هفته 12 بارداری

هفته 12 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ورود به هفته دوازدهم بارداری به معنای پایان سه ماهه اول بارداری است. همچنین زمانی است که خطر سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
اگر بارداری خود را به خانواده، دوستان یا همکاران خود اعلام نکرده اید، ممکن است زمان مناسب برای گفتن آن باشد.

تغییرات بدنی شما

لباس های معمولیتان هنوز هم ممکن است به شما بخورند اما آنها احتمالاً نسبت به یک ماه قبل تنگ ترند. ممکن است زمان خرید تعدادی لباس های بارداری فرا رسیده باشد تا به این ترتیب بتوانید از پوشیدن لباس های تنگ جلوگیری کنید.
به طور معمول افزایش وزن تا این مرحله فقط حدود 2 پوند است. آنچه این روزها باعث می شود شلوار جین شما کمی تنگ باشد باشد این است که بدنتان شما را برای حمل کودک آماده می کند. به عنوان مثال رحم شما به سرعت در حال رشد است. پزشک ممکن است اکنون بتواند رحم شما را در پایین شکمتان احساس کند.

کودک شما

هفته 12 زمان تغییرات بزرگ برای کودک شما است. طول او در حال حاضر حدود سه اینچ و وزنش حدود 1 اونس است. اندامهای جنسی خارجی آنها باید به دلیل افزایش فعالیت هورمون ها، اکنون یا به زودی ظاهر شوند. انگشتان دست و پای کودک دیگر توری مانند نبوده و ناخن ها شروع به رشد می کنند. چشم های او در این هفته به یکدیگر نزدیکتر شده و کلیه های او می توانند ادرار تولید کنند.
کودک در هفته 12 در حال تکامل رفلکس های پیچیده ای مانند مکیدن است. کودک همچنین ممکن است این هفته خود به خود شروع به حرکت کند، گرچند شما احتمالاً تا هفته های 16 تا هفته 22 بارداری این را حس نخواهید کرد.

هفته 12 بارداری
جنین در هفته 12

تکامل دو قلو در هفته 12

تارهای صوتی که نوزادان شما برای گریه کردن استفاده می کنند در این هفته در حال آماده شدن برای رشد هستند. کلیه های آنها نیز اکنون کار می کنند. طول نوزادان شما تقریباً 3 اینچ و وزن هر یک حدود یک اونس است.

علائم بارداری در هفته دوازدهم

هنوز هم ممکن است برخی از علائم قبلی مانند حالت تهوع را داشته باشید اما علائم این هفته می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش وزن
  • افزایش رنگدانه های پوستی که به آن ملاسما نیز می گویند
  • هاله های تیره تر در اطراف نوک پستان
  • سینه های حساس و دردناک
  • ایجاد رنگدانه ها در پوست

افزایش هورمون ها انواع تغییرات را در بدن شما ایجاد می کند. یکی از آنها افزایش رنگدانه ها است. “ماسک بارداری” بیماری است که به عنوان ملاسما یا کلواسما شناخته می شود. این بیماری نیمی از زنان باردار را درگیر کرده و در نتیجه لکه های تیره ای روی پیشانی و گونه ها ظاهر می شود.
این لکه ها معمولاً به زودی پس از زایمان از بین می روند یا به میزان قابل توجهی روشن می شوند.

هفته 12 بارداری
تغییرات هفته 12 حاملگی

تغییرات سینه ها

در این مرحله از بارداری احتمالاً هاله دور سینه های شما تیره می شود. حساسیت یا درد پستان ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری ادامه داشته باشد.

نکاتی برای تسکین این حالت:

یک سوتین مناسب می تواند مفید باشد اما مطمئن شوید اندازه آن مناسب است. پوشیدن سوتینی که خیلی تنگ شده است باعث ناراحتی شما می شود.
گذاشتن بسته های یخ، برگ های کلم خنک یا کیسه های نخود فرنگی منجمد روی سینه ها در حالی که دراز کشیده اید نیز می تواند مقداری از درد شما را تسکین دهد.
از محصولات سیلیکونی کوچک تسکین دهنده درد سینه، که می توانید در فریزر نگه داشته و بعد آنها را داخل سوتین خود قرار بدهید استفاده نمایید.

کارهایی که این هفته برای بارداری سالم باید انجام دهید

از آنجا که شما به سادگی به دلیل بارداری وزن اضافه می کنید، باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید تا مطمئن شوید که بیش از حد وزن نمی گیرید. افزایش بیش از حد وزن می تواند منجر به عوارضی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا و درد کمر و پاها شود. تحمل وزن اضافی زیاد می تواند منجر به خستگی بیشتر نیز شود.
همچنین، از غذا خوردن پرهیز نکنید. اگر یک رژیم متعادل روزانه را دنبال نکرده اید، سعی کنید سه ماهه اول بارداری خود را با یک نکته سالم به پایان برسانید. رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و کربوهیدرات های پیچیده داشته باشید. از غذاهای بی ارزش پرهیز کنید. در عوض میان وعده هایی مانند ماست و میوه های خشک که حاوی پروتئین، کلسیم و مواد معدنی هستند بخورید.
از پزشک خود پیشنهاد بخواهید یا با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. و اگر قبلاً این کار را نکرده اید، در مورد مصرف ویتامین های پره ناتال با پزشک خود صحبت کنید. اگر رژیم معمول شما تا این مرحله به طور خاص سالم نبوده، اکنون زمان تغییر است. شما و کودکتان برای گذراندن بقیه دوران بارداری خود به مواد مغذی متنوعی نیاز دارید.

مشاهده بیشتر : رزرونوبت انلاین دکتر زنان

هفته 12 بارداری
تغذیه در بارداری

پوستتان نیز در حال حساس تر شدن است. برای کمک به کاهش اثرات “ماسک باردرای”، هر زمان که بیرون هستید حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید یا اگر برای مدت طولانی در خارج از منزل هستید از کلاه لبه دار یا کلاه بیس بال استفاده کنید تا از تابش نور خورشید به صورت خود جلوگیری کنید.
هفته 12 می تواند زمان خوبی برای شروع تمرینات کگل برای تقویت عضلات واژن باشد. این کار می تواند به زایمان و بهبودی پس از زایمان کمک کند. اگر نمی دانید چگونه تمرینات کگل را انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر در یک کلاس زایمان شرکت کنید می توانید در مورد این تمرینات اطلاعات کسب کنید.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟

خطر سقط جنین در نزدیکی انتهای سه ماه اول کاهش می یابد، اما همچنان توجه داشتن به علائم هشدار دهنده حیاتی است. این علائم عبارتند از:

  • خونریزی به همراه گرفتگی ها
  • لکه بینی که سه روز یا بیشتر طول بکشد
  • درد شدید یا گرفتگی که کل روز طول بکشد

در این مرحله شما می دانید که حالت تهوع صبحگاهی طبیعی چگونه است (حتی اگر حالت تهوع مختصری در طول روز باشد). اگر ناگهان بیش از دو یا سه بار در روز حالت تهوع و استفراغ شدید پیدا کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات امیدبخش

هفته 12 بارداری برای بسیاری از خانم ها زمانی است که علائم تهوع صبحگاهی کاهش می یابد یا حتی از بین می رود. اگر در خلال سه ماهه اول احساس خستگی کرده اید، ممکن است در این مرحله انرژی خود را بازیابید.

منبع: healthline

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 61

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها