تاثیر تغذیه در سلامت روان چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از عوامل بسیار مهم در داشتن زندگی سالم و رسیدن به بدن سالم تغذیه درست و مناسب، هم‌چنین مصرف آن در زمان مناسب است ، انتخاب صحیح مواد غذایی و داشتن یک رژیم غنی که بتواند تمامی ملزومات بدن را تامین کند در رسیدن به سلامتی کامل نقش به‌سزایی دارد. قرار دادن مواد غنی چون سبزیجات، لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و استفاده نکردن از مواد غذایی چرب، مواد قندی و استفاده‌ی بی‌رویه از نمک، در رژیم غذایی کمک شایانی در جهت رسیدن به یک جسم و هم‌چنین روان سالم می‌کند. اما مسئله‌ای که کم‌تر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تاثیر مواد غذایی بر داشتن ذهن و روان سالم است، که سعی ما بر این است که در این مقاله از مجله درمانکده به تاثیر تغذیه بر سلامت روان بپردازیم.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر داشتن جسم سالم به داشتن روان سالم نیز کمک می‌کند، اگرچه تغذیه در افسردگی نمی‌تواند بیماری های روحی را درمان کند، اما می‌تواند در جهت داشتن ذهن سالم کمک کننده باشد. مصرف مواد غذایی که شامل ویتامین‌های مورد نیاز بدن، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی در سلامت ذهن و روان نقش بسیار موثری دارد. در ابتدا می‌خواهیم با مفهوم افسردگی آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: بیماری روانی ارثی

افسردگی چیست؟

افسردگی را می‌توان تحت عنوان یک اختلال در روان معرفی کرد، که ممکن است برای هر شخصی به وجود بیاید. این بیماری بر نوع احساسات، رفتارها و تفکر افراد تاثیر می‌گذارد، افسردگی علاوه بر حس ناراحتی و غم و اندوه، بر فعالیت فرد و نحوه‌ی زندگی و تعامل وی با جهان بیرون از جمله کار کردن و ارتباط برقرار کردن او موثر است. لازم به ذکر است که هر احساس ناراحتی و منفعل بودن در زندگی به معنای افسردگی نیست اما گاهی این حالات نامناسب روحی تا مدت‌ها با فرد می‌ماند تا آن‌جا که روند زندگی شخص را مختل می‌کند و سلامت روان وی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

مسئله مهم و خبر خوب این است که افسردگی قابلیت پیشگیری و هم‌چنین قابلیت درمان دارد و این درمان درصورتی که در ابتدای افسردگی صورت گیرد می‌تواند نتیجه سریع‌تری به شخص ارائه دهد.

داشتن افسردگی می‌تواند تمام زندگی و آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین حساسیت این موضوع باعث می‌شود تا فرد به یک دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک احتیاج پیدا کند که شما عزیزان می‌توانید به راحتی با رزرو نوبت آنلاین پزشکی یا استفاده از امکان مشاوره آنلاین با پزشک مورد نظر در سایت درمانکده مشکل خود را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید: انواع پروتئین و همه‌چیز دربارۀ عملکرد و ساختار آن‌ها

مواد مغذی ضروری برای بدن در تغذیه در افسردگی

مغز هم مانند سایر اجزا به هرآن‌چه خورده و آشامیده می‌شود عکس‌العمل نشان می‌دهد، تغذیه بر نحوه‌ی کارکرد سلول‌های عصبی مغز تاثیر دارد، به همین دلیل تغذیه در افسردگی بسیار موثر است، در صورتی که مغز مواد مغذی لازم خود برای فعالیت را دریافت نکند ممکن است دچار آسیب‌هایی در جهت کارکرد درست شود و بازدهی کمتری داشته باشد، که همین اختلال در کارکرد و بازدهی امکان ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات روانی را بیشتر می‌کند و سلامت مغز را به خطر می‌اندازد از طرفی با استفاده از غذاهای سالم و تامین ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز مغز می‌توان به عملکرد مغز بهبود بخشید و توانایی و کارکرد آن را تا حد زیادی بالا برد.

بیشتر بخوانید: خواص خربزه تلخ

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش اساسی و بسیار مهمی در سلامت مغز ایفا می‌کنند، اما بیشترین توجه به این ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن اکثرا در جهت بهبود سلامت جسم، به عنوان مثال بالا بردن عملکرد چشم و جلوگیری از ضعیف شدن آن، مراقبت از سیستم ایمنی بدن و یا تقویت استخوان‌ها صورت می‌گیرد، و به ندرت شاهد استفاده از این ویتامین‌ها به قصد بالا بردن عملکرد و تقویت مغز هستیم، در صورتی که مغز مهم‌ترین عضو بدن است و ویتامین‌ها نقش پررنگی در سلامت مغز دارند.

بیشتر بخوانید: لیپودیستروفی اکتسابی (Acquired Lipodystrophy) چیست؟ علائم، علل و نحوه درمان

ویتامین های مورد نیاز مغز
ویتامین های مذکور برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

بیشتر بدانید:اصول تغذیه پریودی چگونه است؟

ویتامین‌هایی که برای سلامت  مغز بسیار مهم هستند عبارتند از:

ویتامین سی: براساس انجام آزمایش‌های فراوان مشاهد شده است این ویتامین تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد مغز دارد، ویتامین سی توانایی رشد و به وجود آوردن سلول‌های عصبی را دارد.

ویتامین دی: با آوردن نام ویتامین اغلب ذهن‌ها به سمت نور خورشید می‌رود، جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده ویتامین دی بر عملکرد مغز تاثیر مستقیم دارد.

ویتامین‌های گروه B: در رسیدن به سلامت بدن از ویتامین‌های گروه ب نمی‌توان غافل شد این ویتامین‌ها در عملکرد سالم مغز و هم‌چنین عملکرد صحیح سلول‌های عصبی نقش پررنگی دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه کم خونی ناشی از آهن را جبران کنیم؟

مغز برای عملکرد درست به مواد معدنی نیز وابسته است.

این مواد معدنی شامل:

منیزیم: منیزیوم نقش مهمی در بهبود کارکرد مغز دارد، که کمبود منیزیوم در بدن می‌تواند موجب ابتلا به افسردگی شود، هم‌چنین وجود این ماده در بدن توانایی تنظیم دستگاه عصبی را دارد.

سلنیوم: سلنیوم در غذاهایی هم‌چون گوشت، آجیل و غلات یافت می‌شود، این ماده یک ماده‌ی غنی معدنی است، که بواسطه آب و خاک جذب می‎گردد.

فلز روی: بدن ما قادر به تولید روی نیست لذا باید آن را از طریق مواد غذایی تامین نمود، منیزیوم می‎تواند عملکرد اعصاب را بهبود ببخشد.

همچنین می‌توانید برای بهبود وضعیت خود و دریافت رژیم سالم و مناسب با بدنتان به دکتر فوق تخصص تغذیه مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان تغذیه در درمانکده راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: چاقی چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

کربوهیدرات‌های پیچیده برای تاثیر تغذیه بر سلامت روان

کربوهیدرات‌ها جزء آن دسته از مواد غذایی هستند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده‎‌اند و معمولا در تغذیه در افسردگی باید به میزان لازم در نظر گرفته شود. مصرف کربوهیدرات‌ها موجب احساس شادی و نشاط، افزایش قدرت شود و به نوعی این مواد در تغذیه در افسردگی بسیار موثر است. مصرف کربوهیدرات‌ها معمولا احساس افسردگی را کاهش می‌دهد. مغز برای داشتن انرژی نیازمند گلوکز است که این گلوکز از کربوهیدرات‌های موجود در موادغذایی به دست می‌آید.

کربوهیدارت‌ها، باعث افزایش مقدار سروتونین است که این افزایش سروتونین تاثیر مستقیم بر نشاط بیشتر، خواب‌آلودگی کم‌تر و کاهش احساس اضطراب و افسردگی می‎شود. معمولاً افراد در هنگام اضطراب و افسردگی تمایل به خوردن شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها پیدا می‌کنند. در این مواقع بهتر است به‌جای استفاده از مواد حاوی قند مصنوعی و وعده‌های شیرین از کربوهیدرات‎های پیچیده استفاده کرد.

از جمله کربوهیدرات‌های پیچیده به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • غذاهای سبوس دار
  • حبوبات

استفاده از این نوع کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود که بدن دیرتر از سایر کربوهیدرات‌هایی مانند غلات و قندهای مصنوعی تبدیل به گلوکز شود. همین دیرتر تبدیل شدن باعث می‎شود جریان سوخت و ساز بدن پایدارتر و ثابت تری را به مغز دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ علامت و نشانه­ کمبود ویتامین ث (C)

اسیدهای چرب در تاثیر تغذیه بر سلامت روان

اسیدهای چرب ضروری یا (ویتامین اف ها) به آن دسته از اسید‌های چربی گفته می‌شود که استفاده از آن‎ها برای بدن لازم بوده و برای تغذیه در افسردگی ضروری است. اسید های چرب ضروری دو نوع هستند: اسیدهای چرب امگا3 و اسیدهای چرب امگا 6. این اسیدهای چرب برخلاف سایر چربی‌ها به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند.

این اسیدهای چرب برای سلامت مغز لازم و حیاتی هستند، بخش گسترده‌ای از مغز از همین دو اسید چرب ضروری یعنی امگا3 و امگا6 شکل گرفته است که بدن خود به تنهایی قادر به ساخت آن‌ها نیست، این اسیدها از طریق غذاهایی که مصرفی جذب بدن می‌شود.

در نحوه و میزان استفاده از این دو اسید چرب لازم است به این نکته اشاره شود که بهتر است مقدار مصرف امگا3 و امگا 6 به یک اندازه باشد اما متاسفانه در برخی رژیم‌های غذایی مقدار امگا 6 از امگا 3 بیشتر است.

آب؛ مایه حیات در تاثیر تغذیه بر سلامت روان

مغز به شدت به آب نیازمند است زیرا که بخش بسیاری از مغز را آب فرا گرفته است. هنگامی که احساس تشنگی در بدن به‌وجود می‌آید به معنای نیاز مغز به آب است می‌توان گفت تشنگی هشداری است در جهت رسیدگی به کم‌آبی مغز، استفاده به اندازه از آب تاثیر فراوانی در برقراری آرامش، کاهش استرس و اضطراب و به‌دنبال آن کاهش احساس افسردگی دارد و استفاده کم از آب و کم‌آبی مغز می‌تواند منجر به مشکلات روانی و از بین رفتن تمرکز شود.

تقریبا 70 تا 80 درصد از مغز را آب تشکیل می‌دهد، با نوشیدن آب می‌توان وضع خلق و خو را بهبود بخشید. هم‌چنین نوشیدن آب در کیفیت خواب موثر است و به داشتن خوابی آرام و راحت و استراحت مغز کمک می‌کند. بنابراین آشامیدن آب نیز نکته مهمی برای تغذیه در افسردگی است.

بیشتر بخوانید: ۸ علامت و نشانه­ کمبود ویتامین D

افسردگی و رژیم غذایی

گاهی اوقات، هنگامی که افراد دچار احساس نامطلوب روحی و روانی هستند به خوردن غذا پناه می‌برند تا بتوانند به کمک آن شرایط بهتری برای خود بسازند یا به عبارتی با وضع به وجود آمده کنار بیایند اما متاسفانه به غذاهایی روی می‌آورند که نتیجه عکس داده و شرایط روحی آن‌ها را بدتر می‌کند. استفاده از غذاهای مضر و چربی‌های بی‌فایده سبب آسیب‌های جبران ناپذیری به روح و جسم می‌شود.

بدترین و مضرترین غذاهای مصرفی که عواقب بدی برای سلامت جسم و روح دارند:

  • چربی‌ اشباع شده
  • قندهای تصفیه شده
  • مواد به شدت فرآوری شده
  • کافئین

داشتن یک برنامه غذایی سالم و رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای تغذیه در افسردگی ، برنامه ریزی برای انجام ورزش منظم و تفریحات سالم می‌تواند کمک بسیار زیادی در مدیریت علائم افسردگی و با حتی درمان کامل و از بین بردن علائم آن نماید.

غذاهای مضر برای سلامتی

در این تصویر مضرترین غذاها برای سلامت جسم و روح را می بینید.

بیشتر بخوانید: قرص لاغری؛ انواع، مزایا و عوارض

سوالات متداول

مواد غذایی که موجب افسردگی می‌شود
مواد غذایی موجود در تصویر ممکن است باعث بروز افسردگی می شود و حتی تشدید آن شوند.

آیا ارتباطی بین افسردگی و پرخوری وجود دارد؟

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که چرا استرس و بد غذا خوردن با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است. اثرات یک رژیم غذایی پرچرب با اثرات استرس مزمن که در ایجاد افسردگی نقش دارد، هم‌خوانی دارد. در این جا به این سؤال برخورد کنیم که چرا پرخوری، به ویژه استفاده از غذاهای پرچرب و کم مغذی که افراد بیشتر مستعد خوردن این نوع غذاها هستند، می‌تواند منجر به افسردگی شود؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، افراد چاق که دارای اختلالات پرخوری هستند معمولاً با نوعی بیماری سلامت روان، از جمله اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. هر دو بیماری توانایی ایجاد دیگری را دارند، اگر پرخوری منجر به افزایش وزن و ناتوانی در کنترل پرخوری شود، ممکن است افسردگی ایجاد شود. خود افسردگی نیز ممکن است به عنوان یک مکانیسم مقابله‌ای باعث پرخوری شود.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی هنگام بارداری

چگونه پرخوری و افسردگی را متوقف کنید؟

افسردگی و پرخوری هر دو از مواردی هستند که امروزه در بین مردم مخصوصا قشر جوان جامعه بسیار شایع شده است، که در صورت بی اهمیت بودن به آن می‌تواند عواقب بدی برای فرد داشته باشد، افسردگی و پرخوری هر دو قابل درمان هستند، حتی اگر با هم اتفاق بیفتد. مهم‌ترین بخش در درمان خواستن فرد و داشتن اراده قوی برای سپری کردن روند درمان است. بعد از آن جستجوی روان درمان مسؤلیت‌پذیر و کاردان است که بتواند ارتباط خوبی با شخص برقرار کند. درمانگر می‌تواند به شخص کمک کند تا دلایل پرخوری و افسردگی مشخص شود و برنامه‌ای برای مدیریت هر دو ایجاد کند و تمرکز بیشتری برای تغذیه در افسردگی گذاشته شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

این درمان شناختی می‌تواند هم برای افسردگی و هم برای پرخوری مفید باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده و طبق گفته مرکز درمانی معتبر، این روش درمانی مبتنی بر شواهد، برای بزرگ‌سالان مبتلا به اختلالات خوردن است. در طول CBT، شخص و درمانگر به دنبال عوامل  یا محرک‌هایی که منجر به افسردگی و پرخوری شده است، می‌پردازند و سعی می‌کنند راه‌حلی برای درمان فوری و مدیریت طولانی‌مدت بیابند.

درمانگر ممکن است به دنبال رفتارهای کنترل وزن باشد، مانند: علل پرخوری مانند محدودیت غذایی، که می‌تواند منجر به پرخوری شود، رفتارهای پاک‌سازی، آغاز مراحل درمان و پیدا کردن روش‌هایی در جهت کنترل پرخوری و مدیریت علائم افسردگی.

روش‌هایی برای جلوگیری از پرخوری
در این اینفوگرافیک انواع راهکاری های جلوگیری از پرخوری را نشان می دهد که یکی از علائم افسردگی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه برای تقویت متابولیسم

جنبه شناختی درمان بر روی یکسری موارد از قبیل موارد زیر متمرکز خواهد شد:

  • تصویر منفی بدن یا همان زشت‌انگاری
  • ارزیابی بیش از حد وزن
  • مسائل مربوط به ارزش خود
  • کمال‌گرایی

در این‌جا به شخص کمک می‌شود در برابر تصویر منفی و زشت‌انگاری که از خود تصور می‌کند، مقابله کند، این وضعیت(زشت‌انگاری) تاثیر بسیار بدی در روند زندگی و هم‌چنین تشدید حالات افسردگی دارد که درمان آن می‌تواند افسردگی را بهبود دهد و میل به پرخوری را کاهش دهد.

گاهی درمانگر برای بهبود حالات داروهای ضد افسردگی و مربوط به دوران افسردگی تجویز می‌کند، که می‌تواند باعث کاهش یا درمان علائم افسردگی و پرخوری باهم شود.

برای درمان افسردگی و پرخوری لازم است تغییراتی در نحوه و سبک زندگی ایجاد شود، مثلا روش‌ها و کارهایی که قبلا در زندگی انجام می‌شده دیگر تکرار نشود و در مقابل کارهای دیگری به سبک زندگی اضافه شود. که لازم است درمانگر یا پزشک بر این تغییرات نظارت داشته و با او مورد بررسی قرار گیرد.

این تغییرات عبارت‌اند از:

 کاهش استرس:

 استرس می‌تواند باعث پرخوری و افسردگی شود، بنابراین می‌تواند هر دو شرایط را بدتر کند.

ورزش باید به طور منظم به برنامه زندگی اضافه شود: 

ورزش منظم و داشتن یک برنامه ورزشی باعث می‌شود فرد احساس خوبی نسبت به خود و اندام خود داشته باشد، هم‌چنین فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود، ترشح این هورمون در خون باعث افزایش احساس شادی و نشاط و سرزندگی می‌شود، استرس را پایین آورده و احساس افسردگی را کاهش می‌دهد.

دور کردن غذاهای مضر و وسوسه نشدن توسط آن‌ها:

 در شرایطی که امکان پرخوری و وسوسه شدن توسط غذاهای رنگی وجود دارد آن‌ها را دور کرده و غذاهای سالم و یا فعالیت‌های مفید دیگری جایگزین آن شود. با کمتر در دسترس کردن آن‌ها، می‌توان پرخوری را کاهش داده و روی سایر تکنیک‌های مقابله و مدیریت استرس و تغذیه در افسردگی تمرکز شود.

بیشتر بخوانید: ۷ نوشیدنی مختلف برای کاهش وزن

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

برای درمان و مقابله با این نوع بیماری‌ها لازم است از مصرف برخی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها اجتناب کرده و یا مصرف آن‌ها را به حداقل رساند: 

نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار

  • مشروبات الکلی
  • غذاهای شیرین
  • مواد غذایی سرخ شده
  • غذاهایی که تصفیه شده و فرآوری شده

بسیاری از این مواد خوراکی تصفیه شده و فرآوری شده، غذاهای شیرین و غذاهای سرخ شده دارای کالری بالا و مواد مغذی مفید کم برای مغز هستند. که خوردن بیش از حد آن‌ها می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات جسمی و روانی را افزایش دهد.

مصرف غذاهای آماده در تاثیر تغذیه بر سلامت روان

تغذیه سالم نه تنها برای سلامت جسمانی، بلکه برای سلامت روانی نیز حائز اهمیت است. استفاده از طیف گسترده‌ای از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی در تغذیه در افسردگی می‌تواند به داشتن جسم و روان سالم کمک قابل توجهی کند. داشتن یک رژیم سالم غذایی همراه با ورزش منظم و خواب کافی، می‌تواند برای داشتن ذهن و بدن سالم معجزه کند. خوردن وعده‌های غذایی منظم در فواصل منظم اولین گام یک رژیم غذایی سالم است. مرحله بعدی انتخاب غذاهای مناسب است.

بیشتر بخوانید: آب و ۷ فایده حیرت‌انگیزش برای سلامتی

کافئین و غذاهای شیرین

حذف کامل کافئین از رژیم غذایی برای بسیاری از افراد ممکن است دشوار باشد مخصوصا در رژیم در افسردگی. با این‌حال، بهتر است که نوشیدنی‌های کافئین دار را فقط در حد اعتدال مصرف شود، به ویژه زمانی که شخص علائمی شبیه افسردگی را تجربه می‌کند. کافئین می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند و باعث ایجاد اضطراب در فرد شود، که هم اختلال در خواب و هم اضطراب باعث تشدید افسردگی می‌شود.

افرادی که بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز، معادل چهار فنجان قهوه دم کرده می‌نوشند، باید مصرف آن را کاهش داده و به حداقل برسانند. پرهیز از مصرف شکر تصفیه شده راه دیگری برای کمک به خلق و خو است. شکر ممکن است در ابتدا باعث احساس انرژی و سرزندگی بیشتری شود، اما زمان زیادی نمی‌گذرد تا مضرات آن نمایان شوند. در عوض، استفاده از غذاهایی که قند خون را در سطح یک‌نواخت نگه می‌دارند، تاثیرات مثبت خود را پس از مدتی نمایان می‍‌کنند.

خوردن غذاهای زیر باعث افزایش انرژی می‌شوند: 

  • پروتئین بدون چربی
  • کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند: غلات کامل

الکل و مواد مخدر غیرقانونی

زمانی که فرد احساس افسردگی می‌کند، روی آوردن به الکل یا سایر روش‌های «خود درمانی» آسان است. ممکن است احساس تسکین کوتاه مدت ایجاد کند، اما این مواد معمولا فقط اوضاع را بدتر می‌کنند. الکل و مواد مخدر چرخه خواب منظم را از بین می‌برد و باعث نوسانات خلقی و اضطراب می‌شود. در صورت استفاده از داروهای تجویزی تداخل الکل و داروها می‌توانند عوارض جانبی منفی ایجاد کنند و حتی از اثربخشی داروها جلوگیری کنند. اگر در ترک مواد مخدر یا الکل مشکلی وجود داشته باشد لازم است در این مورد با پزشک مربوط صحبت شود. پزشک می‌تواند توصیه برنامه‌هایی به قطع یا کاهش این مواد و افزایش هوشیاری کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۵ غذای پرحجم که شما را چاق نمی کنند

داروی ضد افسردگی گیاهی کدامند؟

گیاهان و مکمل‌ها

برخی از گیاهان، روغن‌های ضروری و مکمل‌ها اثرات امیدوارکننده‌ای برای افراد مبتلا به افسردگی نشان داده‌اند.
استفاده از درمان های مکمل هم‌چنان محبوبیت پیدا می کند، زیرا مردم به دنبال روش‌های طبیعی‌تری برای مدیریت سلامت خود هستند.

با این حال، گیاهی همیشه به معنای ایمن یا موثر نیست و دانستن این‌که کدام محصول را انتخاب کنید، می‌تواند در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی کند. در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) گیاهان دارویی را مانند: غذا و دارو کنترل نمی‌کند. در نتیجه، تولیدکنندگان همیشه در مورد کیفیت یا خلوص محصول خود 100 درصد واضح نیستند. تحقیقات نویدبخش برخی مکمل‌ها در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​است. اینها برخی از مکمل‌هایی هستند که مردم بیشتر از آن‌ها استفاده می کنند:

جینکو بیلوبا

اول از همه: اگر نگران هستید که از افسردگی رنج می برید، باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر به دنبال رویکرد طبیعی برای درمان افسردگی خفیف هستید، ممکن است بخواهید مکمل‌های جینکو بیلوبا را امتحان کنید. این گیاه باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود که می‌تواند انرژی را افزایش داده و به بهبود تمرکز کمک کند.

تحقیقات هنوز مستقیماً این گیاه را با خلق و خوی مرتبط نکرده است، اما یک مطالعه نشان داد که در یک هفته توجه و حافظه مشکلات رایج با افسردگی را بهبود می‌بخشد. در مطالعه دیگری، این گیاه برخی از عوارض جانبی جنسی را که برخی داروهای ضد افسردگی تجویزی می‌توانند ایجاد کنند، بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: درمان کلسترول بالا با تغذیه مناسب

جینسینگ

این مکمل از ریشه گیاه جینسنگ آمریکایی یا آسیایی می‌آید. جینسینگ سیبری، آسیایی و Eleuthero گیاهان مختلف با مواد فعال متفاوت هستند. پزشکان طب چینی هزاران سال است که از جینسینگ برای کمک به مردم برای بهبود وضوح ذهنی و انرژی و کاهش اثرات استرس استفاده کرده‌اند. برخی از افراد این خواص جینسینگ را با راه حل‌های بالقوه برای انرژی و انگیزه کم که می تواند در افسردگی رخ دهد مرتبط می دانند.

نتیجه گیری

مواد غذایی تاثیر چشم‌گیری در سلامت جسم و روان دارد، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، ورزش منظم و داشتن یک روند زندگی سالم و برنامه ریزی شده برای هر فرد بسیار کمک کننده است.

باتوجه به این موضوع که امروزه مصرف فست‌فودها در بین اکثریت بسیار رواج پیدا کرده است، شاهد چاقی‌های فراوان و کمبود اعتماد به‌نفس و افسردگی‌های بسیار زیادی هستیم، که این حالات در صورت عدم رسیدگی در زمان مناسب می‌تواند عواقب بسیار بدی را بر زندگی و فعالیت اشخاص بگذارد.

بهتر است استفاده از این نوع مواد غذایی را تا جایی که امکان آن وجود داشته باشد کنار گذاشته و مصرف مواد غذایی سالم و مفید و هم‌چنین انجام ورزش‌های برنامه‌ریزی شده را جایگزین آن نموده و اهمیت بیشتری به سلامت روان خود داده شود. بنابراین چگونگی تغذیه در افسردگی بسیار موضوع مهمی تلقی می‌شود و باید آن را جدی بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها