عوارض سشوار برای مو چیست؟ آیا باعث ریزش مو می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زمانی با عوارض سشوار برای مو مواجه می‌شویم که نمی‌دانیم و یا نمی‌خواهیم از این وسیله درست استفاده کنیم. در این شرایط احتمالا با مشکلاتی مانند ریزش مو، خشکی مو، وزی مو و حتی خشکی پوست سر مواجه می‌شویم. واقعیت این است که این عوارض را نمی‌توان به‌طور مستقیم به حرارت و باد گرم سشوار نسبت داد. در این مقاله از مجله درمانکده نمی‌خواهیم بگوییم که از سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده نکنید؛ می‌خواهیم بگوییم که اگر از آن به درستی استفاده نکنید چه آسیبی به موهایتان می‌رسانید.

مهم‌ترین عوارض سشوار کشیدن برای مو چیست؟

اگر از حرارت سشوار برای خشک کردن موهایتان درست استفاده نکنید احتمالا با مشکلات زیر مواجه می‌شوید:

خشکی مو

یکی از مهم‌ترین عوارض سشوار کشیدن برای موها، به‌ویژه با حرارت بالا، خشک شدن تارهای مو است. باد بسیار گرم سشوار به شکل‌های زیر منجر به بروز این عارضه می‌شود:

  • از بین بردن رطوبت طبیعی موها: حرارت اضافی سشوار باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی موها می‌شود. هنگامی که موها خشک می‌شوند، لایه‌های محافظتی آن‌ها مانند لایه لیپیدی روی سطح مو کاهش می‌یابد و این موضوع باعث خشکی آن‌ها می‌شود.
  • آسیب به ساختار مو: حرارت بالای باد سشوار موجب از بین رفتن پروتئین‌های طبیعی مو می‌شود و به همین دلیل به ساختار آن‌ها آسیب می‌زند. این امر زمینه را برای ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر کردن تارهای مو فراهم می‌کند.
  • کاهش ترشح روغن طبیعی پوست سر: حرارت سشوار می‌تواند منجر به کاهش ترشح روغن‌های طبیعی پوست سر شود. این موضوع نیز خشکی موها را در پی خواهد داشت.

بیشتر بدانید: خشکی مو از چیست؟

خانمی که در حال سشوار کشیدن موهایش است.
حرارت سشوار باعث افزایش تبخیر رطوبت از موها می‌شود. این موضوع خشکی تارهای مو را افزایش می‌دهد.

شکنندگی مو

شکنندگی مو یکی دیگر از عوارض سشوار کشیدن است. موهای شکننده ساختار ضعیفی دارند و در مواجهه با شرایط آسیب‌زا مانند حرارت، خشکی و یا فشار مکانیکی حالت شکسته و خرد‌شده به خود می‌گیرند. این موها لطافت و انعطاف‌ کمتری دارند، به طوری که نمی‌توانید آن‌ها را به شکل‌های مختلف حالت دهید و منظم کنید. دو عامل اصلی زیر باعث می‌‌شود تا باد سشوار منجر به شکنندگی موها شود:

  • خشک‌کنندگی: زمانی که باد گرم سشوار رطوبت طبیعی موها را از بین می‌برد آن‌ها خشک می‌شوند، ساختارشان ضعیف‌تر می‌شود و احتمال شکنندگی تارهای مو افزایش می‌یابد.
  • فشار مکانیکی: بادی که از سشوار خارج می‌شود، خیلی سریع به موها و پوست سر برخورد می‌کند. سرعت این باد موها را تحت فشار قرار می‌دهد. این فرایند در طولانی‌مدت به ساختار مو آسیب می‌زند و منجر به شکنندگی آن‌ها می‌شود.

آسیب به پوست سر

وقتی هر روز و مداوم از حرارت سشوار برای خشک کردن موها استفاده می‌‌کنید، پوست سر را در معرض آسیب قرار می‌دهید. گرمای سشوار به شکل‌های زیر سلامتی پوست سر را تهدید می‌کند:

  • حرارت بالای سشوار باعث خشک شدن بیش از حد پوست سر می‌شود. خشکی پوست نیز می‌تواند با عوارضی مانند قرمزی و التهاب پوست سر همراه باشد.
  • اگر حرارت سشوار بسیار بالا باشد و به مدت طولانی از آن استفاده کنید، احتمال سوختگی پوست سر وجود دارد. این موضوع منجر به سوزش پوست سر می‌شود. در موارد شدیدتر ممکن است با زخم‌های سطحی روی پوست سر مواجه شوید.
  • حرارت و باد سشوار می‌تواند باعث تحریک پوست سر شود. در این حالت احتمالا با خشکی، خارش و سوزش پوست سر مواجه می‌شوید و می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.

برای کاهش این نوع از عوارض سشوار کشیدن برای مو، بهتر است حرارت آن را روی دمای مناسب تنظیم کنید و در عین حال سشوار را در فاصله مناسبی از پوست و موی سر نگه دارید.

بیشتر بدانید: کراتینه مو چیست؟

خشکی پوست سر بر اثر باد و حرارت سشوار را می‌بینید.
حرارت بالای باد سشوار منجر به خشکی پوست سر می‌شود. خشکی پوست سر نیز زمینه را برای شوره سر مهیا می‌کند.

افزایش الکتریسیته ساکن

یکی دیگر از عوارض سشوار برای مو که احتمالا زیاد با آن مواجه می‌شوید، افزایش الکتریسیته ساکن در تارهای مو است. حرارت سشوار به دلایل زیر باعث جذب الکتریسیته ساکن می‌شود:

  • هنگامی که موهایتان را سشوار می‌کشید، اصطکاکی بین تارهای مو به وجود می‌آید و منجر به افزایش الکتریسیته ساکن در آن‌ها می‌شود.
  • وقتی موها را با سشوار خشک می‌‌‌کنید، رطوبت طبیعی آن‌ها کاهش می‌یابد. موهای خشک‌تر به راحتی الکتریسیته ساکن را جذب می‌کنند.
  • حرارت و بادی که از سشوار بیرون می‌آید، می‌تواند به جابجایی الکترون‌ها در موها و ایجاد الکتریسیته ساکن کمک کند.

تیره شدن تارهای مو

عوارض سشوار کشیدن مو تنها محدود به شکنندگی موها و یا آسیب به پوست سر نمی‌شود. استفاده مدام از آن منجر به تیره شدن موها نیز می‌‌شود. حرارت بالای باد سشوار در ساختار پروتئین‌های مو تغییر ایجاد می‌کند. این موضوع تارهای مو را تیره‌تر از قبل خواهد کرد.

آیا سشوار باعث ریزش مو میشود؟

کمی بی‌انصافی است اگر بخواهیم بگوییم ریزش مو از عوارض سشوار برای موها است. در واقع تا زمانی که از این وسیله درست استفاده کنید، با ریزش غیر طبیعی موهایتان مواجه نمی‌شوید. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که هنگام سشوار کشیدن از مواد محافظت‌کننده مو استفاده نمی‌کنید یا برای طولانی‌مدت از حرارت بالای آن برای خشک کردن موها استفاده می‌‌کنید. حرارت بالا به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و توانایی آن‌ها برای تولید تارهای مو را مختل می‌‌کند. این عارضه منجر به ریزش مو می‌شود.

انواع سشوار می‌توانند تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما تولید کنند. حالا اگر شما به‌طور مدام از این حرارت برای خشک کردن موها و یا حتی حالت دادن به آن‌ها استفاده کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برای مو و پوست سر بسیار زیاد است و باعث آسیب آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی با خشکی مو، وزی مو، خشکی و سوزش پوست سر، شوره سر و ریزش مو مواجه می‌شوید.

بیشتر بدانید: شامپو برای ریزش مو شدید

اینفوگرافیکی از عوارض سشوار برای مو
عوارض سشوار برای مو ناشی از استفاده نادرست از این وسیله است.

عوارض سشوار بعد از حمام چیست؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت دارند بلافاصله بعد از حمام گرفتن، موهای خود را سشوار بکشند، احتمالا در طولانی‌مدت سلامتی موهای خود را از دست خواهید داد، زیرا:

  • زمانی که موها بسیار خیس هستند، آب موجود در آن‌ها می‌تواند حرارت را بیشتر جذب کند و باعث افزایش دمای موها شود. استفاده از حرارت بالا روی موهای بسیار خیس باعث تخریب ساختار داخلی آن‌ها می‌شود. برای مثال می‌توان به آسیب پروتئین‌های مویی اشاره کرد که منجر به شکنندگی موها می‌شود.
  • به طور طبیعی موهای خیس ضعیف‌تر از موهای خشک هستند. استفاده از سشوار روی موهای خیس می‌تواند باعث شکستگی آن‌ها شود.
  • حرارت بالا و باد قوی سشوار روی موهای خیس باعث تحریک پوست سر می‌شود. این تحریک زمینه را برای افزایش التهاب و تحریک پوست مهیا می‌کند.

بیشتر بدانید: بهترین روتین مو خشک چیست؟

عوارض سشوار برای مو در چند خط

مهم‌ترین عوارض سشوار برای مو خشکی، شکنندگی، وز شدن و تحریک پوست سر است. استفاده نادرست از آن می‌تواند منجر به ریزش مو و حتی سوختگی پوست سر و تارهای مو نیز شود. برای به حداقل رساندن این عوارض می‌توانید از مواد محافظت‌کننده مو استفاده کنید و در عین حال به فاکتورهایی مانند حرارت باد سشوار، زمان استفاده از آن، فاصله مناسب سشوار مو و تعداد دفعات استفاده از آن توجه داشته باشید. اگر به هر دلیلی با عوارض سشوار برای مو مواجه شده‌اید، می‌توانید برای حل مشکل خود از طریق درمانکده با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

سوالات رایج

عوارض سشوار برای مو و مغز چیست؟

امواج الکترومغناطیسی که از انواع سشوارها ساطع می‌شوند، می‌توانند برای سلامتی سلول‌های مغز مضر باشند.

آیا باد سرد سشوار برای مو ضرر دارد؟

باد سرد سشوار می‌تواند باعث ایجاد الکتریسیته و خشکی مو شود.

چند بار در هفته سشوار بکشیم؟

تعداد دفعات استفاده از سشوار به فاکتورهایی مانند نوع مو و تنظیمات سشوار بستگی دارد. به‌طور کلی هفته‌ای دو تا سه بار استفاده کردن از آن می‌تواند برای موها ایمن باشد. البته باید نکات استفاده از سشوار را رعایت کنید.

منبع: instyle | nature4nature | agarolifestyle

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها