برای کنترل وزن در تعطیلات بهتر است هر روز خودتان را وزن کنید.

کنترل وزن در تعطیلات عید نوروز؛ مراقب وزنت هستیم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کنترل وزن در تعطیلات عید نوروز به دلیل افزایش بی‌تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری اهمیت زیادی دارد. ازآنجایی‌که معمولا مهمانی‌ها در تعطیلات عید نوروزی بیشتر است و خیلی از ما در ایام تعطیلات بیشتر برای صرف غذا به رستوران می‌رویم، لازم است در این روزها جهت کنترل وزن با کاتی ضروری و موثر آشنا باشیم. شاید فکر کنید افزایش 1 تا 3 کیلوگرم وزن اضافی چندان روی ظاهر شما تاثیر نمی‌گذارد و کم کردن آن ساده است، اما حقیقت است که همیشه کاهش وزن فرآیند پیچیده‌تر و سخت‌تری نسبت به افزایش وزن دارد و برای آب کردن چربی‌های اضافی و کم کردن این میزان وزن باید تلاش زیادی انجام دهید. اما چطور می‌توان از اضافه‌وزن در تعطیلات عید نوروز جلوگیری کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی کاربردی برای کنترل وزن در تعطیلات آشنا شوید.

کنترل وزن در تعطیلات چطور امکان‌پذیر است؟

عید نوروز زمان مناسبی برای دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی است. ازآنجایی‌که در اکثر این مهمانی‌ها غذاهای پرکالری و متنوع سرو می‌شود، تنها کمی بی‌توجهی می‌تواند منجر به اضافه‌وزن و چاقی در ما شود. از طرف دیگر در عید و بازدیدهای عید نوروز معمولا میزبان با انواع شیرینی، آجیل و میوه از مهمان‌ها پذیرایی می‌کند و همین موضوع نیز موجب می‌شود تا شما بیشتر از نیاز بدنتان کالری دریافت کنید و خیلی زود چاق شوید.

بیشتر بدانید: رعایت نکاتی برای سلامت خود در سفر به مناطق گرم

تصویر فردی که در کنار خانواده در حال خوردن تنقلات است.
مصرف تنقلاتی مثل آجیل، شیرینی و دسر می‌تواند موجب افزایش وزن شما در تعطیلات شود.

مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد در تعطیلات بیشتر از حالت معمول غذا می‌خورند و فعالیت بدنی کمتری دارند و به همین دلیل معمولا افزایش وزن در این دوران بیشتر از زمان‌های دیگر رخ می‌دهد. اما بهترین روش کنترل وزن در تعطیلات چیست و چطور می‌توان از چاقی و اضافه‌وزن در تعطیلات عید نوروز جلوگیری کرد؟

1:برای کنترل وزن در تعطیلات فعالیت بدنی داشته باشید

تعطیلات عید برای خیلی از ما به معنی مهمانی رفتن و خوردن انواع خوراکی‌های خوشمزه است. بهتر است در روزهای عید برنامه مشخصی برای فعالیت بدنی خود داشته باشید و بعضی روزها با اعضای خانواده پیاده‌روی کنید. سعی کنید در این روزها به پیک‌نیک بروید و با سایر اعضای خانواده بازی کنید. بی‌تحرکی یکی از مهم‌ترین دلایل اضافه‌وزن و چاقی است و فعالیت بدنی می‌تواند ذهن شما را از غذا خوردن و مصرف تنقلات اضافی دور کند.

و حتی می توانید از طریق مشاوره با متخصص تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بدانید: رژیم شیر چیست؟

تصویر فردی که در حال دویدن در فضای آزاد است.
برای کنترل وزن در تعطیلات سعی کنید به‌طور مرتب ورزش کنید و تحرک داشته باشید.

2:از مصرف تنقلات اضافی اجتناب کنید

در مهمانی‌های عید نوروز معمولا شیرینی‌ها و تنقلات زیادی در مقابلتان قرار می‌گیرد. سعی کنید خودتان را کنترل کنید و از مصرف شیرینی به مقدار زیاد اجتناب کنید و به‌اندازه از آجیل مصرف کنید. برای کنترل وزن در تعطیلات باید حواستان به مقدار تنقلاتی که در طور روز می‌خورید باشد. اگر در یک مهمانی 2 عدد بادام خوردید، می‌توانید در مهمانی بعدی تنها یک چای با یک شیرینی کوچک بخورید. مصرف بی‌رویه تنقلات یکی از مهم‌ترین عوامل چاقی و اضافه‌وزن در ایام عید است که اگر به آن بی‌توجه باشید، خیلی زود موجب افزایش وزن شما خواهد شد.

3:از وعده‌های غذایی کوچک‌تری استفاده کنید

در ایام عید که می‌دانید قرار است هر روز به مهمانی بروید، بهتر است در وعده‌های اصلی‌تان مقدار غذای کمتری مصرف کنید. بهترین راهکار برای کنترل وزن در تعطیلات این است که بشقاب غذایتان را کوچک‌تر کنید و در کنار غذا از سبزیجات و سالادهای متنوع استفاده کنید. فیبر موجود در سبزیجات و سالاد موجب می‌شود تا زودتر سیر شوید و برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنید.

بیشتر بدانید: چه دارویی در طول سفر همراه داشته باشیم؟

تصویر فردی که در حال خوردن یک وعده غذای سالم است.
برای کنترل وزن در تعطیلات نوروزی سعی کنید از غذاهای سالم و مقدار غذای کمتری استفاده کنید.

4:نسبت به چیزی که می‌خورید، آگاه باشید

هیچ‌گاه در خوردن عجله نکنید و غذاها و تنقلاتی که در طول روز می‌خورید را با دقت بجوید. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که غذا خوردن در حالتی که حواسمان نیست و گرم صحبت و فکر کردن هستیم موجب می‌شود که متوجه میزان غذایی که می‌خوریم نباشیم و بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن غذا یا تنقلات مصرف کنید. تمرکز کردن روی چیزی که میل می‌کنید، موجب می‌شود تا سیگنال‌های سیری سریع‌تر به مغز منتقل شوند و کالری کمتری مصرف کنید.

5:برای کنترل وزن در تعطیلات به‌اندازه بخوابید

بسیاری از افراد در تعطیلات کمتر می‌خوابند و بیشتر با خانواده و دوستان خود وقت می‌گذارند، اما جالب است که بدانید که کم خوابی یک عامل مهم برای کنترل وزن در تعطیلات است. کسانی که به‌اندازه کافی نمی‌خوابند، معمولا بیشتر گرسنه می‌شوند و در طول شبانه‌روز کالری بیشتری مصرف می‌کنند. کم‌خوابی موجب افزایش ترشح هورمون‌های گرسنگی در بدن می‌شود و زمینه چاقی و اضافه‌وزن را فراهم می‌کند. از طرف دیگر خواب ناکافی با کاهش متابولیسم در ارتباط است. تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن موجب به هم ریختن هورمون‌ها می‌شود و تنظیم عملکرد بدن را مختل می‌کند.

بیشتر بدانید: چاقی را چه طور می شود کنترل کرد؟

تصویر فردی که خوابیده است.
بدن ما برای عملکرد بهینه و تنظیم سطح هورمون‌ها به میزان خواب مشخصی نیاز دارد.

6: برای کنترل وزن در تعطیلات بیشتر آب بنوشید

بخش زیادی از اضافه‌وزن معمولا مربوط به نفخ است. سعی کنید در طول روز آب بیشتری مصرف کنید تا سدیم اضافی از بدنتان خارج شود. از طرف دیگر نوشیدن آب می‌تواند موجب احساس سیری در شما شود و از پرخوری جلوگیری کند.

7:مصرف دسر و شیرینی را محدود کنید

برای کنترل وزن در تعطیلات باید مصرف شیرینی و دسرهای خوشمزه را محدود کنید. مصرف بیش از حد مواد شیرین و قندی یکی از رایج‌ترین دلایل چاقی در عید نوروز است. سعی کنید از امتحان کردن شیرینی‌ها و دسرهای مختلف اجتناب کنید و تنها برخی روزها مقدار کمی شیرینی میل کنید. به‌هیچ‌عنوان در مصرف شیرینی زیاده‌روی نکنید و به یاد داشته باشید که دریافت کالری‌های اضافه می‌تواند بعداً به ضرر خودتان تمام شود. و برای بهترین برنامه غذایی به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: توصیه‌های کاربردی مهم برای پیش‌گیری از بیماری در سفر

تصویر فردی که برای خوردن شیرینی وسوسه شده است.
زیاده‌روی در مصرف شیرینی یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی و اضافه‌وزن در تعطیلات عید است.

8:هر روز خودتان را وزن کنید

شاید عجیب به نظر برسد ولی برای کنترل وزن در تعطیلات بهتر است هر روز خودتان را وزن کنید تا حواستان بیشتر به خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید باشد و فعالیت بیشتری داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که خودشان را وزن نمی‌کنند، راحت‌تر وزن اضافه می‌کنند. بهتر است برنامه دقیقی برای وزن کردن خودتان داشته باشید و هر روز در یک ساعت مشخصی خودتان را وزن کنید.

بیشتر بدانید: آیا از طریق تغذیه می شود چشم جنین رنگی شود؟

برای کنترل وزن در تعطیلات بهتر است هر روز خودتان را وزن کنید.
برای کنترل وزن در تعطیلات بهتر است هر روز خودتان را وزن کنید.

سخن نهایی

رعایت نکات مهم برای کنترل وزن در عید نوروز به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران اضافه‌وزن خود نباشید و در مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای عید نوروز دچار پرخوری نشده و از مصرف خوراکی‌های اضافه اجتناب کنید. در صورتی که به چاقی موضعی مبتلا هستید و یا وزن شما بیشتر از میزان توصیه‌شده است، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و با رعایت یک رژیم غذایی اصولی و درست، خیلی راحت با کمک درمانکده وزن خود را کاهش دهید.

سوالات متداول

برای سوزاندن کی عدد باقلوا باید چقدر فعالیت بدنی داشته باشیم؟

هر عدد باقلوای 20 گرمی حدود 100 کیلوکالری انرژی دارد؛ یعنی برای سوزاندن هر عدد باقلوا باید حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید.

مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه چطور به کنترل وزن در تعطیلات کمک می‌کند؟

فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌های تازه موجب می‌شود تا شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید و کمتر به سراغ مصرف تنقلات ناسالم بروید.

چرا برای کنترل وزن در تعطیلات باید آگاهانه غذا بخوریم؟

مغز ما برای تشخیص سیری به حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد. کاهش سرعت غذا خوردن و آگاهانه غذا خوردن موجب می‌شود تا بیشتر از نیاز بدن غذا مصرف نکنیم و دچار اضافه‌وزن نشویم.

منابع: healthshots، healthline، health.harvard

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها