هفته 36 بارداری

هفته 36 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما به هفته 36 رسیدید! حتی اگر علائم بارداری، مانند رفتن به دستشویی هر نیم ساعت یکبار یا احساس خستگی مداوم، شما را ناراحت می کند سعی کنید از این ماه آخر بارداری لذت ببرید. حتی اگر قصد دارید در آینده مجدداً باردارشوید یا این اولین بارداری شما نیست، با این حال هر بارداری منحصر به فرد است، بنابراین سعی کنید از لحظه لحظه آن لذت ببرید. به خواندن ادامه دهید تا در مورد آنچه در این هفته انتظار می رود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تغییرات بدنی

آیا حس می کنید در اقامتگاه کودک دیگر جاییی نمانده است؟ ممکن است اینطور باشد اما کودک شما تا رسیدن به زمان تولد، که فقط کودک آن را می داند و احتمالاً شما را با بلاتکلیفی دیوانه می کند، همچنان به رشد خود ادامه می دهد.
هر زمان که از بارداری خود احساس خستگی داشتید، فقط به خود یادآوری کنید که کودک از هر لحظه‌ای که در رحم می گذراند استفاده می کند. طبق اعلام کالج متخصصان زنان و زایمان در آمریکا، کودک شما از هفته آینده ترم کامل در نظر گرفته می شود. هم اکنون ترم کامل 40 هفته در نظر گرفته شده است. سعی کنید از این چند هفته آخر بارداری لذت ببرید.
بدون شک از تحمل شکم بزرگتان و نگران بودن خسته شده اید. حتی اگر این اولین بارداری شما نیست، هر بارداری و هر نوزادی متفاوت است، بنابراین اندکی اضطراب نسبت به چیزهای ناشناخته کاملاً طبیعی است. اگر احساس کردید اضطراب زندگی روزمره یا روابط شما را تحت تأثیر قرار داده است، باید در مراجعه بعدی آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

هفته 36 بارداری
جنین در 36 هفتگی

کودک

قد کودک در هفته 36ام چیزی حدود 45 سانتی متر، و وزن او بین دو کیلو دویست تا دو کیلو هفتصد گرم است. احتمالاً به زودی پزشک اینکه کودک آماده تولد است یا خیر را بررسی خواهد کرد.
برای بررسی این موضوع، پزشک به دنبال این است که ببیند آیا سر کودک در پایین در مجاورت دهانه رحم قرار دارد یا خیر. کودک شما باید تا 36 هفتگی به این وضعیت برسد، اما اگر کودک شما هنوز نچرخیده است، نگران نشوید. اکثر کودکان در هفته های آخر بارداری به سمت کانال زایمان می چرخند، اما از هر 25 بارداری 1 مورد همچنان بریچ می ماند یا ابتدا پاهای آن می چرخد. زایمان بریچ همیشه خطر بالایی دارد و عمده این موارد منجر به زایمان سزارین می شود.
اگر پزشک نسبت به بریچ بودن کودک شک داشته باشد، احتمالاً شما را برای تأیید به سونوگرافی خواهد فرستاد. پس از آن، پزشک ممکن است یکی از چندین روش موجود، مانند external cephalic version (ECV) را برای کمک به چرخش کودک به سمت پایین توصیه کند.ECV یک روش غیر جراحی است که گاهی اوقات در تلاش برای چرخاندن کودک مورد استفاده قرار می گیرد. اگر نگران خطرات ناشی از زایمان بریچ هستید، نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارید. پزشک باید بتواند نگرانی شما را با تمام منابع موجود برای بارداری های بریچ کاهش دهد.

تکوین دوقلوها در هفته 36ام

آیا احساس می کنید به حداکثر اندازه خود رسیده اید؟ فضای زیادی در رحم شما باقی نمانده است. ممکن است حرکات جنین در این هفته کندتر شود. هرگونه تغییر را یادداشت کنید و آن ها را در مراجعه بعدی خود با پزشک در میان بگذارید.

علائم بارداری در هفته 36ام

یکی از علائم هفته 36 مراقبت از انقباضات است. این انقباضات می توانند به این معنی باشد که کودک شما زودتر به دنیا می آید یا ممکن است فقط انقباضات برکستون هیکس باشند. اما به طور کلی، احتمالاً شما بسیاری از همان علائمی که در سه ماهه سوم بارداری تجربه کرده اید، را تجربه خواهید کرد. این علائم عبارتند از:

بسیاری از زنان در سه ماهه سوم بارداری خود نشت از پستان ها را تجربه می کنند. این مایع شفاف مایل به زرد، که آغوز نامیده می شود، مواد مغذی کودک شما را در روزهای اول زندگی تأمین می کند. حتی اگر قصد شیردهی هم نداشته باشید، بدن شما باز هم آغوز تولید می کند.
اگرحس بدی از نشت دارید، استفاده از پد های شیردهی را امتحان کنید. به هر حال باید از این ها داشته باشید، چراکه پس از زایمان (چه شیر بدهید یا ندهید) به آن ها احتیاج خواهید داشت و دلیلی ندارد که اکنون نتوانید از آن ها استفاده کنید.
برخی از زنان پدهای شیردهی را به فهرست کودک اضافه می کنند، اما اگر هیچ نوع شیردوشی پیدا نکردید یا هنگام استفاده از آن احساس راحتی نداشتید، از دوستان و خانواده بخواهید این موارد را برای شما خریداری کنند، پد های شیردهی نسبتاً ارزان هستند. شما می توانید آن ها را در بیشتر خرده فروشی های عمده که محصولات کودک می فروشند، پیدا کنید و می توانند آن ها را به صورت عمده خریداری کنند. آن ها پس از تولد کودک و شیردهی به کار می آیند.

هفته 36 بارداری
هفته های آخر بارداری

انقباضات

گاهی اوقات نوزادان تصمیم می گیرند زودتر متولد شوند، بنابراین باید حواستان به انقباضات باشد. انقباضات ممکن است شبیه سفت شدن یا گرفتگی رحم، مثل گرفتگی های قاعدگی، احساس شوند. برخی از زنان آن ها را در پشت خود نیز احساس می کنند. معده شما در هنگام انقباض هنگام لمس احساس سفتی خواهد داشت.
هر انقباض از نظر شدت و اوج، بزرگتر شده و سپس به آرامی فروکش می کند. اینطور به آن فکر کنید که شبیه موجی است که به ساحل می غلتد و سپس به آرامی به دریا باز می گردد. با نزدیک شدن انقباضات به یکدیگر، قله ها زودتر رخ می دهند و طولانی تر می شوند.
برخی از زنان انقباضات را با انقباضات برکستون هیکس اشتباه می گیرند، که گاهی اوقات به عنوان “زایمان کاذب” نیز از آن یاد می شود. انقباضات برکستون هیکس به صورت مقطعی است، الگویی ندارند و شدت آن ها افزایش نمی یابد.
در صورت بروز انقباضات، آنچه مهم است این است که زمان آن ها را ثبت کنید. برنامه های نرم افزاری زیادی در تلفن همراه وجود دارد که زمان بندی و ثبت انقباضات را آسان می کند. شاید دوست داشته باشید اکنون یکی را بارگیری کنید و با آن آشنا شوید تا پس از شروع انقباضات آمادگی داشته باشید. علاوه بر این می توانید آن ها را به روش قدیمی و با استفاده از ساعت یا تایمر (یا شمارش ثانیه ها با صدای بلند) و قلم و کاغذ، پیگیری کنید.
برای پیگیری انقباضات خود، زمان شروع و خاتمه آن ها را ثبت کنید. مدت زمان بین شروع یک انقباض و شروع انقباض بعدی، بیانگر تعداد دفعات انقباض است. هنگام مراجعه به بیمارستان این یادداشت ها را به همراه داشته باشید. در صورت پاره شدن کیسه آب، زمان آن را یادداشت کنید و به بیمارستان مراجعه کنید.
اگر درمورد نوع دردی که لازم است در مورد آن با پزشک تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید، مطمئن نیستید، هم اکنون باید از پزشک راجع به آن ها سؤال کنید. اگر انقباضاتی تجربه کنید که حدود یک دقیقه بطول بیانجامد و تا حداقل یک ساعت، هر پنج دقیقه یکبار رخ دهد، احتمالاً در مسیر تولد کودک قرار دارید.

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

در حالت ایده آل، احتمالاً دوست داشته باشید همه چیز را از قبل برای تولد کودک خود آماده کنید. به هر حال، در حالت واقع بینانه ممکن است کارهای زیادی در لیست اقدامات شما باقی مانده باشد و این مشکلی ندارد. شما هنوز وقت دارید. در اینجا چند مورد که باید در این هفته روی آن ها تمرکز داشته باشید، مطرح شده است.

متخصص اطفال خود را انتخاب کنید

اگر هنوز پزشک متخصص اطفالی را برای کودک خود انتخاب نکرده اید، لازم است هر چه زودتر این کار را انجام دهید. اگرچه احتمالاً چند هفته دیگر تا تولد کودک خود فرصت دارید، اما تضمینی در مورد این زمان وجود ندارد.
از دوستان محلی یا اعضای خانواده خود سؤال کنید و حتماً برای برنامه ریزی زمان مراجعه، زودتر با متخصص اطفال احتمالی تماس بگیرید. بررسی راحتی شما با پزشک و محیط مطب بصورت رو در رو نه تنها آسان تر است، بلکه احتمالاً اکنون با چک کردن یک مورد دیگر را از لیست اقدامات مربوط به کودک، استرس کمتری خواهید داشت.

ساک تولد را آماده کنید

یکی دیگر از مواردی که شما باید به زودی چک کنید آماده کردن ساک تولد است. توصیه های بی شماری بر اساس تجربه مادرانی که قبلاً این موارد را پشت سر گذاشته اند وجود دارد. برای یافتن بهترین گزینه برای شما، با یکی از این عزیزان مشورت کنید و سپس به دنبال چیزهایی باشید که بنظرتان مهم هستند.

به طور کلی شما باید مواردی را بردارید که موجبات راحتی شما، همسر و کودکتان را فراهم کنند. برخی از مواردی که ممکن است بخواهید برای خود بردارید عبارتند از:

  • اطلاعات بیمه
  • یک نسخه از برنامه تولد
  • یک مسواک
  • دئودورانت
  • لباس خواب راحت و دمپایی
  • مواردی که کمک می کند هنگام زایمان آرامش داشته باشید
  • کتاب یا مجله
هفته 36 بارداری
آماده کردن وسایل نوزاد

در مورد کودک، صندلی ماشین یک ضرورت بحساب می آید. نصب صندلی ماشین ممکن است مشکل باشد و این آخرین چیزی است که باید زمانی که در بخش زنان و زایمان هستید، در مورد آن نگران آن باشید.
صندلی ماشین جدید تهیه کنید تا مطمئن شوید طبق جدیدترین دستورالعمل های ایمنی تولید شده است. صندلی های ماشین به منظور محافظت از کودک در برابر تصادف ساخته شده است و سپس دور انداخته می شود. با خرید آن ها در حراج نمی توانید مطمئن شوید که در تصادف وسیله نقلیه موتوری بوده اند یا خیر.
برای آوردن کودک به خانه یک لباس بگذارید، اما از ریزه کاری ها صرف نظر کنید. چیزی را انتخاب کنید که پوشاندن و خارج کردن آن آسان باشد. ممکن است لازم باشد پوشک را سریع تعویض کنید. حالا که صحبت از تعویض پوشک شد، شاید بخواهید برای مواقعی که پوشک کودک باز می شود، یک دست لباس اضافی داشته باشید.
به راحتی کودک هنگام انتخاب لباس نیز فکر کنید. اگر در زمستان زایمان می کنید، چیزی را انتخاب کنید که کودک را گرم نگه دارد. اگر هوا گرم است یک لباس سبک تر در نظر بگیرید. بیمارستان باید بیشتر موارد ضروری دیگر مانند پوشک را برای کودک فراهم کند.
و همسر خود را فراموش نکنید! زمانی که از درد زایمان در حال نفس نفس زدن هستید، احتمالاً آسایش آن‌ها بسیار دور از ذهن شما خواهد بود، اما اکنون زمان این است که نشان دهید راحتی آن‌ها نیز اهمیت دارد. به بسته بندی کردن فکر کنید:

  • میان وعده هایی که می توانید ذخیره کنید
  • دوربین
  • یک شارژر برای تلفن و سایر وسایل الکترونیکی تا همسرتان بتواند پس از تولد کودک به همه پیام کوتاه یا ایمیل ارسال کند
  • هدفون، برای مواقعی که ممکن است روز یا شب طولانی تر شود
  • لیستی از مخاطبین، تا همسرتان بداند پس از تولد کودک با چه کسی تماس بگیرد یا به چه کسی ایمیل ارسال کند
  • ژاکت یا سوییشرت برای همسرتان (بیمارستان ها ممکن است سرد باشند)
هفته 36 بارداری
مراجعه به پزشک در باردرای

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

اگر با انقباضات روبرو هستید یا فکر می کنید دچار انقباض شده اید، با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید. در صورت داشتن خونریزی واژینال، نشت مایع یا درد شدید شکمی، باید با پزشک خود تماس بگیرید.
با ادامه رشد کودک، فضای کمتری برای تحرک وجود دارد. با اینکه که احتمالاً حرکات کودک تا حدی کند شده است، اما هنوز باید آن ها را احساس کنید. در صورتی که متوجه کاهش حرکت شدید (کمتر از 10 حرکت در ساعت)، یا اگر نگران حرکت کودک خود هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه کاهش حرکت ممکن است مشکلی نداشته باشد، اما می تواند نشانه دیسترس کودک نیز باشد. همیشه بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و با پزشک زنان خود مشورت کنید.

شما به 36 هفتگی رسیدید!

شما تقریباً در خط پایان هستید. یادتان باشد که از این دو هفته باقیمانده لذت ببرید. هر زمان که می توانید استراحت کنید و به خوردن وعده های غذایی سالم و متعادل ادامه دهید. با فرا رسیدن روز موعود شما بخاطر داشتن مواد مغذی و انرژی اضافی سپاسگزار خواهید بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 468

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
نفس طلا
نفس طلا
7 ماه قبل

سلام من تو هفته ۳۶ هستم خیلی سوزش سردل یا گلو دارم چکار کنم زایمانمم سزارینیه

یاسمن
یاسمن
7 ماه قبل

سلام الان ۳۵هفته و ۴روز هستم اما زیر شکمم سمت چپ درد میکنه اگه خطری هستش برم دکتر

سلطانه
سلطانه
1 سال قبل

چرا در تمام ناحیه های شکمم احساس درد میکنم ؟ و در طول روز خیلی خسته ام ؟

زهرا سیاهمرد
زهرا سیاهمرد
1 سال قبل

باسلام من ۳۶ هفته بارداری هستم بشدت استرس و افسردگی دارم درضمن حرکات بچمو اصلا حس نمیکنم و فشارم روی ۱۴ هست اما پروتیین دفعنمیکنم ایا احتیاج ب بیمارستان مراجعه کنم

شهر
اصفهان
سودابه خانم استم
سودابه خانم استم
1 سال قبل

سودابه استم قندی دارم باردارم استم قندم ۱۷۰ است آیا سزارین میشم یا نه

سودابه خانم استم
سودابه خانم استم
1 سال قبل

سلام من سودابه استم ۳۶ هفته بارداری است میشه بیگوین چند هفته با زیمانم مانده

سودابه خانم استم
سودابه خانم استم
1 سال قبل

سلام خانم ها من ۳۶ هفته استم خیلی خیلی کمر درد دارم میشه بیگوی برای چی

پریسا
پریسا
1 سال قبل

من‌۳۶ هفته هستم و شکمم آمده پایین و خیلی انقباض دارم حرکات بچه پایین شکمم هست ولی دکترم برای سزارین هفته ۳۹ بهم وقت داده چکار کنم خیلی میترسم.

سما
سما
1 سال قبل

دختر من در هفته ۳۶ بارداری هست دقیقا ۳۵ ۵فته و پنج روز داره هر ۵ دقیقه یک بار انقباضات شدید ودرد شبیه به زایمان داره بچه به سمت پایین حرکت کرده و بالای شکم خالی شده و درد واژن شدید داره در ضمن بارداری پرخطر داشته و پنج ماهه که استراحت مطلقه به خاطر احتمال سقط جنین

سما
سما
1 سال قبل

دختر من هر ۵ دقیقه یک بار انقباضات شدید ودرد شبیه به زایمان داره بچه به سمت پایین حرکت کرده و بالای شکم خالی شده و درد واژن شدید داره در ضمن بارداری پرخطر داشته و پنج ماهه که استراحت مطلقه به خاطر احتمال سقط جنین