پرده بکارت

پرده بکارت چیست؟ آشنایی کامل با ساختار و انواع هایمن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پرده بکارت یا هایمن (Hymen) نوعی بافت ارتجاعی کوچک و فاقد بافت عضلانی است که در ورودی واژن زنان قرار دارد. برخلاف سایر نقاط بدن که خاصیت ترمیم‌کنندگی خودکار دارند، هایمن ترمیم نمی‌شود. برخی از پزشکان خون‌رسانی ضعیف، نبودن بافت عضلانی و ضعیف بودن شبکه مویرگی را علت این امر می‌دانند.

هایمن در دوران جنینی تشکیل می‌شود؛ بنابراین اکثر دختران با پرده بکارت به دنیا می‌آیند. اما در این بین افرادی هم هستند که به‌صورت مادرزادی هایمن ندارند. با توجه به اهمیت این موضوع در کشورهای اسلامی، لازم است همه افراد به‌خصوص خانم‌ها اطلاعاتی کافی و جامع راجع‌به هایمن داشته باشند. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی انواع پرده بکارت، علائم پارگی پرده بکارت، علائم نداشتن بكارت و روش ترمیم خواهیم پرداخت.

اگر روش ترمیم آن را نمی‌دانید، تا انتها با این مطلب همراه باشید. زیرا در انتها علاوه‌بر موارد فوق با روش ترمیم پرده بکارت نیز آشنا می‌شوید.

بیشتر بدانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

اینفوگرافی از انواع پرده بکارت
پرده به کارت انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. از این میان می‌توانیم به هایمن مشبک، هایمن مسدود و دو تیغه‌ای اشاره کنیم.

محل قرارگیری پرده بکارت

قبل از اینکه انواع هایمن را معرفی کنیم، اجازه دهید محل قرارگیری آن را به طور دقیق بررسی نماییم. واژن به‌طور معمول ۸ الی ۱۸ سانتی‌متر طول دارد. هایمن در دهانه واژن واقع شده و به‌سادگی قابل مشاهده است. با این حال، ممکن است پرده بکارت در عمق واژن قرار داشته باشد و به‌راحتی دیده نشود.

البته در این مورد هم همانند سایر موارد استثنا‌هایی وجود دارد؛ مواردی مانند قرار داشتن پرده بکارت در عمق بیش‌تری از واژن و یا نبودن مادرزادی هایمن. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند حدود ۳۰ درصد افراد بدون هایمن متولد می‌شوند. البته این موضوع برای پزشک قابل تشخیص بوده و نباید نگران عواقب آن باشید. اکنون که با این نکات آشنا شدید، لازم است انواع پرده بکارت را نیز بشناسید.

بیشتر بدانیم: کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود

انواع پرده بکارت

پرده بکارت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. رایج‌ترین هایمن در زنان جوان به‌شکل نیمه ماه است. این شکل هایمن به خون قاعدگی اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از واژن خارج شود. سایر اشکال پرده‌های بکارت عبارت‌اند از:

۱. هایمن حلقوی

در این مدل، غشاء نازکی به‌صورت حلقه‌ای دور ورودی واژن را در بر می‌گیرد. این نوع هایمن به ۲ نوع قابل اتساع و غیر قابل اتساع تقسیم می‌شود. نوع قابل اتساع این هایمن در حین آمیزش جنسی پاره نمی‌شود.

۲. پرده بکارت ارتجاعی یا هلالی

این نوع هایمن یکی از منعطف‌ترین و مرتجع‌ترین نوع پرده بکارت است که پاره نمی‌شود و خونریزی به همراه ندارد.

۳. هایمن مسدود

یکی از انواع نادر پرده بکارت، هایمن سوراخ‌نشده یا مسدود است که کل دهانه واژن را می‌پوشاند. این نوع هایمن معمولا در سال‌های نوجوانی و در زمان شروع قاعدگی خودش را نشان می‌دهد؛ زیرا مسدود بودن هایمن باعث می‌شود خون از بدن خارج نشود.

اگر خون قاعدگی از بدن خارج نشود مانند یک توده در واژن جمع شده و باعث درد شکم، درد کمر و مشکل در دفع ادرار می‌شود. افرادی که این نوع پرده بکارت را دارند، باید به دکتر زنان مراجعه کنند و با عمل جراحی بخشی از بافت اضافی هایمن را بردارند. برای مشاوره با بهترین متخصصان زنان در سایت درمانکده کلیک کنید.

۴. پرده بکارت با سوراخ کوچک

در این نوع هایمن سوراخ‌های کوچکی در پرده وجود دارد و خون پریود از آن خارج می‌شود؛ اما ممکن است فرد قاعدگی دردناکی را تجربه کند. همچنین، این افراد نمی‌توانند از تامپون استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قاعدگی سختی دارید و هنگام پریودی دردهایی مانند سوزن‌سوزن شدن را تجربه می‌کنید، فورا به فوق تخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم: بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

۵. پرده بکارت ۲ سوراخی یا تیغه‌ای

گاهی در وسط واژن یک تیغه نازک وجود دارد که باعث ایجاد دو دهانه کوچک به‌جای یک دهانه می‌شود. چنین حالتی پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای نام دارد.

۶. پرده بکارت مشبک

در هایمن مشبک، دهانه واژن به‌طور کامل پوشیده و سطح آن پر از سوراخ‌های متعدد است.

۷. هایمن دندانه‌دار

در این نوع هایمن، غشایی دندانه‌دار که وسط آن خالی است ورودی واژن را می‌پوشاند.

۸. پرده بکارت بسیار ضخیم

گاهی بافت هایمن طوری است که به هیچ طریقی پاره نمی‌شود و سوراخی هم ندارد. به این نوع هایمن، پرده بکارت ضخیم می‌گویند. از علائم وجود چنین هایمنی می‌توان به خارج نشدن خون پریود در نوجوانی و یا رابطه جنسی بسیار دردناک اشاره کرد. برای درمان هایمن مسدود، باید حتما به پزشک زنان و زایمان یا جراح مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم: تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

پزشک زنان در حال معاینه فرد و مشاهده هایمن
بهترین راه برای تشخیص نوع هایمن یا بررسی علل آسیب مراجعه به متخصص زنان است.

علائم پارگی پرده بکارت

تا این‌جا با ماهیت، انواع و محل قرارگیری هایمن آشنا شدید؛ مورد مهم دیگری که باید بدانید، علائم پارگی پرده بکارت است. زیرا همان‌طور که در مقدمه بیان شد، هایمن در جوامع اسلامی و به‌خصوص کشور ایران اهمیت زیادی دارد و متاسفانه معیاری برای ارزش گذاری بانوان است. به همین علت بد نیست که علائم پارگی پرده بکارت را نیز بدانید.

پرده بکارت مانند سایر بافت‌های بدن انعطاف‌پذیر است و می‌تواند کشیده شود؛ بنابراین معمولا با اولین‌بار برخورد پاره نمی‌شود. در اکثر موارد هایمن در اثر فرسوده شدن پاره می‌شود. برخی افراد هنگام پاره کردن پرده بکارت درد یا خون‌ریزی خفیفی را تجربه می‌کنند؛ اما بیشتر افراد چیزی احساس نمی‌کنند.

توجه داشته باشید که این علائم برای همه افراد صادق نیستند و ممکن است فردی تمام این علائم و یا فقط یکی از موارد مذکور را تجربه کند. علائم بعد از پارگي بكارت حلقوی عبارت‌اند از:

  • مشاهده لک بر روی واژن
  • وجود درد در ناحیه واژن
  • مشاهده پوست در دهانه واژن
  • خون‌ریزی یا لکه‌بینی خفیف
  • تغییر شکل لابیا‌های اطراف واژن
  • تغییر شکل ورودی واژن از حالت دایره‌ای به شکل ۷
  • تحلیل رفتن برجستگی‌های پرز مانند درون واژن

بیشتر بدانیم: علت اسهال در پریود چیست؟

تشخیص باکره بودن با تصویر

همان‌طور که اشاره شد حدود ۳۰ درصد از دختران فاقد پرده بکارت هستند. همچنین بیان کردیم که این موضوع برای پزشک قابل تشخیص است و نیازی به ابراز نگرانی و جستجو برای راه حل ندارید اما داشتن آگاهی راجع‌به برخی علائم شاید کمک کننده باشد. 

به‌طور کلی هرگز نمی‌توان بدون بررسی‌های دقیق پزشکی تشخیص داد که فردی دارای هایمن است یا خیر. با این حال، نشانه‌های افراد دارای هایمن عبارت‌اند از:

  • حالت لابیاهای مینور که در دختران باکره به یکدیگر چسبیده و نزدیک هستند.
  • شکل ورودی واژن که به‌صورت گرد است.
  • شکل پرزهای برجسته واژن که در صورت نبودن رابطه جنسی به سمت دهانه واژن هستند.
  • مخاط واژن در دختران باکره ضخیم است.

همچنین، برای تشخيص سالم بودن بکارت توسط خود فرد با عکس می‌توانید تصاویر زیر را ملاک قرار دهید.

 و… می‌توانند نشانه‌هایی از باکره بودن فرد افراد باشند. بنابراین همیشه وجود پرده بکارت نمی‌تواند گواهی بر باکره بودن افراد باشد و نباید یک غشاء نازک را معیار قرار داد.

روش تشخیص پارگی پرده بکارت

برای تشخیص پارگی پرده بکارت باید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا برای تشخیص نوع پارگی هایمن پزشکان روش‌های خاصی دارند که معمولا آن‌ها را به جواب قطعی می‌رساند. پزشکان هایمن را مانند یک ساعت در نظر می‌گیرند و معتقدند هر نوع آسیبی در یک موقعیت خاص روی می‌دهد.

به‌عنوان مثال در افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، معمولا پارگی در ساعت‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ رخ داده است. همچنین، اگر آسیب هایمن در ساعت‌های پنج و هفت باشد، پزشک مبنا را بر این می‌گذارد که مقاربت با تمایل فرد انجام شده است. سایر روش‌های معاینه برای تشخیص آسیب و پارگی هایمن عبارت‌اند از:

  • معاینه کردن دختر بچه‌ها از پشت و پهلو
  • معاینه کردن بزرگسالان از جلو
  • کشیدن لابیامینور‌ها به سمت جلو و پایین

بعد از انجام معاینه پزشک می‌تواند تشخیص دهد که موقعیت پارگی در چه ساعتی بوده، آیا پارگی پرده بکارت طبیعی است یا خیر، آیا آسیب به هایمن تازه است یا قدیمی و… .

بیشتر بدانیم: قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

درمان پارگی پرده بکارت

هایمن غشای نازکی است که بافت عضلانی ندارد و شبکه عروقی آن نیز کم است؛ به همین علت احتمال ترمیم آن کاهش می‌یابد و گاهی ممکن است درمان پارگی این غشاء غیر ممکن به نظر برسد. با این حال، پزشکان تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی را ابداع کرده‌اند که گاهی نتیجه می‌دهد و می‌توان با این روش‌ها هایمن را ترمیم کرد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این کار باید حتما توسط پزشکی انجام شود که تجربه و مهارت کافی دارد؛ در غیر این صورت می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

تزریق به پرتقال؛ نمادی از بدن انسان و ساختار واژن
پرده بکارت غشایی با کم‌ترین بافت عضلانی و شبکه مویرگی است. به همین علت روند درمان و ترمیم آن با سایر اجزای بدن تفاوت دارد و گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد.

بیشتر بدانیم: فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

روش ترمیم انواع هایمن

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ترمیم انواع هایمن، جراحی محل و به اصطلاح دوختن پرده است. در طی این عمل بقایای هایمن با کپسول ژلاتینی که حاوی ماده‌ای شبیه خون است، به یکدیگر دوخته می‌شوند. این کپسول در اثر حرارت و رطوبت بدن به مرور تجزیه و مایع قرمز رنگ از واژن خارج می‌شود. اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از این روش شدید، در نظر داشته باشید که جراحی هایمن تنها برای مدت زمان کوتاهی دوام دارد. همچنین لازم است پس از ترمیم هایمن موارد زیر را رعایت کنید:

  • پس از جراحی محدوده را با آب و صابون بشویید تا عفونت نکند.
  • وجود کبودی و تورم جزئی به مدت ۲ تا چهار هفته عادی است.
  • در شرایط معمول پس از جراحی تا یک هفته داشتن درد طبیعی است.
  • اگر بیشتر از یک هفته درد شما طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید.
  • تا یک هفته پس از عمل جراحی هایمن از انجام کارهای سنگین و بلند کردن اجسام خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد می‌توانید از آنتی بیوتیک و مسکن استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره تخمک گذاری در زنان

زمان مناسب برای ترمیم هایمن

زمان مناسب برای ترمیم هایمن یکی دیگر از نکات مهم این مطلب است. برخی از پزشکان بر این باورند که ترمیم بکارت در دختران جوان، قبل از رسیدن به بلوغ، خودبه‌خود صورت می‌گیرد. این افراد همچنین معتقدند در ابتدای مراحل بلوغ اگر آسیبی به بکارت وارد شود، ممکن است بدن خودش آن را ترمیم کند؛ اما ترمیم خودکار هایمن در سنین بالاتر امکان‌پذیر نیست.

از طرف دیگر روش‌های ترمیم هایمن نیز موقتی هستند و نمی‌توانید دید بلندمدت نسبت به آن‌ها داشته باشید؛ بنابراین مناسب‌ترین زمان برای انجام این کار به خود شخص بستگی دارد. اگر قصد شما از انجام این عمل جراحی سالم بودن هایمن در شب زفاف که در اصطلاح به آن پرده زدن دختر می‌گویند، است، پیشنهاد می‌کنیم چند هفته قبل از تاریخ ازدواج نسبت به این کار اقدام کنید.

بیشتر بدانیم: بستن لوله رحم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی نکات مهم راجع‌به پرده بکارت مانند انواع پرده بکارت، علائم پارگی هایمن و محل قرارگیری آن، روش‌های ترمیم پرده بکارت و… پرداختیم. اگر در سن نوجوانی قرار دارید و هنوز قاعدگی را تجربه نکرده‌اید، ممکن است هایمن شما از نوع ضخیم یا مسدود باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای بررسی بیشتر به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.شما می‌توانید رزرو نوبت آنلاین پزشکی خود را از طریق پلتفرم درمانکده انجام دهید. علاوه بر این، امکان دریافت نوبت حضوری از متخصصان درمانکده نیز وجود دارد.

سوالات متداول

مقدار خونريزي بعد از پارگي بكارت باید چقدر باشد؟

مقدار خون‌ریزی بعد از پاره شدن هایمن به فیزیولوژی بدن بستگی دارد. با این حال، خونریزی باید کمتر از یک دوره پریود باشد و نباید بیش از دو روز طول بکشد.

دلیل خون نیامدن در اولین رابطه چیست؟

بسته به اندازه و شکل پرده بکارت، زنان در اولین رابطه جنسی ممکن است خون‌ریزی داشته باشند یا خیر. علاوه بر این، ۳۰ درصد از دختران بدون هایمن متولد می‌شوند.

دلیل خونریزی بعد از رابطه چیست؟

خون‌ریزی بعد از رابطه جنسی می‌تواند نشانه یک بیماری مانند بیماری التهابی لگن (PID)، عفونت‌های مقاربتی (STI) یا خشکی واژن (واژینیت آتروفیک) باشد. علاوه بر این، برخی زنان بعد از اولین رابطه جنسی ممکن است خون‌ریزی داشته باشند.

منابع: clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 158

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

252 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها