مزوتراپی مو بعد از کاشت مو واجب است؟ + فواید و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاشت مو، اگرچه به عنوان یک راه‌حل دائمی برای جایگزینی موهای از دست رفته استفاده می‌شود، اما برای دست‌یابی به نتایج بهتر و ماندگارتر نیاز به مراقبت و درمان‌های تکمیلی دارد. مزوتراپی مو بعد از کاشت مو یک روش موثر و مکمل است که در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای در بهبود نتایج کاشت مو پیدا کرده و انجام آن تاثیر مثبتی بر روند درمانی موهای کاشته‌شده دارد. 

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با فواید، عوارض و زمان مناسب مزوتراپی مو بعد کاشت بیشتر آشنا کنیم.

مزوتراپی مو بعد از کاشت مو چیست؟

مزوتراپی مو (Mesotherapy) بعد کاشت یک روش درمانی است که با استفاده از تزریق مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید به زیر پوست سر انجام می‌شود. در این روش با تزریق زیر جلدی، سلول‌های مو را از نظر بیولوژیکی فعال می‌کنند. در واقع، مزوتراپی به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند و باعث بهبود رشد موهای جدید پس از ریزش می‌شود. به همین دلیل، بعد از کاشت مو از مزوتراپی به عنوان یک روش درمانی مکمل استفاده می‌کنند تا روند درمان با کیفیت و سرعت بهتری طی شود.

فواید مزوتراپی بعد از کاشت مو (Mesotherapy)

اینفوگرافیک فواید مزوتراپی‌مو بعد از کاشت مو
این روش توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و تعداد جلسات آن به شرایط خاص و نیازهای هر فرد بستگی دارد.

مهم‌ترین فواید مزوتراپی‌مو بعد از کاشت عبارت‌اند از:

  • تقویت ریشه مو: مواد مغذی تزریق‌شده به پوست سر می‌توانند فرآیند رشد موها را تحریک کنند و باعث افزایش ضخامت و سلامت موهای کاشته‌شده شوند.
  • افزایش گردش خون: این روش می‌تواند جریان خون در ناحیه پوست سر را بهبود ببخشد و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول‌های مو برساند.
  • کاهش التهابات پوست سر: این تکنیک نوین به کاهش التهابات و تحریکات پوست سر که ممکن است بعد از کاشت مو رخ دهند، کمک می‌کند.
  • بهبود کیفیت مو: این روش باعث درخشندگی بیشتر موها و ضخامت آن‌ها می‌شود؛ از همین‌رو می‌توان مزوتراپی را یک روش موثر در بهبود کیفیت و تراکم موها دانست.
  • کاهش ریزش مو: تزریق مواد مغذی به پوست سر توسط مزوتراپی مو، باعث کاهش ریزش موهای کاشته‌شده در زنان و مردان می‌شود.

بیشتر بدانید:مزوتراپی صورت به چه صورت است؟

آیا مزوتراپی بعد از کاشت مو لازم است؟

این سوال که «آیا بعد از کاشت مو باید مزوتراپی کرد» از سمت اغلب افرادی که تصمیم گرفته‌اند کاشت‌مو انجام دهند، پرسیده می‌شود. در جواب باید بگوییم، اجباری برای مزوتراپی‌مو بعد از کاشت مو نیست. معمولا پزشک لازم بودن یا نبودن این تکنیک غیر جراحی را بر اساس شرایط خاص و نیاز هر فرد مشخص می‌کند. با این حال، اغلب متخصصان انجام این روش کاربردی را برای افزایش نتایج مثبت رشد مو پس از عمل کاشت توصیه می‌کنند.

مزوتراپی مو پس از عمل کاشتن مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

این روش درمانی مکمل پس از کاشت مو در صورت وجود شرایط و بیماری‌های زیر نباید انجام شود:

  • سن کمتر از ۱۸ سال
  • بارداری و شیردهی
  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون
  • دیابت و استفاده از انسولین
  • مصرف داروهای قلبی مانند آمیودارون، هیدرالازین و مسدودکننده کانال کلسیم
  • بیماری‌های کبدی و کلیوی
  • ابتلا به ویروس HIV
  • بیماری لوپوس
  • تشنج

تاثیر مزوتراپی بعد از کاشت مو (Mesotherapy)

تصویر فرد دارای موهای کم و موهای پرپشت پس از کاشت در کنار هم
مزوتراپی پس از عمل کاشتن مو به تقویت پیاز موهای کاشته‌شده کمک می‌کند و موجب بهبود تراکم آن می‌شود.

مزوتراپی‌مو یکی از روش‌های مراقبتی موثر است که به موفقیت عمل کاشتن مو کمک می‌کند. در این روش، مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، آمینواسیدها و دیگر ترکیبات ضروری برای پوست سر و فولیکول مو به صورت زیر جلدی تزریق می‌شوند که نتیجه آن، کمک به تقویت پیاز موی کاشته‌شده است. در واقع، این تکنیک غیر جراحی می‌تواند با رساندن مواد مغذی به پوست سر باعث تحریک فولیکول مو و اثرگذاری مثبت بر ضخامت و بافت مو بعد از کاشت شود.

بهترین زمان مزوتراپی بعد از کاشت مو چه وقتی است؟

زمان مناسب برای شروع مزوتراپی مو بعد از کاشتن مو بستگی به شرایط فرد و توصیه‌های پزشک متخصص دارد. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که این تکنیک غیر جراحی چهار تا ۶ هفته پس از کاشت مو انجام شود. در این بازه زمانی، پوست سر به اندازه کافی فرصت دارد تا بهبود یابد و آماده پذیرش تزریق‌های مزوتراپی شود.

بیشتر بدانید:مزوتراپی مو چیست؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای مزوتراپی پس از عمل کاشت

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید انتظار چندین جلسه مزوتراپی را بعد از عمل کاشت داشته باشید. معمولا  پزشک تعداد جلسات مزوتراپی‌مو بعد از کاشت را متناسب با نحوه پاسخ‌دهی بدن و شرایط فرد مشخص می‌کند. 

اغلب افراد به سه تا ۶ جلسه تزریق مزوتراپی نیاز دارند که این تعداد ممکن است در برخی اشخاص که دارای گرافت کاشته‌شده ضعیفی هستند به ۱۵ جلسه تزریق برسد. معمولا تزریقات مزوتراپی بعد از کاشتن مو هر هفت تا ۱۰ روز یک بار انجام می‌شوند و زمانی که روند بهبود پوست آغاز شود، دوره درمان هر ۲ هفته یک بار یا ماهی یک بار ادامه پیدا می‌کند.

روش انجام مزوتراپی (Mesotherapy) بعد از کاشتن مو

این تکنیک، یک روش درمانی غیر جراحی مفید بعد از کاشت مو به‌شمار می‌آید که در طی آن، محلول حاوی مواد مغذی به پوست سر تزریق می‌شود. تزریق این محلول که حاوی مواد مغذی ضروری برای رشد موها مانند انواع ویتامین‌ها، آمینو اسیدها و مواد معدنی است توسط یک سوزن مخصوص صورت می‌گیرد. محلول دارویی پس از ورود به پوست سر به تقویت پیاز مو و تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم:فرق مزوتراپی و فیلر مو چیست؟

عوارض مزوتراپی بعد از کاشت مو چیست؟

اینفوگرافیک عوارض مزوتراپی پس از کاشتن مو
این روش، یک متد درمانی مکمل ایمن است و معمولا به ندرت عوارض جانبی ایجاد می‌کند.

مزوتراپی مو بعد از عمل کاشت به عنوان یک روش ایمن و موثر شناخته می‌شود. با این حال، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض معمولا خفیف و موقتی هستند، اما آگاهی از آ‌ن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید. 

شایع‌ترین عوارض جانبی این تکنیک غیر جراحی بعد از کاشت مو عبارت‌اند از:

  • کمی درد و تورم در ناحیه تزریق
  • التهاب و قرمزی در محل تزریق
  • خارش پوست سر
  • واکنش‌های آلرژیک ناشی از حساسیت به تزریق
  • عفونت (در موارد بسیار نادر)

برای به حداقل رساندن این عوارض، بسیار مهم است که مزوتراپی پس از کاشت‌مو توسط یک پزشک متخصص و در شرایط استریل انجام شود. همچنین، قبل از شروع مزوتراپی حتما با پزشک درباره هرگونه حساسیت، داروهای مصرفی یا شرایط پزشکی خاص خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید:مزوتراپی مو برای ریزش ارثی مو فایده دارد؟

مراقبت‌های مزوتراپی مو پس از عمل کاشت

نکاتی که برای مزوتراپی بعد از کاشت مو مفید هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روز اول پس از مزوتراپی مو سر خود را نشویید.
  • پس از انجام این درمان مکمل، تا ۴۸ ساعت از وان آب گرم، ماساژ، سونا و جکوزی استفاده نکنید.
  • تا ۴۸ ساعت پس از تزریق مزوتراپی مو از انجام ورزش‌های سنگین که موجب تعریق یا افزایش ضربان قلب شود، خودداری کنید.
  • در طول دوره درمان از قرار گرفتن پوست سر در معرض نور خورشید مستقیم، گرما، سرما، باد و گرد و غبار بپرهیزید.
  • در طول دوره جلسات مزوتراپی مو، انجام روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی مفید است.
  • استفاده از سشوار، شانه حرارتی و اتو مو در این دوره درمانی مکمل می‌تواند به فولیکول مو آسیب بزند و اثرگذاری مزوتراپی مو بعد از کاشت را تحت تاثیر قرار دهد.

نگاهی کوتاه به مزوتراپی‌مو بعد از کاشت مو

مزوتراپی مو بعد از کاشت مو یک روش ایمن است که به تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش مجدد آن‌ها کمک می‌کند. این روش با تزریق زیر جلدی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها به پوست سر انجام می‌شود و اثرگذاری مثبتی بر روند رشد موهای کاشته‌شده دارد. 

بیشتر بدانید:مزوتراپی مو با رویتاکر چگونه انجام می‌شود؟

اگر به تازگی کاشت مو انجام داده‌اید، حتما پزشک متخصص پوست و مو پس از بهبود زخم‌های سر، جلسات مزوتراپی مو را برای شما شروع می‌کند. با این حال، اگر قصد کاشت مو دارید اما نمی‌دانید کدام دکتر تخصص و مهارت بیشتری دارد، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص این مجموعه آشنا شوید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنی، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

مزوتراپی مو چه تاثیری روی کاشت مو دارد؟

از مهم‌ترین اثرات این روش بر کاشت مو می‌توان به تقویت فولیکول مو، جلوگیری از ریزش مجدد مو، افزایش ماندگاری نتایج کاشت مو، بهبود ضخامت و کیفیت مو، افزایش درخشندگی مو و تسریع فرآیند بهبود زخم‌های سر اشاره کرد.

ایا مزوتراپی بعد از کاشت مو واجب است؟

این روش به بهبود نتایج پس از عمل کاشت مو کمک می‌کند. با این حال، در نهایت پزشک متخصص بر اساس شرایط خاص، نیاز هر فرد و نتایج مورد انتظار تصمیم می‌گیرد که آیا مزوتراپی بعد از کاشت مو ضروری است یا خیر.

چه مدت بعد از کاشت مو باید مزوتراپی کرد؟

برنامه دقیق مزوتراپی‌مو پس از عمل کاشت متناسب با نیازها و واکنش بدن هر فرد به درمان متفاوت است. تنها پزشک متخصص می‌تواند بهترین زمان را برای شروع مزوتراپی مو پس از کاشتن مو مشخص کند.

منابع: helia | insparya

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها