تست ایمونوگلوبولین

آزمایش ایمونوگلوبولین‌ها (IgA، IgG و IgM) چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا در مورد تست ایمونوگلوبولین خون اطلاعاتی دارید؟ یا بهتر است بگوییم می‌دانید که چه زمانی باید تست ایمونوگلوبولین بدهید؟

برای کسب اطلاعاتی در مورد این آزمایش و ضرورت انجام آن در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

آزمایش خون چیست؟

به آزمایش نمونه خون در آزمایشگاه تست خون می گویند. پزشکان برای بررسی مواردی نظیر میزان گلوکز، هموگلوبین یا گلبول سفید آزمایش خون تجویز می کنند. تست خون در تشخیص بیماری یا مشکل به آن ها کمک می کند. گاهی آزمایش خون به پزشک کمک می کند عملکرد یک عضو (مانند کبد یا کلیه) را بسنجد.

آزمایش ایمونوگلوبولین (IgA، IgG و IgM) چیست؟

در این تست میزان انواع آنتی بادی‌ها در خون مشخص می شود. همانگونه که می‌دانید سیستم ایمنی بدن برای محافظت از آن در برابر باکتری، ویروس و آلرژن، آنتی بادی می‌سازد.

بدن برای مقابله با عوامل بیماری زای مختلف آنتی بادی یا ایمونوگلوبولین‌های مختلف تولید می کند. مثلا آنتی بادی آبله مرغان با آنتی بادی سرخک یکی نیست. گاهی بدن سهوا علیه خود آنتی بادی می سازد و با بافت و اندام های سالم مانند عامل تهاجمی بیگانه رفتار می کند. به این وضعیت، بیماری خودایمنی می گویند.

تست ایمونوگلوبولین

انواع آنتی بادی عبارت است از:

  • ایمونوگلوبولین A یا (IgA)
    در جداره دستگاه تنفسی و سیستم گوارش و همچنین بزاق، اشک و شیر پستان وجود دارد.
  • ایمونوگلوبولین G یا (IgG)
    شایع ترین نوع آنتی بادی که در خون و سایر مایعات بدن یافت می شود و از بدن دربرابر عفونت های ویروسی و باکتریایی محافظت می کند. کمی طول می کشد تا بعد از ابتلا به بیماری یا ایجاد مصونیت، IgG تشکیل شود.
  • ایمونوگلوبولین M یا (IgM)
    این نوع آنتی بادی که بیشتر در خون و مایع لنفاوی وجود دارد، اولین آنتی بادی است که بدن در مقابله با عفونت جدید می سازد.
  • ایمونوگلوبولین E یا (IgE)
    به طور طبیعی به مقدار کم در خون وجود دارد. زمانی که بدن بیش از اندازه به آلرژن واکنش نشان دهد یا با عفونت انگلی مقابله کند، مقدار آن افزایش می یابد.
  • ایمونوگلوبولین D یا (IgD)
    اطلاعات ما درمورد این آنتی بادی اندک است و مقدار کمی از آن در خون وجود دارد.

اگر تاکنون تست ایمونوگلوبین نداده‌اید، شاید بهتر باشد با استفاده از مشاوره آنلاین فوری با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

دلیل انجام تست ایمونوگلوبولین چیست؟

پزشک برای تشخیص این که آیا فرد به بیماری مبتلا است یا در برابر آن ایمن است، میزان ایمونوگلوبولین را می سنجد. همچنین برای تشخیص نقص ایمنی (زمانی که سیستم ایمنی به درستی کار نمی کند) از این تست استفاده می شود. اگر کودکی به دفعات بیمار یا دچار بیماری‌های غیرعادی شود، پزشک به نقص ایمنی مشکوک می شود.

این تست به عنوان بخشی از معاینه وضعیت حساسیت یا بیماری خودایمنی مانند آرتریت ایدیوپاتیک جوانان، لوپوس و بیماری سلیاک نیز انجام می‌شود.

[

نحوه آمادگی برای تست ایمونوگلوبولین

کودکان می توانند قبل از تست غذا و نوشیدنی بخورند، مگر این که قرار باشد تست دیگری همزمان از آن‌ها گرفته شود که احتیاج به ناشتا بودن دارد. اگر کودکتان از دارو استفاده می کند به پزشک اطلاع دهید زیرا بعضی از داروها روی نتیجه تست تاثیر می گذارند.

بهتر است لباس آستین کوتاه یا تی شرت تن کودک کنید و می توانید یک اسباب بازی یا کتاب با خود ببرید تا حواس کودک را پرت کنید.

تست ایمونوگلوبولین چطور انجام می شود؟

در اکثر آزمایش‌های خون، مقداری خون از رگ گرفته می شود. متخصص برای انجام این کار:

  • پوست را تمیز می کند.
  • به بازو شریان بند می بندد تا رگ متورم شود.
  • سوزن را وارد رگ (معمولا پشت دست یا پشت آرنج) می کند.
  • نمونه خون را در شیشه کوچک یا سرنگ می ریزد.
  • شریان بند را باز می کند و سوزن را از رگ بیرون می آورد.

گاهی نمونه خون از نوک انگشت گرفته می شود. متخصص انگشت دستتان را پاک می کند و با سوزن ریز (یا لنست) نوک آن را می خراشد تا نمونه خون را بگیرد.

نمونه خون در نوزادان از پاشنه پا گرفته می شود. برای این منظور بعد از پاک کردن پاشنه پا، متخصص سوزن کوچکی را وارد این قسمت می کند تا نمونه خون را دریافت کند. گرفتن نمونه خون مثل گرفتن نیشگون درد جزئی و موقتی به همراه دارد.

تست آنتی بادی

اکثر آزمایش های خون فقط چند دقیقه طول می کشند. گاهی پیدا کردن رگ دشوار است به همین دلیل پرستار بیشتر از یک بار تلاش می کند.

پرستار شریان بند و سوزن را خارج می کند و روی قسمت مورد نظر پنبه یا باند می گذارد تا جلوی خونریزی را بگیرد. ممکن است این ناحیه کمی کبود شود که ظرف یکی دو روز خوب می شود.

اگر با توجه به شرایط جسمی یا شغلی خود امکان مراجعه به مراکز درمان را ندارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از آزمایش در محل تست مورد نیاز خود را انجام دهید.

نتیجه تست آنتی بادی چه زمانی آماده می شود؟

ممکن است چند روز طول بکشد تا نتیجه آماده شود. اگر نتایج نشان دهنده وجود مشکل باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری تجویز می کند تا مشکل و روش درمان را تشخیص دهد.

آیا انجام تست ایمونوگلوبولین خطر دارد؟

این تست امن است و انجام آن کمترین خطر ممکن را دارد. بعضی از بچه ها بعد از انجام تست غش می کنند یا سرگیجه دارند. بعضی از بچه ها و نوجوانان نیز به شدت از سوزن می ترسند. اگر کودکتان مضطرب است، قبل از انجام تست با پزشک مشورت کنید که چه روش هایی به راحت تر شدن شرایط کمک می کند.

کبودی یا جراحت کوچک دور قسمتی که خون از آن گرفته شده طبیعی است و ممکن است یکی دو روز طول بکشد. اگر احساس درد بدتر شد یا ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

[

نتایج تست آنتی بادی چه معنایی دارند؟

پس از دریافت نتیجه تست آنتی بادی خود بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا نتایج را به شکل دقیقی برای شما تحلیل کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نتایج تست آنتی بادی را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

۱) اگر نتیجه تست IgG مثبت باشد، به چه معناست؟

اگر نتیجه تست مثبت باشد (آنتی بادی در بدنتان وجود داشته باشد)، احتمالا قبلا به ویروسی که باعث بروز کووید-19 می شود مبتلا شده اید. البته ممکن است آنتی بادی نشان دهنده این باشد که قبلا به انواع دیگر ویروس کرونا مبتلا شده اید.

سایر ویروس های کرونا باعث سرماخوردگی عادی می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است نتیجه آزمایش اشتباه باشد.

وجود IgG نشان می دهد که بیماری طی چند هفته تا چند ماه گذشته رخ داده است. به علاوه، یعنی دیگر به بیماری مبتلا نیستید. وجود آنتی بادی می تواند نشان دهنده ایجاد مصونیت در برابر ویروس باشد یا نباشد.

هنوز نمی دانیم وجود IgG تا چه میزان در بدن مصونیت ایجاد می کند. پزشک براساس نتایج تست و سایر عوامل مرتبط با سابقه پزشکی، از جمله علائم سابق، قرار گرفتن در معرض کووید-19 و مکان هایی که اخیرا به آن جا سفر کرده اید، به شما کمک می کند بهترین روش برای مراقبت از خود را تعیین کنید.

مشاهده بیشتر : لیست دکتر متخصص خون

۲) اگر نتیجه تست IgG منفی باشد، به چه معناست؟

منفی بودن نتیجه آزمایش به این معنی است که آنتی بادی ویروسی که باعث بروز کووید-19 می شود در نمونه خون شما وجود ندارد. بعضی از بیماری‌ها باعث می شود کار بدن در تولید آنتی بادی با مشکل رو به رو شود.

با این حال، گاهی نتیجه آزمایش در بعضی از افراد اشتباه است. اگر طی روزهای اول بیماری تست دهید و بدن هنوز زمان کافی برای تولید آنتی بادی را پیدا نکرده باشد، جواب تست منفی می شود. یعنی با این که تست منفی است، ممکن است هنوز دچار کووید-19 باشید.

در این صورت، پزشک در کنار تمام جوانب سابقه پزشکی (مانند علائم، قرار گرفتن در معرض بیماری و موقعیت جغرافیایی مکان هایی که اخیرا به آن جا سفر کرده اید) به نتیجه تست می نگرد تا بهترین روش را برایتان لحاظ کند. لازم است در تعیین اقداماتی که باید انجام دهید با پزشک همکاری کنید.

۳) اگر نتیجه تست IgM مثبت باشد، به چه معناست؟

وجود IgM به این معنی است که ظرف چند هفته گذشته بیمار شده اید. همچنین نشان می دهد که هنوز امکان سرایت بیماری از شما به دیگران وجود دارد. گرفتن نمونه از مخاط بینی با قطعیت مشخص می کند که آیا هنوز مبتلا هستید یا خیر.

پزشک براساس نتایج تست و سایر عوامل مرتبط با سابقه پزشکی، از جمله علائم سابق، قرار گرفتن در معرض کووید-19 و مکان هایی که اخیرا به آن جا سفر کرده اید، به شما کمک می کند بهترین روش برای مراقبت از خود را تعیین کنید.

۴) اگر نتیجه تست IgM منفی باشد، به چه معناست؟

منفی بودن نتیجه آزمایش به این معنی است که آنتی بادی ویروسی که باعث بروز کووید-19 می شود در نمونه خون شما وجود ندارد. با این حال، گاهی نتیجه آزمایش در بعضی از افراد اشتباه است.

اگر طی روزهای اول بیماری تست دهید و بدن هنوز زمان کافی برای تولید آنتی بادی را پیدا نکرده باشد، جواب تست منفی می شود. یعنی با این که تست منفی است، ممکن است هنوز دچار کووید-19 باشید.

در این صورت، پزشک در کنار تمام جوانب سابقه پزشکی (مانند علائم، قرار گرفتن در معرض بیماری و موقعیت جغرافیایی مکان هایی که اخیرا به آن جا سفر کرده اید) به نتیجه تست می نگرد تا بهترین روش را برایتان لحاظ کند. لازم است در تعیین اقداماتی که باید انجام دهید با پزشک همکاری کنید.

برای کسب اطلاعاتی در مورد تست ایمونوگلوبولین می‌توانید مشاوره پزشکی آنلاین داشته باشد.

منبع: Nationljewish و Kids Heahth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 43

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها