چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رابطه جنسی نه تنها به صمیمیت زوجین کمک می‌کند؛ بلکه خلق و خو را بهبود می‌بخشد، استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد و عزت نفس را تقویت می‌کند. با این حال، برای داشتن یک تجربه جنسی لذت‌بخش باید با چند نکته ساده اما مهم آشنا باشید. در این مقاله از مجله درمانکده درباره مهم‌ترین نکاتی که به بهبود عملکرد جنسی شما کمک می‌کنند و صمیمیت بین شما و همسرتان را افزایش می‌دهند، اشاره می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان؛ بررسی عوارض و دلایل نرسیدن به اوج لذت جنسی

۱. با شریک زندگی خود صحبت کنید

زوج‌هایی که درباره خواسته‌های خود با یکدیگر صحبت می‌کنند، رابطه جنسی بهتری دارند. به همسرتان بگویید که از انجام چه کارهایی لذت می‌برید و چه چیزی را دوست ندارید. اگر خیلی خجالتی هستید و نمی‌توانید افکار خود را با صدای بلند بیان کنید، آن‌ها را در یک دفترچه بنویسید تا همسرتان بخواند.

یک زوج که قبل از رابطه جنسی لذت‌بخش با هم صحبت می‌کنند
قبل از شروع رابطه جنسی با همسر خود در مورد خواسته‌هایتان صحبت کنید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

۲. برنامه‌ریزی کنید

رابطه جنسی برنامه‌ریزی‌شده ممکن است خیلی لذت‌بخش به نظر نرسد. اما گاهی‌اوقات لازم است همان‌طور که برای سایر کارهای خود وقت تعیین می‌کنید، برای رابطه جنسی هم این کار را انجام دهید. چون در بعضی موارد احتمال دارد به دلیل مشغله کاری از آن صرف‌نظر کنید.

تعیین تاریخ به شما کمک می‌کند که برای برقراری رابطه جنسی آماده شوید و حتی منتظر آن باشید. بهتر است برای این کار زمان‌هایی را انتخاب کنید که می‌دانید خسته نیستید.

۳. تمرینات کگل را انجام دهید

کگل عضلات کف لگن را تقویت می‌کند، جریان خون را در اندام‌های تناسلی بهبود می‌بخشد و رسیدن به ارگاسم را آسان‌تر می‌کند. برای انجام این تمرینات ساده باید عضلاتی که برای ادرار کردن استفاده می‌کنید را سفت و شل کنید. کگل فقط برای زنان مفید نیست، بلکه در مردان هم می‌تواند به نعوظ بهتر و رسیدن به ارگاسم کمک کند.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

۴. عجله نکنید

مهم نیست که چقدر مشغله کاری دارید، در هر صورت رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی شما است که نباید برای انجام آن عجله کنید. در معاشقه و پیش‌نوازی قبل از رابطه جنسی کوتاهی نکنید. آن دقایقی که صرف لمس کردن و بوسیدن همسرتان می‌کنید، به تحریک شما کمک می‌کند و رابطه جنسی لذت‌بخش‌تری را برایتان به ارمغان می‌آورد.

۵. از لوبریکانت استفاده کنید

بدن زنان به طور طبیعی مقداری لوبریکانت یا روان‌کننده می‌سازد، اما بعضی از افراد از کمبود آن رنج می‌برند. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می‌توانند باعث خشکی واژن شوند و رابطه جنسی را دردناک کنند. لوبریکانت‌ها محصولاتی هستند که خاصیت روان‌کنندگی دارند و از بروز درد در حین رابطه جنسی جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بدانید: گرایش جنسی چیست و عوامل تعیین‌کننده آن کدامند؟

۶. ورزش کنید

ورزش خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و عزت نفس‌تان را افزایش می‌دهد. در نتیجه، باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشد. در حال حاضر مشخص نیست که برای بهبود زندگی جنسی خود به چه مقدار ورزش نیاز دارید. اما توصیه می‌شود در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید و ۲ روز تمرین قدرتی انجام دهید.

یک مرد جوان که یک دمبل در دست دارد
ورزش خلق و خو را بهبود می‌بخشد و شما را برای رابطه جنسی آماده کند.

۷. مغز خود را تحریک کنید

رابطه جنسی به خصوص در زنان از ذهن شروع می‌شود. مغز در مقایسه با دستگاه تناسلی اندام جنسی قوی‌تری محسوب می‌شود، چون میل جنسی از آن منشاء می‌گیرد. بنابراین خیال‌پردازی قبل از رابطه جنسی می‌تواند شما را برای انجام آن آماده کند.

بیشتر بخوانید:آموزش رعایت بهداشت جنسی

۸. نفس عمیق بکشید

ذهن‌آگاهی به افزایش تمرکز بر احساسات لذت‌بخش جنسی کمک می‌کند که این می‌تواند به یک رابطه جنسی بهتر و رضایت‌بخش‌تر منجر شود. بنابراین قبل از اینکه در پایان یک روز پرمشغله به معاشقه با همسرتان بپردازید، چند لحظه از وقت‌ خود را به دم و بازدم عمیق اختصاص دهید تا آرام شوید.

۹. مثانه خود را خالی کنید

هیچ چیز ناخوشایندتر از این نیست که احساس کنید در تمام طول رابطه جنسی نیاز به ادرار کردن دارید. در حالی که ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی مهم است، انجام این کار قبل از رابطه جنسی هم اهمیت زیادی دارد.

۱۰. مسواک بزنید

مهم نیست که چقدر با همسرتان راحت هستید، در هر صورت نباید بوی دهان شما باعث آزار شریک زندگی‌تان شود. مسواک زدن یا شستشوی دهان می‌تواند هر دوی شما را از مواجهه با یک موقعیت آزاردهنده نجات دهد.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی عاشقانه؛ عشق و رابطه جنسی چه ارتباطی باهم دارند؟

۱۱. یک فهرست از کارهای خود تهیه کنید

اگر در حین رابطه جنسی مدام به کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید، از آن لذت کمتری می‌برید. بنابراین باید به دنبال یک استراتژی برای لذت بردن از زمان حال باشید. بهتر است کارهای ضروری خود را بنویسید و سپس این فهرست را کنار بگذارید تا بتوانید برای چند دقیقه روی لذت بردن از رابطه جنسی خود تمرکز کنید.

۱۲. کاری را انجام دهید که به شما احساس جذابیت می‌دهد

اینکه احساس کنید برای شریک زندگی خود جذاب و خواستنی هستید روی رضایت شما از رابطه جنسی تاثیر دارد. بنابراین قبل از رابطه جنسی، کاری را انجام دهید که باعث شود کمی احساس جذابیت و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. برای مثال، می‌توانید دوش بگیرید، لباس زیبا بپوشید یا به یک موسیقی عاشقانه گوش دهید.

بیشتر بدانید: قرص برای تقویت میل جنسی

یک مرد جوان که به موسیقی گوش می‌دهد
گوش دادن به موسیقی به آماده شدن شما برای رابطه جنسی کمک می‌کند.

۱۳. غذای مناسب بخورید

محققان مصرف بعضی از غذاها را با تقویت میل جنسی مرتبط می‌دادند. این غذاها عبارت‌اند از:

  • انار: نوشیدن آب انار می‌تواند خلق و خو را تقویت کند، جریان خون را بهبود بخشد و سطح تستوسترون را بالا ببرد.
  • شکلات: این خوراکی شیرین با ترشح سروتونین، هورمونی که احساس شادی را تحریک می‌کند، مرتبط است. تاثیر شکلات روی خلق و خو می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد. این ماده غذایی همچنین دارای مقدار زیادی فنیل‌اتیل‌آمین است که از آن به عنوان ماده شیمیایی عشق یاد می‌شود.
  • اسفناج: این سبزی سرشار از منیزیم است؛ ماده معدنی مهمی که می‌تواند تستوسترون را افزایش دهد. همچنین دارای آهن است که به افزایش میل جنسی و رضایت جنسی به خصوص در زنان کمک می‌کند.
  • هندوانه: در این میوه آبدار مقدار زیادی اسید آمینه سیترولین وجود دارد که در بدن به آرژنین تبدیل می‌شود. آرژنین هم اسید آمینه‌ای است که به باز شدن عروق خونی کمک می‌کند و باعث پمپاژ خون در اندام‌های جنسی می‌شود.
  • توت‌فرنگی: این میوه سرشار از ویتامین C است که به افزایش میل جنسی، افزایش جریان خون و کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. همچنین باعث افزایش ترشح هورمونی به نام اکسی‌توسین می‌شود که به دلیل ارتباط با برانگیختگی جنسی و ارگاسم به هورمون عشق معروف است.
  • ماهی‌های چرب: ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین حاوی مقدار زیادی امگا ۳ هستند. این چربی‌ سالم التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و از سلامت جنسی شما محافظت می‌کند.
  • قهوه یا چای: این نوشیدنی‌ها به دلیل داشتن کافئین می‌توانند سیستم عصبی را تقویت کنند. کافئین عملکرد جنسی مردان را بهبود می‌بخشد و احتمال اختلال نعوظ را کاهش می‌دهد. با این حال، باید از مصرف آن بلافاصله قبل از خواب بپرهیزید، چون می‌تواند خواب شما را مختل کند.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی

اینفوگرافی درباره غذاهای مفید برای افزایش میل جنسی و داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش
بعضی از غذاها عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشند و باعث افزایش میل جنسی می‌شوند.

بیشتر بدانید: علت کاهش میل جنسی چیست؟ + سریع‌ترین راه درمان

کلام پایانی

رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم به بهبود تجربه شما از رابطه جنسی کمک می‌کند. اما گاهی‌اوقات اختلال عملکرد جنسی به بیماری‌های جسمی و روانی یا داروها مربوط می‌شود. برای مثال، ابتلا به بیماری قلبی، ام‌اس (MS)، افسردگی یا خشکی واژن و مصرف داروهای ضد افسردگی یا داروهای کاهش‌دهنده فشار خون روی میل جنسی تاثیر می‌گذارد.

اگر فکر می‌کنید این عوامل زندگی زناشویی شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند، به دکتر روانشناس مراجعه کنید. پزشک وضعیت سلامتی‌تان را بررسی می‌کند و شما را در صورت لزوم به سکس‌تراپیست ارجاع می‌دهد. سکس‌تراپیست متخصصی است که کمبود میل جنسی، اختلال نعوظ، مشکل در رسیدن به ارگاسم و… را درمان می‌کند.

شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین پزشکان یا متخصصان سکس‌تراپی به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید یا از آن‌ها برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

سوالات متداول

استفاده از چه غذاهایی قبل از رابطه جنسی توصیه نمی‌شود؟

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای حاوی چربی اشباع مثل کره و گوشت قرمز پرچرب بپرهیزید. چون الکل سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد و سیستم عصبی را تضعیف می‌کند. چربی‌های اشباع هم ممکن است به گردش خون آسیب برسانند و خون‌رسانی به اندام‌های جنسی را مختل کنند.

رعایت کدام نکات بهداشتی قبل از رابطه جنسی ضروری است؟

مهم‌ترین نکته این است که برای برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم نه تنها احتمال بارداری را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند از بروز بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند. حذف موهای زائد بدن به خصوص در ناحیه تناسلی، دوش گرفتن و شستشوی دهان از سایر نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

کدام واکسن‌ها را باید قبل از شروع رابطه جنسی تزریق کرد؟

واکسن هپاتیت B و واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از مهم‌ترین مواردی هستند که باید قبل از رابطه جنسی تزریق شوند.

منابع: timesofindia, swirlster, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها