غربالگری زنان

آزمایشات غربالگری مهم برای زنان چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با توجه به افزایش آگاهی زنان در زمینه سلامت شان در سال های اخیر، ممکن است غربالگری زیاد به گوش تان خورده باشد و برای شما این سوال را ایجاد کرده باشد که غربالگری چجوریه؟ ارزیابی و تشخیص به موقع، می تواند از بیماری های زیادی مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان در مراحل اولیه، پیشگیری کند. با غربالگری می توان بیماری هایی که هنوز علائم و نشانه مشخصی ندارند را تشخیص داد. پزشک زنان براساس سن، سابقه بیماری های خانوادگی یا بیماری هایی که در گذشته مبتلا شدید و عوامل دیگری، آزمایشات لازم را به شما توصیه می کند. در ادامه لیستی از مهم ترین تست های غربالگری زنان آورده شده است.

انواع غربالگری زنان چیست؟

غربالگری سرطان سینه

این آزمایش به منظور تشخیص به موقع سرطان سینه توسط ماموگرافی انجام می شود. در این روش بافت سینه با استفاده از اشعه ایکس بررسی شده و هر بار با ماموگرافی قبلی مقایسه می شود. در بانوان 50 تا 75 سال، هر دو سال یک بار ماموگرافی توصیه شده است و برای بانوان بالای 75 سال تعداد دفعات به نظر متخصص بستگی دارد. 

غربالگری سرطان دهانه رحم

دهانه رحم، راهی باریک میان رحم و واژن است که با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر می توان رشد غیرطبیعی سلول های موجود در آن را متوجه شد و پیش از آن که تبدیل به سرطان شوند، آن ها را از بین برد. در این روش پزشک متخصص زنان مقداری از ترشحات دهانه رحم را برای بررسی برمی دارد. 

آزمایش غربالگری پوکی استخوان

آزمایش سنجش تراکم استخوان روی زنان بالای 65 سال انجام می گیرد، زیرا در بانوان به دنبال یائسگی و کاهش سطح استروژن خون، تراکم توده استخوانی و کلسیم (که موجب استحکام آن می شود) کاهش می یابد و منجر به نازک شدن دیواره استخوان می شود. برای غربالگری تراکم استخوان از اشعه X استفاده می شود. در این روش تراکم استخوان های ستون فقرات، ران و مچ شما اندازه گیری شده و با میانگین تراکم استخوانی افراد هم سن، هم جنس و هم نژاد با شما مقایسه می شود و در صورتی که از میزان مشخصی کمتر باشد، پوکی استخوان نامیده می شود.

غربالگری زنان
انجام غربالگری زنان

غربالگری کلسترول خون: اصلی ترین چربی های خون کلسترول و تری گلیسیرید هستند. کلسترول نوعی لیپوپروتئین خون است که به مرور می تواند در دیواره رگ ها رسوب کرده و سبب بیماری های قلبی عروقی گردد. توجه به سطح کلسترول خون در بانوان به ویژه پس از یائسگی اهمیت بسیاری دارد.

غربالگری فشار خون: در صورتی که فشار خون شما بیشتر از 14 روی 9 باشد، ممکن است باعث افزایش فشار روی قلب شما بشود که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد. 

غربالگری دیابت: غربالگری دیابت در خانم های غیرحامله، به صورت بررسی قند خون ناشتا است. اگر شما علامت بالینی دیابت (پرخوری، پرنوشی و پر ادراری) را نداشته باشید، مقدار قند خون ناشتا در دو بار اندازه گیری بیشتر از 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بیماری دیابت در نظر گرفته می شود. در صورتی که شما علامت بالینی دیابت را داشته باشید، مقدار بالاتر از 125 در یک بار آزمایش هم اثبات می کند که شما مبتلا به دیابت هستید. 

غربالگری ویتامین D: ویتامین D یک ماده کلیدی در حفظ تراکم استخوان ها، مقابله با سرطان و عفونت ها است. بسیاری از بانوان، بدون آنکه اطلاع داشته باشند، دچار کمبود ویتامین D هستند. از آنجا که در بانوان احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است، کمبود این ویتامین بسیار جدی و مهم است.

غربالگری بیماری های مقاربتی: در صورتی که خانومی دارای شریک جنسی متعدد باشد و یا در صورتی که باردار باشد غربالگری بررسی احتمال عفونت کلامیدیا ضروری است. عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک سبب بیماری التهابی لگن (PID) و نازایی می شود. همچنین بیماری سفلیس که یک عفونت باکتریایی است که در صورت عدم درمان در بازه زمانی طولانی به سیستم عصبی آسیب بسیاری می رساند.

غربالگری زنان
آزمایش سرطان سینه

نکته نهایی

  • برای حفظ سلامتی خودتان، حتماً با پزشکان متخصص زنان و زایمان خود درباره آزمایش های غربالگری صحبت کنید. 
  • برخی از آزمایش های غربالگری مانند تست پاپ اسمیر یا معاینه پستان، باید به صورت منظم انجام شود.
  • سایر آزمایش های گفته شده بر اساس نشانه ها و عوامل خطر، ضرورت پیدا می کنند. 
  • غربالگری بیماری ها، پیشگیری نیست، بلکه تشخیص به موقع یک بیماری است که شانس درمان آن را بسیار زیاد می کند. 

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها