بهترین روتین مو خشک چیست؟ به موهای خود جان دوباره بدهید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خشکی مو یکی از مشکلات رایج است که موجب بدحالت به نظر رسیدن موها و همچنین ایجاد موخوره می‌شود. در صورتی که از یک روتین مناسب برای موهای خشک استفاده نکنید، ممکن است موهای شما پس از مدتی درخشندگی خود را به طور کامل از دست بدهند و کدر و شکننده شوند که در این شرایط احیای موها بسیار سخت‌تر خواهد بود. اما بهترین روتین مو خشک چیست و چطور می‌توان به کاهش خشکی موها کمک کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با کامل‌ترین روتین موی خشک آشنا شوید.

۵ مرحله روتین مو خشک

 مراقبت از موهای خشک نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. استفاده‌ از روغن‌تراپی، محصولات تقویت‌کننده حاوی روغن‌های طبیعی و همچنین شستشوی موها با آب خنک به شما کمک می‌کند تا از شر خشکی موهای خود خلاص شوید. در ادامه این بخش می‌توانید با ۵ مرحله روتین مو خشک آشنا شوید.

بیشتر بدانید: معرفی شامپو برای موهای خشک

اینفوگرافی روتین مو خشک
برای درمان موهای خشک باید از روغن‌تراپی و ماسک موی مناسب استفاده کنید.

۱- روغن‌تراپی کنید

یکی از قدیمی‌ترین و البته موثرترین روش‌های درمان موی خشک که باید انجام دهید، روغن‌تراپی است. برای آبرسانی به موها لازم است در هفته چند بار موهای خود را با روغن گرم ماساژ دهید. این کار به تغذیه ریشه و افزایش درخشندگی موها کمک زیادی می‌کند. استفاده از روغن به کاهش اصطکاک موها کمک می‌کند و موجب نرم شدن آن‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید از مقداری روغن نارگیل یا روغن بادام استفاده کنید. برای شروع روغن را کمی گرم کنید؛ سپس آن را روی پوست سر و تار موها ماساژ دهید. حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه صبر کنید و بعد موها را بشویید.

۲- از شامپوی مناسب برای شستشوی موها استفاده کنید

انتخاب شامپو در روتین مو خشک اهمیت زیادی دارد. برای این که موهای شما نرم و درخشان شود، باید از شامپوهایی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها از روغن‌های گیاهی و کنسانتره طبیعی میوه‌های مختلف استفاده شده است. معمولا شامپوهایی که مخصوص موهای خشک طراحی شده‌اند، حاوی روغن‌های طبیعی هستند و از خشک شدن مو جلوگیری می‌کنند. 

شستشوی موها ۲ تا ۳ بار در هفته با شامپوی مناسب می‌تواند به درمان خشکی مو تا حد زیادی کمک کند. به خاطر داشته باشید که شستشوی موها با آب داغ موجب تشدید خشکی مو می‌شود. برای رفع این مشکل باید از آب ولرم یا خنک برای شستن موها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: عوارض سشوار برای مو چیست؟

۳- از ماسک موی مناسب استفاده کنید

مورد بعدی که باید در روتین مو خشک رعایت کنید، استفاده از یک ماسک مغذی است. برای نرم شدن و افزایش درخشندگی موها بهتر است از ماسک‌های آبرسان و تقویت‌کننده مو استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک مو برای ۲ بار در هفته می‌تواند از خشک شدن موها جلوگیری کند و حالت زیباتری به موهای شما ببخشد. اگر در مورد انتخاب ماسک مو مردد هستید، می‌توانید از یک دکتر پوست و مو برای این موضوع کمک بگیرید. متخصص پوست مو با بررسی دقیق جنس موها، به شما کمک می‌کند تا از محصول مناسبی استفاده کنید.

تصویر فردی که برای نرم شدن موها در حمام از ماسک مو استفاده می‌کند.
اگر موی خشکی دارید، حتما در حمام از ماسک موی مناسب استفاده کنید.

۴- استفاده از نرم‌کننده را فراموش نکنید

برای درمان موهای خشک، هیچ چیزی به اندازه نرم‌کننده اهمیت ندارد. استفاده از نرم‌کننده مغذی می‌تواند به درمان موخوره و شکنندگی موها کمک کند و ظاهری درخشان به موهای شما ببخشد. بهتر است بعد از شامپو کردن موها از یک نرم‌کننده مغذی استفاده کنید و بعد موها را با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید. نرم‌کننده‌های مو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به قفل شدن رطوبت در موها کمک می‌کنند و حالت‌پذیری و درخشندگی موها را افزایش می‌دهند.

۵- بعد از حمام از سرم مو استفاده کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید برای تقویت موهای خشک رعایت کنید، استفاده از سرم مو است. سرم مو به باز شدن گره مو کمک می‌کند و یک لایه محافظتی روی مو ایجاد می‌کند. استفاده از سرم مو موجب هیدراته شدن موها و درمان موخوره می‌شود. برای استفاده از سرم باید بعد از حمام صبر کنید تا موهای شما کمی خشک شود؛ سپس موها را به چند قطره سرم آغشته کنید.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟

راهکارهای موثر برای درمان خشکی مو

اگر موهای خشکی دارید، بهتر است برای رفع این مشکل در کنار یک روتین مناسب از روش‌های دیگر نیز کمک بگیرید. مصرف مکمل‌ها و همچنین مواد غذایی مفید و استفاده از ماسک‌های خانگی می‌تواند به شما کمک کند تا از شر خشکی مو خلاص شود. در ادامه به برخی از راهکارهای موثر برای درمان خشکی مو اشاره شده است.

تصویر فردی که از مکمل استفاده می‌کند.
برای مراقبت از موها و همچنین درمان خشکی مو می‌توانید از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید.
  • اگر موهایتان پر از موخوره شده است، می‌توانید موهایتان را کوتاه کنید.
  • برای درمان خشکی مو سعی کنید از مکمل‌های ویتامین مثل زینک، ویتامین A، بیوتین و ویتامین C استفاده کنید.
  • مصرف امگا ۳ به نرم و درخشان شدن موها کمک می‌کند. می‌توانید از غذاهای حاوی امگا ۳ مثل ماهی و صدف یا مکمل امگا ۳ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر نوع مکملی ابتدا با یک دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید.
  • از شستشوی بیش از حد موها اجتناب کنید و سعی کنید در هفته بیشتر از ۲ تا ۳ بار موهایتان را نشویید.
  • از لوازم گرمایشی برای حالت دادن به موها استفاده نکنید.
  • برای شستن موها به جای آب داغ، از آب خنک استفاده کنید.
  • از موهایتان در برابر نور خورشید محافظت کنید. زیرا قرار گرفتن موها در معرض نور مستقیم خورشید موجب خشک شدن موها می‌شود.

بیشتر بدانید: مکمل فیتو چیست؟

سخن نهایی

پیروی از یک روتین مراقبت از مو به شما کمک می‌کند تا رطوبت مورد نیاز موها راحت‌تر تامین شود و موهای شما ظاهری زیباتر و جذاب‌تر پیدا کند. اگر خشکی موهای شما شدید است یا در کنار آن با ریزش مو نیز مواجه هستید، بهتر است برای رفع این مشکل به صورت اینترنتی و حضوری با یکی از متخصصان پوست و موی درمانکده مشورت کنید.

سوالات متداول

علت خشکی مو چیست؟

خشکی مو به دلیل کمبود روغن‌های طبیعی مو ایجاد می‌شود و اگر درمان نشود، ممکن است آسیب‌های جدی به مو وارد کند. معمولا خشکی مو در اثر استفاده از محصولات نامناسب برای مراقبت از موها، آب و هوای خشک و همچنین جنس موها ایجاد می‌شود.

برای درمان خشکی مو از چه نوع ماسک موهایی استفاده کنیم؟

اگر موهای خشکی دارید، باید در روتین موی خود از ماسک‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها عصاره میوه‌ها و روغن‌های طبیعی به کار رفته است.

منابع: garnier، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها