مزوتراپی مو چیست؟ از تاثیر آن شگفت زده می‌شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که برای تقویت و رشد موها استفاده می‌شود. در این روش، مواد مغذی و ویتامین‌ها به صورت تزریقی به پوست سر تزریق می‌شوند تا تغذیه و رشد موها را بهبود بخشند. این روش با توجه به نیازهای هر فرد با مواد متفاوتی انجام می‌شود. درواقع پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط هر فرد جزئیات مزوتراپی و تعداد جلسات را مشخص می‌کند. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با مزوتراپی مو و همچنین فواید و عوارض این روش بیشتر آشنا شوید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو یک روش درمانی برای تقویت و بهبود بخشیدن به موها است. در این روش ویتامین‌ها، مواد معدنی (کلسیم، ید، منگنز، مس، روی، سلنیوم، آهن، پتاسیم)، عوامل مربوط به لایه کراتین پوست، اسیدهای آمینه به صورت مستقیم در پوست سر تزریق می‌شوند.

بیشتر بخوانید:معرفی شامپو برای خارش سر

تصویر فردی که مزوتراپی انجام می‌‌دهد.
مزوتراپی یک روش موثر برای درمان ریزش مو و تقویت موها است.

این روش اجزای تغذیه کننده فولیکول‌های مو را قادر می‌سازد تا به راحتی در مو بنشینند. با این روش می‌توان ریزش مو را درمان کرد، زیرا مزوتراپی موهای نازک را ضخیم می‌کند، ریزش مو را متوقف می‌کند و موها را قوی‌تر و درخشان‌تر می‌کند. آلودگی هوا، استرس، اضطراب و اختلالات خواب موجب ریزش مو می‌شوند و یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ریزش مو مزوتراپی است.

بیشتر بدانیم: کاشت مو sut چیست؟

فواید مزوتراپی مو

انجام این روش فواید زیادی دارد و به بهبود رشد موها، تقویت مو، کاهش ریزش مو و ضخیم‌تر شدن تار موها کمک می‌کند. برای مزوتراپی اول از همه، یک کوکتل مزو (مخلوط مزوتراپی) به صورت جداگانه برای هر بیمار تهیه می‌شود و حاوی مقداری مواد معدنی و ویتامین است که به دستیابی به حداکثر نتایج و رهایی از مشکلات موجود کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با فواید مزوتراپی مو بیشتر آشنا شود.

اینفوگرافی فواید مزوتراپی مو
از مهم‌ترین فواید مزوتراپی مو می‌توان به  تقویت رشد مو، کاهش ریزش مو، افزایش ضخامت مو و کاهش چربی موها اشاره کرد.

تقویت رشد مو

انجام این روش می‌تواند به رشد موهای سالم و قوی کمک کند. مواد مغذی و ویتامین‌هایی که در پوست سر تزریق می‌شوند، به موها انرژی و تغذیه می‌دهند و باعث تقویت ریشه‌های مو می‌شوند.

کاهش ریزش مو

با تقویت ریشه‌های مو و تغذیه مناسب آن‌ها، مزوتراپی مو می‌تواند ریزش موها را کاهش دهد. این روش می‌تواند به تقویت ساختار موها کمک کند و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: عوارض بوتاکس مو

افزایش ضخامت مو

مزوتراپی مو می‌تواند به افزایش ضخامت موها کمک کند. با تزریق مواد مغذی به پوست سر، موها قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند و این باعث بهبود ظاهر موها می‌شود.

کاهش چربی مو

انجام دادن مزوتراپی مو موجب کاهش فعالیت غدد چربی می‌شود. به همین دلیل چربی موها معتدل شده و ظاهر موهای شما نیز زیباتر خواهد شد.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟

افزایش جریان خون به مو

تزریق مزوتراپی جریان خون و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌ها را افزایش می‌دهد و از همین رو به افزایش ضخامت، پرپشت شدن، تقویت رشد مو و بهبود سلامت موها کمک زیادی می‌کند.

درمان شوره سر

یکی دیگر از فواید مزوتراپی کاهش شوره سر است. تنظیم چربی پوست می‌تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند.

بیشتر بدانید: علت ریزش موی مردان چیست؟

مراحل مزوتراپی مو

این روش معمولا در چند جلسه انجام می‌شود. هر جلسه مزوتراپی بین 20-40 دقیقه طول می‌کشد. درحالی‌که باید چندین بار در هفته انجام شود. معمولا نتایج مزوتراپی از 3 تا 4 هفته پس از آن قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه به مراحل انجام مزوتراپی مو به‌طور کامل اشاره شده است.

مشاوره

در این مرحله، پزشک یا دکتر پوست و مو با شما مشاوره می‌کند و وضعیت موهای شما را بررسی می‌کند. پزشک می‌تواند نیازهای شما را بررسی کند و برنامه درمانی مناسب را برای شما تنظیم کند.

بیشتر بدانید: سه ترفند ساده برای تقویت مو در کمتر از یک ماه!

آماده‌سازی

پس از مشاوره، پوست سر شما برای دریافت مزوتراپی آماده می‌شود. این شامل تمیز کردن پوست سر و آماده کردن آن برای تزریق مواد مغذی است.

تزریق مواد مغذی

در این مرحله، پوست سر با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک تزریق مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شود. این مواد مغذی می‌توانند عناصری مانند ویتامین B، روی، روغن‌های طبیعی و پروتئین‌ها باشند که به موها نیرو و انرژی می‌دهند.

مراقبت پس از مزوتراپی

پس از انجام تزریق مواد مغذی، شما ممکن است نیاز به برخی از مراقبت‌های خاص برای پوست سر و موهایتان داشته باشید. پزشک یا متخصص زیبایی ممکن است شما را راهنمایی کند و توصیه‌های لازم را بدهد.

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای چرب چی خوبه؟

مزوتراپی مو با دستگاه

مزوتراپی مو با دستگاه یک روش ساده برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه موها است. به‌طورکلی هر فرد با توجه به مشکلی که دارد، باید از دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی برای درمان استفاده کند. در ادامه به انواع دستگاه مزوتراپی اشاره شده است.

دستگاه مزوتراپی مو مزوگان

در این روش مزوتراپی با سرعت و دقت بیشتری توسط دستگاهی مخصوص انجام می‌شود. تزریق پیوسته، درد کمتر و کنترل خودکار از مزیت‌های این روش هستند.

بیشتر بدانید: کاشت مو به روش fit چگونه است؟

دستگاه مزوتراپی مو میکرونیدلینگ

در این روش مزوتراپی با دستگاهی به نام درماپن انجام می‌شود و مواد مغذی به کمک سوزن‌های ریز این دستگاه به داخل پوست وارد می‌شوند.

دستگاه مزوتراپی مو بدون سوزن

دستگاه مزوتراپی بدون سوزن یک دستگاه الکتریکی با فرکانس پایین است که به نفوذ مواد مغذی به داخل پوست و باز کردن غشای کانال‌های پروتئینی پوست سر کمک می‌کند.

مزوتراپی مو درد دارد؟

باید بدانید که مزوتراپی درد چندانی ندارد اما به هر حال تزریقات ممکن است برای برخی افراد دردناک باشد که البته میزان درد آن به آستانه درد هر فرد بستگی دارد. معمولا تزریق در ناحیه پشت گوش کمی نسبت به سایر نقاط دردناک‌تر است.

بیشتر بدانید: قارچ پوست سر چیست؟

تصویر پزشکی که در حال مزوتراپی مو است
مزوتراپی مو معمولا درد زیادی ندارد ولی برخی افراد در ناحیه پشت گوش دچار کمی درد می‌شوند.

بیشتر بدانید: پروتز مو چیست؟

این روش درمانی چند جلسه است؟

تعداد جلسات مزوتراپی مو بستگی به وضعیت موها و نیازهای هر فرد دارد. معمولاً برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب، مزوتراپی در چند جلسه انجام می‌شود. پزشک یا متخصص زیبایی شما می‌تواند برنامه درمانی مناسب را برای شما تنظیم کند و تعداد جلسات را تعیین کند. برای ارتباط سریع و آسان‌تر می‌توانید از امکان مشاوره با متخصص پوست و مو آنلاین در سایت درمانکده استفاده کنید.

معایب و عوارض مزوتراپی مو

به‌طورکلی بزرگ‌ترین عیب مزوتراپی درد و قیمت بالای آن است. با این حال این روش می‌تواند رشد موها را افزایش داده و زیباتر شدن موی شما کمک کند. بعد از مزوتراپی نمی‌توانید موهای خود را بشویید، به مدت 4 روز نباید به استخر و سونا بروید تا از عوارض و ناراحتی جلوگیری کنید. مزوتراپی مو ممکن است برخی عوارض و مشکلات را نیز داشته باشد، در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض مزوتراپی مو آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:بهترین روغن برای تقویت موهای رنگ شده چیست؟

اینفوگرافی معایب و عوارض مزوتراپی
از مهم‌ترین معایب مزتراپی می توان به التهاب پوست سر، حساسیت و آلرژی و عدم اثربخشی اشاره کرد.

التهاب پوست سر

در برخی موارد، ممکن است پس از تزریق مواد مغذی به پوست سر، التهاب و التهاب پوست سر رخ دهد. این مشکل معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد، اما در صورت بروز علائم شدید، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:کراتینه مو چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

حساسیت و آلرژی

برخی افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در مزوتراپی حساسیت یا آلرژی داشته باشند. در صورت بروز علائم حساسیت مانند خارش، قرمزی و تورم، به پزشک خود اطلاع دهید.

عدم اثربخشی

انجام این روش ممکن است در برخی از افراد به نتیجه مطلوب نرسد و موها بهبود قابل‌توجهی نداشته باشند. هرچند که این مشکل به صورت نادر رخ می‌دهد، اما در صورت عدم رضایت از نتیجه، با پزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که مزوتراپی روی ریزش موی ارثی و عدم تعادل هورمونی تاثیر چندانی ندارد و نمی‌تواند این نوع ریزش مو را درمان کند.

بیشتر بدانید: کاشت مو به روش fue چگونه است؟

مزوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟

مزوتراپی مو برای خانم‌ها و آقایان انجام می‌شود. اما برخی افراد نباید از این روش تقویت مو استفاده کنند. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که نباید از مزوتراپی استفاده کنند، آشنا شوید.

  • خام‌های باردار و شیرده نباید از مزوتراپی استفاده کنند.
  • استفاده از این روش برای افرادی که اجزای کامپوزیت حساسیت دارند، غیرمجاز است.
  • خانم‌هایی که در چرخه قاعدگی هستند نباید از مزوتراپی استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به اختلالات سیستم غدد درون‌ریز نباید از این روش استفاده کنند.
  • استفاده از مزوتراپی برای افراد مبتلا به تومورهای خوش‌خیم و بدخیم ممنوع است.
  • کسانی که به عفونت مبتلا هستند، نباید از مزوتراپی استفاده کنند.
  • انجام این روش برای افراد دیابتی غیرمجاز است.
  • مزوتراپی مو برای آقایانی که بالای 40 سال هستند و به طاسی آندروژنی شدید مبتلا هستند، مناسب نیست.
  • افرادی که به دلیل شیمی‌درمانی موی خود را از دست داده‌اند نباید از این روش استفاده کنند.
  • کسانی که به ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند، مجاز به استفاده از مزوتراپی نیستند.
  • انجاماین روش برای کودکان تنها در شرایط خاص و با دستور پزشک امکان‌پذیر است.
  • کسانی که به هموفیلی مبتلا هستند و یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که به صورت ژنتیکی موهای نازک و کم‌پشتی دارند، انجام این روش هیچ تاثیری برای آن‌ها ندارد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نباید از این روش استفاده کنند.

بیشتر بدانید: عوارض کاشت مو و همه آن چیزی که به شما نمی‌گویند!

تصویر فردی که به صورت ژنتیکی موهای کم پشتی دارد
مزوتراپی برای افرادی که به صورت ژنتیکی موهای کم پشت و نازکی دارند، موثر نیست.

سخن نهایی

مزوتراپی یک روش عالی برای بهبود وضعیت مو و به دست آوردن ظاهری سالم برای مو است. پس از اتمام دوره نگران ظاهر موهای خود نباشید و تنها کمی صبر کنید تا اثرات دارو مشخص شود. با این حال، مهم است که این روش توسط یک متخصص باتجربه انجام شود. اگر به ریزش مو مبتلا هستید و یا موهای شما درخشندگی خود را از دست داده است، مزوتراپی می‌تواند برای شما مفید باشد.

بیشتر بدانید:درمان خشکی مو در مردان و زنان

سوالات متداول

آیا مزوتراپی مو در بارداری مجاز است؟

مزوتراپی مو در دوران شیردهی و بارداری غیرمجاز است و فرد به‌هیچ‌عنوان نباید در این دوران از مزوتراپی استفاده کند.

مزوتراپی مو برای ریزش ارثی موثر است؟

انجام این روش برای ریزش موی ارثی می‌تواند تا حد زیادی از باشد. درواقع این روش می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند، اما زمانی که موها شروع به ریختن کنند، رشد مجدد موها با این روش میسر نخواهد بود. از طرف دیگر در بسیاری از مواقع ریزش موی ارثی را نمی‌توان با مزوتراپی درمان کرد، این روش تنها برای کاهش ریزش موی ارثی تا حد زیادی موثر است.

مزوتراپی مو بعد از کاشت مو به چه دلیل انجام می‌شود؟

مزوتراپی مو بعد از کاشت مو بری تقویت و رشد موهای کاشته شده و همچنین افزایش گردش خون و جلوگیری از ریزش موها انجام می‌شود.

در تزریقات مزوتراپی از چه مواد استفاده می‌شود؟

آنتی‌اکسیدان‌ها، فاکتور رشد فیبروبلاست (Fibroblast) و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (Vascular endothelial growth factor) در کنار انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده مزوتراپی هستند.

منابع: handeulusal، estetika-bg، irsa.clinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 27

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها