کاهش وزن بدون رژیم

کاهش وزن بدون رژیم با 10 تکنیک طلایی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رعایت برنامه‌های رژیم‌غذایی برای دوره‌های طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد. پیدا کردن زمان برای ورزش کردن نیز ممکن است سخت باشد. آیا کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت غذایی ممکن است؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال می‌رسید. استفاده از روش‌های مختلف کنترل وزن برای حفظ وزن سالم حیاتی است. در این مقاله از مجله درمانکده 10 تکنیکی را بیاموزید که افراد می‌توانند بدون رژیم از آن‌ها برای کاهش وزن استفاده کنند.

انواع روش کاهش وزن بدون رژیم‌غذایی

در ادامه این این مبحث قصد داریم شما را با انواع راه‌کارهای نوین کاهش وزن بدون رژیم آشنا کنیم و این‌گونه بدون سختی صرفا با یادگرفتن برخی از نکات زیر می توانید به بهبود شرایط خود کمک کنید.

مهارت‌های آشپزی خود را برای داشتن کاهش وزن بدون رژیم تقویت کنید

یادگیری نحوه طبخ انواع وعده‌های غذایی ممکن است به کاهش وزن بدون رژیم کمک کند. درک نحوه تهیه وعده‌های غذایی و ایجاد مهارت‌های بهتر در آشپزخانه می‌تواند راهی قدرت‌مند برای کاهش وزن بدون کاهش مصرف غذا باشد. افرادی که دانش بیشتری در مورد نحوه طبخ غذاهای مختلف دارند، به احتمال زیاد از مواد مغذی بسیار متنوعی از جمله میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند که برای کاهش وزن عالی هستند. در واقع، محققان به طور فزاینده‌ای افزایش وزن و چاقی را با مهارت‌های آشپزی ضعیف مرتبط می دانند.

بیشتر بدانیم: ویتامین‌های ضروری برای تقویت دستگاه گوارش کدام‌اند؟

آشپزی حرفه ای و شناخت میزان کالری و مواد مغذی مواد غذایی
شناخت بیشتر مواد غذایی و تمامی مولفه های آن که یک آشپز حرفه ایی به خوبی بلد است و می داند در چه غذایی چه میزان از مواد غذایی استفاده کند و همین امر به عنوان یک تکنیک موثر در زمینه کاهش وزن بدون رژیم است.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

می‌دانیم که پروتئین بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم است و برای رشد و متابولیسم کارآمد ضروری است. پروتئین می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و گرسنگی را به تاخیر بیندازد. یک مطالعه کوچک بر روی زنان جوان نشان داد که خوردن ماست با پروتئین بالا به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر باعث کاهش گرسنگی و کالری دریافتی در وعده‌های غذایی بعدی می‌شود. راه‌های ساده برای افزایش میزان پروتئین در رژیم‌غذایی شامل افزودن یک قاشق غذاخوری دانه چیا یا دانه شاهدانه به غلات صبحانه یا گنجاندن تخم مرغ بیشتر در برنامه غذایی است.

بیشتر بدانیم: پری‌بیوتیک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید!

فیبر بیشتری بخورید

در واقع فیبر در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل وجود دارد. فیبر با سایر غذاها متفاوت است زیرا بدن آن را در روده کوچک هضم نمی‌کند. در عوض، غذا به روده بزرگ حرکت می‌کند، جایی که تخمیر اتفاق می‌افتد.

افراد می‌توانند فیبر بیشتری را به یک رژیم‌غذایی متعادل اضافه کنند:

  • خوردن هر روز میوه
  • از جمله غلات کامل در رژیم‌غذایی
  • خوردن مقدار زیادی سبزیجات، فیبر موجود در پوست بسیاری از سبزیجات نیز مفید است. تا زمانی که مردم پوست را کاملاً بشویید، خوردن آن هنگام پختن بی‌خطر و آسان است.

برای داشتن اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به دکتر تغذیه در برنامه غذایی خود مواد مورد نیاز بدن را بگنجانید و لاغری سالمی را تجربه کنید، همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه سوالات خود را بپرسید.

پروبیوتیک مصرف کنید

 پروبیوتیک‌ها باکتری های مفیدی هستند که در هضم غذا نقش دارند. تحقیقات اخیر منبع مورد اعتماد به عملکرد روده و مغز مرتبط است و نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند بر وزن، توده

چربی و خلق و خوی تاثیر بگذارند. انسان به عنوان میزبان این باکتری‌ها عمل می‌کند و غذا از جمله فیبر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. به نوبه خود، باکتری‌ها برای روده و سلامت عمومی فرد مفید هستند و به کاهش وزن بدون رژیم کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم: برنامه غذایی بیماران قلبی

در این زمینه بسیار مطالعه کنید

یک استراحت خوب شبانه برای سلامت عمومی و حفظ وزن ضروری است. خواب ضعیف باعث اختلال در هورمون‌های مهم از جمله هورمون‌های دخیل در متابولیسم می‌شود. خوابیدن کم‌تر از 6 ساعت در شب می‌تواند خطر اضافه وزن یا چاقی را در افراد افزایش دهد.

استرس را کاهش دهید

یوگا می‌تواند استرس را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند. افزایش سطح استرس نیز می‌تواند تعادل هورمونی را مختل کند. وقتی فردی استرس دارد، بدن او هورمون‌هایی به نام گلوکوکورتیکوئید تولید می‌کند. تعداد زیاد گلوکوکورتیکوئیدها می‌تواند اشتهای فرد را افزایش دهد و منجر به افزایش وزن شود. استرس هم‌چنین باعث خوردن عصبی شود. غذا خوردن احساسی زمانی است که فرد برای کنترل و بهبود خلق و خوی منفی خود غذاهای ناسالم می‌خورد.

بیشتر بدانیم: چاقی چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

ویتامین D مصرف کنید

برخی از تحقیقات منبع معتبر نشان می‌دهد که کسانی که سطح ویتامین D خونشان پایین است، بیشتر در معرض چاقی هستند و به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. افراد می‌توانند ویتامین D را از نور خورشید و برخی غذاها دریافت کنند. غذاهای حاوی ویتامین D شامل موارد زیر می‌شوند:

  •  زرده تخم مرغ
  • ماهی‌های چرب
  •  مکمل‌های ویتامین D

بیشتر بدانیم: نقش تغذیه در بروز اختلالات روانی

برای داشتن کاهش وزن بدون رژیم غذا را در چند وعده کوچک تقسیم کنید

مطالعات متعدد در این باره نشان می‌دهد، وعده‌های غذایی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد تا بررسی کند که آیا افراد انتظار دارند پس از خوردن همان مقدار غذا در واحدهای جداگانه احساس سیری بیشتری داشته باشند. آن‌ها دریافتند که با تقسیم غذاها به سه یا شش قسمت جداگانه، سطح سیری مورد انتظار شرکت کنندگان بیشتر بود. هنگام صرف غذا در بوفه، یک فرد می‌تواند چندین بشقاب کوچک را برای تقسیم کردن غذا در کنار هم ببرد. هنگام خوردن میان وعده، آن‌ها می‌توانند تنقلات را برش داده و در بشقاب‌های کوچک مختلف قرار دهند. یک فرد هم‌چنین می‌تواند سعی کند به جای این‌که همه چیز را در یک بشقاب بگذارد، وعده‌های غذایی را به چند دوره کوچک تقسیم کند.

از بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید

وقتی مردم غذا را در بشقاب سرو می‌کنند، تمایل دارند تمام غذا را در آن بشقاب تمام کنند. آن‌ها با کاهش اندازه بشقاب خود یا مقدار غذایی که در آن می‌گذارند، کالری خود را با حداقل تلاش کاهش دهند.

بیشتر بدانیم: رژیم شیر چیست؟ آیا این روش برای لاغری موثر است؟

 نوشیدنی‌های شیرین را حذف کنید

افزودن گیاهان یا میوه به آب ممکن است به کاهش میل به نوشیدنی‌های شیرین کمک کند. تحقیقات معتبر مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی را با چربی بدن بیشتر در کودکان مرتبط دانست. جایگزین‌های سالم زیادی برای نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد. آب ساده با نعناع تازه، زنجبیل، توت‌ها یا خیار طراوت بخش است و کالری بسیار کمی دارد. مردم هم‌چنین می‌توانند لیمو یا لیمو را به آب گازدار اضافه کنند. چای گیاهی، سبز و سیاه نیز مناسب هستند. بسیاری از چای‌ها دارای مزایای سلامتی بیشتری هستند. آب میوه‌ها معمولا دارای قند بسیار بالایی هستند. در صورت امکان، بهتر است به جای آن از میوه‌های کامل استفاده کنید زیرا حاوی فیبر هستند.

بیشتر بدانیم: انواع پروتئین و همه‌چیز دربارۀ عملکرد و ساختار آن‌ها

نوشیدنی های شیرین و دارای مواد افزودنی که تاثیر منفی در جهت کاهش وزن دارد.
انواع مختلفی از این نوشیدنی ها در دسترس عموم مردم قرار دارد که هر کدام می تواند برای سلامتی و روند کاهش وزن بدن انسان بسیار مخرب باشد.

فواید لاغری بدون رژیم

مزایای کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون پایین
  • سطوح پایین‌تر تری گلیسیرید
  • خطر کم‌تر بیماری قلبی
  • بهبود تحرک و کاهش درد
  • رابطه جنسی بهتر و اختلال نعوظ کمتر
  • خلق و خوی بهبود یافته
  • خواب بهتر
  • عزت نفس بالاتر
  • مقاومت به انسولین بهبود یافته است.

بیشتر بدانیم: درمان اضافه وزن در بیماران مبتلا به سنگ کلیه

اینفوگرافیکی از مزایا کاهش وزن بدون رژیم
با انجام این روش می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه چالش سختی لاغر شوید و علاوه بر آن اعتماد و عزت نفس بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها را در بر دارد.

بیشتر بدانیم: رژیم کانادایی چگونه است؟

عوارض لاغری بدون رژیم

با توجه به مطالعاتی که در زمینه کاهش وزن بدون رژیم در منابع متعدد و موثق علمی انجام شده است تاکنون عوارضی تحت عنوان لاغری بدون رعایت رژیم‌غذایی وجود نداشته است اما در نظر داشته باشید که کاهش وزن بدون برنامه و خارج از چارچوب می‌تواند ضربه سنگینی به بدنه سلامتی‌تان وارد کند پس لطفا از هر روشی در جهت لاغر کردن خود استفاده نکنید و هر یک از روش‌های مذکور در این مقاله را با متخصص تغذیه و متخصص ورزشی بررسی و با توجه به شرایط بدنی‌تان مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بدانیم: با رژیم فستینگ چقدر لاغر میشویم؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله به انواع راهکار‌های موثر لاغری بدون رژیم‌های سخت غذایی پرداخته شده که مزایا بسیار زیادی به همراه دارد از جمله مهم‌ترین فوائدی که برای انسان‌ها در بردارد در هر سنی و سالی که هستند می‌تواند با این کار خود را از ابتلا برخی از بیماری‌های که علل اصلی ابتلا آن چاقی است، مصون بمانید.

درمانکده با فراهم ساختن فضایی برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی و امکان برقراری ارتباط بین مراجعین و پزشکان از طریق مشاوره آنلاین پزشکی را فراهم ساخته است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها