مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو فایده دارد؟ بررسی عوارض و فایده آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ریزش موی ارثی که به عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می‌شود، شایع‌ترین شکل ریزش مو در مردان و زنان است و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. ‌تشخیص به موقع این بیماری و درمان مناسب آن در پیشگیری از بدتر شدن ریزش مو و کمک به رشد مجدد موها نقش بسزایی دارد. در این مقاله از مجله درمانکده فواید و عوارض مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو را بررسی می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

آیا مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو موثر است؟

اصطلاح مزوتراپی برای اولین بار توسط دکتر میشل پیستور (Michel Pistor) در سال ۱۹۵۸ ابداع شد. او از این روش به عنوان یک تکنیک تسکین درد برای درمان بیماری‌های روماتولوژی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های عروقی استفاده کرد. سپس دکتر لیونل بیسون (Lionel Bissoon) این تکنیک را در فرانسه آموخت و آن را در آمریکا رایج کرد. امروزه در سراسر جهان کاربرد مزوتراپی برای از بین بردن چربی و سلولیت و درمان ریزش مو مورد توجه مردم قرار گرفته است.

مزوتراپی ممکن است به بهبود اشکال خاصی از آلوپسی از جمله آلوپسی آندروژنیک کمک کند. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی برای تایید این موضوع وجود دارد. در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، فولیکول‌های مو به طور ژنتیکی به دی هیدروتستوسترون (DHT) حساس هستند و به همین دلیل به تدریج کوچک می‌شوند. این موضوع باعث کاهش طول عمر مو و سرانجام توقف تولید مو می‌شود.

 یک مرد که به موهای خود در آینه نگاه می‌کند
مزوتراپی ممکن است به درمان ریزش موی ارثی کمک کند.

طرفداران استفاده از مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو معتقدند که اکثر مشکلات ریزش مو به دلیل وجود مشکلات هورمونی در اطراف فولیکول‌های مو (مانند DHT)، کمبود مواد مغذی ضروری که به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند و کاهش گردش خون در پوست سر رخ می‌دهند.

بیشتر بدانید:مزوتراپی مو چیست؟

محلول یا کوکتل مزوتراپی که به پوست سر تزریق می‌شود حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای آمینه است که بر اساس نیاز بیمار طراحی شده‌اند. در نتیجه، برهم خوردن تعادل هورمون‌ها را در فولیکول مو و اطراف آن اصلاح می‌کند، مواد مغذی را به مو می‌رساند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین به تکثیر سلولی و بهبود تراکم مو کمک می‌کند و باعث رشد تار موهای جدید و سالم می‌شود.

با این حال، در حال حاضر شواهد کمی در مورد تاثیر مزوتراپی مو در درمان ریزش موی ارثی مردان و زنان وجود دارد. چون تاکنون تحقیقات نشان نداده‌اند که دقیقا کدام ماده یا کوکتل برای تقویت مو و رشد مجدد آن موثر است. فقط در مورد اثربخشی فیناستراید و ماینوکسیدیل شواهد اندکی وجود دارد.

مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو چگونه انجام می‌شود؟

قبل از انجام مزوتراپی باید با دکتر پوست و مو در مورد وضعیت سلامتی خود و انتظاراتی که از این روش درمانی دارید، صحبت کنید. ممکن است لازم باشد از یک هفته قبل از مزوتراپی مصرف بعضی از داروها از جمله آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) را کنار بگذارید. چرا که می‌توانند خطر خونریزی و کبودی را در طول مزوتراپی افزایش دهند.

یک زن که مزوتراپی مو انجام می‌دهد
برای مشاهده نتیجه مزوتراپی باید چند بار در فواصل زمانی مشخص تحت درمان قرار بگیرید.

در جلسه مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو احتمالا پزشک از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. سپس کوکتل را با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص به پوست سر شما تزریق می‌کند. گاهی‌اوقات سوزن به یک تفنگ مکانیکی متصل می‌شود تا تعداد زیادی تزریق پشت سر هم انجام شود. در هر تزریق ممکن است فقط یک قطره کوچک از محلول وارد پوست سر شود.

عوارض مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو چیست؟

اگر مزوتراپی توسط پزشک باتجربه و آموزش‌دیده انجام شود، احتمالا عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بعضی از افراد مشکلات زیر را بعد از مزوتراپی گزارش کرده‌اند:

  • حالت تهوع
  • درد
  • تورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • برجستگی در محل تزریق
  • کهیر
  • عفونت
  • اسکار (جای زخم)

علاوه بر این، در یک مطالعه مشاهده شد که مزوتراپی برای درمان آلوپسی آندروژنیک ممکن است به ریزش مو و ایجاد بافت‌ اسکار ملتهب منجر شود.

اینفوگرافی درباره عوارض مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو
مزوتراپی ممکن است در بعضی از افراد به کبودی، قرمزی، درد و… منجر شود.

مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر یکی از موارد زیر درباره شما صدق می‌کند، از انجام مزوتراپی خودداری کنید:

  • به هر یک از مواد مورد استفاده در مزوتراپی حساسیت دارید.
  • از دیابت یا مشکلات قلبی، ریوی و کبدی رنج می‌برید.
  • باردار یا شیرده هستید.
  • از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنید.
  • از وجود عفونت یا ضایعه در پوست سر شکایت دارید.

چه موقع تاثیر مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو مشخص می‌شود؟

مدت زمان درمان به شرایط شما بستگی دارد. اما به احتمال زیاد باید به مدت چهار ماه تحت درمان قرار بگیرید. برای مشاهده نتایج مزوتراپی صبور باشید. چون تاثیر آن معمولا بعد از جلسه پنجم مشاهده می‌شود.

تفاوت مزوتراپی مو با PRP چیست؟

مزوتراپی و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) هر ۲ از روش‌های محبوب برای درمان ریزش مو هستند. در مزوتراپی مخلوطی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی به پوست سر تزریق می‌شود. اما در PRP پزشک از پلاکت‌های خود شما برای حفظ سلامت فولیکول‎ها و رشد مجدد موها استفاده می‌کند.

مزوتراپی ممکن است نتایج سریع‌تری ارائه دهد و برای طیف وسیع‌تری از انواع ریزش مو مناسب باشد. با این حال، PRP به دلیل استفاده از منابع بدن ترجیح داده می‌شود. به‌علاوه، PRP احتمالا با عوارض جانبی کمتری همراه است. انتخاب روش مناسب به ترجیحات شخصی، شدت ریزش مو و نتیجه مورد انتظار بستگی دارد.

بیشتر بدانید:فرق مزوتراپی و فیلر مو چیست؟

یک مرد که مزوتراپی مو انجام می‌دهد
نتیجه مزوتراپی در مقایسه با PRP با سرعت بیشتری مشخص می‌شود.

کلام پایانی

ریزش موی ارثی یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند از مادر، پدر یا هر ۲ والد به ارث برسد. تشخیص و درمان به موقع این بیماری از کوچک شدن فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند و احتمال رشد مجدد موها را افزایش می‌دهد. چون بعد از کوچک شدن فولیکول، رشد مجدد مو دشوار می‌شود.

بیشتر بدانید:مزوتراپی مو بعد از کاشت مو واجب است؟

در صورتی که از ریزش مو رنج می‌برید، در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک از شما شرح حال می‌گیرد و در صورت لزوم برایتان آزمایش می‌نویسد تا علت اصلی ریزش مو را شناسایی کند. اگر به مشورت با پزشک نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده از بهترین متخصصان وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو فراهم شده است.

سوالات متداول

آیا مزوتراپی مو برای ریزش ارثی موثر است؟

بعضی از افراد از تاثیر مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو حمایت می‌کنند. اما تحقیقات کافی برای تایید این ادعا وجود ندارد. اگر ریزش مو دارید، از پزشک بپرسید که آیا مزوتراپی برای شما مناسب است یا خیر.

آیا مزوتراپی مو دردناک است؟

خیر. اگر مزوتراپی به درستی انجام شود، یکی از کم‌دردترین روش‌ها برای درمان مشکلات مو است.

آیا تاثیر مزوتراپی مو در درمان ریزش موی ارثی زنان و مردان دائمی است؟

خیر. متاسفانه نتیجه مزوتراپی مو دوام زیادی نخواهد داشت.

آیا می‌توانم موهایم را بعد از مزوتراپی بشویم؟

خیر. تا ۲۴ ساعت بعد از مزوتراپی باید از شستن موهایتان خودداری کنید.

آیا می‌توانم بعد از مزوتراپی مو ورزش کنم؟

توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت پس از مزوتراپی مو از ورزش شدید خودداری کنید. چون عرق که سطح پوست سر را می‌پوشاند ممکن است روی نتیجه مزوتراپی تاثیر بگذارد.

آیا می‌توانم بعد از مزوتراپی قهوه بنوشم؟

خیر. قبل و بعد از مزوتراپی از مصرف قهوه و الکل و استعمال دخانیات بپرهیزید. عمل به این توصیه به کسب نتیجه مطلوب کمک می‌کند.

منابع: aad, stylecraze, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها