علائم اولیه آرتریت روماتوئید

علائم روماتوئید و نشانه‌های اولیه آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آرتریت روماتوئید (RA) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل می‌شود. علائم آرتریت روماتوئید در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین، هر کسی ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند.

آرتریت روماتوئید معمولا با علائم جزئی که به صورت دوره‌ای در دو طرف بدن پدید می‌آیند و از بین می‌روند، به آهستگی شروع شده و طی چند هفته یا چند ماه پیشرفت می‌کند. به دوره‌های افزایش علائم RA «شعله‌ور شدن» و به دوره‌هایی که علائم فروکش می‌کنند «دوره بهبودی» می‌گویند. برای اینکه با آرتریت روماتوئید و علائم آن آشنا شوید مقاله امروز درمانکده را تا انتها دنبال کنید.

علائم آرتریت روماتوئید شامل چه چیزهایی هستند؟

1. خستگی

یکی از علائم اولیه آرتریت روماتوئید خستگی بیش از حد است. افراد مبتلا قبل از آشکار شدن علائم دیگر ممکن است احساس خستگی غیرمعمول را تجربه کنند.

خستگی می‌تواند قبل از شروع علائم دیگر برای چند هفته یا چند ماه در فرد وجود داشته باشد و گاهی کم و گاهی زیاد شود. گاهی اوقات، خستگی با احساس بیمار بودن یا حتی افسردگی همراه است.

بیشتر بدانید: نقرس چیست؟

اینفوگرافی در مورد شایع‌ترین علائم آرتریت روماتوئید
سفتی، خشکی، درد و تورم مفاصل، کاهش دامنه حرکت، خستگی، تب و بی‌حسی اندام‌ها از علائم روماتیسم هستند.

2. سفتی مفاصل در صبح

سفتی مفاصل در صبح یکی از علائم مهم انواع آرتریت از جمله روماتیسم و آرتروز است. اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید بعضی از مفاصل سفت باشند و این سفتی بیش از 30 دقیقه طول بکشد، ممکن است با شعله‌ور شدن RA مواجه باشید. در این عارضه ممکن است بعد از هر دوره بی‌تحرکی طولانی‌مدت مانند چرت زدن یا نشستن مفاصل‌تان سفت شوند.

بیشتر بدانید: خطرناکترین نوع روماتیسم چیست؟

زن سالمندی که دست خود را به دلیل سفتی مفاصل گرفته است
سفتی مفاصل که معمولا صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب احساس می‌شود، یکی از علائم رایج روماتیسم است.

3. خشکی مفصل

خشکی در یک یا چند مفصل کوچک از علائم اولیه آرتریت روماتوئید است. این علامت ممکن است در هر زمان از روز رخ دهد. این علامت ربطی به این که فعالیت داشته باشید یا نداشته باشید، ندارد و ممکن است در هر حالتی بروز کند.

معمولا خشکی از مفاصل دست شروع می‌شود و به آهستگی بروز می‌کند. با این حال، ممکن است به طور ناگهانی هم ایجاد شده و در طی یک یا دو روز روی چند مفصل دیگر هم تاثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: درمان روماتیسم چیست؟

4. درد مفصل

خشکی مفصل اغلب با حساسیت یا درد مفصل در حین حرکت یا در حالت استراحت همراه است. همچنین این امر به طور مساوی بر دو طرف بدن تاثیر می‌گذارد. در مراحل اولیه بیماری، انگشت‌ها و مچ دست شایع‌ترین محل درد هستند. اما به مرور این درد می‌تواند در زانوها، پاها، مچ پا یا شانه‌ها هم احساس شود.

بیشتر بدانید: پلی میالژیا روماتیکا درمان قطعی دارد؟

5. تورم جزئی مفصل

التهاب خفیف باعث می‌شود مفاصل بزرگ‌تر از حد طبیعی دیده شوند. این تورم معمولا با احساس گرما در مفاصل همراه است.

شعله‌ور شدن ممکن است از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد و انتظار می‌رود علائم با گذشت زمان افزایش یابد. شعله‌ور شدن بعدی می‌تواند در همان مفاصل یا سایر مفاصل احساس شود.

فرد سالمندی که مفاصل دست او به دلیل روماتیسم متورم شده و تغییر شکل داده‌اند
در بیماران مبتلا به روماتیسم مفاصل ملتهب می‌شوند.

6. تب

وقتی تب خفیف با علائم دیگری مانند درد و التهاب مفصل همراه است، می‌تواند علامت هشداردهنده ابتلا به RA باشد. با این حال، تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) به احتمال زیاد نشانه عفونت یا بیماری دیگری است.

بیشتر بدانید: روش تشخیص آرتریت پسوریاتیک

7. بی‌حسی و گزگز

التهاب تاندون‌ها می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند که این امر به بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش در دست‌ها منجر می‌شود که به آن سندرم تونل کارپال می‌گویند.

حتی ممکن است مفاصل دست‌ها یا پاها هنگام حرکت صدای جیرجیر یا ترک‌خوردگی از خود تولید کنند. چون غضروف آسیب دیده هنگام حرکت روی مفاصل ساییده می‌شود.

8. کاهش دامنه حرکت

التهاب مفاصل می‌تواند باعث ناپایداری یا تغییر شکل تاندون‌ها و رباط‌ها شود. با پیشرفت بیماری، شاید قادر به خم کردن یا صاف کردن بعضی از مفاصل نباشید. اگر چه دامنه حرکتی ممکن است تحت تاثیر درد هم باشد، اما انجام یک ورزش منظم و ملایم در کاهش این علائم بسیار مهم است.

زن سالمند مبتلا به آرتریت روماتوئید که دست خود را گرفته است
وقتی روماتیسم پیشرفت می‌کند نمی‌توانید به راحتی بعضی از مفاصل خود را خم یا صاف کنید.

9. سایر علائم آرتریت روماتوئید

در مراحل اولیه RA، ممکن است علائم مختلفی را احساس کنید، از جمله:

  • ضعف عمومی یا احساس کسالت
  • خشکی دهان
  • خشکی، خارش یا التهاب چشم
  • ترشحات چشم
  • مشکل خواب
  • درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن (پلوریسم)
  • ندول‎های روماتوئید (توده‎های سختی که در زیر پوست در مکان‌هایی مانند آرنج و دست ایجاد می‌شوند)
  • بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن

بیشتر بدانید: کاربرد قرص سلکوکسیب چیست؟

اینفوگرافی از علائم غیرمفصلی آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه
در صورت ابتلا به روماتیسم، علاوه بر مشکلات مفصلی، ممکن است علائم دیگری مثل ضعف عمومی، خشکی دهان یا چشم، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و اختلال خواب را هم تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: شایع ترین علائم روماتیسم

اگر بعضی از علائم اولیه آرتریت روماتوئید را تجربه می‌کنید، بهتر است برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

[sibwp_form id=1]

سوالات متداول

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم یک بیماری خودایمنی مزمن است که مفاصل هر دو سمت بدن را درگیر می‌کند و به همین دلیل با سایر انواع آتریت متفاوت است. در صورت ابتلا به روماتیسم، درد و التهاب را در انگشت‌های دست و پا، دست‌ها، مچ دست‌ها، زانوها، مچ پاها و پاها احساس می‌کنید.

روماتیسم از چه سنی شروع می‌شود؟

آرتریت روماتوئید می‌تواند هر کسی را مبتلا کند، اما معمولا در سنین 30 تا 60 سالگی شروع می‌شود.

آیا آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

روماتیسم احتمال ابتلا به بعضی از مشکلات را افزایش می‌دهد، مثل: پوکی استخوان، مشکلات قلبی، بیماری ریه و لنفوم (یک نوع سرطان که در سیستم لنفاوی ایجاد می‌شود).

درمان آرتریت روماتوئید چیست؟

راه‌کارهای متنوعی برای درمان روماتیسم وجود دارد، از جمله: تغییر سبک زندگی، دارو درمانی و جراحی. پزشک با توجه به سن، وضعیت سلامتی، سابقه پزشکی و شدت علائم شما بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

آیا تغییر رژیم غذایی به درمان روماتیسم کمک می‌کند؟

اگر اصلاح رژیم غذایی با سایر درمان‌های توصیه شده توسط پزشک ترکیب شود، به کاهش التهاب و سایر علائم روماتیسم کمک می‌کند. افراد مبتلا به روماتیسم باید چربی‌های سالم (مانند ماهی، گردو، روغن زیتون و آووکادو) را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و مصرف چربی‌های بد (مثل گوشت پرچرب، کره، خامه و روغن جامد)، نمک و تنقلات شیرین را کاهش دهند.

بیشتر بدانید: با بیماری های روماتیسمی آشنا شوید

کلام پایانی در مورد علائم آرتریت روماتوئید

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد علائم اولیه آرتریت روماتوئید و راه‌های درمان آن می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر متخصص روماتولوژی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت‌دهی از بهترین پزشکان روماتولوژی را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. برای مشاوره با دکتر روماتولوژی آنلاین کلیک کنید.

منبع: Healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 234

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

17 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها