماموپلاستی است که پس از ۲ یا سه هفته برطرف می‌شود. برای کنترل تورم سینه‌ها می‌توانید از کمپرس سرد و کرم‌های تجویزی پزشک استفاده کنید.

منابع: topdoctors | medtour

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها