چگونه درباره چالش‌های سلامت روان در محل کار صحبت کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار درست به اندازه خود مشکل ترسناک است، از همین رو این کار نباید بدون برنامه‌ریزی و هوشیاری انجام شود. برای همه ما صحبت کردن در مورد مشکلات سلامت روان در فضای کاری چندان ساده نیست. ترس از قضاوت شدن و تغییر رفتار همکاران و مدیر شما معمولا کوچک‌ترین ترس‌هایی هستند که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید. اما گاهی‌اوقات این کار می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری را تجربه کنید و از حمایت مدیر و سایر کارمندان بهره‌مند شوید. اگر با مشکلات مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنید، قبل از هر کاری باید از یک روانشناس برای مشاوره کمک بگیرید. احتمالا او به شما می‌گوید که چطور با این موضوع در محل کارتان برخورد کنید و استرس‌ها را از خودتان دور کنید. اما آیا واقعا صحبت کردن درباره چالش‌های سلامت روان در فضای کاری ضروری است؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که چطور با این چالش روبرو شوید.

آیا باید با کارفرما در مورد مشکلات سلامت روان خود صحبت کنیم؟

شاید صحبت کردن در مورد مشکلات سلامت روان کار ساده‌ای نباشد، اما در اکثر مواقع مطلع کردن کارفرما از این مشکل می‌تواند در دراز مدت به نفع شما باشد. در مورد بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار هیچ ضرورتی وجود ندارد و تنها در شرایطی باید این کار را انجام دهید که احساس می‌کنید نیاز به حمایت دارید. آمارها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از کارمندان هرگز در فضای کاری در مورد سلامت روان خود صحبت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند خودشان به تنهایی مشکل را مدیریت کنند.

فراموش نکنید برای این که در فضای کاری انگ بیماری روانی به شما نزنند، باید علائم خود را کنترل کنید و کارتان را به درستی انجام دهید. آمارها نشان می‌دهد که در محیط‌های کاری ۷۶ درصد از کارمندان به نوعی استرس را تجربه می‌کنند. ۶۰ درصد افراد اضطراب دارند و ۲۵ درصد از علائم بالینی مرتبط با اضطراب رنج می‌برند. ۵۶ درصد از کارمندان به نوعی افسردگی‌های خفیف را تجربه می‌کنند و در ۲۵ درصد این علائم کمی شدیدتر هستند.

بیشتر بدانید: 14 اثر خواب بر سلامت روان

تصویر فردی که در محیط کاری استرس زیادی دارد. چالش‌های سلامت روان در محل کار
آمارها نشان می‌دهد که درصد بالایی از کارمندان استرس و اضطراب زیادی را در فضای کاری تجربه می‌کنند.

بنابراین صحبت کردن در مورد مشکلی که اکثر کارمندان به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید موجب ترس و نگرانی در شما شود. شما با بیان این مشکل با مدیر مجموعه، به خودتان کمک می‌کنید تا کمتر در معرض استرس‌های کاری قرار بگیرید و راحت‌تر این دوره را پشت سر بگذارید.

چگونه با کارفرما در مورد مشکل سلامت روان خود صحبت کنیم؟

همانطور که گفته شد در مورد بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار، هیچ ضروری وجود ندارد و همه چیز به تصمیم شما وابسته است. با این حال اگر سلامت روان شما به طور قابل‌توجهی روی کارتان تاثیر می‌گذارد، بهتر است این موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهید. 

برای بیان این مشکل باید خیلی شفاف و بدون این که دچار نگرانی شوید در مورد مشکلات‌تان صحبت کنید. درواقع باید به صورت خلاصه بیان کنید که مثلا دچار اضطراب و استرس هستید و در طول درمان نیاز به حمایت دارید. نیازی به بیان جزئیات نیست و تنها می‌توانید به صورت کلی مشکل را بیان کنید. به کارفرما یا مدیر بخش توضیح دهید که تمام تلاش‌تان را می‌کنید تا این موضوع لطمه‌ای به کارتان وارد نکند و در مدت زمانی کوتاه به این مشکل غلبه کنید.

بیشتر بدانید: راهکارهای عملی برای مراقبت از سلامت روان

تصویر فردی که در حال صحبت کردن با کارفرما در مورد چالش‌های سلامت روان در محل کار خود است.
اگر از مشکلات سلامت روان رنج می‌برید، بهتر است این موضوع را با کارفرمای خود در میان بگذارید.

آیا لازم است با همکاران در مورد چالش‌های سلامت روان خود صحبت کنید؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که رابطه شما با همکاران تعیین می‌کند که در مورد چالش‌هایتان با آن‌ها صحبت کنید یا خیر. به طور کلی تلاش مداوم برای پنهان کردن مشکلات مربوط به سلامت روان می‌تواند خسته‌کننده باشد. از همین رو اگر رابطه نزدیکی با همکارتان دارید، می‌توانید به او بگویید که چند وقتی است با مشکلات سلامت روان روبرو شده‌اید و نیاز به حمایت دارید. با این راهکار همکار شما رفتارهایتان را بهتر درک می‌کند و با شما همدلی خواهد کرد.

چه زمانی باید در مورد چالش‌های سلامت روان در محیط‌های کاری صحبت کنیم؟

در مورد زمان بیان چالش‌های سلامت روان در محیط‌های کاری تنها خودتان باید تصمیم بگیرید. اگر از پنهان کردن این موضوع خسته شده‌اید و یا احساس می‌کنید نیاز دارید کارفرما و همکاران شما را درک کنند، بهتر است برای بیان این مشکل برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر تغذیه در سلامت روان چیست؟

بایدها و نبایدها در مورد بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار

تصویر فردی مضطرب در محل کار
مشکلات مربوط به سلامت روان ممکن است موجب افت بهره‌وری فرد در محل کار شود.
  • قبل از صحبت در مورد چالش‌های سلامت روان در محل کار حتما تمرین کنید و از مشورت یک دکتر روانشناس یا فرد آگاه کمک بگیرید.
  • برای مطرح کردن مشکلات خود ابتدا با مدیر یا کارفرمای مجموعه صحبت کنید و از او بپرسید که آیا لازم است فرد دیگری از این موضوع مطلع شود یا خیر.
  • در مورد انگیزه و تعهد کاری خود با مدیر یا کارفرما صحبت کنید و به او بگویید که کارتان را با جدیت انجام می‌دهید و مراقب هستید تا مشکلی در فضای کاری ایجاد نشود.
  • در اکثر شرایط بهتر است با کارمندان و همکاران در مورد وضعیت سلامت روان‌تان صحبت نکنید. بهتر است این موضوع را ابتدا با مدیر مجموعه در میان بگذارید و یا تنها با فردی که احساس نزدیک‌تری با او دارید صحبت کنید.
  • به هیچ عنوان از کار شکایت نکنید و وانمود نکنید که همه حواس‌پرتی‌ها و کم‌کاری‌های شما مربوط به مشکلات روانی است.

سخن نهایی

صحبت کردن در مورد مسائل مربوط به سلامت روان شجاعت فوق‌العاده‌ای می‌خواهد. قبل از این که در مورد بیان این مشکل در فضای کاری تصمیم بگیرید، ابتدا مطمئن شوید که کارفرما یا همکار شما فردی منطقی است و این موضوع را درک می‌کند. اگر در مورد مطرح کردن این مشکل مطمئن نیستید، بهتر است علائم را در فضای کاری کنترل کنید و هر چه سریع‌تر از یک دکتر روانشناس آنلاین کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که مشکل خود را بهتر کنترل کنید و هر چه سریع‌تر این دوره را پشت سر بگذارید. برای مشاهده آنلاین و حضوری با بهترین روانشناسان کشور می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا مشکلات سلامت روان در کار شما مشکل ایجاد می‌کند؟

اگر علائم مربوط به مشکلات سلامت روان شما شدید باشد، احتمالا روی فعالیت‌های روزمره‌تان تاثیر می‌گذارد و این موضوع ممکن است موجب کاهش بهره‌وری شما در محیط کار شود.

آیا بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار ضروری است؟

در مورد بیان چالش‌های سلامت روان در محل کار هیچ ضرورتی وجود ندارد، اما در صورتی که این مشکل روی کار شما تاثیر می‌گذارد و نیاز به حمایت دارید، می‌توانید موضوع را با کارفرمای خود در میان بگذارید.

منابع: verywellmind، championhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها