برداشتن خال با انواع روش‌های بروز + راهنمای کامل درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برداشتن خال (Mole Removal) با روش‌های مختلف انجام می‌شود و یک عمل سرپایی است. عوامل مختلفی در ایجاد این ضایعات پوستی روی بدن و صورت موثر هستند اما در برخی مواقع برداشتن خال فقط جنبه درمانی پیدا می‌کند.

در دنیای امروز بیش از پیش به زیبایی اهمیت داده می‌شود. افراد زیادی خال‌های متعددی روی نواحی مختلف پوست بدن و صورت خود دارند که گاهی شکل طبیعی نخواهد داشت. برداشتن خال می‌تواند شما را برای همیشه از شر این ضایعات پوستی غیرمعمول خلاص کند. 

هرچه زودتر قبل از بزرگ شدن خال‌ها برای برداشتن آن‌ها اقدام کنید، احتمال از بین رفتن کامل خال‌ها بدون هیچ جای زخم یا اسکار بیشتر است. اگر شما هم به دنبال راه‌حلی برای برداشتن خال صورت یا بدن خود هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا انواع روش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین می‌توانید برای مشورت بیشتر با متخصص پوست آنلاین درمانکده در ارتباط باشید.

چه کسانی به برداشتن خال نیاز پیدا می‌کنند؟

در اغلب موارد خال‌ها بی‌ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر ظاهر خال‌های خود را نمی‌پسندید و راضی نیستید، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست برای برداشتن آن‌ها اقدام کنید. 

تصویر برداشتن‌خال
اکثر متخصصین توصیه می‌کنند اگر خال‌ها آزاردهنده نیستند آن‌ها را به حال خود رها کنید.

به‌طور کلی خال‌های بدن و صورت به ۲ دلیل برداشته می‌شوند:

رفع خال‌های غیرمعمول

خال معمولی ظاهر گرد، مسطح یا کمی برجسته با رنگ مشخصی دارد که در طول زمان هیچ تغییری پیدا نمی‌کند. اما اگر متوجه ظاهر و رنگ غیرمعمول خال خود شدید با مراجعه به پزشک احتمالا برداشتن آن‌ها توصیه می‌شود. در این صورت آزمایشات لازم جهت بررسی نوع خوش‌خیم یا بدخیم انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با انواع خال‌ها

رفع خال‌های زیبایی

برخی افراد از تعداد خال‌های طبیعی بدن خود راضی نیستند. در این مواقع پزشک متخصص پوست می‌تواند با راه‌کارهای مختلف آن‌ها را بردارد. این روش نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

بهترین روش برای برداشتن خال کدام است؟

اکثر افراد متقاضی برای رفع خال‌های بدن و صورت، به‌دلیل زیبایی بیشتر این کار را انجام می‌دهند. اگر خال‌ها سرطانی باشند تنها راه برداشتن آن‌ها جراحی است اما در غیر این صورت می‌توان با راه‌کارهای مختلف این ضایعات پوستی را برطرف کرد. 

انواع روش برداشتن خال شامل موارد زیر می‌شود:

برداشتن خال با لیزر

پیشرفت علم باعث شده تا بتوان به کمک دستگاه لیزر بسیاری از جراحی‌های سنتی را با دقت بیشتر و مدت زمان کوتاه‌تری انجام داد. لیزر برای برداشتن خال صورت اثربخشی بسیار بالایی دارد. به‌طور کلی انواع خال‌های عروقی، مسطح و لک‌های پوستی قهوه یا سیاه را می‌توان به‌آسانی با لیزر برطرف کرد.

در این روش متخصص پوست با بی‌حسی موضعی در ناحیه مورد نظر فرایند لیزر درمانی را آغاز می‌کند که حدود ۲ تا سه جلسه طول می‌کشد. برداشتن‌خال با لیزر بدون درد، خونریزی و ایجاد هر نوع اسکار روی بدن یا صورت انجام خواهد شد. احتمالا حدود یک تا ۲ ماه محل خال کمی قرمز و متورم است اما با گذشت زمان کاملا برطرف می‌شود.

برداشتن خال با سوزاندن

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های رفع خال بدن یا صورت سوزاندن آن‌ها به وسیله دستگاه کوتر است. این دستگاه با تولید گرما به کمک جریان برق در جهت سوزاندن خال‌ها اقدام می‌کند. 

اما یکی از معایب این روش که باعث شده امروزه تقریبا منسوخ شود، ایجاد جای اسکار یا چاله در خال‌های عمیق و ریشه‌دار است. از همین‌رو معمولا برای برداشتن خال صورت که سطحی و کوچک باشند، استفاده می‌شود.

برداشتن‌خال با جراحی

رفع خال با جراحی به سه روش انجام می‌شود:

  1. تراشیدن: پزشک پس از تزریق بی‌حسی موضعی در خال مورد نظر برش ایجاد کرده و برای هم سطح‌سازی با پوست آن را می‌تراشد.
  2. پانچ بیوپسی: خال‌های کوچک و ریز را با دستگاه مخصوص دارای قطعه مربع‌شکل روی پوست پانچ می‌کنند.
  3. جراحی برشی: این روش بیشتر برای خال‌های بدخیم استفاده می‌شود که توسط برش کامل خال مورد نظر برداشته و بخیه می‌زنند. 

بیشتر بخوانیم: خال صورت چگونه به وجود می‌آید

اینفوگرافیک رو‌ش‌های برداشتن‌خال با جراحی
اگر متخصص پوست پس از بررسی، شکل و بافت خال را از نوع عمیق و ریشه‌دار تشخیص دهد، گزینه جراحی پیشنهاد می‌کند.

برداشتن‌خال با روش کرایو

اگر در بررسی‌های فیزیکی، پزشک متخصص پوست متوجه شود خال‌های شما ریشه عمیقی ندارند و غیر سرطانی هستند، ممکن است روش کرایو یا فریز کردن را توصیه کند. در این روش به کمک دستگاه مخصوص مقدار مشخصی نیتروژن مایع را روی خال می‌ریزند. 

درواقع توسط شوک سرمایی ایجاد شده فرآیند خون‌رسانی به سلول‌های خال متوقف خواهد شد و پزشک برای برداشتن آن‌ها اقدام می‌کند. روش کرایو یا فریز کردن را می‌توان بهترین روش برای برداشتن خال صورت دانست. یکی از معایب بزرگ این روش عدم کنترل کامل پزشک و امکان آسیب رسیدن به سلول‌های سالم پوستی است.

برداشتن خال با پلاسما

رفع خال با پلاسما یکی از جدیدترین روش‌های درمانی و زیبایی‌بخش است. به کمک این روش می‌توان خال نواحی حساس صورت مانند پلک و گوشه چشم را بدون درد و خونریزی برطرف کرد. از طرفی دقت بالا و جای زخم بسیار کوچک از مزیت‌های برداشتن خال با پلاسما محسوب می‌شود.

برداشتن‌خال با RF

در این روش به کمک امواج رادیوفرکانسی (RF) لایه‌های مختلف خال، زگیل و سایر ضایعات پوستی تراشیده می‌شود. درنتیجه اگر پزشک متخصص پوست در انجام این روش مهارت کافی داشته باشد، به‌دلیل کنترلی که بر روی بافت مورد نظر دارد، رفع خال بسیار تمیز و بدون هیچ جای اسکاری انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانیم: خال قرمز روی پوست نشانه چیست؟

رایج‌ترین روش رفع خال گوشتی چیست؟

در گذشته یکی از مرسوم‌ترین روش‌های برداشتن خال گوشتی با نخ بود که افراد زیادی در خانه انجام می‌دادند. در این روش نخ را به پایه خال گره محکمی می‌زدند تا جریان خون قطع شود. این قطع خون‌رسانی باعث خشک شدن و افتادن خال می‌شد. 

این روش در گذشته مرسوم بود اما امروزه علمی نیست، زیرا درد و خونریزی زیادی دارد و با التهاب یا عفونت همراه می‌شود. بهترین راه‌کار برای برداشت خال گوشتی مراجعه به پزشک متخصص پوست است. آن‌ها اغلب روش برداشتن‌خال با لیزر را برای خال‌های گوشتی توصیه می‌کنند.

بعد از رفع خال به چه مراقبتی نیاز است؟

بهترین روش مراقبت بعد از برداشتن خال شامل موارد زیر می‌شود:

  1. به مدت ۴۸ ساعت محل برداشت‌خال را شستشو ندهید.
  2. کرم‌های تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور استفاده کنید.
  3. تا سه روز بعد از برداشتن‌خال از مواد آرایشی در محل عمل استفاده نکنید.
  4. از دستکاری محل زخم خودداری کنید.
  5. از استفاده کرم‌های لایه‌بردار تا یک ماه پس از برداشت خال بدون نظر و تایید پزشک خودداری کنید.
  6. تا یک هفته پس از برداشتن‌خال از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید بپرهیزید.

بیشتر بدانید: پاتولوژی خال چیست؟

عوارض برداشتن خال صورت و بدن

برخی عوارض احتمالی عبارتند از:

  • جای زخم
  • برگشت خال
  • تیره یا روشن شدن پوست اطراف خال
  • سوختگی بافت اطراف خال
  • بروز عفونت
  • ایجاد گزگز، سوزش یا بی‌حسی در پوست
اینفوگرافیک عوارض احتمالی برداشتن‌خال صورت و بدن
رفع خال صورت و بدن با روش‌های مختلف معمولا بی‌ضرر است. اما ناحیه صورت به‌دلیل حساسیت بیشتر نیاز به دقت و مراقبت خاص‌تری دارد.

بعد از برداشتن خال چه پمادی بزنیم؟

رفع خال با روش‌های مختلف می‌تواند برای مدتی لکه قرمز و کمی تیره به‌جا بگذارد. رعایت نکات مهم مراقبتی پس از برداشت خال و استفاده از پماد مناسب با تجویز پزشک به سریع‌تر رفع شدن قرمزی و التهاب کمک می‌کند. 

در اغلب موارد پزشک پماد ترمیم‌کننده برای آب‌رسانی محل خال تجویز خواهد کرد. بهترین پماد بعد از برداشتن خال کرم ترمیم‌کننده سیکالفیت است.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با انواع خال در بارداری

برداشتن خال به روش خانگی

برخی معتقدند می‌توان خال‌ها را با روش‌های خانگی برطرف کرد. اما این روش‌ها از نظر علمی ثابت نشده‌اند و ممکن است خطرناک باشند. از همین‌رو توصیه می‌شود قبل از انجام آن‌ها ابتدا با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. 

رایج‌ترین راه‌کارهای خانگی رفع خال استفاده از موارد زیر است:

  • سیر
  • سرکه سیب
  • پوست موز
  • آب اکسیژنه
  • آلوئه‌ورا
  • روغن درخت چای
  • روغن بذر کتان
  • روغن کندر
  • استفاده از ید روی خال
  • مخلوط جوش شیرین و روغن کرچک

بیشتر بخوانید:خال مو دار نشانه چیست؟ بهترین راه تشخیص خال مو دار سرطانی

راهنمای مراجعه به پزشک

برداشتن خال اغلب به‌دلیل اقدام پیشگیرانه یا ایجاد ظاهری زیباتر انجام می‌شود. پزشکان پس از بررسی نوع، شکل، اندازه و تغییرات خال می‌توانند بهترین روش را برای برداشتن آن‌ها انتخاب کنند. اگر شما هم از ظاهر و تعداد خال‌های صورت یا بدن خود راضی نیستید، ‌می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده جهت مراجعه حضوری نزد بهترین پزشکان متخصص پوست وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

برداشتن کدام خال‌ ها خطرناک است؟

برداشتن خال اگر زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام شود خطرناک نیست و معمولا عوارضی ندارد. اما برخی خال‌ها به‌دلیل نوع و بافت خاص نیاز به بررسی بیشتر دارند که بهتر است خودسرانه آن‌ها را دست‌کاری نکنید.

برداشتن خال با لیزر جاش میمونه؟

گرمای ناشی از لیزر معمولا پس از رفع خال یک لک قرمز و کمی تیره به‌جا می‌گذارد که در هفته اول خشک و سفت است. آن ناحیه پس از یک یا ۲ ماه فقط کمی قرمز خواهدبود و کم‌کم به‌طور کامل محو می‌شود.

بهترین فصل برای برداشتن خال صورت کی است؟

برداشتن‌خال‌ صورت و بدن با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در صورت نیاز در اسرع وقت انجام خواهد شد و معمولا فصل خاصی برای انجام این کار تعیین نمی‌شود.

برداشتن خال از چه سنی است؟

خال‌های درشت را معمولا در سنین نوجوانی برمی‌دارند تا رشد مضاعف نداشته باشند، اما برداشتن خال‌های ریز بعد از ۲۰ سالگی توصیه می‌شود تا رشد آن‌ها تکمیل شود.

منبع: clevelandclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها