کراتینه مو چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کراتینه مو یک روش موثر برای صافی، درخشندگی و شادابی موهای فر است. زنان و مردانی که موهای وز، فر یا مجعد دارند می‌توانند به کمک این روش، زیبایی و طراوت موهای خود را افزایش دهند. در واقع کراتینه مو یک روش صافی دائمی نیست، اما در صورت رعایت مراقبت‌های لازم بعد از صافی، اثرات آن حدود چهار تا ۶ ماه روی موها باقی می‌ماند. این روزها برای کراتین کردن مو تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌شود و می‌توان آن را اولین انتخاب افرادی دانست که از موهای فر و وز خود کلافه شده‌اند. با این حال اغلب افراد از فواید اصلی و عوارض کراتینه کردن مو مطلع نیستند. 

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید برای خلاصی از وزی و بی‌نظمی موهای خود، کراتینه انجام دهید اما نمی‌دانید این روش برایتان خطرناک است یا خیر، در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده همراه ما باشید تا به طور مفصل درباره فواید و عوارض کراتینه مو صحبت کنیم.

کراتینه مو چیست؟

تصویر قبل و بعد از کراتینه‌مو
کراتینه‌مو با مواد شیمیایی یک روش پرطرفدار برای صاف کردن موها است که در صورت تکرار زیاد آن می‌تواند باعث بروز عوارض مختلفی شود.

کراتین نام پروتئین طبیعی مو است که باعث صافی و درخشندگی موها می‌شود. اگر میزان این پروتئین در موهای شما کم باشد، تار موها دچار وزی و آسیب‌دیدگی خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت زنان و مردانی که موهای فر، وز یا مجعد دارند، کراتین موهایشان بسیار کم است. در چنین وضعیتی کراتینه مو مانند یک معجزه به صافی، بازسازی و ترمیم موهای آسیب‌دیده فر کمک می‌کند. در واقع ماده کراتین همچون یک لایه محافظتی، علاوه بر تامین پروتئین از دست رفته مو باعث استحکام بیشتر تار مو و از بین رفتن وزی آن می‌شود.

انواع کراتینه مو

به طور کلی انواع روش‌های صافی مو با کراتین به ۲ دسته تقسیم می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها در نوع موادی است که برای کراتینه استفاده می‌کنند.

کراتینه صافی

در این روش تمرکز اصلی بر صافی و لختی موهای فر است. روش کراتینه صافی به ۲ شکل انجام می‌شود:

  • صافی ژاپنی: موهای فر در این روش که مدت ماندگاری آن بیشتر است، بسیار لخت، صاف و ابریشمی می‌شوند.
  • صافی برزیلی: میزان لختی مو و ماندگاری آن در این روش به نسبت صافی ژاپنی کمتر است؛ با این حال اغلب خانم‌ها طرفدار صافی برزیلی هستند.

کراتینه احیاکننده

موادی که برای کراتینه مو احیاکننده استفاده می‌شود، علاوه بر صافی مو به ترمیم بافت موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند. بنابراین اگر موهای فر و وز شما دچار آسیب‌دیدگی شده و شکننده است، روش کراتینه احیاکننده را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:فواید مزوتراپی مو

فواید کراتینه مو چیست؟

مهم‌ترین مزایای این روش صاف‌کننده مو عبارت‌اند از:

  1. بافت موهای آسیب‌دیده را ترمیم و احیا می‌کند.
  2. نیاز موهای شما به سشوار و اتوکشی را برای صاف شدن به حداقل می‌رساند.
  3. موهای شما را درخشان و حجیم‌تر نشان می‌دهد.
  4. شستشوی موها و شانه زدن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.
  5. موها در هر حالتی منظم و شاداب به نظر می‌رسند.
  6. از وز شدن و گره خوردن تار موها جلوگیری می‌کند.
  7. می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به موهایتان رسیدگی کنید.
اینفوگرافیک فواید کراتینه‌مو
برای ماندگاری بیشتر این روش بهتر است تا ۷۲ ساعت پس از انجام صافی موهایتان را نشویید.

آیا کراتینه مو ضرر دارد؟

کراتینه مو می‌تواند در برخی مواقع برای فرد و آرایشگری که مراحل آن را انجام می‌دهد، خطرناک باشد. این روش یک راه‌کار موثر برای صافی مو به‌شمار می‌آید، با این حال در صورت عدم استفاده صحیح به دلیل داشتن مواد شیمیایی دیگر باعث آسیب رساندن به تار موها می‌شود. 

از طرفی گاز بی‌رنگ اما با بوی قوی فرمالدهید (Formaldehyde) که از ترکیبات اصلی مواد کراتینه محسوب می‌شود، می‌تواند سوزش گلو، چشم، حالت تهوع و حساسیت پوستی ایجاد کند. سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا (FDA) استنشاق این گاز را سرطان‌زا اعلام کرده است؛ به همین دلیل توصیه می‌کند زمانی که اثرات صافی با رویش موهای جدید از بین رفت، بلافاصله آن را تکرار نکنید. شما ۲ بار در سال مجاز به انجام کراتینه مو هستید.

با این حال بهتر است قبل از انجام صافی مو برای اطمینان از عدم حساسیت و بی‌خطر بودن آن، با دکتر پوست و مو آنلاین درمانکده مشورت کنید و در صورت لزوم برای مشاوره حضوری نزد پزشک متخصص پوست و مو نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید:پروتئین تراپی مو چند درصد صافی دارد؟

عوارض کراتینه مو

مهم‌ترین عوارض صاف کردن مو با کراتینه را می‌توان شامل بروز آلرژی، ایجاد دانه‌های قرمز و خارش پوستی پس از گذشت ۷۲ ساعت دانست. 

از دیگر عوارض این روش معجزه‌گر برای موهای فر و وز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض کراتینه مو زنانه

تار موهای خانم‌ها به دلیل رنگ و دکلره مداوم بیشتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. در چنین وضعیتی خانم‌ها معمولا بیش از سایر افراد به دنبال برطرف کردن وزی و حالت شکنندگی موهایشان هستند. یادتان باشد انجام کراتینه مو بیش از ۲ بار در سال مجاز نیست؛ زیرا می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • خارش چشم و گلو
  • ایجاد حساسیت پوستی
  • بروز دانه‌های قرمز
  • آلرژی
  • از بین رفتن درخشش موها
  • ریزش مو
  • کاهش حجم موها
  • افزایش چربی پوست سر

بیشتر بخوانید:مراقبت از موهای رنگ شده؛ نکاتی که لازم است بدانید!

عوارض کراتینه مو مردانه

اغلب افراد فکر می‌کنند استفاده از روش صافی مو فقط برای خانم‌هاست. در حالی که مردان و پسران جوان هم می‌توانند همچون خانم‌ها برای صافی، براقی و لطافت موهایشان در سالن‌های زیبایی معتبر از روش کراتین کردن مو استفاده کنند. توجه داشته باشید، استفاده از مواد کراتینه برای مردان باید حتما توسط فرد باتجربه و ماهر انجام شود؛ در غیر این صورت ممکن است دچار عوارض زیر شوید:

  • خشکی موها
  • ریزش مو
  • بروز التهابات پوستی
  • کدر شدن موها
  • ایجاد شوره سر
  • چرب شدن موها در زمان کوتاه
  • ایجاد آلرژی، تحریک پوست، سوزش گلو و چشم‌ها

بیشتر بخوانید:شامپو برای موهای کراتین شده

عوارض کراتینه مو برای آرایشگر

تصویر آرایشگر در حال انجام مراحل کراتینه‌مو
آرایشگران هنگام انجام مراحل صافی مو باید حتما از ماسک ضخیم استفاده کنند.

مواد کراتینه حاوی مقدار زیادی گاز فرمالدهید (Formaldehyde) است و می‌تواند برای آرایشگری که مدام این کار را انجام می‌دهد، خطرناک باشد. این گاز بسیار سمی است و در صورت استنشاق مداوم، سرطان‌زا خواهد بود. از دیگر عوارض تنفس بخار این گاز برای آرایشگران باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سردرد
  • سوزش گلو 
  • تغییر در خلق‌وخو
  • سرفه و خارش چشم
  • آسیب به سیستم عصبی مرکزی
  • اختلال در خواب
  • خونریزی از بینی
  • عدم تمرکز کافی
  • مشکلات تعادلی

بیشتر بخوانید:بوتاکس مو باعث صافی میشود؟

عوارض کراتینه مو در بارداری و شیردهی

زنان باردار در این دوران باید از تنفس گاز فرمالدهید دور باشند؛ زیرا استنشاق این گاز برای زنان حامله به شدت خطرناک است. از طرفی باید بدانید مواد شیمیایی کراتین می‌توانند از طریق ریشه مو وارد جریان خون شوند که در این صورت روی رشد جنین اثر منفی می‌گذارند. در واقع عوارض کراتین مو در بارداری به حدی زیاد است که زنان حامله نباید حتی در سالن زیبایی که این خدمات ارائه می‌شود، حضور داشته باشند.

همچنین از عوارض کراتینه مو در شیردهی باید به ترکیبات شیمیایی مضر مانند فرمالدئید و فرمالین اشاره کنیم که از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. در این صورت ابتلای کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند به خارش شدید پوست، قرمزی و بثورات پوستی افزایش می‌یابد. از همین‌رو FDA (سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا) کراتین مو در دوران بارداری و شیردهی را تحت هر شرایطی ممنوع اعلام کرده است.

بیشتر بدانید: عوارض سشوار برای مو چیست؟

کراتینه مو خانگی چگونه است؟

اگر موهای فر و وز دارید اما نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای صافی مو استفاده کنید، کراتین مو خانگی گزینه مناسبی است. برای کراتین کردن فوری مو در خانه می‌توانید ماسک‌های طبیعی زیر را امتحان کنید:

  • ترکیب روغن نارگیل و روغن ویتامین E به نسبت چهار به یک
  • ماساژ موهای خیس با سس مایونز
  • ترکیب ژل آلوئه‌ورا با ۲ قاشق سوپ‌خوری جو دوسر
  • شستشوی مو با ترکیب ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۲ فنجان آب سرد
  • شستشوی مو با ترکیب آب اضافی برنج نیم‌پز شده و چند قطره اسانس اسطوخودوس یا رزماری
  • ماساژ موهای خیس با یک یا چند قطره روغن کرچک (متناسب با حجم موها)
  • ترکیب شیر و آب به مقدار مساوی و اسپری کردن آن روی موها

بیشتر بخوانید:عوارض کاشت مو چیست؟

برای جلوگیری از عوارض کراتینه مو با مواد طبیعی بهتر است ابتدا تست حساسیت بگیرید. بدین شکل که مقدار کمی از ترکیب ماسک طبیعی را روی قسمت کوچکی از پوست بگذارید. اگر پس از گذشت ۲۰ دقیقه قرمزی، خارش یا التهابی ایجاد نشد، می‌توانید آن را روی موهایتان امتحان کنید.

کراتینه مو در یک نگاه

کراتینه مو یک روش موثر برای صافی، لختی و درخشندگی موهای وز، فر و مجعد است. با این حال بهتر است برای جلوگیری از عوارض صاف کردن مو با کراتینه حتما آن را در سالن زیبایی معتبر و توسط یک فرد باتجربه انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که این روش برای جنس موهای شما مناسب است یا خیر، می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه و یا با متخصص پوست و مو آنلاین مشورت کنید. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست و مو آشنا شوید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

شایع‌ترین عوارض کراتینه مو چیست؟

بروز آلرژی، خارش پوست، قرمزی، ریزش مو، آسیب مو به دلیل اتوکشی با حرارت بالا، کم شدن حجم موها، افزایش چربی پوست سر و کدر شدن موها.

آیا کراتینه مو خطرناک است؟

سازمان FDA تنفس بخار مواد شیمیایی کراتین را برای فرد و آرایشگری که در معرض آن قرار دارد، سرطان‌زا می‌داند. از همین‌رو انجام این کار بیش از ۲ بار در سال توصیه نمی‌شود.

آیا کراتینه مو به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند؟

بله، می‌توانید برای ترمیم و بازسازی بافت موهای آسیب‌دیده از صافی احیاکننده استفاده کنید.

منابع: healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 23

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها