افسردگی نوجوانان

والدین چگونه باید با افسردگی نوجوانان برخورد کنند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افسردگی نوجوانان یکی از دغدغه بسیاری از والدین در زمان رشد فرزندانشان است. از این رو در این مطلب سعی کرده‌ایم علائم و نشانه های افسردگی نوجوانان را مورد بررسی قرار دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانید به بهترین نحو به فرزند خود کمک کنید.

درک افسردگی نوجوانان

دوران نوجوانی می تواند بسیار سخت باشد. در بسیاری از موارد افسردگی نوجوانان بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنیم شایع است. چرا که این بیماری در این سن فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

در حقیقت، تخمین زده شده است که از هر پنج نوجوان از هر قشر یک نفر در دوره ای از نوجوانی دچار افسردگی می شود. با این حال، در حالی که افسردگی کاملا قابل درمان است، اکثر نوجوانان افسرده هرگز از کسی کمک نمی گیرند.

افسردگی نوجوانان حالتی فراتر از بدخلقی آنها است. این یک مشکل جدی مربوط به سلامت روان است که بر همه جنبه های زندگی یک نوجوان تأثیر می گذارد.

خوشبختانه افسردگی قابل درمان است و والدین در این زمینه می توانند به فرزندشان کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت نوجوانان می تواند تا حد زیادی به وی کمک کند تا بر افسردگی غلبه کند و زندگی اش را دوباره به مرحله درست برساند.

آیا نوجوان من دچار افسردگی است؟

علی‌رغم اینکه گاهی اوقات در دوران نوجوانی انتظار بدخلقی و کج رفتاری وجود دارد، اما افسردگی نوجوانان چیز دیگری است. تأثیرات منفی افسردگی در دوران نوجوانی بسیار فراتر از خلق و خوی مالیخولیایی است.

افسردگی می تواند ذات شخصیت نوجوان شما را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس غم، ناامیدی یا عصبانیت شود. بسیاری از رفتارها یا نگرش های سرکش و ناسالم در نوجوانان می تواند نشانه افسردگی باشد. موارد زیر برخی از روش های تخلیه هیجانی نوجوانان برای تلاش به منظور مقابله با درد عاطفی خودشان است:

  • ایجاد مشکل در مدرسه
    افسردگی می تواند باعث مشکل کمبود انرژی و تمرکز شود. در مدرسه، این امر ممکن است منجر به ضعف در هشیاری، افت نمرات یا ناامیدی از انجام تکالیف مدرسه در یک دانش آموز با سابقه مثبت شود.
  • گریختن و فرار
    بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می کنند یا در مورد فرار صحبت می کنند. چنین تلاشهایی معمولاً به نشانه فریادی برای کمک است.
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل
    نوجوانان در تلاش برای خود درمانی افسردگی، ممکن است از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند. متأسفانه سوء مصرف مواد مخدر فقط اوضاع را بدتر می کند.
  • عزت نفس پایین
    افسردگی نوجوانان می تواند احساس زشتی، شرم، شکست خوردگی و بی لیاقتی را تحریک و تشدید کند.
  • اعتیاد به تلفن های هوشمند
    نوجوانان ممکن است برای فرار از مشکلات خود به شبکه های اجتماعی پناه ببرند. اما استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند و اینترنت فقط باعث انزوا و افسردگی بیشتر آنها می شود.
  • رفتار بی پروا
    نوجوانان افسرده ممکن است رفتارهای خطرناک یا پرخطری مانند رانندگی بی پروا، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و رابطه جنسی پر خطر داشته باشند.
  • خشونت
    برخی از نوجوانان افسرده ممکن است پرخاشگر و خشن شوند.

افسردگی نوجوانان همچنین با تعدادی از مشکلات دیگر سلامت روان از جمله اختلالات تغذیه ای و آسیب به خود همراه است. در حالی که افسردگی می تواند درد بزرگی برای نوجوان شما ایجاد کند و زندگی خانوادگی روزمره را مختل می کند، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان در جهت بهبود این احساسات انجام دهید. بنابراین اولین قدم این است که یاد بگیرید افسردگی نوجوانان چیست و در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده چه باید کرد.

بیشتر بدانید: راهکارهای مقابله با شکست عشقی

افسردگی نوجوانان

علائم و نشانه های افسردگی نوجوانان

بر خلاف بزرگسالان که به تنهایی توانایی جستجوی کمک را دارند، نوجوانان تنها به والدین، ​​معلمان یا سایر مراقبان خود متکی هستند تا رنج آنها را تشخیص دهند و از آنها کمک لازم را بگیرند.

اما این کار همیشه آسان نیست. اولین مورد اینکه نوجوانان مبتلا به افسردگی لزوماً غمگین به نظر نمی رسند. در عوض، ممکن است برجسته ترین علائم شامل تحریک پذیری، عصبانیت و آشفتگی باشد. از دیگر نشانه‌های افسردگی نوجوانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غم یا ناامیدی
  • تحریک پذیری، عصبانیت یا خشم
  • گریه مکرر
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • از دست دادن علاقه به شرکت در فعالیت ها
  • عملکرد ضعیف در مدرسه
  • تغییر در عادات غذایی و خوابیدن
  • بی قراری و تحریک پذیری
  • احساس بی ارزشی و گناه
  • عدم اشتیاق و انگیزه
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • دردهای بدون دلیل
  • افکار مرگ یا خودکشی

بیشتر بدانید: افسردگی شدید و حاد چیست؟

افسردگی در نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان

افسردگی در نوجوانان می تواند بسیار متفاوت از افسردگی در بزرگسالان باشد. علائم زیر در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است:

  • روحیه تحریک پذیر یا عصبانی
    همانطور که گفته شد، حالت غالب در نوجوانان افسرده معمولا به جای غم و اندوه، تحریک پذیری است. یک نوجوان افسرده ممکن است بدخلق، خشن، ناامید یا مستعد طغیان های عصبی باشد.
  • دردهای بدون دلیل
    نوجوانان افسرده اغلب از بیماری های جسمی مانند سردرد یا معده درد شکایت دارند. اگر با معاینه کامل بدنی علت پزشکی این دردها مشخص نشود، ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد.
  • حساسیت شدید به انتقاد
    نوجوانان افسرده دچار احساس بی ارزشی می شوند و این امر آنها را در معرض انتقاد، طرد و شکست بسیار آسیب پذیر می کند. این یک مشکل خاص برای “افراد کمالگرا” است.
  • کناره گیری از برخی، اما نه همه مردم
    در حالی که بزرگسالان در هنگام افسردگی تمایل به انزوا دارند، نوجوانان معمولاً حداقل برخی از دوستان خود را حفظ می کنند. با این حال، نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است کمتر از گذشته معاشرت کنند، از والدین خود دور شوند و یا با گروه دیگری صمیمی شوند.

افسردگی نوجوانان  یا درد در حال رشد؟

اگر مطمئن نیستید که نوجوان شما افسرده است یا این حالت فقط مربوط به “نوجوانی” است. توجه داشته باشید که علائم چه مدت ادامه داشته، شدت آنها چقدر است و نوجوان شما تا چه اندازه نسبت به حالت معمول خود تغییر کرده است.

گاهی اوقات هورمون‌ها و استرس عصبانیت گاه و بی‌گاه نوجوانان را توضیح می‌­دهند. اما ناراحتی، بی حالی یا تحریک پذیری مداوم و بی وقفه نیست.

علائم هشدار دهنده خودکشی در نوجوانان افسرده

نوجوانان دارای افسردگی شدید، به ویژه آنهایی که دچار سوء مصرف الکل یا مواد مخدر نیز هستند، اغلب در مورد خودکشی فکر می کنند، صحبت می کنند یا اقدام به خودکشی می کنند.

در این میان تعداد نگران کننده و فزاینده ای از این موارد هم با موفقیت خودکشی می­‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما هرگونه افکار یا رفتارهای خودکشی را بسیار جدی بگیرید. برخی از مهمترین این علائم عبارتند از :

  • صحبت یا شوخی در مورد خودکشی
  • گفتن جملاتی از قبیل : ” بهتر بود می­‌مردم”، “کاش می توانستم برای همیشه ناپدید شوم” یا “هیچ راه چاره ای نیست”
  • صحبت های مثبت یا رمانتیک در مورد مرگ. مانند : “اگر من می مردم، ممکن بود مردم من را بیشتر دوست داشته باشند”
  • نوشتن داستان و شعر درباره مرگ، مردن یا خودکشی
  • انجام رفتارهای بی پروا یا تصادفات زیادی که منجر به جراحت می شود
  • بخشش اموال باارزش
  • خداحافظی با دوستان و خانواده مثل اینکه آخرین دیدارشان باشد
  • گشتن به دنبال اسلحه، قرص یا راه های دیگر برای خودکشی

بیشتر بدانید: مشاوره اخلاقی نوجوانان چگونه است؟

چگونه به یک نوجوان افسرده کمک کنیم؟

افسردگی در صورت عدم درمان بسیار آسیب زننده است. بنابراین منتظر نمانید تا علائم نگران کننده خودبه خود از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما افسرده است. نگرانی های خود را به روشی محبت آمیز و بدون قضاوت با آنها مطرح کنید.

حتی اگر مطمئن نیستید که مسئله آنها افسردگی است، رفتارها و احساساتی که می بینید نشان دهنده مشکلاتی است که باید برطرف شود. از این رو بهتر است گفتگویی را آغاز کنید و به نوجوان خود اطلاع دهید که متوجه برخی از علائم افسردگی در وی شده اید و این علائم شما را نگران کرده است.

سپس از فرزند خود بخواهید آنچه را که تجربه کرده است با شما به اشتراک بگذارد. به واقع آماده و مایل به شنیدن آن باشید. از پرسیدن بسیاری از سوالات خودداری کنید. زیرا بیشتر نوجوانان دوست ندارند که احساس کنند تحت کنترل یا فشار هستند. اما به صراحت بگویید که آماده و مایل به ارائه هرگونه حمایت مورد نیاز به آنها هستید.

نوجوان افسرده

چگونه با یک نوجوان افسرده ارتباط برقرار کنیم؟

۱) روی گوش دادن تمرکز کنید، نه سخنرانی کردن

پس از شروع صحبت نوجوان، در برابر هرگونه انتقاد یا قضاوت مقاومت کنید. نکته مهم این است که کودک شما در حال برقراری ارتباط است. در صورتی که به نوجوان خود بگویید تمام و کمال و بدون قید و شرط در کنار او هستید، بهترین کار را کرده اید.

۲) ملایم اما پیگیر باشید

اگر در ابتدا از صحبت کردن با شما اجتناب کردند تسلیم نشوید. صحبت درباره افسردگی می تواند برای نوجوانان بسیار سخت باشد. حتی اگر آنها تمایل به گفتگو داشته باشند هم، ممکن است در بیان آنچه احساس می کنند مشکل داشته باشند. به راحتی فرزند خود احترام بگذارید و در عین حال بر نگرانی و تمایل خود برای گوش دادن تأکید کنید.

۳) احساسات آنها را تصدیق کنید

حتی اگر احساسات یا نگرانی های او برای شما احمقانه یا غیر منطقی به نظر برسد، سعی کنید با نوجوان خود در مورد افسردگی صحبت کنید. تلاش‌های خیرخواهانه برای توضیح اینکه چرا “اوضاع چندان بد هم نیست” به گونه ای به نظر خواهد آمد که گویی احساسات آنها را جدی نمی گیرید. تصدیق ساده درد و غم و اندوهی که آنها تجربه می کنند می تواند در درک و حمایت از آنها کمک زیادی کند.

۴) به غریزه خود اعتماد کنید

اگر نوجوان شما ادعا می کند هیچ مشکلی وجود ندارد. اما توضیحی در مورد علت ایجاد این افسردگی ندارد، باید به غریزه خود اعتماد کنید. اگر نوجوان در برابر شما صحبت نمی‌­کند، به یک شخص ثالث مورد اعتماد مراجعه کنید. مشاور مدرسه، معلم مورد علاقه یا یک روانشناس یا روانپزشک. نکته مهم این است که آنها را مجبور کنید با کسی صحبت کنند.

۱) مقابله با افسردگی نوجوانان : آن‌ها را به ارتباط اجتماعی تشویق کنید

  • نوجوانان افسرده تمایل دارند که از دوستان و فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند، کناره بگیرند. اما انزوا فقط افسردگی را بدتر می کند. بنابراین کاری را که می توانید انجام دهید تا به نوجوان خود کمک کنید دوباره ارتباط بگیرد.
  • صحبت حضوری را در اولویت قرار دهید
    هر روز زمانی را به گفتگو کردن اختصاص دهید. در این گفتگو باید بدون حواس پرتی یا تلاش برای انجام چند کار به شکل همزمان، کاملاً روی نوجوان خود تمرکز کنید. عمل ساده صحبت چهره به چهره می تواند نقش مهمی در کاهش افسردگی نوجوان شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که صحبت در مورد افسردگی یا احساسات نوجوان شما وضعیت را بدتر نخواهد کرد. اما حمایت شما می تواند در بهبود آنها تفاوت بزرگی ایجاد کند.
  • با انزوای اجتماعی مبارزه کنید
    آنچه می توانید انجام دهید تا نوجوان خود را با دیگران در ارتباط نگه دارید. آنها را تشویق کنید که با دوستانشان بیرون بروند یا دوستانشان را به خانه دعوت کنید. در فعالیت هایی شرکت کنید که خانواده های دیگر را ملاقات کنید و به فرزندتان فرصتی برای ملاقات و ارتباط با بچه های دیگر بدهید.
  • نوجوان خود را درگیر کنید
    فعالیت هایی مانند ورزش، باشگاه بعد از مدرسه، یا یک کلاس هنری  رقص یا موسیقی را پیشنهاد دهید که علاقه و استعداد نوجوان شما را برمی­‌انگیزد. اگر چه نوجوان شما ممکن است در ابتدا فاقد انگیزه و علاقه باشد، اما احساس بهتری خواهند داشت و شور و شوق خود را باز می‌­یابند.
  • فعالیت های داوطلبانه را افزایش دهید
    انجام کارهای خیرخواهانه در قبال دیگران ضد افسردگی و تقویت کننده عزت نفس است. به نوجوان خود کمک کنید کاری را که به آن علاقه‌مند است پیدا کند. این باعث می شود که او هدف خودش را نیز در این کار برانگیزد. اگر در کارهای داوطلبانه با آنها همراه شوید، می‌تواند تجربه پیوند عاطفی خوبی باشد.

۲) مقابله با افسردگی نوجوانان : سلامت جسمی را در اولویت قرار دهید

  • سلامت جسمی و روانی به طور جدایی ناپذیری با هم ارتباط دارند
    افسردگی در اثر کم تحرکی، خواب ناکافی و تغذیه نامناسب بیشتر می شود. متأسفانه نوجوانان به داشتن عادت های ناسالم معروف هستند. بیدار ماندن تا دیر وقت، خوردن غذاهای با ارزش غذایی پایین و صرف ساعت ها با تلفن‌های هوشمند از جمله این عادت‌های ناسالم هستند. اما شما به عنوان والدین آنها می توانید با ایجاد یک محیط سالم و حمایتی در خانه با این رفتارها مبارزه کنید.
  • به نوجوان خود تحرک بدهید!
    ورزش برای سلامت روان کاملاً ضروری است. بنابراین نوجوان خود را درگیر فعالیت کنید. در حالت ایده آل، نوجوانان باید حداقل در روز یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند. اما نیازی نیست که این فعالیت حوصله سر بر و بدون هیجان باشد. متفاوت فکر کنید. رقصیدن، تیراندازی، پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت بورد و سایر فعالیت‌ها در این زمینه مفید است.
  • برای استفاده از صفحه نمایش محدودیت هایی را تعیین کنید
    نوجوانان اغلب برای فرار از مشکلات خود وارد فضای مجازی می شوند. اما وقتی زمان آن زیاد می‌­شود، فعالیت بدنی و زمان وقت گذراندن با دوستان کاهش می یابد. هر دو آنها عواملی برای بدتر شدن علائم هستند.
  • وعده های غذایی مغذی و متعادل تهیه کنید
    اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما تغذیه مورد نیاز برای پشتیبانی از سلامت مطلوب مغز و خلق و خویش را دریافت می کند. مواردی مانند چربی های سالم، پروتئین های با کیفیت و محصولات تازه. خوردن بسیاری از غذاهای شیرین و سرشار از نشاستهدر بسیاری از نوجوانان افسرده فقط تأثیر منفی بر روحیه و انرژی آنها خواهد داشت.
  • آنها را تشویق به خواب زیاد کنید
    نوجوانان برای عملکرد مطلوب خود بیشتر از بزرگسالان، حدود 9-10 ساعت در شب به خواب نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما تا دیر وقت بیدار نمی­‌ماند و استراحت لازم برای آرامش خود را دریافت می‌­کند.

۳) مقابله با افسردگی نوجوانان : بدانید چه زمانی باید از مشورت با افراد متخصص کمک بگیرید

حمایت و تغییر در سبک زندگی سالم می تواند تغییرات خیلی زیادی را در نوجوانان افسرده ایجاد کند. اما این موضوع همیشه کافی نیست. هنگامی که افسردگی شدید است، از یک متخصص سلامت روان با سابقه برای درمان نوجوان خود کمک بگیرید.

  • به فرزند خود در گزینه های درمانی حق انتخاب بدهید
    هنگام انتخاب یک متخصص یا پیگیری گزینه های درمانی، همیشه انتخاب نوجوان خود را مدنظر قرار دهید. اگر می خواهید نوجوان شما با انگیزه پیگیر درمان باشد، انتخاب های او را نادیده نگیرید، یا تصمیمات یک جانبه نگیرید.
    هیچ یک از درمانگران معجزه گر نیستند، و هیچ درمانی برای همه مفید نیست. اگر کودک شما احساس ناراحتی می کند یا با روانشناس یا روانپزشک ارتباط برقرار نمی کند، به دنبال گزینه بهتری باشید.
  • گزینه های خود را کاوش کنید
    در مورد گزینه های درمانی برای نوجوان خود با متخصصی که انتخاب کرده اید گفتگو کنید. گفتگو درمانی اغلب یک درمان اولیه مناسب برای موارد خفیف تا متوسط ​​افسردگی است. در طول دوره درمان، ممکن است افسردگی نوجوان شما برطرف شود. اگر این گونه نباشد، ممکن است نیاز به استفاده از دارو باشد.

متأسفانه، برخی از والدین احساس می کنند که مجبور به انتخاب داروی ضد افسردگی نسبت به سایر روش‌های درمانی هستند که ممکن است هزینه بر و طولانی باشد. با این حال، شما وقت دارید که گزینه های خود را با دقت بسنجید، مگر اینکه کودک شما به طور خطرناکی رفتار کند یا در معرض خطر خودکشی باشد. در همه موارد، داروهای ضد افسردگی زمانی موثر هستند که بخشی از یک برنامه درمانی گسترده تر باشند.

داروهای ضد افسردگی روی بزرگسالان طراحی و آزمایش شده اند، بنابراین تأثیر آنها بر روی مغزهای جوان و در حال رشد هنوز کاملاً درک نشده است. برخی از محققان نگرانند که قرار گرفتن در معرض داروهای ضد افسردگی ممکن است در رشد طبیعی مغز، به ویژه کنترل استرس و تنظیم احساسات توسط مغز اختلال ایجاد کند.

داروهای ضد افسردگی همچنین خطرات و عوارض جانبی، از جمله نگرانی های ایمنی مخصوص کودکان و بزرگسالان را به همراه دارند. همچنین مشخص شده است که خطر افکار و رفتارهای خودکشی در برخی از نوجوانان و جوانان را افزایش می دهد. به ویژه نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی، افراد دارای سابقه خانوادگی اختلال دو قطبی یا سابقه اقدام به خودکشی قبلی، آسیب پذیر هستند.

خطر خودکشی در دو ماه اول درمان ضد افسردگی در بیشترین حد خود است. بنابراین نوجوانانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند باید از نظر هر گونه علائم مبنی بر بدتر شدن افسردگی تحت نظارت دقیق قرار گیرند. از این رو لازم است که در صورت مشاهده این موارد با پزشک تماس بگیرید:

  • افکار / صحبت های جدید بیشتر درباره خودکشی
  • حرکات یا اقدام به خودکشی
  • افسردگی از نوع جدید یا بدترشدن
  • اضطراب از نوع جدید یا بدتر شدن
  • تحریک پذیری یا بی قراری
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکل خوابیدن (بی خوابی)
  • تحریک پذیری از نوع جدید یا بدتر شدن
  • رفتار پرخاشگرانه، عصبانی یا خشونت آمیز
  • اقدام به رفتار های خطرناک
  • گفتار یا رفتار بیش فعالی (شیدایی)
  • سایر تغییرات غیرمعمول در رفتار
افسردگی

۴) مقابله با افسردگی نوجوانان : از طریق درمان های افسردگی از نوجوان خود حمایت کنید

همانطور که نوجوان افسرده شما طول درمان خود را طی می کند، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به او اطلاع دهید که برای شنیدن صحبت هایش و پشتیبانی از او در کنارش هستید. اکنون بیش از هر زمان دیگری، نوجوان شما باید بداند که برای او ارزش، پذیرش و مراقبت قایل شده اید.

او را درک کنید. زندگی با یک نوجوان افسرده ممکن است دشوار و طاقت فرسا باشد. در بعضی مواقع، ممکن است دچار احساس خستگی، طرد شدن، ناامیدی، بدتر شدن یا مواردی دیگری از احساسات منفی شوید. در طول این زمان مهم است که به یاد داشته باشید کودک شما از روی عمد این رفتار را انتخاب نکرده است. نوجوان شما رنج می برد، بنابراین تمام تلاش خود را انجام دهید تا صبور باشید و او را درک کنید.

خودتان را درگیر درمان کنید. مطمئن شوید نوجوان شما، چه در دوره مشاوره شرکت می­‌کند. چه داروی تجویز شده را به درستی مصرف می­‌کند و تمام دستورالعمل های درمانی را دنبال می کند. تغییرات وضعیت نوجوان خود را پیگیری کنید و در صورت بدتر شدن علائم افسردگی با پزشک تماس بگیرید.

صبور باشید. ممکن است راه بهبودی نوجوان افسرده شما پر از دست انداز باشد، بنابراین صبور باشید. از پیروزی های کوچک شاد شوید و برای شکست های گاه و بی‌گاه آماده شوید. مهم‌تر از همه، خودتان را قضاوت نکنید و خانواده خود را با دیگران مقایسه نکنید. تا زمانی که تمام تلاش خود را می کنید تا کمک لازم را به نوجوان خود برسانید، وظیفه خود را به درستی انجام می دهید.

۵) مقابله با افسردگی نوجوانان : مراقب خود و بقیه اعضای خانواده باشید

به عنوان یک والد، ​​ممکن است متوجه شوید که تمام انرژی و توجه خود را بر روی نوجوان افسرده خود متمرکز کرده‌اید و از نیازهای خود و سایر اعضای خانواده تان غافل شده اید. با این حال، بسیار مهم است که در این دوران سخت همچنان به مراقبت از خود ادامه دهید.

مهمتر از همه، این کار به معنای دستیابی به پشتیبانی مورد نیاز است. نمی توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. بنابراین از خانواده و دوستان خود کمک بگیرید. داشتن یک شبکه حمایتگر به شما کمک می کند تا در تلاش برای کمک به فرزند خود سالم و مثبت عمل کنید.

احساسات خود را سرکوب نکنید. اشکالی ندارد که احساس خستگی، ناامیدی، درماندگی و عصبانیت کنید. با دوستان خود تماس بگیرید، به یک گروه حمایتگر بپیوندید، یا به یک درمانگر مراجعه کنید. صحبت درباره احساس تان به کاهش شدت این احساسات کمک می کند.

مراقب سلامتی خود باشید. استرس ناشی از افسردگی نوجوان شما می تواند بر روحیه و احساسات شما تأثیر بگذارد، بنابراین با غذا خوردن صحیح، خواب کافی و اختصاص وقت کافی برای چیزهایی که از آنها لذت می برید، از سلامتی و شادابی خود حمایت کنید.

با خانواده روراست باشید. در تلاش برای “محافظت” از کودکان دیگر، درمورد مسئله افسردگی نوجوانان طفره نروید. بچه ها می دانند که چه مشکلی پیش آمده است. وقتی به آنها آگاهی ندهید، تصورات آنها اغلب به نتایج بدتر منتهی می­‌شود. در مورد آنچه اتفاق می افتد روراست باشید و فرزندان خود را به سوال پرسیدن و صحبت کردن در مرود احساسات خود دعوت کنید.

فرزندان دیگر را نیز از یاد نبرید. افسردگی در یک کودک می تواند باعث استرس یا اضطراب در سایر اعضای خانواده شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودکان “سالم” نادیده گرفته نمی شوند. خواهران و برادرها برای رسیدگی به احساسات خود در مورد شرایط ممکن است به توجه خاص فردی یا کمک حرفه ای نیاز داشته باشند.

از سرزنش کردن پرهیز کنید. به راحتی می توانید خود یا یکی دیگر از اعضای خانواده خود را به دلیل افسردگی نوجوان خود سرزنش کنید. اما این کار فقط منجر به یک وضعیت استرس زا می شود. علاوه بر این، افسردگی به طور معمول توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود. بنابراین بعید است که یکی از عزیزانتان “مسئول” این مشکل باشد.

در این مطلب به بررسی راه‌های برخورد والدین با افسردگی نوجوانان پرداختیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه بهتر است از راهنمایی‌های مشاور یا روانشناس بهره بگیرید. برای رزرو آنلاین نوبت می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید. کسب اطلاعات اعم از شماره تلفن و آدرس مطلب روانشناسان برجسته نیز در سایت درمانکده موجود است.

منبع : Help Guide

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 101

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

60 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها