عمل لابیاپلاستی چیست؟ فواید، عوارض و نحوه انجام آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در عصر حاضر، با پیشرفت علم پزشکی می‌توان به کمک روش‌های مختلف، ظاهر مجرای تناسلی زنان را بهبود بخشید. عمل لابیاپلاستی یکی از این روش‌های پرطرفدار است که به منظور زیباسازی و جوان‌سازی واژن انجام می‌شود. هدف اصلی از انجام این جراحی، اصلاح فرم، شکل، اندازه یا ظاهر لابیاها (لبه‌های درونی و بیرونی واژن) است.

بدین شکل، زنانی که از فرم و ظاهر لابیاهای خود راضی نیستند و این موضوع باعث شده نتوانند به راحتی لباس دلخواه‌شان را بپوشند یا اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با عمل لابیاپلاستی برای بهبود ظاهر اندام تناسلی خود اقدام کنند. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بیشتر درباره جراحی زیبایی واژن بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم عمل لابیاپلاستی برای چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد.

عمل لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی (Labiaplasty) نوعی روش جراحی در اندام تناسلی زنان است که با هدف زیباسازی و ایجاد تقارن بین لب‌های بیرونی، لب‌های داخلی و پوست اطراف واژن انجام می‌شود. در واقع جراح در طول جراحی به کمک تکنیک‌های مختلف، فرم و اندازه لابیا ماژور (لب‌های بیرونی) و مینور (لب‌های داخلی) را تغییر می‌دهد. 

به طور کلی می‌توان گفت این عمل بیشتر بر روی لابیا مینور (لب‌های داخلی نزدیک به کلیتوریس) انجام می‌شود تا ظاهر بهتری ایجاد کند. شما می‌توانید برای اطمینان از تجربه و مهارت جراح، عکس قبل و بعد از عمل لابیاپلاستی و نمونه کارهای پزشک را با دقت بررسی کنید. 

با وجود اینکه لابیاپلاستی را می‌توان یک روش جراحی برای تغییر سایز (کوچکی یا بزرگی) لابیا مینور دانست، اما این عمل بیشتر با هدف کاهش اندازه لب‌های داخلی واژن انجام می‌شود تا شل‌شدگی و حالت آویزان آن زیر لابیا ماژور از بین برود. همچنین در برخی مواقع، جراح این عمل زیبایی واژن را به منظور ایجاد تقارن بین لابیاها انجام می‌دهد.

بیشتر بدانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟ + انواع عمل و مراحل آن

کاربرد لابیاپلاستی

اینفوگرافیک کاربرد جراحی لابیاپلاستی
لابیاپلاستی یک روش جراحی برای بهبود ظاهر لابیاها و کاهش مشکلات فیزیکی آن‌هاست.

اصلی‌ترین کاربرد این عمل زیبایی واژن عبارت است از:

  • اصلاح فرم، شکل و اندازه لابیاهای داخلی یا بیرونی واژن
  • بهبود علائم غیر طبیعی مانند احساس تراشیدگی، سفتی بیش از حد و تغییر رنگ
  • ایجاد تعادل و تناسب بین لابیاهای مینور و ماژور
  • افزایش اعتمادبه‌نفس زنان حین رابطه جنسی

علت انتخاب جراحی لابیاها

در چند سال گذشته، عمل لابیاپلاستی بین خانوم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلایل انتخاب این جراحی زیبایی واژن شامل موارد زیر است:

دلیل پزشکی

اغلب زنانی که لابیاهای بزرگ دارند، هنگام رابطه جنسی درد شدیدی را تجربه می‌کنند. از طرفی آن‌ها نمی‌توانند به راحتی دوچرخه‌سواری و ورزش کنند یا لباس‌های تنگ بپوشند. در چنین شرایطی می‌توانید به کمک لابیاپلاستی، اندازه و فرم لب‌های درونی یا بیرونی واژن خود را اصلاح کنند. 

همچنین این عمل برای خانوم‌هایی که دارای پوست کلفت در کلاهک کلیتوریس هستند و این پوست اضافی مانع از تحریک آن‌ها می‌شود، گزینه بسیار مناسبی است.

برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان یا جراح پلاستیک آنلاین در سایت درمانکده ویزیت شوید.

بیشتر بدانید: عمل زیبایی واژن بدون درد امکان‌پذیر است؟ + معرفی بهترین روش

دلیل زیبایی

در حال حاضر، تعداد زنانی که به دلیل جوان‌سازی و زیباتر کردن ظاهر لابیاهای خود، این عمل را انتخاب می‌کنند، زیاد است. معمولا زنانی که پس از زایمان یا آغاز روند پیری پوست، از ظاهر فرج خود راضی نیستند، به سراغ این جراحی می‌روند. همچنین لابیاپلاستی برای کاهش عدم تقارن بین لابیاها و افزایش اعتمادبه‌نفس زنان پیشنهاد می‌شود.

تایید جنسیت

لابیاپلاستی معمولا بخشی از فرآیند تایید جنسیت محسوب می‌شود و جراح، لابیاها را به کمک بافت تناسلی موجود ایجاد می‌کند. در واقع تایید جنسیت یا جراحی تطبیقی اصطلاحی است که برای جراحی انطباق اندام مناسب با جنسیت ترنس به کار می‌برند.

لابیاپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

افراد در شرایط زیر کاندید مناسبی برای جراحی لابیاپلاستی به‌شمار نمی‌آیند:

  • دختران زیر ۱۸ سال (دوره بلوغ جنسی هنوز تکمیل نشده است)
  • زنان بالای ۵۵ سال (زخم‌ها در سنین بالا دیر جوش می‌خورند و احتمال ابتلا به عفونت بیشتر است)
  • زنان باردار
  • خانم‌های مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی
  • مبتلایان به عفونت واژینال

عمل لابیاپلاستی به چه صورت است؟

تصویر زنی در اتاق عمل در حال گرفتن ماسک بیهوشی
جراحی لابیاپلاستی حدود یک ساعت طول می‌کشد و نیازی به بستری شدن ندارد.

این عمل با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و می‌توان آن را نوعی جراحی سرپایی در نظر گرفت، زیرا بلافاصله پس از اتمام لابیاپلاستی مرخص می‌شوید و نیازی به بستری شدن نیست. جراحی لابیاپلاستی حدود یک ساعت طول می‌کشد و در اغلب افراد نتایج ماندگاری به همراه دارد. معمولا ۲ تا ۶ هفته پس از عمل، تورم روزهای ابتدایی برطرف می‌شود و شما می‌توانید شاهد تغییرات مثبتی در فرم و اندازه لابیاها باشید. 

بیشتر بدانید: لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ + راهنمایی کامل

نحوه عمل لابیاپلاستی

جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنیک‌های جراحی لابیاپلاستی که جراح پلاستیک بر اساس وضعیت و نیاز بیمار یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند، شامل موارد زیر هستند:

روش تریم (Trim)

در این روش که بین جراحان پلاستیک بسیار پرکاربرد است، برش خطی در لابیا مینور ایجاد می‌شود. در نهایت با برداشتن قسمت‌های اضافی، ۲ لبه لابیای مینور را برای متقارن‌سازی با لابیا ماژور به یکدیگر بخیه می‌کنند.

روش وج (Wedge)

لابیاپلاستی به روش وج با ایجاد برشی به شکل V انگلیسی در مرکز لبه واژن انجام می‌شود. در این روش، بافت زیرین غشای مخاطی لابیا تغییر نمی‌کند و در نهایت، جراح با تنظیم لبه طبیعی آن، اندازه لابیا را کوچک‌تر می‌کند.

روش دی‌اپیتلیالیزاسیون (Deepithelialization)

در این روش با چاقوی جراحی یا لیزر، بافت پوششی لایه بیرونی پوست لابیای داخلی برداشته می‌شود. جراح در روش دی‌اپیتلیالیزاسیون، بافت عمودی را کاهش می‌دهد، اما مراقب است تا چین‌خوردگی طبیعی، حساسیت لابیای مینور و نقش آن در نعوظ مردان حفظ شود. برداشتن بخش زیادی از لبه فرج را می‌توان یکی از معایب این روش دانست.

عمل لابیاپلاستی با لیزر چگونه است؟

قبل از شروع عمل لابیاپلاستی با لیزر، قسمت‌های اضافی لابیا مینور را علامت‌گذاری می‌کنند. در ادامه جراح با یک پنس، بافت لابیا را بلند می‌کند تا لیزر CO2 بتواند بافت علامت‌گذاری‌شده را از بین ببرد؛ سپس ناحیه لیزر‌شده را بخیه می‌زنند. یکی از فواید لابیاپلاستی با لیزر این است که تغییر فرم و اندازه لابیا بدون خونریزی، تورم و درد انجام می‌شود.

فواید لابیاپلاستی

مهم‌ترین مزایای لابیاپلاستی عبارت‌اند از:

  • بهبود ظاهر و فرم لابیاها
  • کاهش سایز لابیا مینور و افزایش راحتی هنگام ورزش، دوچرخه‌سواری یا پوشیدن لباس‌های تنگ
  • جوان‌سازی و زیباسازی لابیاها و افزایش اعتماد‌به‌نفس
  • افزایش لذت و رضایت جنسی
  • رفع عدم تقارن و تعادل بین لابیاها
اینفوگرافیک فواید عمل لابیاپلاستی
اعتمادبه‌نفس زنانی که از فرم، شکل و اندازه لابیاهای خود راضی نیستند، پس از انجام لابیاپلاستی افزایش می‌یابد.

عمل لابیاپلاستی برای دختر باکره امکان‌پذیر است؟

پرده بکارت یا هایمن (Hymen) درون واژن قرار گرفته و لابیاپلاستی بر روی لبه لابیاهای واژن انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت لابیاپلاستی هیچ آسیبی به پرده بکارت نمی‌زند و دختران باکره می‌توانند در صورت تمایل برای این جراحی اقدام کنند.

بیشتر بدانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟ + انواع عمل و مراحل آن

عوارض لابیاپلاستی

شایع‌ترین خطرات ناشی از جراحی لابیاپلاستی عبارت‌اند از:

  • خونریزی
  • تورم
  • کبودی
  • عفونت
  • لختگی خون
  • خشکی مزمن واژن
  • باقی ماندن جای زخم و اسکار در دهانه واژن
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی

مراقبت‌های بعد از جراحی لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یک عمل سرپایی محسوب می‌شود، اما به این معنی نیست که به مراقبت‌های پس از جراحی نیاز ندارد. با رعایت نکات زیر، تورم و درد ناشی از عمل زودتر بهبود پیدا می‌کند و در زمان کوتاه‌تری می‌توانید شاهد نتیجه لابیاپلاستی باشید:

  • به مدت سه تا هفت روز در منزل استراحت کنید.
  • لباس گشاد بپوشید تا احساس راحت‌تری داشته باشید.
  • تا چند هفته پس از جراحی، از اعمال فشار، کشیدگی و انجام فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید.
  • برای کاهش درد و تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • رعایت بهداشت ناحیه عمل‌شده را جدی بگیرید.
  • مایعات بیشتری بنوشید.
  • میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • استفاده از تامپون و برقراری رابطه جنسی را حداقل چهار تا ۶ هفته به تعویق بیندازید.
  • داروهای مسکن، ضد التهابی و آنتی‌بیوتیک را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

بهترین روش خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

نحوه خوابیدن پس از عمل لابیاپلاستی تاثیر زیادی در جلوگیری از اعمال فشار روی لابیاها و بروز خونریزی دارد. معمولا جراحان توصیه می‌کنند پس از لابیاپلاستی به روی شکم نخوابید. بهترین حالتی که فشار زیادی به ناحیه عمل‌شده وارد نمی‌کند، دراز کشیدن به پهلوی راست یا چپ است. همچنین می‌توانید با تجویز پزشک، از بالش‌های مخصوصی استفاده کنید که مانع حرکت شما در خواب می‌شوند.

عمل لابیاپلاستی در یک نگاه

عمل لابیاپلاستی با اصلاح فرم، شکل، اندازه و ظاهر لابیاهای دستگاه تناسلی زنان می‌تواند به احساس راحتی بیشتر هنگام لباس پوشیدن یا انجام ورزش و افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها کمک کند. این عمل باید توسط یک جراح پلاستیک ماهر انجام شود تا از بروز عوارض جانبی همچون تغییر فرم غیر طبیعی لابیاها در امان بمانید.

اگر در انتخاب جراح مناسب برای لابیاپلاستی مردد هستید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله جراح پلاستیک یا متخصص زنان باتجربه آشنا شوید.

سوالات متداول

عمل لابیاپلاستی برای چیست؟

لابیاپلاستی با هدف زیباسازی و ایجاد تقارن بین لب‌های بیرونی، لب‌های داخلی و پوست اطراف فرج انجام می‌شود.

از چه سنی می‌توان عمل لابیاپلاستی انجام داد؟

این جراحی را می‌توانید پس از سن ۱۸ سالگی (اتمام دوران رشد اندام تناسلی دختران) انجام دهید.

چه مدت پس از عمل لابیاپلاستی می‌توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

پزشکان معتقدند، بهترین زمان برای شروع مجدد رابطه جنسی پس از لابیاپلاستی حداقل چهار الی ۶ هفته بعد است. با این حال می‌توانید در این مورد با جراح خود مشورت کنید تا زمان مناسب شروع رابطه جنسی را متناسب با وضعیت جسمی و روند بهبودی لابیاها مشخص کند.

آیا عمل لابیاپلاستی برگشت‌پذیر است؟

این جراحی نتایج ماندگاری دارد. با این حال ممکن است با افزایش سن، بعد از زایمان و یائسگی مجددا شاهد تغییراتی در شکل، فرم و اندازه لابیاها باشید.

منابع: webmd | plasticsurgery

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها