داروی دفع سنگ کلیه؛ معرفی ۷ داروی کاربردی و موثر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کلیه‌ها یکی از فعال‌ترین اندام‌های بدن هستند. آن‌ها به طور مداوم مواد زائد و آب اضافی را دفع می‌کنند تا تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن حفظ شود. با این حال، گاهی‌اوقات به دلایل مختلف، دچار مشکل می‌شوند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها سنگ کلیه است. سنگ کلیه که شبیه سنگ‌ریزه یا کریستال است، از مواد معدنی یا سایر مواد موجود در ادرار تشکیل می‌شود. برای درمان سنگ‌های کوچک معمولا به چیزی جزء نوشیدن آب زیاد و مصرف داروی مسکن نیاز نیست. اما برای سنگ‌های بزرگ‌تر درمان پزشکی لازم است که می‌تواند شامل دارودرمانی یا جراحی باشد. اگر می‌خواهید درباره داروی دفع سنگ کلیه اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

بهترین داروی دفع سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه به علائم شما و نوع سنگ بستگی دارد. به طور کلی، چهار نوع سنگ کلیه شناسایی شده است که هر کدام علل و عوامل خطر متفاوتی دارند. این سنگ‌ها عبارت‌اند از: سنگ‌های کلسیمی (اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم)، سنگ‌های اسید اوریکی، سنگ‌های استروویت (Struvite stones) و سنگ‌‌های سیستین. در ادامه به رایج‌ترین داروهای سنگ کلیه اشاره می‌کنیم.

اینفوگرافی درباره داروی دفع سنگ کلیه
بسته به نوع سنگ و علائم آن، پزشک بهترین دارو را برای شما تجویز می‌کند.

۱. داروهای ضد درد

از این داروها  برای کنترل درد در هنگام عبور سنگ از مجرای ادرار استفاده می‌شود. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) یا استامینوفن معمولا برای کنترل درد کافی هستند. در موارد نادر، ممکن است در اورژانس از اپیوئیدها از جمله مرفین (Morphine) یا کتورولاک (Ketorolac) استفاده شود.

بیشتر بخوانید: سنگ کلیه چیست؟

۲. آلفا-بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم

آلفا-بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم، عضلات صاف را شل می‌کنند و به همین دلیل، معمولا برای کاهش فشار خون یا جلوگیری از درد قلبی تجویز می‌شوند. از این داروها می‌توان به عنوان قرص شل کننده مجاری ادرار برای دفع سنگ کلیه هم استفاده کرد. چون با شل و گشاد کردن حالب (لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد) به عبور راحت‌تر و سریع‌تر سنگ از مجرای ادرار کمک می‌کنند.

هنگامی که پزشکان می‌خواهند دارو برای دفع سنگ کلیه تجویز کنند معمولا به سراغ آلفا-بلوکر تامسولوسین (Tamsulosin) می‌روند که کار اصلی آن درمان هیپرپلازی پروستات (بزرگ شدن پروستات) است. ذکر این نکته ضروری است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف هیچ‌کدام از این داروها را برای دفع سنگ کلیه تایید نکرده است.

۳. قلیایی‌کننده‌های ادرار

احتمالا مطالب زیادی درباره داروی حل کننده سنگ کلیه شنیده یا خوانده‌اید. حقیقت این است که چنین دارویی وجود دارد، اما از آن فقط می‌توان برای حل کردن سنگ‌های تشکیل‌شده از اسید اوریک استفاده کرد. زمانی که سطح اسید خیلی بالا باشد، اسید اوریک نامحلول است. بنابراین، قلیایی‌کننده‌ها همراه با حجم بالای آب می‌توانند با موفقیت ۷۰ تا ۸۰ درصد سنگ‌های اسید اوریکی را حل کنند. قلیایی کردن ادرار با استفاده از سیترات یا بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) درمان اولیه برای کنترل سنگ‌های اسید اوریکی و پیشگیری از ایجاد آن‌ها است.

۴. آلوپورینول

گاهی‌اوقات، پزشک داروی آلوپورینول (Allopurinol) تجویز می‌کند تا تولید اسید اوریک در بدن کاهش یابد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود. این دارو به ویژه برای افرادی که به نقرس مبتلا هستند یا رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی دارند مفید است.

یک جعبه داروی آلوپورینول
آلوپورینول برای درمان سنگ‌های اسید اوریکی تجویز می‌شود.

۵. دیورتیک‌های تیازیدی

دیورتیک‌ها میزان آب و املاح دفع‌شده توسط کلیه‌ها را افزایش می‌دهند. اگر کلیه‌های شما مستعد تشکیل سنگ‌های کلسیمی هستند، باید در کنار نوشیدن حجم زیاد آب، از دیورتیک‌های تیازیدی مانند هیدروکلروتیازید (Hydrochlorothiazide)، کلرتالیدون (Chlorthalidone) یا اینداپامید (Indapamide) برای پیشگیری از ایجاد سنگ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سنگ کلیه بر چاقی

۶. شلاتورها

هنگامی که از داروی دفع سنگ کلیه صحبت به میان می‌آید، باید به شلاتورها اشاره کرد. شلاتورها مولکول‌هایی هستند که به سایر مواد در بدن متصل می‌شوند تا بدن بتواند آن مواد را دفع کند. به عنوان مثال، شلاتوری که به کلسیم متصل می‌شود، کلسیم را از طریق ادرار دفع می‌کند. سیترات‌ها شلاتور کلسیم هستند و به طور موثری می‌توانند از تشکیل سنگ‌های کلسیمی جلوگیری کنند. پنی‌سیلامین (Penicillamine) هم شلاتور سیستین است و برای جلوگیری از ایجاد سنگ‌های سیستین استفاده می‌شود.

۷. آنتی‌بیوتیک‌ها

سنگ‌های استروویت در اثر عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها که باکتری‌های را از بین می‌برند و استوهیدروکسامیک اسید (Acetohydroxamic acid) که برای کاهش آمونیاک ادرار تجویز می‌شود، اولین خط درمان این سنگ‌ها هستند. بعد از درمان سنگ، ممکن است لازم باشد برای مدت طولانی از آنتی‌بیوتیک با دوز پایین استفاده کنید تا از برگشت عفونت جلوگیری شود.

عوارض جانبی داروهای سنگ کلیه

هر یک از داروهای سنگ کلیه عوارض جانبی متفاوتی دارند که در این بخش به معرفی رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • داروهای ضد درد: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی معمولا به بروز مشکلات گوارشی مانند درد شکم، حالت تهوع و حتی خونریزی گوارشی منجر می‌شوند.
  • آلفا-بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم: این داروها اغلب برای کاهش فشار خون استفاده می‌شوند، بنابراین افت فشار خون یکی از عوارض جانبی آن‌ها است. آلفا-بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم برای بیماران مبتلا به فشار خون پایین (هیپوتانسیون) و افراد سالمندی که ممکن است زمین بخورند مناسب نیستند.
  • داروهای قلیایی‌کننده ادرار: قلیایی‌کننده‌های ادرار نسبتا بی‌خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند (مانند مشکلات جزئی معده یا روده).
  • آلوپورینول: این دارو عوارض جانبی کمی دارد که معمولا شامل بثورات پوستی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. با این حال، ممکن است واکنش آلرژیک به قدری شدید باشد که در بیمارستان بستری شوید.
  • دیورتیک‌های تیازیدی: دیورتیک‌ها مقدار آب و املاح دفع‌شده از بدن را افزایش می‌دهند، بنابراین کم‌آبی بدن یکی از عوارض جانبی آن‌ها است.
  • شلاتورها: پنی‌سیلامین عوارض جانبی زیادی دارد که بعضی از آن‌ها می‌توانند شدید باشند. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارت‌اند از: مشکلات گوارشی و از دست دادن چشایی.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: به طور کلی، آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند. از رایج‌ترین عوارض این داروها می‌توان به مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، کرامپ معده و نفخ اشاره کرد.
یک زن در حال خوردن یک قرص است
اگر بعد از مصرف دارو علائم غیر عادی را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید. هر یک از داروهای سنگ کلیه می‌توانند عوارض جانبی متفاوتی داشته باشند.

کلام پایانی درباره داروی دفع سنگ کلیه

بیشتر سنگ‌های کلیه به طور خودبه‌خود از طریق حالب و مثانه از بدن دفع می‌شوند. اما سنگ‌های بزرگ غالبا به درمان پزشکی نیاز دارند. اگر درباره داروی دفع سنگ کلیه سوال دارید، با دکتر اورولوژی مشورت کنید. برای این کار می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری وقت بگیرید یا برای مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آیا رژیم غذایی سنگ کلیه به بهبود بیمار کمک می‌کند؟

سوالات متداول

قرص دفع سنگ کلیه سیستون چیست؟

داروی دفع سنگ کلیه سیستون (Cystone) یک داروی گیاهی است که به حل کردن سنگ کلیه، باز کردن مجرای ادرار و درمان عفونت ادراری کمک می‌کند. این دارو برای سنگ‌های بزرگ که باعث انسداد مجرای ادرار می‌شوند، مناسب نیست.

قویترین قرص دفع سنگ کلیه چیست؟

انتخاب بهترین دارو به نوع سنگ کلیه و عوامل زمینه‌ای که باعث تشکیل سنگ شده‌اند بستگی دارد. بیشتر داروهایی که برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه تجویز می‌شوند، در دفع سنگ نقش دارند یا از عود آن جلوگیری می‌کنند.

قویترین داروی گیاهی سنگ شکن کلیه چیست؟

این روزها از داروهای گیاهی حاوی گزنه، شالک، علف طلایی، رازیانه و… به عنوان داروی دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود. قبل از مصرف این محصولات حتما با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است برای شما مناسب نباشند.

چقدر طول می‌کشد تا سنگ کلیه درمان شود؟

مدت زمان بهبودی به نوع سنگ و نحوه درمان آن بستگی دارد. اگر سنگ کوچک باشد، بیمار به محض خارج شدن آن از مجرای ادرار احساس آرامش خواهد کرد. در مواردی که جراحی توصیه می‌شود، بیمار طی چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد. ذکر این نکته ضروری است که سنگ کلیه معمولا نشانه یک مشکل پزشکی جدی‌تر است، بنابراین درمان بیماری زمینه‌ای ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

منابع: singlecare, nyulangone

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 67

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها