عفونت کلیه در زنان چگونه است؟ + بهترین روش‌های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت کلیه در زنان نوعی عفونت مجاری ادراری است که معمولا از مثانه به کلیه‌ها منتقل می‌شود. باکتری‌ها شایع‌ترین علت بروز این نوع عفونت هستند. از مهم‌ترین علائم عفونت کلیه می‌توان به تب، مشکل در ادرار کردن، کمردرد و درد هنگام ادرار کردن اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد که خطر بروز عفونت کلیه در خانم‌ها بیشتر است و مهم‌ترین دلیل آن این است که مجرای ادراری خانم‌ها بیشتر در معرض آلودگی و عفونت قرار دارد و این باکتری‌ها از این ناحیه به سمت کلیه‌ها حرکت می‌کند. اما مهم‌ترین علت عفونت کلیه در زنان چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با علت عفونت کلیه در زنان و همچنین علائم و روش‌های درمان آن آشنا شوید.

علت عفونت کلیه در زنان

عفونت کلیه یا پیلونفریت (Pyelonephritis) یک بیماری نسبتا رایج در خانم‌ها است که ناشی از ورود باکتری‌ها به سیستم ادراری و سپس به کلیه‌ها است. این باکتری‌ها معمولا از مثانه به طور معکوس به سمت کلیه‌ها حرکت می‌کنند و می‌توانند مشکلاتی جدی برای سلامت فرد ایجاد کنند. این بیماری هم در زنان و هم مردان ایجاد می‌شود، اما شیوع آن معمولا در زنان بیشتر است. در ادامه به برخی از دلایل عفونت کلیه در زنان اشاره شده است.

اینفوگرافی دلایل عفونت کلیه در زنان
از مهم‌ترین دلایل عفونت کلیه در زنان می‌توان به عفونت مثانه، بارداری، استفاده از داروهای ضد بارداری و بیماری‌های ادراری اشاره کرد.
  • عفونت مثانه (سیستیت): سیستیت (Cystitis) یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد عفونت کلیه در خانم‌ها است. وقتی باکتری‌ها به مثانه وارد شوند و در آنجا عفونت ایجاد کنند، ممکن است به سادگی به کلیه‌ها منتقل شوند.
  • بارداری: در دوره بارداری، تغییرات در ساختار و عملکرد دستگاه ادراری و تغییرات هورمونی باعث افزایش خطر ایجاد عفونت کلیه در خانم‌ها می‌شود.
تصویر خانمی که بارداری است و درد کلیه دارد.
بارداری خطر بروز عفونت دستگاه ادراری و همچنین عفونت کلیه را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از داروها و لوازم ضد بارداری: استفاده از داروهای ضد بارداری و همچنین لوازمی که برای جلوگیری از بارداری در خانم‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد.
  • بیماری‌های ادراری: برخی بیماری‌های مرتبط به مجاری ادراری مثل انسدادهای ادراری و مشکل در تخلیه ادرار و آسیب‌های جسمانی می‌توانند به عفونت کلیه در خانم‌ها منجر شوند.
  • فشار دیافراگم: در زنان، تغییرات در فشار دیافراگم در زمان بارداری یا زایمان می‌تواند موجب افزایش فشار در مجرای ادراری شود و زمینه بروز عفونت را افزایش دهد.
  • افزایش سن: با افزایش سن ساختار و عملکرد کلیه‌ها تغییر می‌کند. معمولا خانم‌های مسن‌ بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کلیه قرار دارند.

بیشتر بخوانید: عفونت کلیه چیست؟

علائم عفونت کلیه در زنان

عفونت کلیه ممکن است با علائم متنوعی همراه باشد. شناسایی به موقع این علائم به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید و و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. اما علائم عفونت کلیه در خانم‌ها چیست و چطور می‌توان این بیماری را از روی علائم آن شناسایی کرد؟ در ادامه این بخش می‌توانید با مهم‌ترین علائم عفونت کلیه در زنان آشنا شوید.

اینفوگرافی علائم عفونت کلیه در خانم‌ها
از رایج‌ترین علائم عفونت کلیه در خانم‌ها می‌توان به درد شدید کمر، تب و لرز و کاهش اشتها اشاره کرد.

درد شدید در ناحیه کمر

یکی از علائم اصلی عفونت کلیه، درد شدید یا تیر کشیدن در ناحیه کمر (نزدیک به محل کلیه‌ها) است. این درد ممکن است به طرف پایین بدن، شکم یا ناحیه تناسلی هم انتشار پیدا کند.

تب

یکی دیگر از علائم عفونت کلیه در خانم‌ها تب است. به‌طورکلی در اکثر افراد عفونت با تب همراه است. در این بیماران تب ممکن است شدید باشد و به مرور زمان افزایش یابد.

لرزش

برخی افراد با عفونت کلیه لرزش یا ارتعاش را در بدن تجربه می‌کنند.

کاهش اشتها

عفونت کلیه ممکن است با کاهش اشتها و احساس پر بودن معده همراه باشد. معمولا افرادی که به عفونت کلیه مبتلا می‌شوند، میل کمتری به غذا خوردن دارند.

تغییرات در ادرار

خانم‌های مبتلا به عفونت کلیه ممکن است تغییراتی را در ادرار خود مشاهده کنند. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از زرد شدن رنگ ادرار و یا غیرطبیعی بودن رنگ آن (ممکن است ادرار تیره یا خونی باشد)، بوی نامطبوع ادرار و تجربه درد در زمان خروج ادرار.

احساس عمومی بدی

عفونت کلیه در زنان معمولا موجب می‌شود تا فرد احساس خستگی، بی‌حالی و ضعف را تجربه کند و انرژی زیادی نداشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ

بعضی از افراد مبتلا به عفونت کلیه ممکن است حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم عفونت کلیه در خانم‌ها میل زیاد به ادرار کردن است. در این شرایط فرد هر لحظه احساس می‌کند که نیاز به ادرار کردن دارد.

چه زمانی برای عفونت کلیه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا فرد دیگری از اعضای خانواده‌تان علائم عفونت کلیه را تجربه می‌کنید، باید به یک پزشک اورولوژی مراجعه کنید یا با استفاده از امکان مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی در سایت درمانکده سریع‌تر ویزیت شوید. به خاطر داشته باشید که عفونت کلیه ممکن است به مشکلات جدی‌تری مانند آسیب به کلیه‌ها منجر شود، بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام این مشکل بسیار مهم است. یک متخصص اورولوژی با انجام آزمایش‌های ادراری و تصویربرداری از کلیه‌ها (مثل سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن) مشکل را به طور دقیق شناسایی می‌کند و از درمان مناسبی برای آن استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: عفونت کلیه در مردان چگونه است؟

درمان عفونت کلیه در زنان

درمان عفونت کلیه بستگی به شدت، نوع عفونت و وضعیت جسمانی بیمار دارد. در اکثر مواقع برای درمان عفونت کلیه در زنان از دارو و تغییر سبک زندگی استفاده می‌شود. در ادامه، روش‌های درمانی معمول برای عفونت کلیه در زنان توضیح داده شده‌ است.

اینفوگرافی روش‌های درمان عفونت کلیه در خانم‌ها
برای درمان عفونت کلیه در خانم‌ها معمولا از آنتی‌بیوتیک، مسکن، مراقبت‌های خانگی و در برخی مواقع جراحی استفاده می‌شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک موثرترین داروی عفونت کلیه در زنان است. بیشتر موارد عفونت کلیه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند. پزشک بر اساس نوع باکتری‌هایی که موجب عفونت شده‌اند، از آنتی‌بیوتیک مناسب استفاده می‌کند. برای درمان لازم است داروها را به دقت و طبق دستور پزشک مصرف کنید و برای جلوگیری از بازگشت عفونت، دوره درمانی را کامل کنید.

مسکن

اگر درد ناشی از عفونت کلیه شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای تسکین درد تجویز کند تا عارضه را کاهش دهد.

مراقبت‌های خانگی

در طول درمان عفونت کلیه باید آب بیشتری بنوشید تا مقدار ادرار شما بیشتر شود. این کار باعث تخلیه باکتری‌ها و عفونت از کلیه می‌شود. سعی کنید در دوره درمان بیشتر استراحت کنید و از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.

درمان بیماری‌های مرتبط

در برخی موارد، عفونت کلیه ممکن است با بیماری‌های دیگر مرتبط باشد. در این صورت، پزشک ممکن است برای درمان بیماری‌های مرتبط نیز از داروهای مختلفی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: نارسایی کلیه چیست؟

بستری در بیمارستان و جراحی

در موارد خاصی که عفونت کلیه شدیدتر باشد یا با پیچیدگی‌های بیشتری همراه باشد، ممکن است بیمار نیاز به بستری در بیمارستان و تزریق آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق ورید داشته باشد. همچنین در موارد نادرتر، ممکن است عمل جراحی برای درمان عفونت کلیه انجام شود.

تصویر فرد مبتلا به عفونت کلیه که در بیمارستان بستری شده است.

در صورتی که عفونت کلیه شدید باشد، لازم است فرد در بیمارستان بستری شود.

عفونت کلیه در زنان باردار

عفونت کلیه در زنان باردار که به عنوان پیلونفریت بارداری شناخته می‌شود، یک نوع عفونت کلیه در زنان باردار است که به دلیل تغییرات در سیستم ادراری و هورمونی در این دوره ایجاد می‌شود. علائم عفونت کلیه در زنان باردار شبیه به علائم این بیماری در شرایط عادی است.

اگر یک زن باردار علائم عفونت کلیه را تجربه می‌کند، باید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کند. درمان عفونت کلیه در زنان باردار معمولا شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های ایمن برای بارداری است که توسط پزشک تجویز می‌شود. انتخاب دارو و مدت زمان درمان بستگی به نوع باکتری و وضعیت بارداری دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد عفونت کلیه در دوران بارداری اشاره شده است.

  • تغییرات هورمونی
  • بزرگ شدن رحم و فشار و آسیب به مثانه
  • تغییر در جریان ادرار

سخن نهایی

تشخیص و درمان زودهنگام عفونت مثانه یا علائم عفونت کلیه در زنان اهمیت زیادی دارد. در صورتی که علائمی مثل درد کمر، تب و لرز و تغییر رنگ ادرار را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص اورولوژی برای درمان کمک بگیرید. شما می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین با یکی از متخصصین اورولوژی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و هر چه سریع‌تر درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

شیوع عفونت کلیه در زنان بیشتر است یا مردان؟

آمارها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به عفونت کلیه در زنان بیشتر از مردان است.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت کلیه را در زنان افزایش می‌دهد؟

افزایش سن، بارداری، یائسگی و ابتلا به عفونت‌های ادراری خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهد.

بهترین داروی عفونت کلیه در زنان چیست؟

معمولا پزشک برای درمان عفونت کلیه از انواع آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کند. میزان دوز دارو و نحوه مصرف آن باید با توجه به شرایط بیمار و توسط پزشک مشخص شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها