قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ دوران نقاهت را راحت‌تر بگذرانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رژیم غذایی مناسب و همچنین نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی قبل از عمل جراحی بینی به شما کمک می‌کند تا بدن‌تان را برای جراحی آماده کنید و پس از آن نیز دوره نقاهت راحت‌تری را پشت سر بگذارید. اما قبل از عمل بینی چی بخوریم و چطور خودمان را برای این عمل آماده کنیم؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین غذاها و خوراکی‌ها قبل از عمل بینی آشنا شوید.

اهمیت رژیم غذایی قبل از عمل بینی

مصرف غذاهای مفید و همچنین هیدراته کردن بدن قبل از جراحی بینی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم‌ها و همچنین کاهش عوارض جراحی کمک زیادی کند. زمانی که از غذاها و خوراکی‌های مفید قبل از جراحی استفاده می‌کنید، بدن شما راحت‌تر می‌تواند بر التهاب و تورم عمل غلبه کند و بهبودی شما نیز با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. اما قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ در ادامه می‌توانید با مفیدترین غذاها و خوراکی‌ها قبل از عمل بینی آشنا شوید.

اینفوگرافی قبل از عمل بینی چی بخوریم؟
قبل از عمل بینی باید از غذاها و خوراکی‌های سرشار از پروتئین و ویتامین C استفاده کنید و بدن خود را به خوبی هیدراته کنید.

۱- غذاهای سرشار از پروتئین

اگر چند روز تا عمل جراحی بینی فاصله دارید، بهتر است بیشتر از غذاهای سرشار از پروتئین استفاده کنید. پروتئین برای ساخت عضلات، ترمیم بافت‌ها و همچنین بهبود زخم ضروری است و به بازسازی بافت‌های بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف پروتئین از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند و در افزایش انرژی و توان بدن نیز موثر است. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن می‌توانید از گوشت، ماهی، لبنیات، لوبیا و انواع حبوبات استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از عمل بینی تنها از پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید.

لوبیا سرشار از پروتئین است و به کنترل سطح قند خون و افزایش انرژی کمک می‌کند. به علاوه لوبیا سرشار از فیبر است و از همین رو برای جلوگیری از یبوست بعد از عمل جراحی بینی نیز مفید است.

۲- آب

قبل از عمل بینی بهتر است بدن‌تان را به خوبی هیدراته کنید. سعی کنید قبل از عمل جراحی حداقل هشت لیوان آب بنوشید و از یک روز قبل مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی را کنار بگذارید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و حاوی الکل موجب کم‌آبی بدن می‌شود و بر لخته شدن خون نیز موثر است. می‌توانید در کنار آب از دمنوش‌های گیاهی مثل چای بابونه که خاصیت ضد التهابی دارد نیز برای هیدراته کردن بدن استفاده کنید.

۳- غذاهای سرشار از ویتامین C

ویتامین C نقش حیاتی بر کلاژن‌سازی دارد و به ترمیم زخم و بافت بدن کمک می‌کند. مصرف مرکبات و غذاهای سرشار از ویتامین C موجب بهبود زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌توانید از مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات برگ‌دار استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از جراحی بینی نباید از نوشیدنی‌های اسیدی مثل آب پرتقال به مقدار زیاد استفاده کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شوند و روند بهبود زخم بعد از جراحی را کند می‌کنند.

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

تصویر انواع میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C
مصرف ویتامین C به بهبود زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از گرفتگی بینی کمک می‌کند.

۴- غذاهای کم‌چرب

از چند هفته قبل از عمل بینی سعی کنید از غذاهای کم چرب و سالم با پروتئین و مواد مغذی فراوان استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای کم چرب می‌تواند به کاهش عوارض جراحی و همچنین کاهش التهاب در بدن جلوگیری کند.

۵- میوه و سبزیجات تازه

میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین A، ویتامین C، سلنیوم و منگنز هستند. این مواد مغذی از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و از طرف دیگر استرس شما را کاهش می‌دهند. استرس یک واکنش طبیعی در بدن است که موجب کاهش روند بهبودی می‌شود. مصرف میوه و سبزیجات تازه نه تنها برای بهبود زخم ضروری هستند، بلکه به جلوگیری از آسیب به بافت‌های بدن نیز کمک می‌کنند. بهتر است از چند هفته قبل از عمل جراحی بینی از کلم، اسفناج، مرکبات، فلفل سبز، کلم، قارچ، آناناس و موز به مقدار بیشتری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که از ۲۴ ساعت قبل از عمل بینی از مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر بالا نیز اجتناب کنید.

یکی دیگر از بهترین سبزیجاتی که باید قبل از عمل بینی مصرف کنید اسفناج است. اسفناج سرشار از ویتامین K ،B6 ،B2 و ویتامین A است و مقدار زیادی آهن دارد و از همین رو به افزایش حجم خون و افزایش سرعت بهبودی بعد از عمل کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که قبل از عمل بینی حتما از چغندر قرمز نیز استفاده کنید. چغندر حاوی مواد مغذی است که به بهبود عملکرد لنفوسیت‌ها و کاهش زمان بهبودی کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانید: عفونت بینی بعد از عمل

۶- از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید

بهتر است از یک هفته قبل از عمل بینی به صورت روزانه از مکمل ویتامین C استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید زیر نظر دکتر گوش، حلق و بینی از مکمل‌های مولتی ویتامین، مکمل آهن، مکمل ویتامین D نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف ویتامین E قبل از جراحی موجب افزایش کبودی و افزایش خونریزی می‌شود؛ بنابراین به هیچ عنوان از این مکمل قبل از جراحی بینی استفاده نکنید.

سخن نهایی

مصرف غذاها و خوراکی‌های مفید قبل از عمل بینی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سرعت بهبودی بعد از عمل می‌شود. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه ویتامین، قبل از عمل بینی حتما با پزشک خودتان مشورت کنید. برای کسب اطلاعات در مورد عمل بینی می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی با یکی از متخصصان گوش، حلق و بینی در درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

مصرف چه غذاهایی قبل از عمل بینی ممنوع است؟

قبل از عمل بینی از مصرف خوراکی‌هایی که موجب افزایش فشار خون و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند، اجتناب کنید. بهتر است از یک هفته قبل از عمل از کپسول امگا۳، زنجبیل، چای سبز، بذر کتان، بادمجان، سیر، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی استفاده نکنید.

چرا باید قبل از عمل بینی آناناس مصرف کنیم؟

آناناس حاوی آنزیمی قدرتمند به نام بروملین است که به تسکین حالت تهوع و جلوگیری از گرفتگی بینی کمک می‌کند. مصرف آناناس موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سرعت بهبودی شما بعد از عمل می‌شود.

آیا نوشیدن قهوه بعد از جراحی بینی خوب است؟

قهوه و چای رقیق‌کننده خون هستند و از همین رو مصرف آن‌ها موجب افزایش خونریزی و تورم بعد از جراحی بینی می‌شود. از طرف دیگر کافئین موجب افزایش فشار خون می‌شود و خطر ایجاد هماتوم یا لخته خون زیر پوست بینی را افزایش می‌دهد. بهتر است از یک هفته قبل از عمل بینی و یک هفته بعد از آن از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه استفاده نکنید.

منابع: facialplasticsurgerymiami، mediranco

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها