قرص سیستین چیست؟ مکملی که فقط برای قطع ریزش مو محبوب شد!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

این روزها خانم‌ها و آقایان در هر سن و سالی ریزش مو، شکننده بودن ناخن‌ها و مشکلات پوستی را تجربه می‌کنند. بعد از مراجعه به پزشک، قطعا خیلی از این افراد باید مکمل غذایی مخصوصی بخرند. یکی از مکمل‌هایی که روی همه این بخش‌ها به همراه کبد، سیستم ایمنی و… تاثیر می‌گذارد، قرص سیستین است. شما باید با مشورت پزشک، بهترین قرص سیستین b6 را از میان برندهای مختلف ایرانی و خارجی آن در بازار انتخاب کنید. در این مطلب مجله درمانکده همراه ما باشید تا توضیح دهیم قرص سیستین چیست و با همه چیز درباره این محصول آشنا شوید.

کاربرد قرص سیستین

بیش‌تر مردم قرص سیستین ب 6 زینک را به عنوان قرصی برای درمان ریزش مو مصرف می‌کنند. اما این محصول، کاربردهای دیگری هم دارد. به شرط آنکه این قرص را زیر نظر پزشک مصرف کنید و بهترین زمان مصرف قرص سیستین b6 را بدانید. در ادامه توضیح می‌دهیم که قرص سیستین برای چیست؟

اینفوگرافیک کاربرد قرص سیستین
قرص سیستین‌ برای چیست؟

قطع ریزش مو، نرمی و لطافت آن‌ها

خانم‌ها و آقایان به دلایل مختلفی دچار ریزش مو می‌شوند. برای مثال خیلی از افراد بعد از رژیم غذایی، ریزش موها را تجربه می‌کنند. قرص سیستین یکی از مکمل‌هایی است که پزشک برای این مشکل پیشنهاد می‌دهد. سیستین موجود در این مکمل به لطافت و نرمی موها کمک می‌کند؛ زیرا مهم‌ترین اسید آمینه موجود در کراتین است. با مصرف این قرص، موهایی نرم و لطیف و البته قوی خواهید داشت.

بیشتر بدانید: قرص هیرویت؛ محبوب‌ترین قرص برای رهایی از ریزش مو

داشتن ناخن‌های بلند و زیبا

خیلی از خانم‌ها دوست دارند ناخن‌های بلند و زیبایی داشته باشند. از آنجایی که مواد مغذی مورد نیاز سلامت مو و ناخن یکسان هستند، این قرص روی رشد ناخن‌ها و سلامت آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

پاک‌سازی کبد و سلامت آن

سیستئین موجود در این مکمل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و با محافظت از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو، عملکرد این اندام از بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین ویتامین ب 6 روی متابولیسم کبد موثر است.

سیستم ایمنی قوی

سیستئین، اسیدآمینه‌ای است که با افزایش تولید گلوتاتیون، سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی در بدن انسان کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: شربت ایمیونیس چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی

برخلاف خیلی از داروهای شیمیایی موجود در داروخانه‌ها، مصرف قرص سیستین هیچ خطری برای بیمار ندارد. مگر اینکه فرد نسبت به ترکیبات تشکیل‌دهنده آن حساسیت داشته باشد. در این صورت واکنش‌های آلرژیکی رخ می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • تورم صورت
  • تورم زبان
  • مشکلات تنفسی
  • کهیر و خارش پوست
  • حساسیت پوستی
  • افت فشار خون
  • مشکلات گوارشی

بیشتر بدانید: مکمل فیتو چیست؟

به جز موارد بالا ممکن است عارضه‌های نادری هم بعد از مصرف قرص سیستین b6 رخ دهد که عبارت‌اند از:

  • از دست دادن حس در پاها
  • شروع لرزش در بدن و افزایش دما
  • داشتن حس خستگی
  • کم شدن حس لامسه
  • نداشتن تعادل
  • احساس ناراحتی در دست‌ها

در صورت بروز هر یک از عوارض گفته‌شده، فورا به پزشک مراجعه کنید.

روش مصرف قرص سیستین

برای اینکه تاثیرات قرص سیستین ب 6 را در بدن خود ببینید، روزی چهار عدد از این مکمل را مصرف کنید. البته این تعداد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و بهتر است از پزشک مشورت بگیرید. مصرف این قرص را باید به مدت ۲ الی سه ماه ادامه دهید. بهترین زمان خوردن قرص سیستین ب6 همراه با وعده‌های غذایی است.

بیشتر بدانید: معرفی قرص برای ریزش مو

تصویر بسته‌بندی قرص سیستین
قرص سیستین ب ۶ دایره‌ای و زرد رنگ است.

موارد احتیاط پیش از مصرف

  • بیش از چهار عدد قرص در روز مصرف نکنید. مگر اینکه دکتر پوست و مو تعداد آن را برای شما تجویز کرده باشد.
  • مکمل سیستین را در محیطی دور از دسترس کودک نگهداری کنید.
  • علیرغم وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، قرص سیستین را جایگزین رژیم غذایی متنوع نکنید.
  • مکمل سیستین را در محیطی خشک، خنک و با دمای کم‌تر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید.
  • در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و نقص در سیستم ایمنی، برای مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنید.
  • ترکیبات سازنده محصول روی بسته‌بندی آن را بخوانید تا در صورت داشتن حساسیت به هر یک از آن‌ها، مکمل را مصرف نکنید.

تداخلات دارویی قرص سیستین ب 6

وقتی شما دو یا چند قرص و فرآورده غذایی را با یکدیگر مصرف می‌کنید باید تداخلات دارویی آن‌ها را در نظر داشته باشید. به طور کلی قرص سیستین ب 6، دارویی ایمن است که مصرف آن با دیگر داروها، مشکلی به وجود نمی‌آورد. در صورتی که روزانه باید داروهای خاصی را بخورید، حتما پیش از خوردن این قرص با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین شامپو برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو

آیا قرص سیستین ب6 چاق میکند؟

تصویر ترازو که وزن یک فرد را نشان می‌دهد
قرص سیستین ب ۶ باعث چاقی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف قرص کلاژن

شاید برای خیلی از افرادی که بعد از مصرف مکمل‌ها افزایش وزن را تجربه کرده‌اند، این سوال پیش بیاید که آیا قرص سیستین ب 6 چاق میکند؟ برای بررسی تاثیر مصرف این قرص بر وزن افراد باید ترکیبات آن را مورد بررسی قرار دهیم. ترکیبات این قرص عبارت‌اند از:

  • سیستئین: اسیدآمینه‌ای مفید برای بدن که کبد را پاک‌سازی و مواد دفعی را از بدن خارج می‌کند. به همین دلیل سیستئین روی کاهش چربی بدن تاثیر می‌گذارد.
  • روی: زینک یا روی بر فعالیت آنزیم‌ها به ویژه آنزیم‌های موثر بر متابولیسم کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تاثیرگذار است. بنابراین نه تنها روی چاق شدن تاثیری ندارد، بلکه باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود.
  • B6: ویتامین ب 6 یک کوآنزیم است که با افزایش متابولیسم کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به افزایش انرژی در بدن کمک می‌کند. همچنین این ویتامین در کاهش چربی‌های بدن نقش دارد.
  • آرژنین: با مصرف آرژنین، فرد احساس سیری می‌کند. این ماده بر افزایش سطح پروتئین‌ها و کاهش چربی‌های شکمی تاثیر می‌گذارد.

با توجه به ترکیبات این قرص، سیستین باعث افزایش وزن و چاقی فرد نمی‌شود. از آنجایی که یکی از فواید آن مقابله با بی‌اشتهایی عصبی است، احتمالا در بعضی افراد با افزایش وزن همراه باشد. بنابراین در صورتی که احساس کردید اشتهای شما افزایش پیدا کرده، مصرف آن را قطع کنید و از دکتر پوست آنلاین مشورت بگیرید.

بیشتر بدانید: تقویت سیستم ایمنی با آمپول نوروبیون

افراد آسیب‌پذیر

قبل از مصرف قرص Cystine B6 Zinc، حتما ترکیبات روی قوطی محصول را بخوانید؛ زیرا در صورت داشتن حساسیت به هر یک از ترکیبات سازنده، نباید این قرص را مصرف کنید. قرص سیستین در بارداری باید توسط پزشک تجویز شود. همچنین بعد از زایمان برای مصرف قرص سیستین در شیردهی باید از پزشک خود سوال بپرسید. مصرف مکمل سیستین برای بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی، دیابت، کلیوی و نقص در سیستم ایمنی ممنوع است؛ زیرا تاثیرات زیادی روی عملکرد این سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌گذارد.

بیشتر بدانید: قرص لیورگل چیست؟

سخن آخر

در این مطلب توضیح دادیم که قرص سیستین ب ۶ زینک برای چیست؟ این محصول، یک مکمل غذایی به حساب می‌آید که علاوه بر مو برای ناخن‌ها، کبد، سیستم ایمنی و خیلی از سیستم‌های دیگر مفید است. در صورتی که به ترکیبات تشکیل‌دهنده این دارو حساسیت دارید، داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا به بیماری‌های خاصی مبتلا هستید، باید با پزشک مشورت کنید. عوارض و فواید قرص سیستین ب6 به نحوه مصرف بیمار بستگی دارد. به همین دلیل مشورت با یک پزشک پیش از مصرف این مکمل، الزامی است. شما می‌توانید برای مشورت با پزشکان از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین پزشکان در سایت درمانکده استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین از سایت درمانکده و از پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید و در مراجعه حضوری به پزشک، تمام سوالات خود را بپرسید.

بیشتر بدانید: قرص استامینوفن برای چیست؟

سوالات متداول

۱- قرص‌ سیستین ایرانی بخرم یا خارجی؟

از نظر مصرف‌کنندگان، تفاوت زیادی بین نوع خارجی یا ایرانی این قرص وجود ندارد. اما در نوع ایرانی این محصول، زینک بیش‌تری استفاده شده است؛ زیرا مقدار این ماده در بدن مردم ایران کم‌تر است. همچنین نوع خارجی این محصول با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسد.

۲- آیا قرص سیستین ب 6 باعث ایجاد جوش روی صورت می شود؟

ممکن است فرد به دلیل حساسیت به ترکیبات تشکیل‌دهنده این دارو، جوش‌هایی را روی صورت خود ببیند. همچنین زینک موجود در این قرص، چربی پوست صورت را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

۳- نظرات در مورد قرص سیستین b6 مثبت است یا منفی؟

بیش‌تر مصرف‌کنندگان از خوردن قرص سیستین راضی هستند و نظر مثبتی دارند.

منبع: rochester.edu

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 24

هنوز امتیازی ثبت نشده

parniamaleki
پرنیا مالکی

اگر بخوام از علاقه‌ام به حوزه درمان بگم، باید از هفت سال پیش شروع کنم که وارد رشته تجربی شدم تا الان که دانشجوی سال آخر پرستاری هستم. با شروع دانشگاه، تولید محتوا رو هم به عنوان یک فعالیت شروع کردم و الان نزدیک به سه ساله که به عنوان نویسنده محتوا مشغول به کار هستم. من علاقه‌ام در حوزه درمان و نویسندگی رو به هم گره زدم و برای نوشتن مطالبم حسابی جستجو می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها