خواص زنجبیل برای مردان؛ خواص شگفت‌انگیزی که باید بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هزاران سال است که مردم از ریشه زنجبیل برای آشپزی و درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند. زنجبیل حاوی بیش از ۱۰۰ ترکیب فعال از جمله جینجرول (Gingerol)، شوگائول (Shogaol) و پارادول (Paradol) است که تصور می‌شود مسئول فواید آن هستند. در این مقاله از مجله درمانکده ابتدا خواص زنجبیل برای مردان را بررسی می‌کنیم و سپس نحوه مصرف آن را توضیح می‌دهیم. تا انتهای این مطلب از مجله درمانکده همراه ما بمانید.

خواص زنجبیل برای مردان

زنجبیل گیاهی با خواص دارویی قوی است که می‌توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:

۱. از بین بردن میکروب‌ها

بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل تازه به بدن شما در دفع میکروب‌ها کمک می‌کنند. این ترکیبات به ویژه برای متوقف کردن رشد باکتری‌هایی مانند اشرشیاکلی (عفونت دستگاه گوارش، عفونت ادراری و…) و شیگلا (اسهال خونی) مفید هستند و می‌توانند ویروس‌هایی مانند RSV (عفونت دستگاه تنفس) را از شما دور نگه دارند.

بیشتر بدانید: خواص زنجبیل چیست؟

۲. حفظ سلامت دهان

ترکیبات فعال موجود در زنجبیل از جمله جینجرول از رشد باکتری‌های دهان جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌ها همان باکتری‌هایی هستند که می‌توانند باعث بیماری پریودنتال (عفونت جدی لثه) شوند.

۳. تسکین درد عضلات

شواهد در مورد خواص زنجبیل برای مردان نشان می‌دهد که این گیاه دارویی می‌تواند درد عضلانی را به مرور زمان کاهش دهد. در بعضی از مطالعات، افراد مبتلا به درد عضلانی ناشی از ورزش که زنجبیل مصرف کردند، نسبت به کسانی که زنجبیل مصرف نکردند، در روز بعد درد کمتری داشتند.

۴. کاهش علائم آرتریت

زنجبیل یک ضد التهاب است، به این معنی که تورم را در بدن کاهش می‌دهد و به تسکین علائم آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و استئوآرتریت (آرتروز) کمک می‌کند.

مردی که با دست‌ زانوی خود را گرفته است
زنجبیل با کاهش التهاب به تسکین علائم مشکلات مفصلی کمک می‌کند.

۵. مهار رشد سرطان  

از خواص زنجبیل برای پروستات هم نباید غافل شد. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در زنجبیل می‌توانند از بروز بعضی از انواع سرطان از جمله سرطان پروستات جلوگیری کنند. این مواد خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، معده، کبد و پوست را هم کاهش می‌دهند.

۶. کنترل قند خون

یک مطالعه کوچک نشان داد که زنجبیل به بدن در استفاده بهتر از هورمون انسولین کمک می‌کند و به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسبی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد. در یک مطالعه دیگر که روی ۱۰۳ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد، مصرف ۱/۲ گرم زنجبیل به مدت سه ماه با کاهش قند خون ناشتا همراه بود.

۷. کاهش کلسترول

مصرف روزانه زنجبیل به شما در مبارزه با کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند. در یک مطالعه، مصرف پنج گرم زنجبیل در روز به مدت سه ماه به کاهش کلسترول LDL منجر شد. برای استفاده از زنجبیل به این منظور بهتر است که با یک دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید.

۸. پیشگیری از بیماری‌های مزمن

زنجبیل سرشار از آنتی‎اکسیدان است، یعنی ترکیباتی دارد که از استرس اکسیداتیو و آسیب‌دیدگی DNA جلوگیری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی را کاهش می‌دهند و به سالمندان کمک می‌کنند که زندگی سالم‌تری داشته باشند.

بیشتر بدانید: خواص نعناع چیست؟

۹. کاهش وزن

رژیم غذایی و فعالیت بدنی مهم‌ترین عوامل در رسیدن به وزن سالم هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل زنجبیل هم می‌تواند در کنار این ۲ راهکار به کاهش وزن کمک کند. محققان با بررسی ۱۲ مطالعه مختلف دریافتند که مصرف مکمل زنجبیل به طور قابل‌توجهی وزن بدن و نسبت دور کمر به دور باسن را در افراد چاق کاهش می‌دهد. هر چقدر نسبت دور کمر به دور باسن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی و دیابت بالاتر است.

شواهد نشان می‌دهد که زنجبیل با افزایش چربی‌سوزی، مهار جذب چربی در دستگاه گوارش و کاهش اشتها به لاغری کمک می‌کند. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر این ادویه روی وزن بدن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مردی که خود را با ترازو وزن می‌کند
اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی روزانه می‌تواند کاهش وزن را آسان‌تر کند.

۱۰. درمان سوء هاضمه

تحقیقات درباره خواص زنجبیل برای مردان نشان می‌دهد که از این گیاه دارویی می‌توان برای بهبود مشکلات گوارشی استفاده کرد. اگر با مشکل سوء هاضمه مزمن روبرو هستید، زنجبیل ممکن است تا حدودی باعث تسکین آن شود. مصرف زنجبیل قبل از غذا خوردن به تخلیه سریع‌تر دستگاه گوارش کمک می‌کند و از این طریق باعث بهبود علائم گوارشی می‌شود.

۱۱. افزایش میل جنسی

افزایش میل جنسی یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای مردان است. محققان بر این باورند که زنجبیل می‌تواند از طریق افزایش جریان خون به تقویت برانگیختگی جنسی و بهبود میل جنسی کمک کند.

نتیجه به دست آمده از یک مطالعه نشان داد که مکمل زنجبیل سطح فشار خون را کاهش می‌دهد که این اثر برای میل جنسی مفید است. چون افزایش فشار خون به اختلال عملکرد جنسی در مردان منجر می‌شود. در سایر تحقیقات مشاهده شده است که زنجبیل می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند و باعث گشاد شدن عروق خونی شود. این امر به نوبه خود می‌تواند برانگیختگی را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: خواص میخک چیست؟

۱۲. درمان اختلال نعوظ

استرس اکسیداتیو وضعیتی است که با برهم خوردن تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن مشخص می‌شود. این پدیده به التهاب و آسیب سلولی منجر می‌شود و حتی می‌تواند روی عملکرد جنسی تاثیر منفی داشته باشد. زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود و از این طریق به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کند. البته برای درک بهتر این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۱۳. تقویت باروری

شواهد علمی بیانگر آن است که زنجبیل می‌تواند قدرت باروری را در مردان افزایش دهد. محققان با انجام یک مطالعه حیوانی به این نتیجه رسیدند که زنجبیل با بهبود جریان خون و کاهش استرس اکسیداتیو باعث افزایش تولید تستوسترون می‌شود. بررسی خواص زنجبیل برای اسپرم مردان هم نشان داده است که این گیاه دارویی تحرک اسپرم و طول عمر آن را افزایش می‌دهد و کیفیت مایع منی را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید: قرص ویزارسین چیست؟

اینفوگرافی درباره خواص زنجبیل برای مردان
زنجبیل فواید زیادی برای مردان دارد، از کاهش وزن گرفته تا تقویت قدرت باروری.

نحوه مصرف زنجبیل برای تقویت اسپرم و درمان بیماری

اکنون که با خواص زنجبیل برای مردان آشنا شدید، احتمالا می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. مکمل زنجبیل در اشکال مختلف مثل کپسول، قرص و پودر تولید می‌شود. به یاد داشته باشید که میزان مصرف مکمل نباید از چهار گرم در روز فراتر برود.

علاوه بر این شما می‌توانید از زنجبیل خشک یا تازه برای تهیه دمنوش استفاده کنید یا آن را داخل اسموتی، سوپ، سس و انواع کیک و شیرینی بریزید.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟

کلام پایانی

زنجبیل حاوی ترکیبات مختلفی است که اثرات درمانی دارند. این گیاه دارویی احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و تاثیر خوبی روی عملکرد جنسی مردان دارد.

مکمل زنجبیل نسبتا بی‌خطر است، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر علاقه‌مند به مصرف آن هستید، ابتدا با دکتر تغذیه صحبت کنید. آن‌ها به شما می‌گویند که آیا می‌توانید از این محصول استفاده کنید یا خیر. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، از طریق سایت درمانکده برای مشاوره آنلاین پزشکی وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید:عوارض جانبی مصرف شنبلیله

سوالات متداول

خواص زنجبیل برای مردان چیست؟

زنجبیل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند، عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد و با تاثیری که روی اسپرم دارد باعث تقویت قدرت باروری مردان می‌شود.

مکمل زنجبیل با چه داروهایی تداخل دارد؟

توصیه می‌شود از مصرف مکمل زنجبیل همراه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای دیابت و داروی سرکوب‌کننده ایمنی خودداری کنید.

عوارض مصرف زیاد زنجبیل برای مردان چیست؟

کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف مکمل زنجبیل را به حداکثر چهار گرم در روز محدود کنید. دریافت دوزهای بالاتر ممکن است به عوارض جانبی متعدد مانند اسهال، سوزش سر دل، ضربان قلب غیر طبیعی، افت فشار خون و واکنش آلرژیک منجر شود.

کدام مردان نباید از مکمل زنجبیل استفاده کنند؟

افرادی که به زودی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی و کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند باید از مصرف مکمل زنجبیل خودداری کنند. چون زنجبیل خطر خونریزی بیش از حد را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث تشکیل سنگ‌های صفراوی شود.

منابع: healthline, webmd, health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 96

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها