رژیم غذایی برای سرطان معده

9 نکته طلایی در مورد رژیم غذایی برای سرطان معده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیش از 70 درصد از بیماران مبتلا به سرطان معده دچار سوء تغذیه، کاهش توده عضلانی، کند شدن روند بهبودی و محدود کردن سیستم ایمنی بدن می‌شوند. رشد هر گونه تومور در معده مصرف را محدود و مشکلاتی را در هضم غذا ایجاد می‌کند. متاسفانه، تشخیص سرطان معده ممکن است به دلیل علائمی مانند احساس سیری شدید پس از مقدار کمی غذا و درد شکم یا سوزش سر دل به تاخیر بیفتد که ممکن است به دلایل شایع‌تری نسبت داده شود. در نتیجه، سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان معده می‌تواند زود شروع شود. داشتن یک رژیم غذایی برای سرطان معده می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده بدخیم چیست؟

تهوع و استفراغ زمانی که تومور مسدود‌کننده محل اتصال معده به مری یا خروجی معده باشد اجتناب‌ناپذیر است. بیماران مبتلا به سرطان معده ممکن است ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را قبل از جراحی انجام دهند و ممکن است پس از جراحی نیز درمان کمکی انجام شود. عوارض‌جانبی درمان ممکن است شامل التهاب، درد، تهوع و استفراغ باشد که می‌تواند بر توانایی بیمار برای غذا خوردن و حفظ وزن تاثیر بگذارد. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به ابعاد مختلف پرهیزات غذایی بیمارانی از این دست می‌پردازیم.

بیشتر بخوانیم : سرطان استخوان؛ انواع، نشانه‌ها، تشخیص و درمان

سبک زندگی سالم برای بیماران سرطان معده
در این تصویر یک معده سالم و یک معده درگیر بافت های سلولی سرطانی می بینید که چگونه می توانند بر روند عملکرد این عضو مهم بدن تاثیر مخربی برجای بگذارند.

بیشتر بخوانیم: رژیم شیر چیست؟ آیا این روش برای لاغری موثر است؟

تغذیه مناسب برای سرطان معده

در اوایل قرن بیستم، بروز سرطان معده به طور مداوم در کشورهایی که یخچال جایگزین روش‌های دیگر نگهداری مواد غذایی بود، کاهش یافت. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم، چندین عامل رژیم غذایی به عنوان عوامل خطر ظاهر شدند که به یخچال ربطی نداشتند. افرادی که بیشترین غذاها را بر اساس الگوی غذایی نامناسب مصرف می‌کنند (از جمله گوشت، تخم‌مرغ، غذاهای لبنی پرچرب و کربوهیدرات‌های تصفیه شده) در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را دارند، 50 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند.

بیشتر بدانید: اسید معده چیست؟

در مقایسه، مشخص شد افرادی که نزدیک به الگوی “محتاطانه” (کم چربی اشباع شده، غذاهای سرخ شده، و کربوهیدرات های تصفیه شده و میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، فیبر و غذاهای سویا بیشتر) می‌خورند، خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهند. 25 درصد در مقایسه با کسانی که کم‌ترین غذا را می‌خورند. عوامل غذایی زیر نیز با کاهش خطر مرتبط هستند:

بیشتر بخوانیم : شیمی درمانی چگونه کار می کند؟

پرهیز از محصولات حیوانی

پرهیز از محصولات حیوانی، به ویژه آن‌هایی که حاوی نیترات هستند. مطالعات نشان داده است که در افرادی که بیشترین میزان گوشت قرمز و فرآوری شده و نیتریت‌های نگهدارنده مواد غذایی موجود در آن‌ها را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کم‌ترین میزان مصرف را دارند، خطر 45 درصد بیشتر است.

این رابطه برای نیترات‌های غذایی که بیشتر آن‌ها از سبزیجات به دست می‌آیند وجود ندارد. مصرف بیشتر چربی‌های اشباع شده با خطر ابتلا به سرطان معده نیز تقریباً 30 درصد مرتبط است. در مقابل، چربی‌های گیاهی با خطر قابل توجهی کم‌تر مرتبط هستند.

بیشتر بدانید: درمان زخم معده چقدر طول می‌کشد؟

گوشت قرمز حاوی سطوح بالایی از آهن است. در مطالعه آینده‌نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه، افرادی که بیشترین آهن را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، 13 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند و هم‌چنین بعد از ابتلا به سرطان معده کم‌تر دچار عارضه‌های ناخوشایند می‌شوند.

بیشتر بدانید: داروی رفلاکس معده چیست؟

خوردن میوه و سبزیجات بیشتر

مصرف برخی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به ویژه برای کاهش خطر سرطان معده موثر باشد. افرادی که بیشترین میزان مصرف مرکبات را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کم‌ترین مصرف را دارند، تقریباً 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کاردیای معده هستند.

بیشتر بدانید: اسید معده چیست؟

مصرف مقادیر بالاتر سبزیجات با خطر تقریباً 20 درصدی کم‌تری برای ابتلا به این سرطان همراه است و مصرف زیاد یا سطوح سرمی لیکوپن نیز با خطر قابل توجهی کمتر برای سرطان معده مرتبط است.برخی از اصول فعالی که برای اثرات ضد سرطانی میوه‌ها و سبزیجات پیشنهاد شده‌اند عبارت‌اند از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها (به دلیل اثرات بازدارنده آن‌ها بر تشکیل نیتروزامین).

ویتامین A، فلاونوئیدها و ترکیبات گوگردی موجود در گونه‌های سبزیجات آلیوم، از جمله سیر و پیاز؛ و پتانسیل آنتی اکسیدانی کل رژیم غذایی، به ویژه در افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری نیز بیشتر است. جایگزینی غلات تصفیه شده با غلات کامل و پرهیز از غذاهای پر نمک مصرف زیاد سدیم

بیشتر بخوانید : سرطان معده چیست؟

مصرف قهوه

مصرف بیشتر سلنیوم در رژیم غذایی افرادی که سطح سرمی یا بافتی بالاتری از سلنیوم دارند، در مقایسه با افرادی که کمترین سطح را دارند، منابع گیاهی سلنیوم شامل آجیل برزیلی، برنج قهوه‌ای، ماکارونی غنی شده، تخمه آفتابگردان، لوبیا، قارچ، بلغور جو دوسر، عدس، اسفناج، بادام هندی و موز است.

مکمل‌های ویتامین با دوز کم

افرادی که ویتامین‌های A، C، یا E را در سطوحی کم‌تر از سطح مصرف بالای قابل تحمل (UL) مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانیم : رژیم غذایی گاستریت: چه چیزی بخوریم و از خوردن چه چیزی پرهیز کنیم؟

لازم است بدانید که رژیم غذایی و بقا در سرطان معده اگرچه نقش رژیم غذایی در پیش‌آگهی سرطان معده نیاز به مطالعه بیشتری دارد، داده‌ها نشان می‌دهند که بیمارانی که رژیم غذایی آن‌ها قبل از تشخیص، چربی حیوانی، پروتئین حیوانی و نیتروزامین کمتری داشت، در مقایسه با سایر بیماران، تقریباً نصف خطر مرگ ناشی از این سرطان را داشتند.

هم‌چنین موارد مذکور از بهترین غذاها برای سرطان معده محسوب می‌شوند که باید از این لیست به خوبی پیروی کنید تا درگیر عارضه‌های جانبی بعد از ابتلا نشوید. همچنین شما میتوانید از دکتر تغذیه رژیم غذایی مناسبی را دریافت کنید. با مراجعه به صفحه مشاوره آنلاین متخصص تغذیه سوال های خود را مطرح کنید تا پزشکان درمانکده شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانیم : مراقبت‌های بعد از عمل جراحی سرطان معده

بهترین غذا برای سرطان معده
اینفوگرافیکی از موادغذایی سالم و مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان معده است که مصرف میوه و سبزیجات و غلات از مهم ترین و مفیدترین مواد غذایی مذکور به شمار می رود.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده خوشخیم چیست؟

سبک زندگی سالم برای بیماران سرطان معده

هر روز 5 تا 6 بار برای خوردن برنامه‌ریزی کنید. از آن‌جایی که ظرفیت معده به دلیل تومور یا جراحی کاهش می‌یابد، بیماران می‌توانند در فواصل روز مقدار کم‌تری غذا بخورند. برنامه‌ریزی یادآوری تلفن همراه برای غذا خوردن می‌تواند مفید باشد. بدون نوعی یادآوری برای خوردن هر دو و نیم تا سه ساعت، بیماران به راحتی می‌توانند این فرصت‌ها را از دست بدهند و ظرفیت محدود معده باعث می‌شود نتوان کالری دریافتی خود را در وعده غذایی بعدی جبران کرد.

بیشتر بدانید: تومورهای بدخیم معده چه علائمی دارند؟

غذاهای نرم‌تری انتخاب کنید

معده معمولاً غذاهای جامد را از طریق انقباضات عضلانی و ترشح اسید به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌کند، اما ممکن است سرطان هر دو عملکرد را محدود کند.

غذاهایی را در نظر بگیرید که از قبل فرآوری شده‌اند، مانند گوشت‌های خرد شده و میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده یا پخته شده. از غذاهایی که در حال حاضر بافت نرم «پوره شده» دارند، مانند: ماهی، لوبیاهای سرخ شده، بیشتر محصولات لبنی، تخم‌مرغ، پوره سیب زمینی، کدو حلوایی زمستانه استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده در جوانان چیست؟

غذاها را آبکی کنید

این غذاها نیز راحت تر به سمت پایین می‌لغزند. یک لیست ایجاد کنید. ارائه ایده‌هایی برای این‌که در لحظه چه چیزی بخوریم می‌تواند استرس زا باشد. یک لیست از گزینه‌ها برای یخچال خود ایجاد کنید. این می‌تواند به شما کمک کند از تکرار مکرر چیزهای مشابه جلوگیری کنید، که می‌تواند منجر به “سوزاندن” غذاهای خاص شود. از جمله موارد اضافی که کالری را به لیست شما اضافه می‌کند. این‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که هر لقمه مهم است.

غذا را ایمن نگه دارید. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان معده تحت درمان‌های سرکوب کننده اسید قرار می‌گیرند یا در نتیجه سرطان ترشح اسید کم‌تری دارند. بدون اسید در معده، محافظت کم‌تری در برابر آلودگی باکتریایی در غذا خواهید داشت.

مراقب باشید برای ایمن نگه داشتن مواد غذایی اقدامات احتیاطی را انجام دهید: از گذاشتن غذا در دمای اتاق اجتناب کنید، دست‌های خود را مرتب بشویید و با تمیز نگه داشتن سطوح و استفاده از آن از آلودگی متقابل جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانیم : علائم سرطان کبد چیست؟

نتیجه‌گیری

سرطان معده بر اشتها و نحوه هضم غذا توسط بیمار تاثیر می‌گذارد. این می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود. تغذیه بهتر و رژیم غذایی سالم می‌تواند به مبارزه با سرطان معده کمک کند و هم‌چنین احتمال ابتلا به این بیماری تهدید‌کننده زندگی را کاهش می‌دهد. برخی از غذاها می‌توانند در صورت کم اشتهایی و مقابله با ناراحتی‌های دستگاه گوارش کمک کنند. برای رد احتمال ابتلا به سرطان معده، معاینات منظم پزشکی لازم است. شما میتوانید از سایت درمانکده به صفحه متخصص گوارش و مشاوره آنلاین دکتر گوارش مراجعه فرمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 37

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها