جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نمی توانید مانند گذشته راه بروید؟ پیاده روی با سگتان، یا بالا رفتن از پله ها یا رفتن روی صندلی برای شما دردناک است؟ داروها، آمپول ها و فیزیوتراپی را امتحان کرده اید؟ به نظر می رسد هیچ یک جواب نمی دهد. در این صورت، زمان آن فرا رسیده است که به جراحی تعویض مفصل زانو فکر کنید.

جراحی تعویض مفصل زانو که با عنوان آرتروپلاستی نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین جراحی های استخوان در جهان است. این روش می تواند به کاهش درد ناشی از التهاب مفصلی شدید کمک کند. همچنین ممکن است کمک کند راحت تر حرکت کنید. پزشکان آمریکایی سالانه بیش از 600،000 عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند. ( درد زانو )

در این جراحی، یک جراح ارتوپدی قسمت آسیب دیده زانو را برداشته و آن را با مفصل مصنوعی ساخته شده از فلز و پلاستیک جایگزین می کند. سپس مفصل مصنوعی با ماده مخصوصی مانند سیمان اکریلیک به استخوان ران، ساق پا و مچ پا متصل می شود.

مشاهده بیشتر : بهترین متخصص جراح ارتوپد

چرا من به جراحی تعویض مفصل زانو نیاز دارم؟

دلیل اصلی مراجعه افراد برای جراحی تعویض مفصل زانو آرتروز است. بیماری های وابسته به سن بسیار شایع هستند و با تخریب غضروف – بالشتک بین زانو و مفاصل استخوانی – روی می دهند.

علل دیگر عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن به پوشش زانو حمله کرده و آن را از بین می برد.
  • بدشکلی ها: افرادی که دارای پاهای پرانتزی یا زانو ضربدری هستند، معمولاً برای بازگرداندن حالت زانو اقدام به جراحی می کنند.
  • آسیب دیدگی زانو: گاهی شکستگی استخوان یا پارگی لیگامان های اطراف زانو منجر به التهاب مفصلی می شود که با درد شدید و محدودیت حرکتی همراه است.
جراحی تعویض مفصل زانو
جراحی تعویض مفصل زانو برای چه کسانی توصیه می شود؟

انواع مختلف جراحی تعویض مفصل زانو

5 نوع عمده جراحی تعویض مفصل زانو عبارتند از:

  • تعویض کامل زانو. این رویکرد رایج ترین روش است. جراح سطوح استخوان های ران و ساق پا، که در زانو به یکدیگر می پیوندند، را جایگزین می کند.
  • تعویض جزئی زانو. در صورتی که التهاب مفصلی تنها یک طرف زانوی شما را درگیر کرده باشد، این جراحی می تواند انجام گیرد. با این حال، این روش تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که لیگامان های زانوی شما قوی بوده و بقیه غضروف های زانو طبیعی باشند. تعویض جزئی زانو می تواند با برش کوچکتری نسبت به برش مورد نیاز برای تعویض کامل زانو انجام شود.
  • تعویض پاتلوفمورال. در این روش تنها سطح زیرین کشک و شیاری است که کشک در آن قرار می گیرد، تعویض می شود. این رویکرد می تواند در مورد افراد مبتلا به آرتریت مزمن کشک بسیار مؤثر باشد.
  • جراحی چند لیگامانی (یا بازبینی) زانو. این روش ممکن است هنگام وجود التهاب مفصلی بسیار شدید یا مواقعی که قبلاً دو یا سه عمل جراحی تعویض مفصل زانو صورت گرفته است، لازم باشد.
  • ترمیم غضروف: گاهی اوقات در مواقعی که زانو تنها در یک ناحیه مجزا دچار آسیب یا ساییدگی شده است، می توان این قسمت را با پیوند غضروف زنده یا سلول هایی که به غضروف تبدیل می شوند، جایگزین کرد.
جراحی تعویض مفصل زانو
جراحی تعویض مفصل زانو برای هر دو پا

طرح های مختلف عمل تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که ممکن است 1 تا 2 ساعت بطول بیانجامد، آنقدر دقیق شده است که پزشکان جراح ارتوپد گزینه های مختلفی از طرح های زانو متناسب با قد، وزن و سطح فعالیت شما برای انتخاب دارند. ایمپلنت ها، همانطور که گفته شده است، از مواد مختلفی از جمله فلز، سرامیک یا پلاستیک ساخته شده اند. این ها ساخته شده اند تا امکان تسهیل حرکت را فراهم سازند. برخی از ایمپلنت ها تنها برای خانم ها ساخته می شوند – تا کاملا با آناتومی آنها تطابق داشته باشد.

یک شکل شایع زانو مصنوعی به تعویض PCL (رباط صلیبی خلفی)، که در پشت زانو قرار دارد، می پردازد. نوع دیگر در ارتباط با تعویض ACL (رباط صلیبی قدامی) است. برخی از زانوهای مصنوعی برای تعویض جزئی زانو طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای نگه داشتن PCL و ACL در جای خود ساخته شده اند.

میزان دوام آن ها چقدر خواهد بود؟

پزشکان تعویض زانو را برای اولین بار از اوایل دهه 1970 آغاز کردند. در آن زمان جراحان گفتند که زانوهای جدید حدود یک دهه دوام خواهند داشت. ایمپلنت های امروز 20 سال دوام دارند. تخمین زده شده است که تا سال 2030، پزشکان سالانه 450 هزار عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهند.

برای مشاوره با پزشک جراح ارتوپد از درمانکده استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها