تاثیر سنگ کلیه بر چاقی؛ برای پیشگیری از آن حتما بخوانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تابه‌حال چیزی در مورد ارتباط سنگ کلیه و چاقی شنیده‌اید؟ سنگ کلیه یک بیماری شایع است که منجر به تشکیل کریستال‌هایی در مجاری ادرار و کلیه می‌شود. بیشتر از 10 درصد مردان در ایالات‌متحده به سنگ کلیه مبتلا هستند و درد طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کنند. یکی از عوامل خطرناک مرتبط با سنگ کلیه، اضافه وزن است. اما ارتباط این دو مورد بسیار پیچیده است و چاقی از راه‌های متفاوت می‌تواند روی ایجاد سنگ کلیه موثر باشد.

مطالعات جدید در مورد سنگ کلیه و اضافه وزن نشان می‌دهد که چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 2 برابر افزایش دهد. معمولا افرادی که BMI آن‌ها بیشتر از 30 است، بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. جالب است بدانید که افراد مبتلا به سنگ کلیه نیز در معرض چاقی و اضافه‌وزن بیشتری قرار دارند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با ارتباط سنگ کلیه با چاقی و همچنین روش‌های درمان و پیشگیری از این مشکل آشنا شوید.

سنگ کلیه و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند و هیچ کنترلی روی این موضوع ندارند. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد، چاقی و اضافه‌وزن است. آمارها نشان می‌دهد سنگ کلیه بیشتر در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن ایجاد می‌شود. افراد چاق معمولا بیشتر در معرض فشارخون بالا، دیابت و سندرم متابولیک قرار دارند. همه این مشکلات خطر بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. که برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید از امکان مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: نقش دیابت در بروز سنگ کلیه چیست؟

تصویر فرد چاقی که درد کلیه دارد.
آمارها نشان می‌دهد که چاقی و سنگ کلیه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و افراد چاق بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.

بیشتر بدانید: آزمایش BUN یا نیتروژن اوره خون چیست؟

بدن افراد چاق اسید اوریک بیشتری تولید می‌کند

چاقی موجب افزایش تولید اسید اوریک در بدن می‌شود. اسید اوریک یک ماده زائد است که در اثر تجزیه پورین‌هایی (Purine) که در گوشت و غذاهای دریایی وجود دارد، ایجاد می‌شود. پورین‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که از اجزای اساسی DNA محسوب می‌شوند و به رشد و نمو بدن کمک می‌کنند.

افزایش اسید اوریک موجب تشکیل کریستال‌هایی می‌شود که نهایتا به سنگ کلیه تبدیل خواهند شد. شواهد نشان می‌دهد که در بدن افراد چاق اسید اوریک به میزان بیشتری تولید می‌شود. این موضوع تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش تشکیل کریستال‌ها و سنگ کلیه دارد.

مصرف غذاهای نامناسب در چاق‌ها بیشتر است

سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که شما غذاهای سرشار از سدیم، چربی‌های ترانس، مواد افزودنی و پروتئین‌های بی‌کیفیت را به مقدار زیاد مصرف کنید. هرچقدر غذاهای فرآوری شده، ناسالم و گوشت‌های حاوی نیترات و نیتریت را بیشتر مصرف کنید، التهاب در بدن شما بیشتر می‌شود و خطر بروز سنگ کلیه و بیماری‌های مختلف نیز افزایش پیدا می‌کند. معمولا افراد چاق رژیم غذایی ناسالم‌تری دارند و بیشتر به خوردن غذاهای ناسالم و چرب و شور علاقه‌مند هستند.

بیشتر بدانیم: رژیم دیابتی چگونه است؟

تصویر فرد چاقی که در حال خوردن غذاهای ناسالم است.
از آنجایی که مصرف غذاهای ناسالم در افراد چاق بیشتر است،این افراد بیشتر در معرض سنگ کلیه قرار دارند.

افراد چاق بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

دیابت رابطه مستقیمی با تشکیل سنگ در کلیه دارد. معمولا افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. مطالعات انجام شده در مورد اضافه وزن و سنگ کلیه روی 3500 بیمار در یک بازه زمانی  20ساله نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت 40 درصد بیشتر از سایر افراد به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. معمولا ادرار افراد دیابتی اسیدی‌تر است و این موضوع خطر ایجاد سنگ‌های اسید اوریک را افزایش می‌دهد.

درمان اضافه وزن برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید و بهتر است تغییراتی اساسی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید و هر چه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید تا بدن سالم‌تری داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان اضافه وزن برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علت درد بیضه در مردان چیست؟

اینفوگرافی درمان چاقی برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه
افراد چاق مبتلا به سنگ کلیه باید از رژیم غذایی سالمی پیروی کنند و فعالیت بدنی منظم  داشته باشند.

بیشتر بدانیم: لاغری سریع بدون رژیم با 10 تکنیک موثر!

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده نه تنها خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، بلکه روی اضافه‌وزن و همچنین ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز موثر است. به منظور درمان اضافه وزن برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه ابتدا باید رژیم غذایی خودتان را تغییر دهید و در طول روز از غذاهای سالم بیشتری استفاده کنید. مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات خام و پخته‌شده، غلات کامل، حبوبات و مایع پروتئینی باکیفیت می‌تواند به سلامت شما کمک کند و از طرفی نقش موثری نیز بر کاهش وزن شما دارد.

انجام فعالیت بدنی منظم

سنگ کلیه و اضافه وزن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اگر چاق هستید، بهتر است به هر شکلی که می‌توانید ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی به صورت مرتب می‌تواند به سوزاندن چربی‌های اضافه بدن، حل شدن سنگ کلیه و همچنین کاهش وزن شما کمک زیادی کند. اگر ورزش کردن برایتان سخت است، می‌توانید هر روز در اطراف خانه قدم بزنید و راه بروید. سعی کنید کارهای خانه را با سرعت بیشتری انجام دهید و از دوچرخه ثابت و تردمیل برای ورزش استفاده کنید.

 ورزش کردن و عرق کردن هم به سلامت بدن کمک می‌کند و هم نقش موثری بر دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن دارد.

نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد

برای خلاص شدن از شر سنگ کلیه و همچنین دفع سموم بدن بهتر است روزانه حدود 1/5 تا 2 لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب و مایعات به تنظیم متابولیسم بدن کمک زیادی می‌کند و در سلامت عمومی بدن نیز بسیار موثر است. می‌توانید از آب و انواع نوشیدنی‌های سالم و بدون کافئین در طول روز استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: برای گاستریت معده چه بخوریم؟

تصویر فردی که در حال نوشیدن آب است.
برای بهبود متابولیسم و دفع سنگ کلیه بهتر است روزانه به مقدار زیاد آب بنوشید.

به خاطر داشته باشید که مصرف الکل خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، به‌هیچ‌عنوان نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید. در ادامه به بهترین نوشیدنی‌ها برای دفع سنگ کلیه اشاره شده است:

  • آب
  • چای کم‌رنگ
  • آب میوه
  • آب سبزیجات تازه

بیشتر بدانید: علائم سنگ کلیه چیست؟

روش پیشگیری از سنگ کلیه در افراد چاق

چاقی عوارض زیادی دارد و به جرات می‌توان گفت که سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین عوارض آن است. اگر چاق هستید، بهتر است تغییراتی اساسی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. کنترل فشارخون در کنار مصرف غذاهای کم‌چرب، سالم و کم‌نمک یک راه ساده برای پیشگیری از سنگ کلیه در افراد چاق است.

سعی کنید از غذاهای سرشار از پروتئین‌های سالم و فیبر بیشتر استفاده کنید و مصرف غذاهای شیرین و نمکی را تا حد ممکن کاهش دهید. انجام فعالیت بدنی مرتب و رعایت رژیم‌های غذایی سالم برای کاهش وزن نیز می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک زیادی کند.

آمارها نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تا 40 درصد خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. فراموش نکنید که مصرف آب زیاد در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و دفع سموم بدن بسیار موثر است.

بیشتر بدانیم: درمان سنگ مثانه با بهترین روش‌ها

نقش سنگ کلیه در اضافه وزن

در مورد ارتباط سنگ کلیه با اضافه وزن باید بدانید که همان‌طور که چاقی موجب بروز سنگ کلیه می‌شود، سنگ کلیه نیز می‌تواند روی اضافه‌وزن و چاق شدن بدن موثر باشد. سنگ کلیه زمانی رخ می‌دهد که مواد معدنی و نمک موجود در ادرار با هم ترکیب شوند و رسوبات کوچکی و سختی را ایجاد کنند. زمانی که فرد به سنگ کلیه مبتلا می‌شود، کلیه‌ها به مرور عملکرد خود را از دست می‌دهند. در این شرایط مواد زائد و مایعات اضافی بدن به خوبی دفع نمی‌شوند و در بافت‌ها به صورت سلول‌های چربی جمع می‌شوند و این موضوع موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

تصویر فردی چاقی که با پزشک صحبت می‌کند.
چاقی و سنگ کلیه با هم مرتبط هستند و افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض چاقی قرار دارند.

بیشتر بدانیم: درمان قطعی چاقی شکم

از طرف دیگر افراد مبتلا به سنگ کلیه باید از داروهای خاصی برای درمان استفاده کنند که این داروها موجب افزایش وزن می‌شود. ابتلا به سنگ کلیه روی غذا خوردن فرد نیز تاثیر می‌گذارد و می‌تواند متابولیسم بدن را دچار مشکل کند و از این راه نیز موجب افزایش وزن شود. برای پیشگیری از چاقی هنگام ابتلا به سنگ کلیه باید زیر نظر دکتر فوق تخصص تغذیه از یک رژیم متعادل و سالم استفاده کنید و با داشتن فعالیت بدنی منظم و مصرف مایعات کافی وزن خود را کنترل کنید.

تیم درمانکده به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند که با استفاده از امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان تغذیه به راحتی برنامه غذایی مناسب با بدن خود را دریافت کنید.

بیشتر بدانید: ٰقرص شل کننده مجاری ادرار برای دفع سنگ کلیه

سخن نهایی

سنگ کلیه و اضافه وزن ارتباط متقابلی با هم دارند و معمولا افراد چاق بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. سنگ کلیه یک بیماری دردناک و آزاردهنده است که اگر به‌موقع درمان نشود، بیمار نیاز به جراحی و لیزر پیدا می‌کند.  در درمانکده بیشتر از 390 دکتر اورولوژی فعالیت می‌کنند که می‌توانید برای درمان سنگ کلیه از آن‌ها کمک بگیرید. برای تنظیم رژیم غذایی نیز پیشنهاد می‌شود از متخصصین تغذیه در درمانکده مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

چه کسانی بیشتر در معرض سنگ کلیه قرار دارند؟

مردان چاق بالای 40 سال بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

اوج ابتلای زنان به سنگ کلیه چه زمانی است؟

معمولا زنان بعد از 50 سالگی بیشتر از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

سنگ کلیه و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

مطالعات انجام شده در مورد چاقی و سنگ کلیه نشان می‌دهد که افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند و از طرفی افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند نیز بیشتر دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند.

منابع: drlesani، diabetesincontrol

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها