باندینگ معده جراحی پرحاشیه لاغری؛ بررسی عوارض و هزینه عمل حلقه معده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

باندینگ معده (Gastric Banding) نوعی عمل برای کاهش وزن و یکی از انواع جراحی چاقی است که با تکنیک لاپاراسکوپی توسط برش‌های کوچکی در قسمت بالای شکم انجام می‌شود.

اضافه وزن یکی از مشکلات عصر حاضر است که افراد زیادی از پیر و جوان درگیر آن هستند. در برخی موارد شرایط پزشکی فرد به نحوی خواهد بود که سلامت او به خطر می‌افتد. از همین‌رو پزشک برای لاغر شدن بیمار در مدت زمان کوتاه‌تر یکی از انواع روش‌های جراحی لاغری از جمله عمل حلقه معده یا باندینگ معده را توصیه می‌کند. 

این جراحی تکنیک‌های متفاوتی دارد اما در همه آن‌ها یک نوار سیلیکونی قابل تنظیم به نام Lap-Band اطراف معده گذاشته می‌شود تا با بسته شدن بخشی از معده نتوانید بیش از مقدار مشخصی غذا بخورید. اگر می‌خواهید در مورد عمل باندینگ معده بیشتر بدانید ما را تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراهی کنید.

عمل باندینگ معده چیست؟

این جراحی یکی از روش‌های کاهش وزن برای افراد چاق است که در آن نوار سیلیکونی قابل تنظیمی در اطراف معده گذاشته می‌شود. بدین شکل میزان غذا خوردن شما در یک زمان محدودتر خواهد شد. این نوار سیلیکونی که از آن با نام حلقه معده یاد می‌کنند با اسم تجاری Lap-Band شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان معده درد چیست؟

تصویر باندینگ معده
حلقه معده لاپاراسکوپیک یک جراحی برای کاهش وزن بدون بریدن معده است.

بیشتر بدانید: تنگی پیلور چیست؟

خوب است بدانید باندینگ معده باید حتما زیر نظر یک متخصص لاپاراسکوپی شود. شما می‌توانید با مشاهده لیست بهترین جراحان چاقی درمانکده آن‌ها را برای مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری انتخاب کنید.

نحوه عملکرد حلقه معده

نوار معده که قابلیت تنظیم دارد و از جنس سیلیکون نرم ساخته شده با قرار گرفتن اطراف معده یک حلقه تشکیل می‌دهد. این حلقه بادی به درگاهی در زیر پوست متصل است. جراح با دسترسی به پورت زیر پوست می‌تواند محل اتصال حلقه معده را محکم کند. 

تنظیمات حلقه معده کیسه شکمی کوچکی در بالا ایجاد می‌کند و بقیه معده زیر نوار قرار می‌گیرد. در این صورت یک خروجی کوچک بین قسمت بالایی معده و بخش تحتانی آن ایجاد می‌شود. زمانی‌که غذا می‌خورید قسمت بالایی معده به سرعت پر خواهد شد و شما مدت زمان بیشتری احساس سیری دارید. در ادامه فرآیند انتقال غذا به پخش پایینی معده و عملیات هضم انجام می‌شوند.

بیشتر بدانید: داروی رفلاکس معده چیست؟

باندینگ معده چه زمانی انجام می‌شود؟

اگر از چاقی مفرط رنج می‌برید و سلامتی شما به خطر افتاده است یا سایر روش‌های کاهش وزن برایتان موثر نبود، می‌توانید از عمل حلقه معده استفاده کنید. درواقع افرادی که باید بیش از 40 کیلوگرم وزن کم کنند می‌توانند کاندید عمل باندینگ معده باشند. 

بیشتر بدانید: درمان سوزش معده چیست؟

این جراحی لاغری نسبت به سایر روش‌های کاهش وزن کمتر تهاجمی بوده و ماندگاری بالاتری دارد. باند معده بر اساس اشتها و علائم شما تنظیم می‌شود. پزشک می‌تواند به راحتی این تنظیم را انجام دهد و نیازی به جراحی مجدد نیست.

واجدین شرایط عمل باندینگ معده

در صورت وجود شرایط زیر جراحی چاقی حلقه معده توصیه می‌شود:

  • عدد BMI بالاتر از 40: شاخص توده بدنی (BMI) روشی برای تخمین میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن است. اگر عدد آن 40 یا بیشتر باشد فرد حتما به یکی از بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت یا فشارخون بالا مبتلا است.
  • عدد BMI حداقل 35: فرد با شاخص توده بدنی (BMI) حداقل 35 در معرض بیماری مرتبط با چاقی است که در لیست واجدین شرایط عمل قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: درد بالای معده نشانه چیست؟

اینفوگرافی افراد واجد شرایط برای عمل حلقه معده
شاخص توده بدنی (BMI) مشخص می‌کند شما برای انجام عمل حلقه معده مناسب هستید یا خیر

عمل حلقه معده برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

  • اشخاصی که الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند.
  • افرادی که درگیر بیماری روانی کنترل‌نشده هستند.
  • بیمارانی که تصمیم به تغییر سبک زندگی خود ندارند.

بیشتر بدانید: فتق هیاتال چیست؟

عوارض باندینگ معده چیست؟

شایع‌ترین عوارض حلقه معده شامل موارد زیر هستند:

1. تهوع و استفراغ

یکی از عوارض جانبی جراحی در روزهای اول تهوع و استفراغ است که معمولا با گذشت زمان بهبود می‌یابد. شما به مرور یاد می‌گیرید چگونه غذا بخورید. بهتر است:

  • وعده غذایی کم‌حجم اما مقوی باشد.
  • لقمه‌های کوچکتری انتخاب شوند.
  • غذا به‌طور کامل جویده شود.

2. یبوست

برخی افراد پس از عمل حلقه معده دچار یبوست می‌شوند. زیرا حجم مایعات مصرفی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. درواقع معده نمی‌تواند مقدار زیادی مایعات را به یک‌باره نگه دارد. از همین‌رو پزشک توصیه می‌کند بین غذا آب ننوشید تا معده گنجایش داشته باشد. با این حال توجه به هیدراته ماندن بدن بسیار مهم است.

3. مشکل در بلعیدن

واکنش بدن به کوچک شدن کیسه معده و حرکت کُندتر آن یکی‌دیگر از عوارض باندینگ معده است. در این صورت بلع غذا کمی دشوار می‌شود. معمولا پزشک برای از بین بردن این وضعیت حلقه معده را کمی شل می‌کند و از شما می‌خواهد لقمه‌های غذا را با سرعت کمتری میل کنید.

4. رفلاکس معده به مری

محکم بسته شدن نوار معده منجر به رفلاکس اسید می‌شود که نتیجه آن سوزش سردل است. اگر حلقه معده را برای کاهش علائم شل کنند روند کاهش وزن مختل خواهد شد. تداوم رفلاکس اسید هم منجر به آسیب دیواره مری می‌شود. پزشک در این مواقع برای کنترل اسید معده دارو تجویز می‌کند. در موارد حاد باندینگ معده را برمی‌دارند.

بیشتر بدانید: عمل اسلیو معده چیست؟

5. انسداد خروجی باندینگ معده

ممکن است غذا بین کیسه معده بالا و پایین گیر کند و باعث انسداد شود. در این صورت فرد دیگر نمی‌تواند غذا بخورد. پزشک تلاش می‌کند با تخلیه باند مشکل را از بین ببرد. در برخی مواقع برای برطرف شدن انسداد به جراحی اضافی نیاز است.

در صورت لزوم می توانید با لاپاراسکوپی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به لاپاراسکوپی مراجعه کنید.

6. لغزش حلقه معده

نوار معده را در طول جراحی محکم می‌کنند. اما احتمال این‌که از موقعیت خود بیرون بیاید وجود دارد. در این حالت کیسه بالایی معده بزرگتر می‌شود و روند کاهش وزن مختل خواهد شد. این اتفاق در بلند مدت باعث رفلاکس یا نکروز (مرگ بافت معده) می‌شود که باید با جراحی اورژانسی حلقه معده را خارج کرد.

7. گشاد شدن مری یا کیسه معده

اگر تجمع غذا در بالای نوار معده فشار ایجاد کند باعث بزرگ شدن کیسه معده یا مری می‌شود. در این صورت فرد با تهوع، رفلاکس و استفراغ مواجه خواهد شد.

8. فرسایش باندینگ معده

اصطکاک ناشی از برخورد نوار به معده یا مری در طول زمان باعث فرسایش آن می‌شود. در این صورت حلقه معده اثر خود را از دست می‌دهد یا منجر به ایجاد عفونت خواهد شد. برای کاهش اثرات سوء حلقه را برمی‌دارند.

بیشتر بدانید: درمان ولولوس معده چیست؟

اینفوگرافی عوارض عمل باندینگ معده
عمل حلقه معده مانند هر جراحی دیگری دارای عوارض جانبی است که در بلند مدت منجر به خارج کردن نوار معده می‌شود.

حلقه معده بهتر است یا بالن؟

عمل باندینگ معده و بالن هر دو روش‌هایی برای کاهش وزن هستند. اما این‌که حلقه معده بهتر است یا بالن تا حد زیادی به فرد و انتخاب او برای یک زندگی سالم بستگی دارد. شما از هر کدام این روش‌ها برای لاغری استفاده کنید، باید یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. 

با این حال می‌توان گفت حلقه معده و بالن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. عمل باندینگ معده قرار دادن یک نوار سیلیکونی اطراف معده برای محدودسازی آن است. در حالی که جراحی بالن به معنی گذاشتن یک یا دو بالن درون معده برای پر کردن بخش زیادی از آن خواهد بود. 

درواقع شما باید بر اساس توصیه پزشک بهترین گزینه را انتخاب کنید. به‌طور کلی جراحی حلقه معده بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که از اضافه وزن مفرط رنج می‌برند. برای انتخاب بهترین روش جراحی لاغری باید با پزشک متخصص لاپاراسکوپی و جراح چاقی مشورت کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به فوق تخصص گوارش نیز به صورت حضوری مراجعه کنید.

هزینه باندینگ معده

هزینه جراحی‌های لاغری مانند باندینگ معده تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است. دستمزد جراح، هزینه بیمارستان یا کلینیک و ابزار مورد نیاز برای عمل از جمله عوامل مهم برای برآورد قیمت عمل حلقه معده به‌شمار می‌آیند. 

نکته مهم در این خصوص تقبل هزینه‌های باندینگ معده توسط بیمه است. اگر شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 باشد عمل جراحی با هدف درمان انجام می‌شود و بیمه بخش زیادی از هزینه عمل حلقه معده را پرداخت می‌کند. اما در غیر این صورت جراحی شما با هدف زیبایی و فرم‌دهی به بدن انجام خواهد شد که بیمه هزینه‌های مربوط به آن را تقبل نمی‌کند.

بیشتر بدانید: درمان اسید معده چیست؟

نتیجه باندینگ معده (Gastric Banding)

عمل حلقه معده یکی از انواع روش‌های جراحی لاغری است که با وجود اثرات مثبت اما برگشت‌پذیر بوده و می‌تواند جابه‌جا شود. با این حال به‌دلیل این‌که برشی در معده ایجاد نمی‌شود یکی از روش‌های لاغری پرطرفدار به‌شمار می‌آید. 

از همین‌رو ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با عوارض و هزینه عمل باندینگ معده آشنا کردیم. به‌نظر شما حلقه معده یک روش موثر برای کاهش وزن است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ماندگاری حلقه معده چقدر است؟

مطالعات نشان داده 35 تا 40 درصد افراد نوار معده را پس از 10 سال خارج می‌کنند.

باندینگ معده همان بای‌پس معده است؟

خیر. عمل حلقه معده یک جراحی کاهش وزن برای محدودسازی مصرف غذا است. اما بای‌پس معده همیشه جذب غذا را محدود می‌کند.

شایع‌ترین عارضه حلقه معده چیست؟

لغزش نوار معده و بزرگ شدن کیسه معده که منجر به ایجاد اختلال در روند کاهش وزن می‌شود.

منبع: my.clevelandclinic | medicalnewstoday | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها