مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است؟ ۴ روش مشاوره با نوجوانان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مشاوره اخلاقی نوجوانان به‌طور خاص برای حفظ و ارتقای سلامت روان کودکان و نوجوانان کاربرد دارد. این نوع مشاوره برای نوجوانان بسیار مفید است؛ زیرا افراد در دوران نوجوانی بحران‌هایی را تجربه می‌کنند که ممکن است به سلامت روان آسیب جدی وارد کنند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به سوال مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است، پاسخ خواهیم داد و فواید این نوع مشاوره را بررسی خواهیم کرد.

مشاوره اخلاقی نوجوانان چیست؟

مشاوره اخلاقی نوجوانان شامل راهنمایی آن‌ها برای رشد و پرورش ارزش‌های اخلاقی، استدلال اخلاقی و مهارت‌های زندگی مانند مهارت تصمیم‌گیری است. هدف این نوع مشاوره کمک به نوجوانان برای حل کردن چالش‌های زندگی، مسائل اخلاقی پیچیده و ارتقای توانایی انتخاب مسئولانه است.

علاوه بر این، مشاوره با نوجوانانی که با اضطراب، افسردگی یا تروما مواجه هستند نیز ضروری است. مصرف مواد مخدر در نوجوانان نیز موضوعی بسیار جدی و چالش‌برانگیز بوده و مهارت‌های نه گفتن و تصمیم‌گیری باید در این افراد تقویت شود. همچنین، در سنین کودکی و نوجوانی اغلب افراد هویت جنسی خود را کشف می‌کنند و مشاور می‌تواند با کمک به نوجوانان از ایجاد هرگونه نارسایی در پیدا کردن هویت جنسی جلوگیری کند.

تصویر یک نوجوان که در حال صحبت با مشاور است.
مشاوره به نوجوانان کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای سالم را بیاموزند و اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنند.

انواع مشاوره اخلاقی نوجوانان

رویکردهای مختلفی برای مشاوره نوجوانان وجود دارد. تمام رویکردها علمی و مفید هستند؛ اما بسته به نیاز و مشکل نوجوان، یکی از این رویکردها به او توصیه می‌شود. در ادامه با انواع رویکردهای روان‌درمانی نوجوانان و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. درمان فردی

در درمان فردی، نوجوانان متناسب با نیازهای سلامت روان فردی خود مشاوره دریافت می‌کنند. درمانگر در این نوع مشاوره به موضوعاتی مانند اضطراب‌های فرد، مشکلات درسی، مشکلات ارتباطی و… می‌پردازد.

۲. خانواده‌درمانی

نوع دیگری از درمان که در دسترس نوجوانان قرار می‌گیرد، خانواده‌درمانی است. این رویکرد گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی است که نگران سلامت روان نوجوان خود هستند یا در ارتباط با او دچار مشکل شده‌اند. در این نوع مشاوره، جلسه درمانی با حضور تمام اعضای خانواده برگزار شده و آن‌ها درباره چالش‌های خود صحبت می‌کنند.

۳. گروه‌درمانی

در مشاوره گروهی، نوجوانان این فرصت را می‌یابند که با نوجوانان دیگری که چالش‌های سلامت روان مشابهی را تجربه می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. مشاور در رویکرد گروه‌درمانی محیط امنی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند تا تجربیات خود را با یکدیگر و درمانگر به اشتراک بگذارند. همچنین، این نوع درمان به نوجوانان کمک می‌کند کمتر احساس تنهایی کنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره تربیتی نوجوانان چیست؟ نحوه اجرا و مزایای آن

۴. درمان تجربی

رویکردهای مشاوره برای نوجوانان فقط گفتاردرمانی نیستند؛ بلکه مشاوران از طریق درمان‌های تجربی مانند هنر‌درمانی، آموزش یوگا و مدیتیشن، موسیقی‌درمانی، باغبانی‌درمانی، آموزش هنرهای رزمی و… به نوجوانان برای یادگیری مهارت‌های زندگی و حل چالش‌های خود کمک می‌کنند.

اینفوگرافیک انواع مشاوره اخلاقی نوجوانان
مشاوره اخلاقی نوجوانان اغلب توسط مشاوران حرفه‌ای و در یک فضای امن و بدون قضاوت انجام می‌شود.

مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است؟

اکنون که با رویکردهای مشاوره نوجوانان آشنا شدیم، به این سوال پاسخ می‌دهیم که مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است و مشاوران از چه تکنیک‌های درمانی برای ارائه این موضوعات به نوجوانان استفاده می‌کنند. جنبه‌های مختلف مشاوره اخلاقی نوجوانان عبارت‌اند از:

۱. کمک به نوجوان برای انتخاب ارزش‌های زندگی خود

یکی از فعالیت‌های مشاوران کمک به نوجوانان برای شناسایی و شفاف‌سازی ارزش‌ها و باورهای خود است. مشاور اعتقادات شخصی نوجوان و عواملی که بر دیدگاه اخلاقی آن‌ها اثر می‌گذارد را بررسی کرده و به او می‌آموزد که ارزش‌ها و دیدگاه‌های خود را چگونه باید انتخاب کند.

۲. آموزش استدلال اخلاقی

مشاور تلاش می‌کند از طریق دوراهی‌های اخلاقی، استدلال و تحلیل را به نوجوانان آموزش دهد. برای مثال مشاور از نوجوان می‌پرسد: «فرض کنید پنج نفر در مسیر یک قطار هستند و هر لحظه ممکن است قطار با آن‌ها برخورد کرده و کشته شوند. شما با فشردن یک اهرم می‌تواند قطار را به مسیر دیگری منحرف کنید که در آن مسیر فقط یک نفر کشته می‌شود. شما چه تصمیمی می‌گیرید؟».

بیشتر بخوانید: مشاوره اعتیاد نوجوانان چیست؟ روش‌های پیشگیری و علائم آن

۳. حل تعارض

در دوران نوجوانی، افراد ممکن است با خانواده یا دوستان دچار تعارض شوند. مشاور با آموزش مهارت‌های ارتباطی موثر به نوجوان می‌آموزد که چطور تعارض‌ها و مشکلات خود را با دیگران حل کند. علاوه بر این، مشاور نوجوان را تشویق می‌کند که نسبت به دیگران همدلی و شفقت بیشتری داشته باشد.

۴. آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری

پس از آن‌که نوجوان توانست ارزش‌های زندگی خود را بر اساس استدلال اخلاقی انتخاب کند، مشاور به او کمک می‌کند تا بتواند مهارت‌های تصمیم‌گیری را بر اساس ارزش‌های خود توسعه دهد.

۵. مسئولیت شخصی

یکی از جنبه‌های اصلی مشاوره اخلاقی نوجوانان، آموزش و تشویق نوجوانان برای احساس مسئولیت شخصی است. مشاور به نوجوانان کمک می‌کند تا درک کنند که قدرت انتخاب دارند و تصمیم‌هایشان دارای عواقبی است که باید آن‌ها را بپذیرند.

تکنیک‌های مشاوره نوجوانان

مشاوران برای تحقق اهداف خود از تکنیک‌های مختلف مشاوره برای ارتباط برقرار کردن با نوجوانان استفاده می‌کنند. برخی از این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • تکنیک‌های شناختی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) که بر افکار، احساسات و رفتار تمرکز دارد و مهارت‌های مقابله‌ای ملموس را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد.
  • تکنیک رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) که به نوجوانان کمک می‌کند تا اضطراب و پریشانی را با موفقیت مدیریت کنند.
  • تکنیک ذهن‌آگاهی که به نوجوانان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های استرس‌زا بتوانند ذهن و بدن‌شان را آرام کنند.
  • تکنیک‌های انگیزشی که برای ایجاد انگیزه در نوجوانان استفاده می‌شوند.
  • تکنیک‌های تجربی که شامل هنر‌درمانی، موسیقی‌درمانی و فعالیت در فضای باز می‌شود.
تصویر چند نوجوان در حال نواختن موسیقی گروهی
 تحقیقات نشان داده‌اند که موسیقی‌درمانی می‌تواند استرس و درد جسمی را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره برای نوجوانان دختر چیست؟ نحوه کمک مشاور به نوجوان

سوالات مشاوره اخلاقی نوجوانان

برخی از سوالاتی که اغلب در جلسه مشاوره نوجوانان پرسیده می‌شوند، عبار‌ت‌اند از:

  • آیا احساس می‌کنی دوستان و خانواده‌ات از تو حمایت می‌کنند؟
  • یک چیزی که در مورد خودت دوست داری چیست؟
  • چگونه استرس خود را مدیریت می‌کنی؟
  • آیا تا به حال احساس کرده‌ای که کسی را نداری با او صحبت کنی؟
  • چگونه می‌توانم در کنار تو باشم و بهتر از تو حمایت کنم؟
  • چه احساسی نسبت به دنیا داری؟
  • رسانه‌های اجتماعی چگونه بر زندگی تو تاثیر می‌گذارند؟
  • آیا احساس امنیت می‌کنی؟
  • آیا احساس تنهایی یا انزوا می‌کنی؟
  • آیا خوب می‌خوابی، غذا می‌خوری و ورزش می‌کنی؟
  • آیا چیزی وجود دارد که در حال حاضر از آن بترسی؟ بیشتر در مورد آن بگو.
  • آیا چیزی وجود دارد که در مورد آن هیجان زده باشی؟ بیشتر در مورد آن بگو.
  • سه چیزی که بابت آن‌ها سپاس‌گزار هستی چیست؟ چرا؟
  • در حال حاضر به چه چیزی نیاز داری و آن را در دسترس نداری؟

جمع‌بندی

در این مقاله به پرسش مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است، پاسخ دادیم و رویکردهای مختلف این نوع مشاوره را بررسی کردیم. مشاوره نوجوانان معمولا بر زمان حال متمرکز است و مشاوران تلاش می‌کنند تا روی نقاط قوت هر فرد تمرکز کنند.

آن‌ها به مراجع کمک می‌کنند علائم ناراحت‌کننده سلامت روان را از بین ببرند تا احساس بهتری داشته باشند. اگر فرزند نوجوانی دارید و نمی‌دانید چطور به او کمک کنید تا راحت‌تر به دنیای بزرگسالان وارد شود، توصیه می‌کنیم به یک مشاور نوجوانان مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از مجرب‌ترین مشاوران کودک و نوجوان سراسر کشور نوبت دریافت کنید. همچنین، می‌توانید به‌صورت آنلاین نیز از این مشاوران، راهنمایی دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: والدین چگونه باید با افسردگی نوجوانان برخورد کنند؟

سوالات متداول

چرا مشاوره اخلاقی نوجوانان مهم است؟

نوجوانی یک مرحله مهم از زندگی است؛ زیرا تغییرات هورمونی و بلوغ می‌تواند سلامت جسمی و عاطفی نوجوانان را به‌طور کلی تغییر دهد. مشاوره می‌تواند فضای امنی را برای نوجوانان فراهم کند تا افکار و احساسات ناراحت‌کننده خود را کشف کرده و مهارت‌های لازم برای دوران بزرگسالی را بیاموزند.

چه رویکرد درمانی برای نوجوانان بهتر است؟

درمان پذیرش و تعهد، که اغلب به عنوان ACT شناخته می‌شود، رویکردی است که می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا احساسات خود را شناسایی و درک کنند و راحت‌تر بپذیرند.

منابع: Newportacademy | verywellmind | carepatron 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها