راه های حفظ سلامت روان

راهکارهای عملی برای مراقبت از سلامت روان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با توجه به شرایط جدیدی که این‌ روزها تجربه می‌کنیم، سلامت روان و مراقبت‌های روانی، به یکی از موضوعات مهم و چالش‌ برانگیز تبدیل‌ شده است. با توجه به گستردگی این حوزه، راهکارهای زیادی برای مراقبت از روان ارائه‌ شده که هر فرد با توجه به ویژگی‌های ذهنی و بدنی خود می‌تواند، بهترین گزینه را انتخاب کند.

اما آنچه که این در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، راهکارهای عملی و کاربردی برای مراقبت از روان در شرایط بحرانی است؛ پس در ادامه این مطلب با مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر با این راهکارها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: انگیزه و امید چه کاری با مغز ما می‌کند؟ تاثیرات هورمونی امیدواری و انگیزه در بدن

چرا مراقبت‌های روانی در روزهای سخت مهم است؟

شاید فکر کنید، مراقبت از روان در روزهای اخیر کمی سخت شده، اما هنوز هم می‌شود با راهکارهای کارآمد مراقب خودمان و دیگران باشیم و از بروز اختلالات روانی جلوگیری کنیم. عمل کردن به این راهکارها ممکن است حسی مانند عذاب وجدان و احساس گناه را برای افراد به‌ همراه داشته‌ باشد؛ در هر حال ما برای زنده‌ ماندن و زندگی در این دوران به این راهکارها نیاز داریم.

تصویر فردی که گوشی در دستش است و از اخبار بد کلافه شده
مراقبت از سلامت روان در روزهای سخت اولین شرط برای ادامه زندگی است.

روش رسیدن به سلامت روان

از اخبار بد دوری کنید

یکی از راه‌های مهم و کارآمد برای جلوگیری از آسیب‌های روانی، دوری از اخبار منفی و دروغ است. یک‌ لحظه به این موضوع فکر کنید، که سلامت شما ارزشمندتر از هر اتفاق دیگری است و اخبار را به‌حد نیاز و تا مرحله‌ای که باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود، دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: رفتار با کودکان اوتیسم باید چگونه باشد؟

آگاهانه رفتار کنید

واکنش کافی و آگاهانه به هر موضوعی به شما کمک می‌کند که از خودتان مراقبت کنید. بهتر است بعد از شنیدن هر خبری، کمی مکث کنید، آرام شوید و در نهایت با تدبیر کافی عمل کنید. از طرفی ثبت وقایع و احساساتی که در روز تجربه می‌کنید نیز یکی از راه‌های مفید برای رفتار آگاهانه است.

نوشتن افکار باعث می‌شود، رد انرژی که برای افکار و فعالیت‌های خود صرف می‌کنید را پیگیری کنید و در نهایت به جمع‌بندی مفیدی از خود برسید.

از فضای مجازی درست استفاده‌کنید

شاید لازم باشد در این‌روزها دسترسی خود به فضای مجازی را محدود کنید و خود را در معرض هر داده‌ای قرار ندهید. اگر فکر می‌کنید، اکانتی باعث آزار و اذیت شما می‌شود، آن را حذف کنید، به‌جای ارتباط با افرادی که حرف‌های دوپهلو ارائه می‌دهند، به افراد امن تکیه کنید و اخبار را از آن‌ها پیگیری کنید. در نهایت زمان بیشتری را برای ارتباط با دنیای عادی صرف کنید.

تأثیر ورزش برای سلامت روان

انجام حرکات ورزشی، صرفاً برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل نیست. خوب است این موضوع را بدانید که ورزش کردن باعث ترشح هورمون شادی در بدن می‌شود و از افسردگی جلوگیری می‌کند. با توجه به این موضوع، سعی کنید روزانه زمانی را برای انجام حرکات ورزشی اختصاص دهید.

از طرفی، برنامه‌ریزی برای ورزش گروهی با دوستان و خانواده نیز تأثیر بسیار زیادی روی افزایش روحیه و جلوگیری از آسیب‌های روانی دارد؛ پس از تأثیر این فعالیت هیجان‌انگیز در زندگی خود غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: در ذهن نوجوان چه میگذرد؟ (مواردی که والدین باید بدانند)

تصویر فردی که در حال ورزش کردن برای داشتن سلامت روان است.
ورزش کردن در طولانی مدت سلامت روان شما را تضمین می‌کند و بدنتان را شاداب نگه ‌می‌دارد

داشتن هرگونه اختلال روانی نیاز به مراجعه و مشورت با روانشناس یا روانپزشک دارد تا بتوانید پیش از جدی‌تر شدن مشکل آن را درمان کنید، همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با متخصص روانشناس و مشاوره آنلاین با متخصص روانپزشک از دکتر مورد نظر خود راهنمایی کسب کنید.

از تأثیر رژیم‌غذایی برای سلامت روان چه باید بدانید؟

استفاده از مواد غذایی که محرک دستگاه عصبی هستند، سلامت روان را به خطر می‌اندازند و در طولانی مدت باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند. برای مثال، نوشیدنی‌هایی که دارای قند و کربوهیدرات زیاد هستند حجم زیادی از قند را وارد بدن شما می‌کنند و در نهایت نیز تبدیل به چربی و بیماری مانند دیابت می‌شود.

به‌جای استفاده از نوشیدنی‌هایی با قند مصنوعی می‌توانید از جایگزین‌های طبیعی و بی‌ضرر آن مثل آبمیوه‌های خانگی، چای و دمنوش‌های گیاهی استفاده‌کنید.

تصویر چای برای داشتن سلامت روان
گاهی تنها وقت گذارندن با دوست و نوشیدن چای از سلامت روان شما مراقبت می‌کند

بیشتر بخوانید: اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند

مهم‌ترین علائم سلامت روان که باید بدانید

برای برنامه‌ریزی جهت رسیدن به سلامت روان لازم است که به‌خوبی با علائم و نشانه‌های آن آشنا شوید و در راستای آن گام بردارید، حال این نشانه‌ها چه هستند؟ افرادی که از سلامت روان مطلوبی برخوردارند معمولاً:

  • نگرش مثبتی به زندگی دارند
  • برای اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنند
  • فعالیت بدنی مطلوبی دارند
  • روابط خوبی با اطرافیان دارند
  • رژیم‌غذایی خاصی را دنبال می‌کنند
  • برای تفریحات سالم برنامه‌ریزی می‌کنند

بیشتر بخوانید:سادیسم چیست و چه انواعی دارد؟ علائم و روش درمان آن

علت اختلال در سلامت روان

در نگاه کلی به‌طور قطع نمی‌توان دلایل خاص و مشخصی را برای هر اختلال روانی در نظر گرفت. ویژگی‌های محیطی و عوامل ژنتیکی نقش به سزایی در ایجاد اختلالات روانی دارد. برای مثال ممکن است، فردی ژن اختلال اضطرابی را داشته‌ باشند اما در محیط پرتنش قرار نگیرد و دچار این اختلال نشود. با این حال روانشناسان و روانکاوان علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، دلایل دیگری را نیز ارائه دادند که در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم:

  • تغییرات مغزی در اثر ضربه
  • تجارت دوران کودکی
  • عوامل اجتماعی و فرهنگی
  • عوامل شناختی
  • نبود پایگاه عاطفی مناسب
تصویر فردی که در حال داد زدن است و دیگری را تهدید می‌کند
رابطه عاطفی مناسب به شما کمک می‌کند که از سلامت روان خود مراقبت کنید و نگران شرایط سخت نباشید

بیشتر بخوانید: بیماری برچسب زدن به خود را بیشتر بشناسیم

سخن آخر

شاید در نگاه اول رعایت موضوعات مرتبط با سلامت روان برای افراد مختلف آسان نباشد، اما توجه به این موارد برای ادامه زندگی در این دوران لازم است. از طرفی ممکن است گاهی با مشکلاتی در زندگی شخصی و کاری مواجه شوید که به‌تنهایی توانایی مواجهه با آن را نداشته‌ باشید یا اصلاً ندانید که چرا عملکرد مطلوب خود را از دست داده‌اید! بنابراین توجه به سلامت روان به شما کمک می‌کند که در هر حال آگاهانه زندگی کنید و به خودتان متمرکز باشید.

از آنجایی‌ که انسان‌ها معمولاً بیشترین آسیب‌ها را از خانواده و افراد نزدیک به خود می‌بینند، گاهی درک این مسئله برای آن‌ها آسان نیست و معمولاً ترجیح می‌دهند که برای سلامت روان اقدام نکنند و از نقطه امن خود خارج نشوند. این موضوع در نهایت با آسیب‌های جبران ناپذیری همراه است و صدمات فراوانی به زندگی آن‌ها وارد می‌کند.

درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان این امکان را برای شما فراهم کرده تا سریع‌تر به هدف نهایی یعنی درمان و سلامت برسید.

در این مطلب تلاش شد که علاوه بر ارائه راهکارهای عملی برای سلامت روان، به تأثیر توجه به این راهکارها در زندگی نیز پرداخته شود؛ پس اگر این مطلب برای شما مفید بود، برای افرادی که به آن نیاز دارند هم به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

تیم تحریریه درمانکده
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها