رژیم شیر چیست؟ آیا این روش برای لاغری موثر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بی‌شک شیر یکی غنی‌ترین منبع پروتئین و کلسیم است. ولی آیا فقط با نوشیدن شیر و گرفتن رژیم شیر می‌توان به کاهش وزن کمک کرد؟ شاید جالب باشد بدانید که این روزها استفاده از این متد برای کاهش وزن در سراسر دنیا رایج شده و بدون هیچ‌گونه کاهش توده عضلانی به کم کردن چربی‌ها کمک می‌کند! ولی در نظر داشته باشید که سوای کم کردن 3 تا 4 کیلو وزن، ممکن است دچار کمبود برخی مواد مغذی حیاتی مثل فیبر و… نیز شوید.

در ادامه این مقاله از درمانکده ما قصد داریم تا خیلی کامل در مورد اینکه رژیم شیر چیست و آیا این رژیم عوارضی با خود خواهد داشت و یا خیر کامل توضیح دهیم. اگر شما به دنبال یک راه حل اصولی و بدون هیچ آسیبی برای کم کردن وزن هستید، می‌توانید از متخصصان تغذیه ما در مجله درمانکده کمک بگیرید تا اصولی‌ترین برنامه غذایی را برای این منظور به شما بدهند.

بیشتر بدانید: چرا هرچه تلاش می‌کنید وزن کم نمی‌کنید؟

رژیم شیر چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، شیر یک منبع غنی از کلسیم است. کلسیم هم عامل محرک متابولیسم چربی است که در نهایت منجر به کاهش چربی در بدن خواهد شد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، هر چقدر یک سلول چربی حاوی کلسیم بیشتری باشد، چربی بیشتری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد سوزاند. اگر بخواهیم خیلی کلی در مورد مزایای مصرف شیر در بدن بگوییم، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش گرسنگی با شیر: نوشیدن شیر می‌تواند با هورمون مبارزه با گرسنگی به نام پپتید را تحریک کند و برای مدت زمان طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد.
  • شیر سرشار از پروتئین است: یک فنجان شیر کامل حاوی 8.14 گرم پروتئین است. مصرف پروتئین هم باعث افزایش متابولیسم، افزایش سیری، کاهش چربی شکم و کاهش فشار خون خواهد شد.
  • شیر یک نوشیدنی کم کالری است: یک فنجان شیر حاوی 149 کالری است. نوشیدن شیر و موز به صورت اسموتی هم می‌تواند تا حداقل 2 ساعت شما را سیر نگه دارد.
  • رژیم شیر و ملزم کردن فرد به مصرف غذاهای سالم: رژیم شیری که به صورت اصولی گرفته شود، شما را ملزم به مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌های و مصرف چربی‌های سالم ترغیب خواهد کرد و بدون هیچ آسیبی به سلامتی، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. (البته رژیم شیری که اصولی باشد!)
  • کمک به ساخت توده عضلانی با رژیم شیر: برای کاهش وزن چه با رژیم شیر یا هر رژیم دیگری، نیاز است که کالری‌های مصرفی خود را بسوزانید و در نتیجه فعالیت بدنی داشته باشید. با کاهش چربی، به ساخت توده‌های عضلانی بدون چربی کمک خواهید کرد.
  • تغییر لایف استایل با رژیم شیر: گرفتن رژیم شیر به صورت اصولی به شما کمک خواهد کرد که عادات سالم‌خوری و داشتن رژیم غذایی سالم را جایگزین سبک غلط خوردن قبل کنید و به آرامی وزن کم کنید. کاهش وزن آهسته، خیلی بهتر از کاهش وزن سریع است و با این روش توده‌های عضلانی بدون چربی را از دست نخواهید داد و وزن کم شده، به سرعت جایگزین نخواهد شد و همچنین سیستم ایمنی خود را به خطر نمی‌اندازید.

بیشتر بدانید: رژیم بدون گلوتن چه فواید و عوارضی بر بدن دارد؟

تصویر خانمی که در حال نوشیدن شیر است
رژیم شیر یکی از جدیدترین روش‌های لاغری است که بسیاری از افراد آن را امتحان کرده‌اند

انواع رژیم شیر کدام است؟

رژیم شیر انواع مختلفی دارد و در هر کدام از این روش‌ها، مواد غذایی مختلفی به همراه شیر باید مصرف شود و این رژیم صرفا به این گونه نیست که به غیر از شیر، نباید مواد غذایی دیگر مصرف کرد. در ادامه به معرفی انواع رژیم شیر خواهیم پرداخت:

نام رژیممزیت‌های رژیمبرنامه غذایی شیر
شیر و موزافرادی که قصد دارند در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی وزن کم کنند می‌توانند از این رژیم کمک بگیرند. رژیم شیر و موز همراه با سایر مواد غذایی در این رژیم می‌توانند بسیار موثر باشدصبحانه: یک لیوان شیر، تعدادی خرما و یک عدد موزناهار: دو لیوان شیر و دو عدد خرما و نصف موزشام: ماهی سالمون کبابی با سبزیجاتمیان‌وعده: یک عدد موز و یک لیوان شیر
شیر و خرمارژیم شیر و خرما معمولا ۱۴روزه است و در این رژیم در طول روز صرفا مجاز به مصرف خرما و شیر و ۲ عدد میوه هستید، اما وعده شام در رژیم شیر و خرما متفاوت است و این تفاوت هم نیاز بدن به کالری بیشتر برای بالا بردن متابولیسم استصبحانه، ناهار و شام یک لیوان شیر به همراه نه عدد خرمامیان وعده کاهو بدون افزودن سس
شیر و ساقه طلاییساقه طلایی از آرد سبوس‌دار تشکیل شده که برای بدن بی‌ضرر است، شیر هم که سرشار از کلسیم و پروتئین است، البته ممکن است به دلیل داشتن شکر و کربوهیدراتی که این بیسکویت دارد، خیلی برای بدن مناسب نباشدروزانه از ۳ لیوان شیر و ۱۰ عدد بیسکویت ساقه طلایی برای وعده‌های صبحانه و ناهار و شام و عصرانه خود استفاده کنید و در صورت ضعف می‌توانید از ۴ عدد خرما در طول روز استفاده کنید
شیر و دارچینخواص آنتی‌اکسیدانی موجود در دارچین با افزایش متابولیسم بدن مستقیما روی سلامتی تاثیر می‌گذارد و در این رژیم می‌توانید میزان دارچین دریافتی در طول روز را در سه وعده صبحانه، ناهار و شام تقسیم کنیدصبحانه: یک لیوان شیر کم‌چرب همراه دارچین و کمی املت و یک لیوان شیر کم‌چرب و یک کف دست نانناهار: سالاد تن ماهی یا سالاد کاهوشام: ماهی پخته و سبزیجاتمیان‌وعده: یک لیوان شیر و دارچین
شیر و باداممخلوط شیر و بادام در مقایسه با شیرهای گیاهی دیگر کالری بالایی دارد اما فیبر، اسیدهای آمینه و چربی‌های سالم آن گزینه‌ای بسیار مناسب برای رژیم غذایی است و علاوه بر این، منبع غنی شده‌‌ای از کلسیم است و مصرف آن باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. در این رژیم، می‌توانید در طول روز و هر زمان که احساس گرسنگی کردید، از این مخلوط استفاده کنید.
شیر و عسلاین رژیم سه روزه است و می‌توانید در صورت سردرد و یا معده درد از قرص رانیتیدین استفاده شود.صبحانه و ناهار و شام 4 تا 6 لیوان شیر گرم به‌ همراه یک قاشق مرباخوری عسل و از خوردن هرگونه غذا، چای، میوه و… اجتناب شود
شیر و ماستاین رژیم را نباید برای مدتی طولانی استفاده کرد زیرا ممکن است آسیب‌های جدی به بدن وارد کند و بدن را با کمبود آهن مواجه کند. صبحانه و نهار: یک فنجان ماست، یک فنجان غلات کامل و یک عدد میوه.شام: حدودا 170 گرم پروتئین بدون چربی، 1 فنجان سبزیجات، مقداری روغن یا کره.میان وعده: یک فنجان سبزیجات خام یا 2 سبزیجات پخته و 3 وعده لبنیات بدون چربی

بیشتر بدانید: رژیم غذایی یک ماهه؛ ۱۰ کیلو کاهش وزن در یک ماه!

خواص رژیم شیر برای بدن چیست؟

داشتن این رژیم برای بدن خواصی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

سلامت استخوان‌هاشیر غنی‌ترین منبع کلسیم است و برای تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها و ساخت و حفظ توده استخوانی کمک می‌کند
سرشار از پروتئینرژیم شیر می‌تواند برای تامین انرژی بدن به دلیل غنی بودن از پروتئین بسیار مناسب باشد. وظیفه اصلی پروتئین شیر، ساخت و ترمیم عضلات بدن است. همچنین با مصرف روزانه شیر دیگر هوس مصرف شیرینی و کربوهیدرات‌های مضر را نخواهید کرد.
تنظیم و حفظ پتاسیمورزش کردن در کنار داشتن رژیم شیر بسیار ضروری است. وقتی که ورزش می‌کنید، قاعدتا عرق هم می‌کنید. در این دوره مقدار زیادی پتاسیم را با عرق کردن از دست خواهید داد. ولی با نوشیدن شیر، این پتاسیم از دست رفته، جبران و تنظیم خواهد شد.
منبع غنی فسفرفسفر برای تقویت استخوان‌ها و تولید انرژی ضروری است. با مصرف روزانه شیر، مقدار کافی فسفر را دریافت خواهید کرد.
جذب ویتامین‌های ضروریشیر منبع غنی از ویتامین‌هاست. مثلا ویتامین D که به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند؛ ویتامین A که به تقویت ایمنی کمک می‌کند و منبع بسیار خوبی از ویتامین B2 و نیاسین می‌باشد.
اینفوگرافی از تاثیرات رژیم شیر برای بدن
رژیم شیر می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری را برای بدن داشته باشد

بیشتر بدانید: 9 نکته طلایی در مورد رژیم غذایی برای سرطان معده

عوارض رژیم شیر چیست؟

با وجود تمام مزایایی که گفته شد، خوب است که کمی هم در مورد عوارض رژیم شیر هم صحبت کنیم. از جمله تاثیر این رژیم که می‌تواند با خود به همراه داشته باشد، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

آکنهبا مصرف شیر ممکن است برخی هورمون‌های بدن مثل انسولین تحریک شود و فرد دچار آکنه یا جوش شود.
بیماری‌های پوستی یا اگزماشیر و لبنیات جز مواد غذایی هستند که ممکن است باعث ایجاد اگزما شوند که در طول رژیم شیر ممکن است به آن مبتلا شوید.
آلرژیحساسیت به شیر علاوه بر اگزما ممکن است به صورت علائمی در روده مشخص شوند و فرد دچار گاز معده یبوست اسهال و یا به شکل علائم جدی‌تری مانند آلرژی شدید خس خس سینه و مشکل در تنفس و یا مدفوع خونین از خود نشان دهد.
شکستگی استخوانخوردن بیش از ۳ لیوان شیر در روز ممکن است خطر شکستگی استخوان در زنان را افزایش دهد که این عارضه ممکن است به دلیل وجود نوعی قند به نام دی گلاکتوز در شیر باشد.
سرطانتامین کلسیم بدن از طریق شیر و غذاهای دیگر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد و قند موجود در شیر نیز ممکن است با بروز سرطان تخمدان ارتباط داشته باشد.
عدم تحمل لاکتوزحدود 65 تا 70 درصد از جمعیت جهان نوعی از عارضه عدم تحمل لاکتوز را دارند که ممکن است در این دوره به بالاترین حد خود برسد.
التهاب مزمنشیر به صورت طبیعی خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث ایجاد التهاب‌های مزمن شود.
بالا بردن سنهضم لبنیات برای بدن سخت است که به همین خاطر ممکن است اعضا و جوارح بدن برای هضم آن بسیار تلاش کنند که موجب بالا بردن سن به مرور زمان شود.
مشکلات گوارشی مزمنمصرف لبنیات می‌تواند به روده صدمه بزند و باعث ایجاد سندروم نشت روده شود که با گذشت زمان می‌تواند منجر به بیماری خودایمنی و اختلالات گوارشی مانند نفخ معده، یبوست و یا اسهال شود.
اینفوگرافی از مضرات رژیم شیر برای بدن
با رسیدن موقعی به تناسب اندام با رژیم شیر، ممکن است با مضرات بسیاری نیز مواجه شوید.

بیشتر بدانید: کاهش وزن بدون رژیم با 10 تکنیک طلایی

تاثیر رژیم شیر در بدن چیست؟

در این مقاله به صورت کامل در مورد تاثیر رژیم شیر در بدن و چند برنامه غذایی رژیم شیر صحبت کردیم. به طور کلی رژیم شیر بر مصرف شیر فاقد چربی تأکید دارد و با گرفتن این رژیم ممکن است مقداری وزن هم کم کنید. این رژیم موافقان و مخالفان خودش را دارد. برخی از موافقان معتقدند که این ماده خوراکی سرشار از مواد مغذی است که با داشتن تحرک کاهی می‌تواند تمامی نیازهای تغذیه‌ای را تامین کند. ولی مخالفان این رژیم معتقدند که این رژیم در طولانی مدت آسیب‌های زیادی را به بدن وارد خواهد کرد و مناسب نیست و ممکن است فرد دچار کمبودهای تغذیه‌ای دیگری شود. و قبل از گرفتن رژیم شیر به دکتر تغذیه مراجعه کنید.

برای داشتن بهترین رژیم غذایی و رسیدن به تناسب اندام، بهترین کار گرفتن برنامه غذایی مناسب سن، جنسیت و شاخص توده بدنی‌تان توسط یک پزشک متخصص تغذیه است. پزشکان متخصص تغذیه در درمانکده کنارتان هستند که بهترین مشاوره را با متخصص تغذیه در مورد گرفتن رژیم شیر و یا هر رژیم دیگری به شما بدهند. راستی اگر شما هم تجربه گرفتن این رژیم را دارید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما در انتهای همین مقاله به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از تجارب شما استفاده کنند.

برای مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه کلیک کنید.

بیشتر بدانید: چگونه وزن خود را در تعطیلات کنترل کنیم؟

سوالات متداول

آیا رژیم شیر مضر است؟

پیروی از یک رژیم طولانی‌مدت که تنها بر پایه شیر، برای بدن مناسب نیست و ممکن است بدن دچار کمبودهایی شود. بهترین کار برای شروع رژیم شیر، مراجعه به پزشک متخصص است.

با استفاده از رژیم شیر چه مقدار وزن کم خواهیم کرد؟

گرفتن رژیم شیر به تنهایی و نداشتن فعالیت بدنی، فقط به شما آسیب وارد خواهد کرد. در صورت گرفتن این رژیم و داشتن فعالیت بدنی مناسب، ممکن است در طول یک دوره 3 تا 4 کیلو وزن کم کنید.

آیا رژیم شیر به تنهایی برای کاهش وزن کافی است؟

خیر – هیچ رژیم غذایی به تنها موجب کاهش وزن نخواهد شد. برای اینکه از رژیم شیر نتایج مطلوبی به دست آورید، لازم است به مقدار کافی تمرینات ورزشی داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها