mbti تست

تست MBTI چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا به حال شنیده اید که شخصی خود را به عنوان یک INTJ یا ESTP توصیف کرده باشد و از خود سؤال کرده اید که این حروف رمزآلود چیست؟ آنچه این افراد به آن اشاره می کنند نوع شخصیت آنها بر اساس شاخص تیپ شخصیتی Myers-Briggs (MBTI) است. این مدل یکی از مدل های شخصیت است که در مباحث مربوط به روانشناسی شخصیت مطرح می شود.

شاخص تیپ شخصیتی Myers-Briggs یک پرسشنامه است که توسط خود فرد گزارش می شود و برای شناسایی نوع شخصیت ، نقاط قوت و اولویت های شخصی طراحی شده است و توسط اشخاص، روانشناسان و روانپزشکان مورد استفاده قرار میگیرد. این پرسشنامه توسط Isabel Myers و مادرش Katherine Briggs بر اساس کارشان با تئوری Carl Jung’s در مورد انواع شخصیت تهیه شده است. امروزه پرسشنامه MBTI یکی از پرکاربرد ترین ابزار های روانشناختی در جهان است.

نحوه پیدایش تست MBTI

Isabel Myers و مادرش Katherine هر دو شیفته نظریه انواع روانشناسی Jung بودند و دریافتند که این تئوری می تواند کاربرد هایی در واقعیت داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم ، Myers و Briggs تحقیق درباره ی شاخصی كه بتواند برای شناخت تفاوتهای فردی به كار رود را شروع کردند . Myers و Briggs که مردم به آنها در فهم و درک خودشان کمک کردند ، معتقد بودند که می توانند به افراد کمک کنند تا مشاغلی را که متناسب با نوع شخصیتی خاص خود بوده انتخاب کنند و زندگی سالم تر و شاد تری داشته باشد. Myers اولین نسخه خودکار و مدادی پرسشنامه را در دهه 1940 ایجاد کرد و این دو زن تست ارزیابی را روی دوستان و خانواده آغاز کردند. آنها همچنان در دو دهه بعد به تدوین کامل این ابزار پرداختند.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر فوق متخصص روانپزشک

بررسی اجمالی تست MBTI

بر اساس پاسخ سوالات پرسشنامه ، افراد به عنوان دارندگان یکی از 16 نوع شخصیت شناخته می شوند. هدف MBTI این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد شخصیت خود را از جمله علایق ، بیزاری ها ، نقاط قوت ، ضعف ، ترجیحات شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند. هیچ کس نوع شخصیتی “بهترین” یا “بهتر” از شخصیت های دیگر را ندارد. این ابزاری نیست که به دنبال اختلال عملکرد یا ناهنجاری باشد. در عوض ، هدف آن فقط کمک به شما در یادگیری بیشتر در مورد خودتان است.

خود پرسشنامه از چهار مقياس مختلف تشكيل شده است:

1. برونگرایی (E) – درونگرایی (I)

دوگانگی برونگرایی-درونگرایی برای اولین بار توسط Jung در نظریه انواع شخصیت به عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطراف خود مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است ، شیوه استفاده از آنها در اینجا تا حدودی با کاربرد رایج آنها متفاوت است.

برونگرا ها (در انگلیسی هم Extraverts و هم extroverts نوشته می شود) “متمایل به نمود بیرونی” هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند ، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می برند و پس از گذراندن وقت با افراد دیگر احساس انرژی می کنند. درون گرا ها “متمایل به سمت درون” هستند و تمایل به تفکر گرایی دارند ، از تعامل های اجتماعی عمیق و معنی دار لذت می برند و بعد از گذراندن وقت به تنهایی احساس شارژ شدن مجدد می کنند. همه ما تا حدودی برون گرایی و درون گرایی را به نمایش می گذاریم ، اما بیشتر اوقات ما یک ارجحیت کلی برای یکی از آنها داریم.

Myers-Briggs-Chart

2. احساس کردن (S) – کشف کردن (N)

این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است. درست مثل برونگرایی و درونگرایی ، همه افراد بسته به موقعیت ، مدتی را صرف حس کردن و کشف کردن می کنند. براساس MBTI ، مردم تمایل دارند در یک ویژگی غالب باشند. افرادی که احساس کردن را ترجیح می دهند توجه زیادی به واقعیت دارند ، به ویژه به آنچه که می توانند از حواس خود بیاموزند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کار های دستی لذت ببرند. کسانی که کشف کردن (شهود) را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگو ها و نشانه گذاری ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره احتمالات ، تصور کردن درباره ی آینده و نظریه های انتزاعی لذت می برند.

3. تفکر (T) – حس درونی (F)

این مقیاس به نحوه تصمیم گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از حواس عملکردی یا کشفیاتشان جمع آوری می شود ، متمرکز شده است. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام سنجش و ارزیابی یک تصمیم ، ثابت قدم ، منطقی و بدون تعصب و جهت گیری هستند. کسانی که حس درونی را ترجیح می دهند ، هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد مردم و احساسات را در نظر می گیرند.

4. قضاوت (J) – ادراک (P)

مقیاس نهایی شامل نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که به قضاوت تکیه می کنند ، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. افرادی که به ادراک تمایل دارند ، گشوده تر ، انعطاف پذیر تر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر در تعامل است. به یاد داشته باشید ، همه مردم حداقل مدتی را صرف برونگرایی می کنند. مقیاس ادراک- قضاوت به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا در هنگام گرفتن اطلاعات جدید (احساس کردن و کشف کردن) ، یا هنگام تصمیم گیری (تفکر و حس درونی) برونگرا هستید یا نه.

سپس هر تیپ با کد چهار حرفی خود مشخص می شود:

  • ISTJ – بازرس
  • ISTP – صنعتگر
  • ISFJ – محافظ
  • ISFP – هنرمند
  • INFJ – وکیل
  • INFP – واسطه گر
  • INTJ – معمار
  • INTP – متفکر
  • ESTP – متقاعد کننده
  • ESTJ – مدیر
  • ESFP – مجری
  • ESFJ – مراقبت کننده
  • ENFP – قهرمان
  • ENFJ – بخشنده
  • ENTP – مناظره کننده
  • ENTJ – فرمانده

استفاده از شاخص انواع Myers-Briggs می تواند بینش زیادی درباره شخصیت شما ایجاد کند ، به همین دلیل این ابزار بسیار محبوب شده است. حتی بدون استفاده از پرسشنامه رسمی ، احتمالاً می توانید بلافاصله برخی از این گرایش ها را در خودتان تشخیص دهید.

[sibwp_form id=1]

طبق گفته موسسه Myers-Briggs ، باید به یاد داشته باشید که همه انواع برابر هستند و هر تیپ دارای ارزش خاص خود است. به عنوان مثال ، هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار ، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار کمک کننده باشد. وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید ، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاصی ماهر و با استعداد هستند. با شناختن این اختلافات ، گروه می تواند وظایف بهتری را تعیین کرده و در دستیابی به اهداف خود بهتر همکاری کند.

تست-mbti

چگونه شاخص نوع Myers-Briggs از سایر ابزار های شخصیتی متمایز می شود؟

اول ، MBTI در واقع یک “تست” نیست. پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و هیچ نوع شخصیتی بهتر از هر نوع دیگر نیست. هدف از این شاخص ارزیابی سلامت روان یا ارائه هر نوع تشخیصی نیست. همچنین بر خلاف بسیاری از انواع دیگر ارزیابی های روانی ، نتایج شما با هیچ هنجاری مقایسه نمی شود. هدف این ابزار، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد خود شماست.

قابلیت اعتماد و اعتبار Myers-Briggs

طبق گفته موسسه Myers-Briggs ، MBTI استاندارد های مورد قبولی از قابلیت اعتماد و اعتبار را داراست. با این حال ، مطالعات دیگر نشان داده اند که قابلیت اعتماد و اعتبار ابزار به اندازه کافی معرفی نشده است.

مطالعات نشان داده است که بین 40 تا 75 درصد از پاسخ دهندگان پس از تکمیل پرسشنامه برای بار دوم نتیجه متفاوتی دریافت می کنند. کتابی در سال 1992 توسط کمیته تکنیک های تقویت عملکرد انسانی و شورای تحقیقات ملی نشان می دهد که “… تحقیقات کافی و طراحی شده ای برای توجیه استفاده از MBTI در برنامه های مشاوره شغلی وجود ندارد. بسیاری از شواهد موجود براساس روش های ناکارامد است. ”

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک فوق متخصص روانشناس

MBTI ِ امروز

از آنجا که شاخص نوع شخصیت Myers-Briggs نسبتاً آسان است ، به یکی از محبوب ترین ابزار های روانشناختی تبدیل شده است که امروزه مورد استفاده روانشناسان و روانپزشکان و مردم عادی قرار می گیرد. تقریباً دو میلیون بزرگسال آمریکایی هر سال پرسشنامه را تکمیل می کنند.

هرچند که نسخه های زیادی از MBTI به صورت آنلاین موجود است ، باید توجه داشت که هر یک از پرسشنامه های غیررسمی که در اینترنت بیابید ، ممکن است فقط تقریبی از واقعیت باشند. MBTI واقعی باید توسط یک پزشک متخصص و مجرب اداره شود که نتایج را پیگیری و کنترل کند. امروزه پرسشنامه می تواند از طریق ناشر رسمی آن ،CPP ، Inc به صورت آنلاین اداره شود و شامل تفسیر حرفه ای از نتایج شما می شود.

نسخه فعلی شاخص نوع Myers-Briggs شامل 93 سؤال اجباری در نسخه آمریکای شمالی و 88 سوال اجباری در نسخه اروپایی است. برای هر سوال ، دو گزینه متفاوت وجود دارد که مخاطب باید از آن انتخاب کند.

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها