پیکر‌تراشی چیست؟ کاربرد، عوارض و مراقبت‌های بعد از عمل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون علم به ویژه در صنعت پزشکی، هر روزه با شیوه‌ای مدرن در این علم و در تمامی زمینه‌ها روبه‌رو هستیم. داشتن اندام متناسب خواسته همیشگی تمامی افراد به ویژه افراد دارای اضافه وزن است. کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل روش‌های متفاوتی دارد که اغلب این روش‌ها برای رسیدن به نتیجه دل‌خواه بسیار زمان‌بر بوده و همراه با برخی دشواری‌ها است. علاوه بر این کاهش وزن به‌خصوص در افرادی که وزن بالایی دارند با افتادگی و شل شدگی پوست همراه است که این خود باعث کاهش اعتماد به‌نفس در افراد می‌شود. یکی از روش‌‎های فرم‌‎دهی به بدن، از بین بردن چربی‌‎ها و رسیدن به یک اندام متناسب پیکرتراشی است. پیکر‌تراشی به روشی برای کاهش و ازبین بردن چربی‌‎های نقاط متفاوت بدن از جمله شکم و پهلو گفته می‌شود. این روش معمولا زمانی استفاده می‌‎شود که سایر روش‌ها نتیجه بخش نبوده و فرد برای از بین بردن چربی‌‎ها اقدام به این روش می‌کند. با انجام پیکرتراشی پوست شل شده نیز از بین رفته و پوست به حالت سفت و صاف خود باز می‌گردد. در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید.

عمل پیکر‌تراشی چیست؟

عمل پیکر تراشی با هدف رسیدن بدن به فرم دل‌خواه انجام می‌شود. عمل پیکرتراشی یا همان هیکل‌تراشی، بر تمامی قسمت‌های بدن انجام نمی‌‎شود اما می‌توان گفت اکثر نقاط را شامل می‌‎شود. پیکرتراشی شامل دو نوع تهاجمی، یعنی تخلیه چربی همراه  با انجام عمل جراحی، و کم تهاجم یعنی بدون نیاز به عمل جراحی است. پیکر تراشی به هر دو روش، انواع مختلفی دارد که در هر نوع از آن از یک روش برای تخلیه چربی استفاده می‌شود.

تصویری از عمل پیکر‌تراشی
عمل پیکرتراشی یکی از محبوب ترین جراحی های لاغری است که با کمک روش های مختلفی قابل انجام است.

بیشتر بدانیم: لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ + راهنمایی کامل

انواع پیکرتراشی

همان‌طور که گفته شد به‌طور کلی پیکرتراشی به دو قسمت تقسیم می‌‎شود. پیکر‌تراشی به شیوه تهاجمی و غیر تهاجمی یا همان کم تهاجم. هر یک از این روش‌ها نیز به چند شیوه تقسیم می‌شوند.

پیکر تراشی بدون جراحی

پیکرتراشی بدون جراحی یک روش مناسب برای کسانی است که خواهان ازبین رفتن چربی بدن خود هستند اما در عین حال، حاضر به انجام عمل‌‎های جراحی نیستند. در این روش از دستگاه‌های مخصوص و دارای اشعه استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با قرار گرفتن بر روی چربی‌های بدن و ورود اشعه به قسمت مورد نظر باعث ازبین رفتن بافت چربی‌ها و در نتیجه رهایی از چربی می‌شود. روش‌های غیر جراحی در مقایسه با روش‌‎ها جراحی دارای عوارض کم‌تر و بهبود سریع‌تر و زمان کم‌‏‎تر هستند.

بیشتر بدانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟

روش‌های کم تهاجمی و بدون جراحی

لیپوماتیک

در این روش سوراخی کوچک در ناحیه مورد نظر مثلا شکم، ایجاد شده و با ورود یک میله چربی‌های قسمت مورد نظر خارج می‌شود.

لیپوست

 در روش هیکل تراشی لیپوست با استفاده از روش T-A-L و ویبریشن چربی‌‎ها از قسمت مورد نظر جدا شده و خارج می‌شود.

لیپوساکشن

 در روش لیپوساکشن، برشی کمی در قسمت مورد نظر ایجاد شده و چربی‌ها به کمک یک لوله که به یک دستگاه دارای مکش متصل است، خارج می‌شوند.

لیپولیز

 جراحی توسط این روش به این صورت انجام می‌شود که ابتدا یک برش کوچک بر قسمت مورد نظر وارد شده و از آن طریق مایعی وارد بدن می‌شود و پس از آن چربی‌ها از طریق کبد از بدن خارج می‌‎شوند. در این روش افتادگی و شل شدگی پوست نیز از بین می‌رود.

بادی چت

 این روش، روشی با تهاجم بسیار کم است که در آن از فشار آب استفاده می‌شود و آب با حرکت و فشار زیاد به سمت چربی‌ها سبب از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بدانیم: لزوم پیشگیری از تشکیل لخته خون پس از جراحی

اینفوگرافیکی از انواع روش های غیر جراحی پیکر‌تراشی
این انواع روش های غیرجراحی منجر به زیبایی و هم چنین با حداقل میزان تهاجم و آسیب تا کنون توانسته جایگاه خوبی در میان افراد کاندیدای این جراحی کسب کند.

پیکر‌تراشی به شیوه جراحی و تهاجمی

جراحی پلاستیک شکم و ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی روشی است که صرفا برای کوچک کردن شکم از آن استفاده می‌شود. در این روش با ایجاد 2 برش، چربی و پوست اضافه شکم برداشته شده و دو قسمت به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • جراحی پلاستیک بازو
  • جراحی پلاستیک ران

عوارض پیکر‌تراشی

پیکر تراشی یا هیکل‌تراشی مانند هر عمل دیگری دارای معایب و مزایا است. از جمله مزایای آن علاوه بر زیبایی و داشتن اندام زیبا، رسیدن به سلامتی برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از چاقی و از بین رفتن چربی‌ها است. عوارض موجود در این عمل که بیشترین عوارض نیز در شیوه‌های تهاجمی و پیکرتراشی توسط عمل جراحی است شامل مواردی چون: عفونت، کبودی، تورم، ایجاد لخته خون، عدم تقارن در دو قسمت، بی‌حسی، خونریزی و … است. روش جراحی‌های پیکر‌تراشی به علت داشتن همین عوارض به تمامی افراد توصیه نشده و خود افراد نیز اغلب تمایل به پیکر‌تراشی به روش‌های غیرتهاجمی دارند.

بیشتر بدانیم: آندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض پیکرتراشی بدون جراحی

همان‌طور که گفته شد روش پیکرتراشی کم‌تهاجمی و بدون جراحی، روش بهتر و کم عارضه‌تر و هم‌چنین روش جدیدتری نسبت به روش‌های جراحی و تهاجمی است. اما این روش پر طرفدار نیز عوارضی دارد و هر روش و شیوه‌ی انجام آن عوارضی مخصوص به خود دارد، مثلا: یکی از عوارضی که در بهترین روش پیکرتراشی یعنی روش بادی‌جت وجود دارد خون‌ریزی است. گاهی در این روش به علت فشار شدید آب بر قسمت چربی‌ها، خون‌ریزی اتفاق می‌افتد. از دیگر عوارض پیکرتراشی بدون جراحی اسهال و آسیب به بافت‌های داخلی و عصب‌ها است.

بیشتر بدانیم: عمل ماموپلاستی چقدر طول میکشد؟

مراقبت‌های بعد از جراحی پیکر‌تراشی

جراحی‌های پیکر تراشی مانند: سایر عمل‌ها نیازمند به مراقبت‌های فراوان دارد. این مراقبت‌ها هم در کاهش عوارض پس از جراحی و هم در رسیدن به یک نتیجه مطلوب تاثیر به‌سزایی دارد. مراقبت‌ها شامل استفاده مداوم از گن، استفاده مرتب و به موقع از داروها، ماساژ برای کاهش تورم، استراحت کافی، ورزش سبک و مناسب، عدم مصرف الکل و دخانیات، استفاده از مواد غذایی پر خاصیت و دارای ویتامین، مصرف کافی آب و مایعات، کمک گرفتن از افراد برای انجام کارها، داشتن خواب کافی، عدم ورود فشار به بدن و قرار ندادن کامل بدن در آب تا حداقل 4 هفته از دسته مراقبت‌های بعد از انجام پیکر‌تراشی است. 

هزینه پیکر تراشی

هزینه پیکرتراشی یکی از مسائل بسیار مهم برای فردی است که نیاز به این عمل دارد. پیکر تراشی مانند هر اقدام دیگری برای زیبایی نیازمند یک جراح عمومی حاذق و کاردان است به همین علت لازم است در انتخاب آن توجه کرده و مهارت پزشک را در اولویت قرار دهیم. هزینه عمل پیکر تراشی نیز با توجه به قسمت‌های مورد نیاز به پیکرتراشی و شیوه‌ی انجام آن، مقدار چربی در هر فرد، هزینه‌های جانبی و اتاق عمل و هم‌چنین بر اساس نظر پزشک متفاوت است. 

اگر درباره این موضوع از دکتر سوال دارید می‌توانید از امکان مشاوره آنلاین با بهترین جراحان عمومی کشور استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: عمل لیپوماتیک چیست؟

جمع‌بندی کلی

پیکرتراشی روشی مناسب برای کسانی است که از سایر راه‌ها برای کاهش چربی‌های بدن خود نتیجه دل‌خواه را کسب نکرده‌اند این روش به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود که روش غیر جراحی امروزه روش مناسب‌تر و پر طرفدارتری نسبت به روش جراحی است. در پیکر‌تراشی چربی‌های ناحیه مورد نظر از بین رفته و اندام دچار تناسب می‌شود. بعد از انجام پیکرتراشی مانند سایر عمل‌ها فرد نیازمند مراقبت و رعایت برخی نکات است.

برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی کلیک کنید.

بیشتر بدانیم: عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

سوالات متداول

چه مدت پس از پیکر تراشی بهبود حاصل می‌شود؟

پس از انجام پیکر تراشی مدت زمانی بین 4 تا 6 هفته برای رسیدن به بهبودی نسبی لازم است اما تورم در ناحیه عمل شده ممکن است تا سه الی چهار ماه ادامه داشته باشد.

چه افرادی نیاز به پیکر تراشی دارند؟

پیکر تراشی معمولا برای کسانی که دارای چربی‌های موضعی در برخی نواحی هستند به کار می‌رود.  

زمان عمل‌های پیکر تراشی چه مدت است؟

مدت زمان عمل پیکرتراشی در روش‌های جراحی بیشتر از روش‌های غیر جراحی است. در روش‌های غیر جراحی نیز با توجه به مقدار چربی و روش مورد استفاده متفاوت است.

آیا پیکرتراشی بدون جراحی بدون عوارض است؟

خیر. پیکر تراشی بدون جراحی نیز دارای عوارض است.

آیا پیکر تراشی بر تمامی قسمت‌های بدن انجام می‌شود؟

خیر. پیکرتراشی برای تمامی نقاط بدن به کار برده نمی‌شود و بیشتر در نواحی تجمع چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع:

my.clevelandclinic

betterhealth.vic.gov.au

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها